Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er det så mange som hater elbiler?


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (5 timer siden):

Tror det er mer provoserende at elbiler får lov å kjøre i KOLLEKTIVFELTET, kollektiv = flere personer, ikke bare en..

Også mange som kjører feil, fordi selv om de kan kjøre i kollektivfeltet så må de følge skilting.
Det står tydelig under påbudskiltet "Gjelder ikke buss og taxi"

Endte med å gjøre busstilbudet kjempedårlig, og flere kjøpte rimelige elbiler - altså feil vei rent miljømessig. Skikkelig bom!  Nok en idiotisk avgjørelse som har tjent meg personlig men gjort livet for sndre vanskeligere.

Ingen klarer å kjøre i det feltet dessverre. Blir baee rot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (Akkurat nå):

Slike kommentarer kan jo være opphav til at den generelle bileier tenker at elbileiere er mindre empatiske skapninger.

-k

Ta det helt med ro Knut, fyren tror han bytter til Boomer generasjonen når han blir eldre. Han vet ikke hva Boomer er ☺️

Når man bruker slike nedsettende ordlag og ikke en gang forstår de.. Kanskje bare la være fremover.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (15 timer siden):

Men jeg har også lest en del mer om elbiler på grunn av dette, og legger merke til at i kommentartrådene tilhørende artikler om elbiler, syder det et intenst hat fra en del eiere av fossilbiler. Hva er grunnen?

Jeg har dieselbil, elbil, sykkel, og en doning av kategorien «elsparkesykkel».

Jeg klarer lett å irritere meg over handlinger og holdninger fra andre eiere av samme kjøretøy som jeg selv har.

 

Når noen grupper i samfunnet får store fordeler (som avgiftene på elbiler, kjøring i kollektivfelt…) så legger det opp til friksjon.

Når noen blir så glad i en vare (Apple, Tesla,…) at det for andre oppfattes som en religion så føler mange for å korrigere det de ser som en ensidig opphausing.

-k

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Når noen grupper i samfunnet får store fordeler (som avgiftene på elbiler, kjøring i kollektivfelt…) så legger det opp til friksjon.

 

 

Etterhvert, med flere el-biler, vil nok disse reglene stabilisere seg.

Men tror nok at fossilbrukerene, vil beholde noen bakdeler, helt til de doer ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere har nevnt det - hatet tipper jeg origineres fra støtte/kompensasjoner som fossilbil-eiere ‘må betale for’. Skjønner det er provoserende når porsche-eiere får finansiert sportsbilene sine i millionklassen fordi de «bryr» seg om miljøet. Dette blir det dog en liten endring på fra 2023. I tillegg har det gjerne kun vært mulig/realistisk å kjøpe ny elbil for de som ikke ligger nederst på inntektsstigen(de som har lite kan i realiteten ikke høste fordeler som de som har mer -> økende grad av klasseskille). Og/eller bor i distrikter hvor 20-30mil kjørelengde ikke duger. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gangleri skrev (11 timer siden):

Ja, då er vel du får at bedriftseigara skal få ekstra fordelar fordi dei er rike og betalar mykje skatt då?
Gratis parkering over alt, og bruk av handicap plassar må vel verra greit når dei betalar mykje skatt.

Og Elbilforeningo gjer ingenting i forhald til dei politikarane, nei da.

Fordi eg har ikkje fått ein gratis, eller fått bilen eg allereie har ombygd via motorbytte ala da motorsette Ford eller GM viste fram får eit stond sia.
Ikkje vil eg ha ein (ny) i grunnen, forbanna mobil og "app" piss, og alt er på veg til å bli abonnoment pjatt. Tesla er no-go uansett kva så skjer.

Nei deg er dine påstander, ikke mine.

Lenke til kommentar

Tror nok det er mest mot Tesla at hatet ligger. Misunnelsen var nok for mange stor på de som kjørte Model S siden 2013/14, og det i mange år uten at det kom konkurrenter. Det er jo ikke før Polestar, ID4, Enyaq kom nå nettopp at det kom alternativer. 

For meg virker det som elbil hatet begynner å roe seg betraktelig. Var mye mer dårlig kjøring/uvilje blant ikke elbillister tilbake i 2019, og det er bare 3 år siden. Merket godt at Model 3 hadde lite godvilje grunnet å være i familie med Model S.

Edit: Differensiering etter CO2-utslipp på innkjøp har vi alltid hatt. Opplevde ikke noe hat den gangen jeg kjørte hybrid, som sikkert hadde hatt 100-150 kNOK mer i avgifter om den var ren bensin 🤷

Endret av Wisd0m
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (6 minutter siden):

Tror nok det er mest mot Tesla at hatet ligger. Misunnelsen var nok for mange stor på de som kjørte Model S siden 2013/14, og det i mange år uten at det kom konkurrenter. Det er jo ikke før Polestar, ID4, Enyaq kom nå nettopp at det kom alternativer. 

For meg virker det som elbil hatet begynner å roe seg betraktelig. Var mye mer dårlig kjøring/uvilje blant ikke elbillister tilbake i 2019, og det er bare 3 år siden. Merket godt at Model 3 hadde lite godvilje grunnet å være i familie med Model S.

Fikk kjenne paa det jeg ogsaa, for 7 - 8 aar siden, med min lille E-up.

Men du har helt rett, det har roet seg.

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (28 minutter siden):

Flere har nevnt det - hatet tipper jeg origineres fra støtte/kompensasjoner som fossilbil-eiere ‘må betale for’. Skjønner det er provoserende når porsche-eiere får finansiert sportsbilene sine i millionklassen fordi de «bryr» seg om miljøet. Dette blir det dog en liten endring på fra 2023. I tillegg har det gjerne kun vært mulig/realistisk å kjøpe ny elbil for de som ikke ligger nederst på inntektsstigen(de som har lite kan i realiteten ikke høste fordeler som de som har mer -> økende grad av klasseskille). Og/eller bor i distrikter hvor 20-30mil kjørelengde ikke duger. 

Dette mener jeg er piss, ser ingen syte like mye om støtten til mopedister/motorsyklister eller biler på grønne skilter. Evt 'støtten' til de fattige som betaler lite skatt. Det er en unnskyldning for å syte på elbilister.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For 7 aar siden valgte jeg aa kjoepe en E-up til 199 000 kr, i steden for en liten, billig, brukt bensinbil. 

Et veldig bra valg, det beloepet, har jeg tjent inn igjen, og vel saa det.

Det er vel dette ordtaket, "det er dyrt aa vaere fattig" som slaar inn.

199 000 kr er jo mangen penger, men huff saa dyr den brukte bensinbilen, til 70 000 ville blitt.

Deilig aa vite at du ikke spyr ut eksos og dritt ogsaa.

Stoey, er ogsaa forurensing.

For mangen fossilbilister, er el-bil automatisk Tesla.

Jeg blir veldig provesert, av Tesla.

En bil med 800 hestekrefter, som akslererer i fra 0 til 100, paa 2,7 sekund, latterlig, hva skal man med det?

En kompis av meg som har Tesla. Naar han troer pedalen i baann og prover akslerasjonen, blir han svimmel og kvalm.

?

 

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (51 minutter siden):

Dette mener jeg er piss, ser ingen syte like mye om støtten til mopedister/motorsyklister eller biler på grønne skilter. Evt 'støtten' til de fattige som betaler lite skatt. Det er en unnskyldning for å syte på elbilister.

Du mener nok det er piss - men dette er argumentet jeg hører som går igjen fra gjengen som tviholder (u)frivillig på fossilbilen.  

Endret av iblazeqt
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Du mener nok det er piss - men dette er argumentet jeg hører som går igjen. 

Ja, jeg hører det jeg også. Men basert på slike tilsvarende motiver som de ikke bryr seg om mener jeg de farer med piss. Du er nok nærmere sannheten når du går over på dyrere biler etc. Altså misunnelse som de 'skjuler' med disse påstandene. Det er iallefall min opplevelse.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (16 minutter siden):

For 7 aar siden valgte jeg aa kjoepe en E-up til 199 000 kr, i steden for en liten, billig, brukt bensinbil. 

Et veldig bra valg, det beloepet, har jeg tjent inn igjen, og vel saa det.

Det er vel dette ordtaket, "det er dyrt aa vaere fattig" som slaar inn.

199 000 kr er jo mangen penger, men huff saa dyr den brukte bensinbilen, til 70 000 ville blitt.

Deilig aa vite at du ikke spyr ut eksos og dritt ogsaa.

Stoey, er ogsaa forurensing.

For mangen fossilbilister, er el-bil automatisk Tesla.

Jeg blir veldig provesert, av Tesla.

En bil med 800 hestekrefter, som akslererer i fra 0 til 100, paa 2,7 sekund, latterlig, hva skal man med det?

En kompis av meg som har Tesla. Naar han troer pedalen i baann og prover paa det, blir han svimmel og kvalm.

?

 

Husk at Tesla lenge var alene om å tilby plass og rekkevidde. De aller fleste som eiet tesla gikk nok for disse tingene og ikke akselerasjon. I tillegg kjøper de færreste disse versjonene, selv om standard versjonene er kjappe de også. For meg er det en fin ekstra greie, men ikke med på grunnlaget til hvorfor jeg kjøper bilen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Nukleosid said:

Jeg vet denne tråden ved første øyekast passer bedre i elbil-kategorien, men de jeg ønsker svar fra frekventerer neppe den kategorien så hyppig.

Hva er grunnlaget for det store hatet mot elbiler?

Jeg har nylig bestilt en elbil. Grunnen til det, er at jeg har byttet jobb der vi har gratis lading av elbil. Samt at jeg må gjennom noen bomstasjoner på vei til jobb. Det jeg sparer på drivstoff og bompenger betaler det meste av det jeg må betale i lån på den nye bilen.

Men jeg har også lest en del mer om elbiler på grunn av dette, og legger merke til at i kommentartrådene tilhørende artikler om elbiler, syder det et intenst hat fra en del eiere av fossilbiler. Hva er grunnen?

Helt greit for meg at folk foretrekker lyden fra en fossilmotor. Men jeg hetser ikke de med fossilbiler likevel. Så... hvorfor?

På hvilket grunnlag mener du at «mange» hater elbiler? Kjenner absolutt ingen som hater elbiler. Sikkert noen som irriterer seg over noen av elbil fordelene men det er noe annet.

Dette er nok en diskusjon hvor en konflikt diktes opp i behov for en slags offerrolle. Er nok reelle problemer i verden skulle man tro?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
scuderia skrev (4 minutter siden):

På hvilket grunnlag mener du at «mange» hater elbiler?

Det er nok i ferd med å gå over nå som det meste normale er og kjøpe seg en elbil, vertfall her til lands, men det er liten tvil om at fossilfolket hadde problemer med elbil, bilenes jesus aka Jeremy Clarkson sto selv i fronten for noe av denne elbil skepsisen, det sier seg selv at mange hater elbiler, selv om det nok er like mange som hatet elbiler, men nå elsker dem.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (49 minutter siden):

Husk at Tesla lenge var alene om å tilby plass og rekkevidde. De aller fleste som eiet tesla gikk nok for disse tingene og ikke akselerasjon. I tillegg kjøper de færreste disse versjonene, selv om standard versjonene er kjappe de også. For meg er det en fin ekstra greie, men ikke med på grunnlaget til hvorfor jeg kjøper bilen.

Kjoeper den, rekkevidde er en stor trygghet, selv om jeg som bor paa landet, er en del i byen, klarer meg bra paa 17 brosjyremil.

Kan telle paa to hender, hvor mangen ganger, jeg maa noedlade paa en hurtigladestasjon i aaret.

Tror at 90% av norske bilister, hadde klart seg godt med den kapasiteten.

Er ikke i tvil paa hvilken bruktbil, jeg ville kjoept naa. En Golf, med 19 brosjyremil. Kanonbruktbil.

Ble vel baade provesert og frustrert, over at Tesla, den bilen med lang rekkevidde, som ble satsa paa, skulle vaere en luksusbil, ikke en folkebil.

Men naa loesner det da, paa rekkevidden, paa de billige nye ogsaa.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

En del elbilister ser ut til å ta på seg offerrollen, og samtidig tar de kanskje seg selv litt vel høytidelig. Selv skjønner jeg godt hvorfor folk velger ulike biler og det må de stå fritt til, med de fordeler og ulemper det medfører på ulike vis. Fordelene blir jo sakte men sikkert redusert, men fortsatt vil det være relativt gunstig å kjøre gjennom bomringer osv. Ikke så gunstig som før, men likevel er det fordeler sett opp mot fossilt.

Husk at de fleste ikke er så opptatt av dette som du kanskje er, jeg tror mange kan bli lei av det evinnelige pjattet fra slike folk der man liksom skal "omvendes" og se Jesus. Det gjør bare at slike folk stritter enda hardere imot. Svar på spørsmål og ta de med på en tur tenker jeg er det beste man kan gjøre.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...