Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (10 timer siden):

Tragisk. Ingen voksne i rommet. Neste generasjon vil ikke være nåde.

Ikke et eneste kritisk spørsmål fra journalisten selvfølgelig.
Fornybar Norge er en lobbyorganisasjon, de jobber for medlemmene sine.
For tiden er fokuset der mest mulig å få fatt i mest mulig subsidier fra staten, som selvfølgelig skal betales av oss andre.

Norge har et økende kraftoverskudd, og folk vil ikke ha vindturbiner i bakgården eller turområdet sitt.
Folk vil heller ikke ha havvind til enorme kostnader, som igjen vanlige folk sitter igjen med regningen for.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Negative strømpriser over hele landet tirsdag. Legg merke til tallene på aksen. Mye nedbør øker også magasinstanden etter hvert som det siger inn. Det lover godt for oss forbrukere som vil betale minst for strømmen utover høsten, men dårlig for kraftbransjen. Ikke at de lider noen nød akkurat, etter et par særs lønnsomme år.

Screenshot2023-08-07at12-56-00Marketdata.png.1d592abaaa5584e5a60a1c0c26e8bb0f.png

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært yngre skulle jeg ha koblet opp litt mining igjen, men nå har jeg koblet ned det meste.

Selv om prisen er negativ må man fremdeles betale rattleie, nattleie, kattleie og all den elendigheta, så man får fremdeles ei regning i posten.

Det med nattleie og rattleie kommer fra den gangen jeg var student og var selger 15 timer i uka for å få inn noen matpenger. Jeg skulle ringe kunder som hadde nettleie hos et selskap og tilby ekstratjenester som telefoni, alarm og smarthus på samme faktura. Den sinte mannen i den andre enden kunne fortelle at han hadde verken rattleie eller nattleie og det eneste han ville vite var hvorfor vi ringte med skjult nummer. 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

I tillegg blir vi nå straffet for å bruke mye strøm på en gang. Så hvis man faktisk bruker mye strøm når den er billig/negativ så får man et solid hopp i månedsavgiften på nettleia.

ae_trapp_privat010123.jpg.079de8d7e1e841f25723ee79567e457c.jpg

EKsempel fra AENETT

Jeg har fortsatt ikke klart å forstå hvordan dette kom gjennom høringsrunden.
At det ikke er "fritt fram" for å bruke masse strøm mellom f.eks 00 og 05 på natta gir absolutt ingen mening.
Kanskje det samme med helgene?

Har Elvia, så bare 100,- forskjell her på 5-10 og 10-15.
300,- i forskjell er jo nærmest et ran?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

I tillegg blir vi nå straffet for å bruke mye strøm på en gang. Så hvis man faktisk bruker mye strøm når den er billig/negativ så får man et solid hopp i månedsavgiften på nettleia.

ae_trapp_privat010123.jpg.079de8d7e1e841f25723ee79567e457c.jpg

EKsempel fra AENETT

Det er en enorm tragedie og en stor nedgradeting for befolkningen. Det er alt for lett å komme over når det er gjennomsnitt over en time i tre timer. Hadde en betalt time for time så kunne jeg kanskje vært enig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, BadCat said:

Hadde jeg vært yngre skulle jeg ha koblet opp litt mining igjen, men nå har jeg koblet ned det meste.

(offtopic) Jeg gav det et raskt forsøk, 4090 + 3070 gav forventet 4kr / døgn. Det ble med forsøket selv med negativ pris på strøm.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (12 minutter siden):

Nå er elektrifisering av Melkøya godkjent. Selv det mest lukrative selskapet i landet har fritt fram for å prøve sårt trengt strøm fra folket. Var det vanskelig å sette opp noen møller på Utsira det å bli selvforsynt med kraft? 

Dette blir kjempetrøbbel for regjeringen.
Folk i Senterpartier er selvfølgelig allerede i harnisk, flere lokallag truer med kollektiv utmelding fra partiet.
Planen er å bygge en haug med vindturbiner på vidda, er det noen som har bodd under en stein det siste året som har funnet på det her?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, sk0yern said:

Roar Hagen i VG er som vanlig treffsikker: 

 

Nedenfor er oppsummering fra NVE rapport fra 2022 om situasjonen frem mot 2030. Det er ganske klart at utfordringen er effektbalansen hvor Norden allerede har effektunderskudd.
 
I tillegg til elektrifisering av sokkelen planlegges det veldig mange hydrogenfabrikker og anlegg (bak betalingsmur). 
https://www.tu.no/artikler/her-er-norges-126-hydrogenprosjekter/529272

Støre og regjeringen går bak ryggen til befolkningen. Problemer er ikke den lille mengden med strøm som eksporteres via kabler til utlandet. Det som nå planlegges er at enorme mengder strøm fra vannkraft skal bruker til å produsere hydrogen og ammoniakk i Norge og deretter sendes via skip og rørledninger til f.eks. Tyskland. 

Det er mange små samfunn som blir forført når det gjelder lovnad om industri og arbeidsplasser. Men de aner ikke omfanget av denne industrien som er under planlegging på landsbasis. Det norske folket må våkne opp til hva som er i ferd å skje og kreve at planer for produksjon av ny kraft realiseres før dramatisk høyere strømpriser blir standard og kansje blackouts da hydrogen industrien ikke kan justere sitt forbruk. 

Norske skattebetalere vil subsidere land som Tyskland da hydrogenproduskjonen vil få gunstige strømpriser samt direkte subsider for bygging av industrianlegg!

Fra NVE rapport "Norsk og nordisk effektbalanse fram mot 2030":

image.thumb.png.da88eb816ebd873cd86a10fc68c7de8a.png

https://publikasjoner.nve.no/rapport/2022/rapport2022_20.pdf

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, leifeinar said:

Nå er elektrifisering av Melkøya godkjent. Selv det mest lukrative selskapet i landet har fritt fram for å prøve sårt trengt strøm fra folket. Var det vanskelig å sette opp noen møller på Utsira det å bli selvforsynt med kraft? 

Equinor har gitt opp satsingen på havvind. Det ble for dyrt. Da er det mere økonomisk å forsyne seg av landkraft hvor de sikkert greier å forhandle frem faste lave priser. Resten av befolkningen får ta til takke med mye dyrere strøm og  høyere nettleie for å finansiere utbygging av nettet. I perioder må folk kansje tåle blackouts for å sikre at Snøhvit surrer og går.

Equinor ledes av folk som bruker ønsker og håp som planleggingsverktøy. De greide ikke å forutse at når mange land satser på havvind samtidig blir det kapasitetsproblemer og prisøkninger. I stedet snakket de i takt med politikerene for å score ekstra poeng.

Equinor 2019. "Innen 2030 planlegger vi å installere netto kapasitet på 12-16 GW. Vår totale fornybarportefølje har potensiale til å produsere 35-60 TWh i 2030 – hvorav to tredjedeler forventes å komme fra havvind."

https://www.equinor.com/no/energi/havvind

Equinor 2023. Innser at havvind blir for dyrt og skrinlegger Trollvind.

https://e24.no/energi-og-klima/i/15w64e/equinor-utsetter-havvindprosjektet-trollvind

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

40 MW er en drøy promille av total installert effekt i Norge. Kjedelig, men jeg tror ikke det vil gi nevneverdige prisforskjeller. Ser heller ikke noen grunn til at det skulle føre til flere skadde kraftverk ettersom dammen har veldig lite volum og vannet fordeler seg utover en god stund.

Edit: Installert effekt er 21 MW, ikke 40.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kan forresten minne på om at i rapporten om kraftsituasjonen i Norge hadde de helt riktig fått med at man måtte bygge om eksisterende kraftverk for å ta høyde for endret og mer ekstremt tilsig til kraftverkene. Der ble det riktignok omtalt som en uutnyttet ressurs mer enn økt risiko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...