Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lager er gåen foran


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjørt et par måneder med dårlig hjullager, det ulte mer og mer. Man må bare vurdere litt. Hvis det begynner å bli virkelig dårlig kan det bli skikkelig varmgang og da låser det seg snart. I verste fall kan hjulet falle av, jeg vet av folk som har opplevd dette. Ikke anbefalt, men det er heller ikke spesielt vanlig at det skjer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Spørs vel litt hvor ille det er om man tør å kjøre med det. Er det bare litt ulelyd eller er det masse slakk i hjulet?

Vanskelig å forklare og bruke de riktige ordene. Men synes det har blitt verre. Ulyd er det iallfall. Virker å være noe risting i rattet. Jeg må ringe til alle nærmeste verkstedene for å høre om de kan ta den inn. 

Lenke til kommentar

Dette må du selv vurdere. Kjørte selv med et hjullager over 2år etter at det ble underkjent på kontroll. Mer romling som er lagerlyd enn tikking. Tikker det mer når du svinger så kan det være en dårlig drivknute. Har du koniske hjullager kan du forsøke å stramme litt, har vært med på at slarke i hjullager går ut over bremseeffekten og det er lite artig.

Lenke til kommentar
10 hours ago, stamkunde said:

Vanskelig å forklare og bruke de riktige ordene. Men synes det har blitt verre. Ulyd er det iallfall. Virker å være noe risting i rattet. Jeg må ringe til alle nærmeste verkstedene for å høre om de kan ta den inn. 

 

5 hours ago, stamkunde said:

Det er en viss tikk tikk lyd. Og når jeg bremser, så bremser det ikke jevnt

Sørg nå for å få bekreftet at det faktisk er hjullageret. Alle symptomene du beskriver stemmer mer med bremseproblemer enn hjullager. Hjullager pleier oftest å enten lage en roterende pipe- eller ulelyd eller de romler kraftig. Omtrent som å kjøre med piggdekk på tørr asfalt. Lyden pleier også ofte å bli sterkere eller svakere avhengig av hvilken vei du svinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 timer siden):

 

Sørg nå for å få bekreftet at det faktisk er hjullageret. Alle symptomene du beskriver stemmer mer med bremseproblemer enn hjullager. Hjullager pleier oftest å enten lage en roterende pipe- eller ulelyd eller de romler kraftig. Omtrent som å kjøre med piggdekk på tørr asfalt. Lyden pleier også ofte å bli sterkere eller svakere avhengig av hvilken vei du svinger.

Vært på EU-kontroll. Der sa dem det. Det er kun det som gjenstår for å få bilen godkjent. 

 

 

Lenke til kommentar
Mechablast skrev (18 timer siden):

Har kjørt med ødelagt hjullager som begynte med piping av og til, til at det måtte kjøles ned med snø for å kunne kjøres med. Fikk tak i nytt på biltema og byttet selv

Hva annet enn å ta vekk ene dekket foran må jeg gjøre, og hvilke verktøy trenger jeg for å bytte selv?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (14 timer siden):

 

Sørg nå for å få bekreftet at det faktisk er hjullageret. Alle symptomene du beskriver stemmer mer med bremseproblemer enn hjullager. Hjullager pleier oftest å enten lage en roterende pipe- eller ulelyd eller de romler kraftig. Omtrent som å kjøre med piggdekk på tørr asfalt. Lyden pleier også ofte å bli sterkere eller svakere avhengig av hvilken vei du svinger.

Roterende ulelyd er kanskje bedre versjon av ord enn mitt. Lyden forsvinner til viss grad selv om den er der når jeg gasser på til 80-90. Men er veldig tydelig når jeg kjører i 60-70 km t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...