Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Nesten alt tallmateriale man finner på strømpriser gjelder spotpriser og spot er som kjent uten mva. Eventuell skattepolitikk som kommer på toppen er som sagt et annet tema.

Synes du ikke det blir litt hyklersk når folk klager på sin egen private strømregning og ignorerer det faktum at de trekker fram månedens høyste pris, som et slags skrekkeksempel for å spinne storm i vannglass, og samtidig "glemmer" at selv skrekkeksemplet deres må jekkes ned ganske mange hakk pga strømstøtten?

Mye fjær og lite høns..

Så du er mot "skrekkeksempler" (å trekke frem den høyeste prisen) men presenterer selv strømpris i privatmarkedet uten mva samtidig som du påpeker hykleri hos den andre part?

Interessant fremgangsmåte. Kanskje kaste litt stein mot eget glasshus også mens du er i gang?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Støre-Erna mener fremdeles det var riktig å bygge kablene - så strømmen blir dyr og vindkraft "lønnsomt" (15.00)

Endret av Neptun1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Den åttende profet skrev (4 timer siden):

Noen burde forklare gamle Øyvind at han faktisk tjener grovt på de høye strømprisene.

Simen vil liksom ikke helt innse at ikke alle har strømstøtte.
Han leser nok ikke artikler som denne: https://www.nrk.no/sorlandet/bedrifter-fortviler-over-hoy-strompris-1.17166251
Selv på et legesenter merker de strømprisene:

Sitat

– Noen måneder har vi betalt 100.000 kroner i strømregning. Før var en høy regning på 15.000 kroner, sier lege Peter Christersson.

Simen tror at legesenteret betaler en slags importpris i dag.
Blir litt som om Rema 1000 importerer billig melk til 1 kr literen, mens du som kunde må betale 20kr literen.
"Jippi, billig import".

• Liker 1
Skrevet
sk0yern skrev (34 minutter siden):

Simen vil liksom ikke helt innse at ikke alle har strømstøtte.

Gaslighting. Vennligst slutt å legg ord i munnen på meg og atpåtil lyve om det.

Han leser nok ikke artikler som denne: https://www.nrk.no/sorlandet/bedrifter-fortviler-over-hoy-strompris-1.17166251
Selv på et legesenter merker de strømprisene:

Jo, jeg leser artikler som den, men sluker ikke rått alt jeg leser på nett. Den artikkelen du linker er en mye viderelinket sensasjonsjournalistikk. Eller onkel Oscar-retorikk som jeg har navngitt den de siste sidene. NRK trekker fram alle tiders høyeste enkelt-timepris noen sinne i Norge. Artikkelen er over 1,5 år gammel og prisen har aldri vært så høy en eneste time hverken før eller etter, noe sted i Norge. Dette blir som onkel Oscar sin tipp-tipp grandonkel Otto som visstnok skal ha røkt pipe fra han var 7 til han var 107 år, som bevis på at røyking er sunt.

Simen tror at legesenteret betaler en slags importpris i dag.

Gaslighting igjen. Hva med å faktisk lese det jeg skriver? Og svare på det åpne spørsmålet om hva du i rollen som kraftprodusent, statnettsjef eller energiminister ville gjort annerledes i det øyeblikksbildet du postet?

• Liker 2
Skrevet
Neptun1 skrev (9 timer siden):

Støre-Erna mener fremdeles det var riktig å bygge kablene - så strømmen blir dyr og vindkraft "lønnsomt" (15.00)

Jeg tror det er svært vanskelig å regne hjem storstilt utbygging av vindkraft, i form av det Tyskland har gjort. 

Det må bygges stor overkapasitet. Det gjør igjen at strømmen blir verdiløs når det blåser godt. Det omvendte av det man vil som selger. 

Det er ikke veldig tiltrekkende for industri med jojo priser. Det er heller ikke lett å bygge ut industri med så variende strømproduksjon. Mye industri har forlatt Tyskland siste årene. 

Men! Jeg er svært positiv til at vi har en liten andel av sol og vindmøller i norsk kraftmiks. Rett og slett bare som en hedge mot faktiske tørrår. Jeg er også positiv til eksport av strøm, men det fordrer st vi har overproduksjon og billig strøm hjemme først. 

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (17 timer siden):

. Over 30% av norsk forbruk går til private husholdninger. Jeg har ikke tall på hvor mye som går til offentlige bygg og infrastruktur men vil anta det er bortimot 20%. Det er altså der kommuner og fylker sitter på begge sider av bordet og både betaler strømregninger og mottar de samme fakturane på sin inntektside. De resterende 50% er privat næringsliv og industri. Disse får i praksis en ekstra skatt, gjennom høye kraftpriser. Man kan jo mene mye om skattlegging av industri, om det er for høyt eller lavt, men fakta er i hvert fall at det norske folk sitter på begge sider av bordet der, i form av at arbedsplassene taper konkurranseevne samtidig som det offentlige Norge styrkes gjennom økte inntekter.

Åsså snakker du om gaslighting? Når du skriver slike ting som dette så virker det jo som du syns det er ok å skattlegge bedrifter i no2 ekstra. 

Det er hvertfall ingen krise for ifølge deg kan man jo mene mye om skattlegging av industri 🙄

Hvordan i huleste er det greit at næring og industri i no2 skal ha helt absurde priser ift store deler av landet?

Og hvor i verden blir det riktig at no2 dine private husholdninger også skattlegges ekstra? For selv med strømstøtten som også er en helt absurd ting som aldri hadde oppstått om det ikke var absurde priser, så er det absurd mye dyrere for meg enn for en i nord. 

Absurd er ordet. Så skal du få forsvare dagens priser. Helt i orden. Men da får eg lov å mene at du er absurd også. Eller andre verre ord. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er svært vanskelig å regne hjem storstilt utbygging av vindkraft, i form av det Tyskland har gjort. 

Litt interessant det der, vi tror Tyskland har bygget ut masse vindkraft, mens realitetene er at Norge har mer vindkraft pr innbygger enn Tyskland.
Mye mer.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Simen1 skrev (11 timer siden):

Gaslighting igjen. Hva med å faktisk lese det jeg skriver? Og svare på det åpne spørsmålet om hva du i rollen som kraftprodusent, statnettsjef eller energiminister ville gjort annerledes i det øyeblikksbildet du postet?

Hva var det bedriftene på sørlandet betalte for strømmen i går da, på tidspunktet da screenshot var fra?
Da vi hadde så billig import?

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Det må bygges stor overkapasitet. Det gjør igjen at strømmen blir verdiløs når det blåser godt. Det omvendte av det man vil som selger. 

Det er ikke veldig tiltrekkende for industri med jojo priser. Det er heller ikke lett å bygge ut industri med så variende strømproduksjon. Mye industri har forlatt Tyskland siste årene. 

Men! Jeg er svært positiv til at vi har en liten andel av sol og vindmøller i norsk kraftmiks. Rett og slett bare som en hedge mot faktiske tørrår. Jeg er også positiv til eksport av strøm, men det fordrer st vi har overproduksjon og billig strøm hjemme først. 

Jeg tror det er vanskelig å regne hjem både storstilt og mindre skala vindkraft, nettopp på grunn av fenomenet at de produserer når strømmen er lite verdt og ikke produserer når strømmen er verdt noe. Dette skjer i små skala også selv om det til dels skjules ved å fordele kostnadene rundt i nettet, blant annet ved at magasinert vannkraft må binde opp noe av sin kapasitet for å kompensere mot vindkraft. I tillegg trengs dyre reguleringstjenester, og alt dette motarbeider lønnsomheten av krafthandel mot Europa. Deres prisvariasjoner er mye større enn her hjemme, ergo høyere betalingsvilje for kompensering med regulerbar vannkraft.

Vårt konkurransefortrinn har historisk vært stabile lave kraftpriser. I dag er prisene både høyere og mer variable. Ser vi med tunellsyn på Norge alene så burde vi mistet konkurransekraft. Men det skjer ikke fordi vi ikke lever isolert fra omverden. Tyskland har mistet mer konkurransekraft enn oss nettopp på grunn av dust energipolitikk. Så relativt til omverden har vi faktisk vunnet mer konkurransekraft. Norge er fortsatt et attraktivt land å investere og bygge kraftkrevende industri i. Det ser vi med en rekke selskaper som står i kø for å få kapasitet i kraftnettet. Nå sist et datasenter i Bjerkvik som vil starte på 20 MW allerede i mai 2026 og skalere videre opp til trinnene 100, 230 og 510 MW senere.

Jeg ser det positive i at vind og sol-kraft er "flere føtter å stå på" i forbindelse med forsyningssikkerhet, men denne krafta brukes på feil måte. Den brukes som uregulert kraft som går rett inn på kraftnettet og skaper jojo-effekter og stabiliseringsbehov. Den krafta burde vært brukt på en helt annen måte. Det burde vært energikilden til alle landets fjernvarmenett og sentralvarme i store og små bygg uten fjernvarme. Da kan det varme opp et magasin når det blåser og sola skinner, og magasinet kan tappes for energi når det blir kuldebølger. Dette kunne potensielt avlastet det elektriske kraftnettet for topper. Det hadde vært mye mer konstruktivt enn at sol og vind skaper topper. Så sol og vind-kraft brukt på riktig måte har potensial til å bli bra. Men per i dag er det ikke bra.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Jotun skrev (2 timer siden):

Åsså snakker du om gaslighting? Når du skriver slike ting som dette så virker det jo som du syns det er ok å skattlegge bedrifter i no2 ekstra. 

Apropos gaslighting: Nei det synes jeg ikke. Jeg forklarer bare hvordan det henger sammen, uten å synse. Jeg stiller meg nøytral til skattenivået siden jeg ser begge sider av mynten. Det er både positivt og negativt, og jeg har ikke noen intensjon eller lyst til å debattere skattenivå i denne tråden.

Når det gjelder insinuasjonen om at prisene er eksepsjonelt høye i NO2 så har jeg vist at det er ganske overdramatisert. De uvanlig høye prisene for 3-4 år siden kan ikke brukes som argument for evig. Ei heller anekdoter om høye timespriser, for det er fullt mulig å finne anekdoter med motsatt fortegn. Til og med negative priser i NO2. Det er heller ikke relevant. Det som er relevant er gjennomsnittspriser per måned og år. Månedsprisen er det som betyr noe for hver enkelt regning. Årsprisen er mer relevant for f.eks selskaper med god likviditet og private med en sunn bufferkonto for uforutsette kostnader.

Å trekke fram pristopper med én time varighet har ingen annen funksjon enn å spille politisk mynt på sjokk- og frykt- og skape storm i vannglass. Sensasjonsjournalistikk. Dessverre er det mange som sluker agn og snøre og lar seg bruke i det politiske spillet. Det er bare å telle til ti - og tenke kritisk over slike virkemidler. Sjekke månedsregningen og se hva man egentlig betaler. Vurdere å ha en sunn sparekonto for uforutsette utgifter, eller i det minste ikke kaste bort kredittmulighetene man har i banken i tilfelle rottefelle. Usunn privatøkonomi skaper unødvendige feller.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (På 10.8.2025 den 8.05):

Det er jo veldig fint med negative priser. Problemet er jo bare at de sjeldent kommer når du trenger de.

Hvis man opplever dette ofte eller regelmessig f.eks hjemme, så må det vel bety at man ender opp med høyere pris enn gjennomsnittsprisen? Noen følger med på prisene og forsøker i liten eller større grad å flytte strømforbruket sitt fra dyre til billige timer. Mange har apper fra strømleverandøren sin med enkel oversikt. Poenget er at hvis man ender opp med høyere enn gjennomsnittlige priser så bør man tenker over om man kan følge bedre med og om det er mulig å flytte noe av forbruket fra dyre til billige timer. Hvis man ikke finner mulighet for det, så vet man i hvert fall årsaken. Finner man noen muligheter så kan man spare penger på det.

Jotun skrev (17 timer siden):
Sitat

172 øre/kWh i no1 i kveld

Neida. Simen sier at det er normale priser! 

Vennligst kutt ut den gaslightinga! Det er slike kommentarer som ødelegger saklighetsnivået her. Månedsprisen for august i NO2 (spot, uten strømstøtte og uten mva), for NO2 er i skrivende stund 68,3 øre/kWh. Det er godt innenfor 1 standardavvik fra det inflasjonsjusterte gjennomsnittet for 2004-2025. Det er normalt. Det er ren løgn at jeg har kalt den enkelt-timepristoppen i NO1 i går kveld for normal pris. Jeg har faktisk ikke sagt noe om den ene timeprisen. Hvis jeg skal karakterisere den ene timeprisen så bruker jeg ordet irrelevant.

Endret av Simen1
Skrevet
sedsberg skrev (17 minutter siden):

Ja helt riktig! De 10 timene med nær null, eller negative priser er mer enn nok for å kompensere for resten av de 720 timene med høye priser!

Hva er din definisjon av høy her?

Skrevet

Den er jo ikke høy. Du sier jo det selv. Den er helt normal. Riktig nok høyere enn den var før 2021, men det tar vi ikke med siden det bare er en ubetydelig bagatell.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jotun skrev (3 timer siden):

Absurd er ordet. Så skal du få forsvare dagens priser. Helt i orden. Men da får eg lov å mene at du er absurd også. Eller andre verre ord. 

Ja, og brødprisene i butikken er absurde, jordbærprisene er absurde, leieprisene er absurde, rentene er absurde og kaffeprisene er absurde. Nesten alt kan være absurd når ordet sitter så løst. Fakta: Gjennomsnittsprisen i NO2 i år er 73,78 øre og ligger 16% over det inflasjonsjusterte gjennomsnittet for 2004-2025. I NO1 er tallet ca 0% og i NO5 ligger den 25% under. I NO3 og NO4 ligger den ennå lavere. Dette er priser før strømstøtte er regnet inn. Siden strømstøtte er et relativt nytt fenomen og tar ned mange toppverdier så blir det reelle årsgjennomsnittet noe lavere sammenlignet med tilsvarende tall før strømstøtten. Hvis disse prosentavvikene kvalifiserer for at du kaller noe absurd, så er det veldig veldig mange absurde priser rundt i handelsbransjen. Epler og pærer, støvler og barnevogner. Absurd! /s

sk0yern skrev (2 timer siden):

Litt interessant det der, vi tror Tyskland har bygget ut masse vindkraft, mens realitetene er at Norge har mer vindkraft pr innbygger enn Tyskland.
Mye mer.

Artig funfact! :)

sk0yern skrev (2 timer siden):
Simen1 skrev (14 timer siden):

Hva var det bedriftene på sørlandet betalte for strømmen i går da, på tidspunktet da screenshot var fra?
Da vi hadde så billig import?

Prøv å svar på de to spørsmålene mine, i stedet for å bare stille spørsmål tilbake. Så kan diskusjonen gå fremover i stedet for å få hakk i plata.

Endret av Simen1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...