Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

germanwhip skrev (13 timer siden):

Har noen kolonisert Nord-Norge og fordrevet fiskerne? Hvorfor har ikke MSM skrevet om det??

Dette kan kanskje være et dårlig eksempel på karikatur/appropriasjon/diskriminering men det finnes klare eksempler hvor en dominant europeisk kultur utførte etnisk diskriminering mot en europeisk minoritet.  Det skjedde  når de første nordmenn innvandret til USA og  erfarte diskriminering  og ble karikaturt som dumme bønder image.thumb.jpeg.106a42bc8045f85e6fb169c04b83bc8d.jpegimage.thumb.jpeg.106a42bc8045f85e6fb169c04b83bc8d.jpegsom ikke kunne snakke skikkelig amerikansk engelsk.  Det hindret nesten alle nye innvandrere fra europa på den tiden,  de måtte jobbe hardere enn de som hadde bodd i USA og var 100% integrert.

Så er spørsmålet - hvorfor sier ingen noe om reparasjoner for norsk amerikanere idag?  Er det hudfarge?

Egentlig ikke,  det er fordi de aller fleste norsk amerikanere integrerte seg etter et par generasjoner og tilhører den dominant kulturen i USA.  De giftet seg med europeere fra andre land og deres barn ble amerikanere og etter hvert hadde den norsk kulturen nesten forsvunnet slik at de ikke tilhørte en fremmed kultur.    Dette er noe nesten alle europeiske amerikanere har klart seg, men ikke de som kommer fra land utenfor europa.   Hvis den afroamerikanere ikke ble isolert, hadde mange barn sammen med folk fra den dominant kulturen ville hudfarge spille ingen rolle.  

Kanskje det samme skjedde i Norge. Kanskje barnebarna til nordlendinger giftet seg med østlendinger og de kjennes som typiske østlendinger  mens det samme skjedde til mindre grad med samer og andre minoriteter?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (På 24.4.2023 den 16.41):

Ser ut til at hun er professor i sosiologi på Irvine med postdoktorat på Berkeley og publisert forsker, samt har vunnet noen priser. Ikke akkurat dårlig!

Hva er tullete med argumentasjonen? Hva er de bunnløse påstandene? Jeg synes det var interessant, og mye gjenkjennbart fra annet jeg har lest tidligere.

Ja, hun er en professor, og har en virtuelt ikke-eksisterende akademisk prestasjon, ref. hennes publikasjoner som jeg lenket til. Hun blir ikke sitert i annen forskning, hennes argumentasjonsrekker blir ikke understøttet eller engang undersøkt i annen forskning. Mye av dette kommer nok av at hennes publikasjoner, så langt jeg kan se, stort sett er et sammensurium av ukvalifiserte påstander stokket oppå hverandre. Men jeg skal innrømme at jeg ikke har lest alt av hennes hele 30 publikasjoner, hvorpå brorparten av dem er essayer i tidsskrift, eller argumentasjonsløse pamfletts.

Misliker ikke du også Jordan Peterson sterkt? Han er jo en kvakk-salver, må man forstå. Så for en enkel sammenligning:
https://scholar.google.com/citations?user=Pczk6w8AAAAJ&hl=no&oi=sra
https://scholar.google.com/citations?hl=no&user=wL1F22UAAAAJ

Nå er ikke siteringer alt, selvsagt. En sitering kan være i motgang eller medgang, jeg overlater den øvelsen til deg selv å finne ut av. Hun har publisert kvakk og ingenting, og jeg står trygt på den påstanden.

Eksempler på tullete påstander i skriveriet hennes, er dette:

"The author argues that the contemporary ideal of slenderness is, at its very core, racialized and racist. Indeed, it was not until the early twentieth century, when racialized attitudes against fatness were already entrenched in the culture, that the medical establishment began its crusade against obesity."

Rett fra oppsummeringen. Du må gjerne vise hvordan forfatteren underbygger dette. Hele premisset er bare en assersjon, så langt jeg kan se.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kjedelig med Vice, som startet som et punk-magasin. En til tider fantastisk leverandør av utenriksstoff og gravejournalistikk, med historier som ellers ikke ble fortalt. Husker godt Nord-Korea minidokumentarene deres, og de har hatt en del god journalistikk om Russland i det siste.

Blant annet fikk de til dette intervjuet med en av nåtidens verste krigsforbrytere:

Exclusive: We Interviewed the Russian Woman Accused of ‘Stealing’ 20,000 Children
https://www.vice.com/en/article/v7bdva/maria-lvova-belova-interview

At Vice skal være "woke" ser jeg ikke helt, men når Elon Musk sier denne månedens buzzwords så er det vel sikkert fristende å gjenta.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (På 28.4.2023 den 16.05):

Har noen kolonisert Nord-Norge og fordrevet fiskerne? Hvorfor har ikke MSM skrevet om det??

Mennesker fra Nordnorge har blitt diskriminert, karikert og nektet husvære i relativt nylig historie. Bestemoren min kan fortelle deg litt om hvordan det var å leve i Oslo med nordnorsk dialekt hvis du har lyst til å lære.

-k

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Og så må vi ikke glemme den voldsomme og vedvarende rasismen som rødhårede blir utsatt for, de har det fælt de.

Rødt hår og fregner blir vel generelt regnet som mindre attraktivt. Samtidig er det en forestilling om at kvinner med rødt hår er "vill i senga". Dette er opplagt overtro og vissvass, men veldig få tar det spesielt tungt eller alvorlig.

Gi det 5 år til med woke hypersensitivitet så sitter nok den kommende generasjonen med rødt hår på terapi-benken og øser ut med livs-angst.

Sitat

Nordlendinger er også noen forbainna rasister sånn som de prater om østlendinger som om hver eneste en av oss var en oslososs som er redd for snø. 

Det er sterke meninger om "søringer" i nordnorge ja. Litt som Nordmenn som godter seg over Svenskers påståtte stupiditet, men samtidig blir veldig glad når Norge er nevnt i en Svensk avis. Noen er godmodig (sånn som glede over kaos i Oslo etter 5 cm snøfall). Noen er mer bitre, så som forestillingen om at Oslo karrer til seg urettmessig mye (gode veier, gode sykehus, overbetalte papir-jobber) på ryggen til Nordlendinger som fisker, dyrker potet og lager de "egentlige" verdiene.

-k

Lenke til kommentar

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/24292/KULH4990x-xMasteroppgavexixkulturhistorie.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sitat

Videre finnes det tallrike beskrivelser av nordlendingene, for det meste gjort av embetsmenn, fogder og prester. Det er fra disse beretningene vi finner igjen de forestillingene som er kjent for oss i dag. Her er ikke nordlendingene kultiverte hyperboréere. Felleskarakteristikker er at de er late, fråtsende, misunnelige, drikkfeldige, løsaktige og primitive. Presten Erik Colbann skriver i begynnelsen av 1800-tallet om årsaken til dette. Det omflakkende liv på havet forkuer sjel og legeme, sanseligheten tar overhånd. De har ferier i flere uker (utenfor fiskerisesongen) hvor de bare spiser og sover, hvilket fører til at blodet bruser, kåtskapen tar overhånd og svekker både legemet og slekta, som blir sykdomsbefengt. Senere ble soldater, som nevnt tidligere, forberedt på at de skulle krysse ”moralsirkelen” og at standardreplikken var ”Kjør meg på tjukken og ta meg sørover!” (1994: 441).

...

I 1972 tok regjeringen initiativ til å gjennomføre en kartlegging av levekårene i Finnmark. Resultatet ble publisert i 1982 og ble en av de mest kjente og omdiskuterte bidragene til debatten om ”Finnmarksproblemet” (Asbjørn Aase: Levekårene i Finnmark. En sosialstatistisk undersøkelse). Finnmark hadde størst arbeidsledighet, flest uførepensjonister, lavest inntekt, størst dødelighet av hjerte-, kar- og åndedrettssykdommer, lavest levealder, størst kvinneunderskudd, flest ugifte femtiåringer, flest samlivsbrudd, størst alkoholforbruk nest etter Oslo, størst kriminalitet nest etter Oslo, flest lærere uten godkjent utdanning, færrest elever i den videregående skolen og størst fraflytting. Rapporten ble kritisert og man forsøkte å forklare problemet med en statsfiksering i den nordnorske kulturen, og at forholdet mellom Nord-Norge og staten var preget av et formynder-klient-forhold.

I 1989 utkom en omstridt undersøkelse om trygdeforbruket og folks holdninger til å motta trygd, henholdsvis i Vik kommune i Sogn og i Båtsfjord i Finnmark. Rapporten ble et bidrag i debatten om nordlendingens latskap. Forskerne Berthold Grünfeldt og Kjell Noreik mente de kunne avdekke en mer lettvint holdning til å motta trygd i Båtsfjord sammenlignet med holdningene i Vik. I 1990 uttalte Carl I Hagen at finnmarkingene var noen latsabber som ”har en neve i bukselommen på østlandsfolk.” (1994: 426).

...

Oluf drikker, banner, har humor og virker litt lat der han sitter med kabalen sin. Oluf er den mest kjente representanten for forestillingene om nordlendingene. Med Oluf ble de gamle forestillingene om nordlendingene humor og masseindustri... Men noen mener også at Oluf gjør nordlendinger til noe de ikke er, og at han er ødeleggende for nordlendingenes rykte. Det som er sikkert er at Arntzen med sin rollefigur befestet, forsterket og videreførte forestillingene om nordlendingene for mange tiår framover.

...

Jeg har intervjuet ni nordlendinger som flyttet til Oslo på 1960- tallet. Videre har jeg intervjuer to personer som flyttet til Oslo på slutten av 1950-tallet, to som flyttet tidlig på 1970-tallet og to som flyttet til byen på 1980- tallet... Det hevdes at man kunne lese ”Nordlendinger uønsket” og ”Ikke nordlendinger” i boligannonser i avisene på 1960-tallet. Dette stemmer langt på vei med erfaringene nordlendingene gjorde seg da de skulle skaffe seg bolig i byen. Mange opplevde å bli avvist eller til og med skjelt ut da de forsøkte å skaffe seg et sted å bo. Noen informanter forteller at de var heldige...  Informant 1 opplevde ved en anledning å bli skjelt ut en helt time på telefon av en huseier som ikke ønsket å leie ut til nordlendinger. Informant 5 møtte også på problemer da han skulle finne seg bolig, til tross for at hans kone var østlending. De ble fortalt at man heller ønsket å leie ut til noen som var å stole på.

...

I flere hundre år har forestillingene om nordlendingene som primitive, skitne, late, drikkfeldige og vulgære levd i beste velgående. Vi kan lese om dem i det eldre skriftlige materiale som jeg omtalte i forrige kapittel..  Informant 1 forteller at husverten hun leide hos i Oslo mente hun som nordlending var urenslig. Hun fikk ikke lov til å vaske i leiligheten hvor hun og huseier delte bad og kjøkken. Dette var fordi hun ”vasket som en nordlending”.

...

Noen østlendinger sa at de ikke var glad i fisk, når de hørte at vi var nordlendinger, forteller informant 13, som flyttet til Oslo i 1958. Jeg tolker dette utsagnet dit hen at fisk eller fiskelukt var noe som denne østlendingen ikke likte, det vil si at vedkommende syntes det var ekkelt eller urent med fisk. Det man ikke liker syns man gjerne er vondt eller ekkelt, så utsagnet om at en ikke liker fisk kan fungere som en grensemarkør hvor rent/urent ligger bak.

...

Også informant 14 forteller at østlendingene trodde det gikk isbjørner i gatene nordpå... Folk trodde ikke nordlendingene hadde ordentlige hus, men at de levde i gammer,

...

I forestillingene om boligforholdene i nord ligger en forestilling om at nordlendingene er primitive og mindre kultiverte. Folk som er mindre kultiverte enn en selv, regnes ofte som skitne. De bruker ikke toalett og bor ikke i hus, men i gammer, i naturen, nesten som dyr.

...

Informant 10 mener østlendingene var vant til å forholde seg til nordlendinger som tjenestefolk.

...

Væremåten til nordlendingene versus væremåten til østlendingen blir brukt av både østlendingene og nordlendingene til å dra skiller mellom disse gruppene.

 

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, knutinh said:

Men *sukk* det er jo helt meningsløst all den tid du bare trekker frem dette for å harselere med andre gruppers kamp for tilværelsen, hva er det du prøver å si utover det impliseringen om at folk bare må ta seg sammen?

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (28 minutter siden):

Men *sukk* det er jo helt meningsløst all den tid du bare trekker frem dette for å harselere med andre gruppers kamp for tilværelsen,

Jeg prøver å si at den logiske konsekvensen av tankegodset bl.a. du later til å fronte er at du må betale reparasjoner til meg. Min identitet har opplagt måttet tåle diskriminering, og har det i dag sosio-økonomisk dårligere enn østlendinger. Personlig har jeg det dog ganske bra.

Hvis du nekter det så synes det nærliggende at det er et misforhold mellom argumentasjon og handling. Det ville ikke være første gang at noen er uvillig til å ta konsekvensen av sine argumenter. Det er noe befriende ved å kreve at mørke mennesker på den andre siden av havet får egne støtteordninger, eller at en relativt liten minoritet i Norge skal særbehandles. Å måtte gå ned i levestandard for å gi til en relativt stor gruppe i eget land, og attpåtil til en som er politisk uenig med deg er nok litt vanskeligere?

Grunnen til at jeg frontet «nordlending» er like pervers som politikken jeg kritiserer: det er en av mine identiteter som tilfeldigvis passer med en offer-fortelling. Og det hårreisende i tankegodset er at hvem du er er like viktig som argumentene du serverer. Jeg får på en måte ikke lov til å snakke om homofile, trans eller folk med mørk huds offer-framstilling fordi jeg ikke er en av dem. Og når jeg snakker om nordlendingers offer-framstilling så tar du det ikke på alvor. Det er en konstruksjon bl.a. du har ansvar for som enten har som hensikt eller konsekvens å bryte ned muligheten til å kritisere konstruksjonen.

Hvis jeg hadde hatt mørk hud og argumentert som jeg gjør (jeg håper og tror at jeg ville ha gjort det) så hadde jeg kanskje fått kritikk for å være en overløper eller «kokosnøtt»? Eller en nedlatende «du vet ikke hva du snakker om, lille knutinh for du har blitt ført bak lyset av breit-putin-bart» fra forumets venstre-konspirasjonsteoretikere (ikke deg).

Sitat

hva er det du prøver å si utover det impliseringen om at folk bare må ta seg sammen?

At identitetspolitikk hører hjemme på den ideologiske kirkegården sammen med kommunisme og fascisme? At hvis dette tankegodset får fotfeste her via velmenende aktivister så får vi brennende biler og polariserte politikere også i Norge?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, knutinh said:

Jeg prøver å si at den logiske konsekvensen av tankegodset bl.a. du later til å fronte er at du må betale reparasjoner til meg. Min identitet har opplagt måttet tåle diskriminering, og har det i dag sosio-økonomisk dårligere enn østlendinger. Personlig har jeg det dog ganske bra.

Hvis du nekter det så synes det nærliggende at det er et misforhold mellom argumentasjon og handling. Det ville ikke være første gang at noen er uvillig til å ta konsekvensen av sine argumenter. Det er noe befriende ved å kreve at mørke mennesker på den andre siden av havet får egne støtteordninger, eller at en relativt liten minoritet i Norge skal særbehandles. Å måtte gå ned i levestandard for å gi til en relativt stor gruppe i eget land, og attpåtil til en som er politisk uenig med deg er nok litt vanskeligere?

Du mener tilsynelatende bare dette i prinsippet, hvis jeg forsøker å redegjøre for hvordan forholdene over atlanteren rimeliggjør (merk at jeg ikke nødvendigvis tror reperasjoner er den mest optimale løsningen) reperasjoner som oppreisning,  så er du ikke interessert i å høre på det øret, hvis jeg ber deg forklare meg hvorfor reperasjoner er en rimelig løsning for nordlendinger så får jeg ikke svar.
Det fremstår bare som tom retorikk som ønsker å fremstille hele ideen om reperasjoner som urimelig, uten å gå inn i materien, selvsagt fremstår reperasjoner som urimelig hvis man fremstiller det slik at levende folk skal betale avlat for noe døde folk gjorde, eller fremstiller det slik at det er en slags bot for rasisme, det er bare spin.
Men i nord-Amerika er det snakk om en økonomisk hemsko som er blitt ivaretatt og vidreført over generasjoner, hvor betalingen for 400 års gratis arbeid kunne kompansert for denne uretten som fremdeles manifisteres økonomisk og er basert på etnisk nominatør. (Samtidig som jeg tror en bedre velferdsstat kan være en bedre investering, men det virker ikke veldig sannsynlig slik stemingen er over atlanteren.)
Sosialhjelps-ordninger i Norge er i stor grad til hjelp for å minimere slike økonomiske forhold man arver fra foreldrene, selv om de fremdeles arves, ordninger som sørger for nokså lik tilgang til skolegang, helsehjelp osv. gjør konseptet reperasjon ganske annerledes enn i USA, samtidig som nordsjødykkerne eller krigsseilerne har søkt om økonomisk oppreisning, basert på opplevd urettferdig behandling.
Du påstår jeg er uvillig til å underholde idéen om at nordlendinger kan få økonomisk kompensasjon, men det vet du ikke, det er noe du antar, vi har ikke diskutert det noe mer inngående enn at du har brukt det som deflekterende harselas for å slippe å forholde deg til innholdet av andre gruppers undertrykkelse.
Jeg har ikke noe problem med at mine meningsmotstandere mottar sosiale goder fra staten, jeg har problemer med meningene deres, men jeg ønsker ikke å frata dem noen rettigheter.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Uansett om Vice er woke eller ikke, så vil jeg savne dem hvis de forsvinner. Mange av minidokumentarene og gravejournalistikken deres har vært veldig bra. Den om eselsex (ja, seriøst) i Colombia er helt spinnvill. De hadde også flere saker om et nazihjemmeskolenettverk i USA for ikke så lenge siden som var veldig spennende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (20 timer siden):

Det fremstår bare som tom retorikk som ønsker å fremstille hele ideen om reperasjoner som urimelig,

Tenk deg en annen variant av denne diskusjonen hvor vi satt i Europa på 30-tallet og du argumenterte for fascisme som en flott løsning på alle problemer, og jeg så det som menneskefiendtlig og en ganske sikker vei til undergangen.

Vil det ikke da være mitt fordømte ansvar å snu dine argumenter mot deg og vise hvorfor du lefler med farlige ideer?

Tror du ikke at en fascist ville avvise all latterliggjøring av fascistisk tankegods som «tom retorikk»? 

-k

Lenke til kommentar
4 minutes ago, knutinh said:

Tenk deg en annen variant av denne diskusjonen hvor vi satt i Europa på 30-tallet og du argumenterte for fascisme som en flott løsning på alle problemer, og jeg så det som menneskefiendtlig og en ganske sikker vei til undergangen.

Vil det ikke da være mitt fordømte ansvar å snu dine argumenter mot deg og vise hvorfor du lefler med farlige ideer?

Tror du ikke at en fascist ville avvise all latterliggjøring av fascistisk tankegods som «tom retorikk»?

Så argumentet ditt er at jeg er blindet av egne overbevisninger slik at jeg ikke ser substansen i argumentet ditt?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (29 minutter siden):

Så argumentet ditt er at jeg er blindet av egne overbevisninger slik at jeg ikke ser substansen i argumentet ditt?

Muligens? Dine indre engler og demoner kjenner jeg dårlig. Når ståstedet ditt oppfattes som latterlig så må man antagelig tåle latterliggjøring (av ståsted, ikke person).

I verdi-spørsmål så henfaller man fort til enkle aksiomer som vi er uvillige til å fire på. Sånn sett er kanskje alle blindet av overbevisning? Et enkelt aksiom for meg er «alle mennesker er like mye verdt» (for alle andre enn deres nærmeste). Forskjell i utfall er uunngåelig og antagelig ønskelig, men om det går deg dårlig i livet så er det først og fremst trist for deg som menneske, ikke for deg som representant for en vilkårlig definert gruppe. En «gruppe» gråter ikke om natten, det gjør mennesker.

Identitet kan ha 100 dimensjoner og vi kan finne mange akser hvor ulike identiteter har blitt diskriminert og i dag har dårligere kår. Som «nordlending» er det slik for meg. Som «mann» er det neppe slik og som «Nordmann» er det definitivt ikke slik. Jeg har genuint medfølelse med de som lever under dårlige kår, men om de samtidig er homofil eller overvektig påvirker ikke medfølelsen min.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (13 minutter siden):

Muligens? Dine indre engler og demoner kjenner jeg dårlig. Når ståstedet ditt oppfattes som latterlig så må man antagelig tåle latterliggjøring (av ståsted, ikke person).

I verdi-spørsmål så henfaller man fort til enkle aksiomer. Et enkelt aksiom for meg er «alle mennesker er like mye verdt» (for alle andre enn deres nærmeste). Forskjell i utfall er uunngåelig og antagelig ønskelig, men om det går deg dårlig i livet så er det først og fremst trist for deg som menneske, ikke for deg som representant for en vilkårlig definert gruppe. En «gruppe» gråter ikke om natten, det gjør mennesker.

Identitet kan ha 100 dimensjoner og vi kan finne mange akser hvor ulike identiteter har blitt diskriminert og i dag har dårligere kår. Jeg har genuint medfølelse med de som lever under dårlige kår, men om de samtidig er homofil eller overvektig påvirker ikke medfølelsen min.

-k

Å bli dømt eller bli behandlet basert gruppe identitet eller tilhørighet i motsetning til det individuelle er oppskriften på fordommer, rasisme og forskjellsbehandling.
Kollektiv straff og kollektiv premiering - to sider av samme mynt som baserer seg på alt annet enn rettferdighet, meritter og moral.
Men det er kanskje for komplekst og for kostbart at mennesker skal bli behandlet basert på sin egen personlige historie, meninger og handlinger, og da går mann isteden etter den simple og billige løsningen der gruppen en selv anser seg for å tilhøre eller det øvrige samfunnet anser deg for å være en del av, blir gitt, tatt fra, hyllet eller hatet basert på folkets personlige opplevelser, overbevisning via skole, fora eller media, eller generelle studier som viser til statistiske avvik hos gitt gruppe.

Om noen skriker at X skal få lettere inntreden til høyere utdanning enn den øvrige befolkning eller en spesiell finansiell oppreisning basert på hudfargen sin, eller om noen skriker at X ikke skal ha tilgang til utdanning eller få eie midler basert på hudfargen sin er begge deler ganske så absurd for meg.

--

Angående Amerika og fattigdom så er det den kapitalistiske anti sosiale tilnærmingen som er problemet. Ikke en rase som har mer enn en annen rase selv om fordelingen også der er stor. Men det er en god måte å få folk til å krangle seg i mellom, da blir det mindre fokus på hvor det virkelige problemet ligger.
Top 10 rikeste afro amerikanere har samlet sett 372 milliarder kr i formue. Det er mye penger også i den delen av befolkningen.

Top 1% rikeste i Amerika eier 40% av all rikdom.
Bunn 80% av landets befolkning, altså de fattige, hele middelklassen, og de ganske så rike, alle disse eier totalt kun 7%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...