Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Israels sikkerhetsminister snakker om fremtiden til Gaza i et nytt intervju på israelsk tv:

  • Kun Israel skal kontrollere Gaza
  • Israel skal gjøre hele Gazastripen til en jødisk bosetting
  • De skal oppfordre palestinerne til «frivillig migrasjon»
  • Sier at han selv ønsker å flytte til Gaza

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panikk fra Egypt. Endret avtalen om våpenhvile for å forsøke å unngå at Israel oppdaget alle tunellene.

 

Egypt changed terms of Gaza ceasefire deal presented to Hamas, surprising negotiators - CNN

Egyptian intelligence quietly changed the terms of a ceasefire proposal that Israel had already signed off on earlier this month, ultimately scuttling a deal that could have released Israeli hostages and Palestinian prisoners, and set a pathway to temporarily end the fighting in Gaza, according to three people familiar with the discussions.

The ceasefire agreement that Hamas ended up announcing on May 6 was not what the Qataris or the Americans believed had been submitted to Hamas for a potential final review, the sources said.

The changes made by Egyptian intelligence, the details of which have not been previously reported, led to a wave of anger and recrimination among officials from the US, Qatar and Israel, and left ceasefire talks at an impasse.

“We were all duped,” one of those sources told CNN.
....

“All sides were under the assumption the Egyptians provided the same document” that Israel had signed off on and the other mediators, the US and Qatar, were aware of, the person said.

Instead, the second source said, the Egyptians sought to blur the lines between the original framework and Hamas’s response.

....
Talks had been ongoing for months by then, since the last pause in the fighting fell apart in early December. With Israel agreeing for the most part to go farther than they previously had, there was a creeping sense of optimism taking hold that a deal was close at hand. Israel appeared willing to accept fewer hostages, release more Palestinian prisoners and allow Gazans in the southern part of the enclave to return home to the north unrestricted.

US officials emphasized how “extraordinarily generous on the part of Israel” the framework was, in the words of US Secretary of State Antony Blinken.
....
After discovering the Egyptian freelancing, Qatari Prime Minister Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani informed Israel’s intelligence service Mossad that Egypt had acted alone, two of the sources told CNN.

Al Thani and CIA Director Burns got to work trying to salvage the proposal and re-balance it with elements they knew Israel would require.

“It doesn’t make sense,” a senior Biden administration official said of why Egyptian intelligence would try to push something through without the essential input from the others.
........
US officials have argued that Hamas leader Yahya Sinwar doesn’t actually want a deal since he may think he’s winning and the greater the Palestinian suffering the more the world turns on Israel. Critics of Netanyahu, including families of Israeli hostages, have accused him of being more concerned with removing Hamas from Gaza than getting his citizens home.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
0laf skrev (9 minutter siden):

Jeg tror svært få tar han seriøst, selv i Israel

Han er landets sikkerhetsminister, og stilte også som det i intervjuet. Som representant for regjeringen er man nesten nødt til å ta han seriøst. Hvis ikke kan han ikke være minister, og da får Netanyahu sparke ham (men det gjør han ikke, for da må han selv gå).

Her er mer fra intervjuet.

Backing settlement, Ben Gvir says he’d be ‘very happy to live in Gaza’ after the war
https://www.timesofisrael.com/backing-settlement-ben-gvir-says-hed-be-very-happy-to-live-in-gaza-after-the-war/

Sitat

If ‘hundreds of thousands’ of Palestinians leave the Strip, ‘we will be able to bring in more and more people,’ minister says.

Far-right National Security Minister Itamar Ben Gvir said Tuesday that he would be “very happy to live in Gaza” following the war against Hamas, musing that a mass exodus of Palestinians could create room for a significant influx of Israeli settlers.

In an interview with ultra-Orthodox news site Kikar Hashabat, Ben Gvir said that he would like to see the war prosecuted until the end in the southern city of Rafah, followed by a full-on Israeli military rule in which Jerusalem would control the coastal territory “unequivocally.”

This would entail the reestablishment of Jewish settlement, “but that’s not enough,” he continued, reiterating his call to encourage the “voluntary emigration” of Gazans — although he stipulated that he was “not saying everyone” should leave.

Israelis should return to the settlements evacuated during the 2005 Disengagement from Gaza, Ben Gvir added, stating that if “hundreds of thousands” of Palestinians leave the Strip, “we will be able to bring in more and more people.”

“I would be very happy to live in Gaza,” Ben Gvir said.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
0laf skrev (6 minutter siden):

Tja, hvorfor er man nødt til det?

Jeg tror de aller fleste for lengst har innsett at Ben Gvir er en ekstrem dust, og at man derfor ikke tar han særlig seriøst, i noe som helst land.

Jeg tar forøvrig ikke Barth Eide seriøst heller, fordi jeg mener han er en tullig.
Det samme gjelder en rekke andre tidligere ministre. Manuela Ramin-Osmundsen for eksempel.

Saera Kahn, som drev å ringte spåkoner, eller Borch, som ikke hadde master likevel.

For din del, ville jeg tippe at du aldri har tatt Sylvi Listhaug seriøst som minister, noe du ikke er alene om.
Det er jo ikke slik at man ta noen seriøst, fordi de er ministre, det finnes nok av tullinger i politikken.

Det synes jeg var en litt rar tankegang til det hele. Jeg tar alle som er ministre i Norge på alvor, uavhengig av om jeg er enig eller uenig med dem. Så lenge de er ministre så representerer de regjeringen, som igjen representerer landet mitt. Da betyr det noe hva de sier og hvordan de ter seg, uansett hva man synes om dem. Det gjelder også Ben Gvir, som minister representerer han den israelske regjeringen og ordene hans må derfor tas seriøst - uansett hvor teite man synes at meningene hans er.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Som representant for regjeringen er man nesten nødt til å ta han seriøst.

Basert på det premisset så må vi også ta justisminister Sylvi Listhaugs påstand om at Arbeiderpartiet mener terroristers rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet seriøst.

69600706.jpg?imageId=69600706&x=0&y=0&cr

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Aviene skrev (6 minutter siden):

Basert på det premisset så må vi også ta justisminister Sylvi Listhaugs påstand om at Arbeiderpartiet mener terroristers rettigheter er viktigere enn nasjonens sikkerhet seriøst.

69600706.jpg?imageId=69600706&x=0&y=0&cr

Ja, selvsagt? Det var en stygg sak som i hvert fall jeg tok veldig seriøst, og det gjorde heldigvis også det politiske Norge som ikke kunne akseptere sånn oppførsel fra en justisminister og det endte med mistillit. Nettopp fordi man skal ta det en justisminister sier seriøst.

Ellers skal du ha for forsøkene dine, men dette var svakt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Det blir selvfølgelig litt annerledes med Raisi, som var leder for menneskerettigheter og nedrusting i FN.

Du kødder nå?

Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Israels sikkerhetsminister snakker om fremtiden til Gaza i et nytt intervju på israelsk tv:

  • Kun Israel skal kontrollere Gaza
  • Israel skal gjøre hele Gazastripen til en jødisk bosetting
  • De skal oppfordre palestinerne til «frivillig migrasjon»
  • Sier at han selv ønsker å flytte til Gaza

 

Han er en idiot, en løs kanon, og andre i regjeringen motsier ham på det sterkeste, så en kan nok anta han snakker kun for sine og det han sier er ikke og kommer aldri til å bli israelsk politikk

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

som ikke kunne akseptere sånn oppførsel fra en justisminister

Hmmm? Så du tok ikke påstanden seriøst, du mente det var en useriøs oppførsel?

Det er israelere flest også enige med deg i når det gjelder Ben Gvir.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 minutter siden):


Tja, hvorfor er man nødt til det?

Jeg tror de aller fleste for lengst har innsett at Ben Gvir er en ekstrem dust, og at man derfor ikke tar han særlig seriøst, i noe som helst land.

Jeg tar forøvrig ikke Barth Eide seriøst heller, fordi jeg mener han er en tullig.
Det samme gjelder en rekke andre tidligere ministre. Manuela Ramin-Osmundsen for eksempel.

Saera Kahn, som drev å ringte spåkoner, eller Borch, som ikke hadde master likevel.

For din del, ville jeg tippe at du aldri har tatt Sylvi Listhaug seriøst som minister, noe du ikke er alene om.
Det er jo ikke slik at man ta noen seriøst, fordi de er ministre, det finnes nok av tullinger i politikken, det er jo bare å se til USA.

Å være uenig eller synes en politiker  er en tulling er en ting.

Men nå er det slik at regjeringsmedlemmer har en makt og representerer den sittende statsministeren og resten av regjeringen. Derfor bør man ta det et sittende regjeringsmedlem sier seriøst, uansett hvor idiotisk man mener det de sier er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (45 minutter siden):

Israels sikkerhetsminister snakker om fremtiden til Gaza i et nytt intervju på israelsk tv:

  • Kun Israel skal kontrollere Gaza
  • Israel skal gjøre hele Gazastripen til en jødisk bosetting
  • De skal oppfordre palestinerne til «frivillig migrasjon»
  • Sier at han selv ønsker å flytte til Gaza

 

Han er skadelig for Israel, burde vært sparket ut av regjeringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Tussi skrev (15 minutter siden):

Du kødder nå?


Ja, det var sarkastisk ment.

 

Ørjanø skrev (10 minutter siden):

Men nå er det slik at regjeringsmedlemmer har en makt og representerer den sittende statsministeren og resten av regjeringen. Derfor bør man ta det et sittende regjeringsmedlem sier seriøst...


Jeg skal være til dels enig, man bør ta regjeringsmedlemmer seriøst, men det er ikke alltid man må det.
De aller fleste har nok hatt noen ministre de ikke tar særlig seriøst, av ulike årsaker.

Ben Gvir har så langt blitt holdt i tømmene av Netanyahu, og han har svært lite reell makt, og oppleves av de fleste israelere, og folk flest i resten av verden, som ekstremist og dust, og nær sagt ingenting av det han spyr ut blir virkelighet, fordi det krever flertall i Knesset, og fordi det kun representerer hans egne meninger, ikke regjeringens.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Aviene skrev (29 minutter siden):

Det var et nesten like seriøst svar som Ben Gvir sitt.

Disse gotcha-forsøkene dine kan for all del være morsomme, men ikke når de ikke gir noen logisk mening.

DukeNukem3d skrev (29 minutter siden):

Han er skadelig for Israel, burde vært sparket ut av regjeringen.

Enig. Problemet for Netanyahu er at han ikke kan sparke ut Ben Gvir uten at det ender med at han selv etter alt å dømme mister makta. Dermed er han fanget i et problem han selv har skapt da han inngikk regjeringssamarbeid med disse ekstremistene, som han nå er helt avhengig av støtten til for å kunne bli sittende. Det gir en slags skjev balanse der Ben Gvir og Smotrich, som er finansminister, dag ut og dag inn kan uttale de drøyeste ting uten å egentlig frykte for konsekvenser, selv om de er ministre i landets regjering. Det bidrar til økt polarisering i Israel, og er skadelig for Israels internasjonale omdømme.

0laf skrev (24 minutter siden):

Ben Gvir har så langt blitt holdt i tømmene av Netanyahu

Jeg er ikke helt enig der. Han har blitt stadig mer ekstrem, mer rasistisk og mer vokal. Spesielt de siste månedene. Han truet med å velte regjeringen om ikke det ble en full invasjon i Rafah, og den siste uka har han til og med bedt om at forsvarsministeren sparkes, blant annet. Det har vært veldig mange saker med høy profil i israelsk media nå. 

Tussi skrev (40 minutter siden):

Han er en idiot, en løs kanon, og andre i regjeringen motsier ham på det sterkeste, så en kan nok anta han snakker kun for sine og det han sier er ikke og kommer aldri til å bli israelsk politikk

Jepp. Men han er på tross av dette sikkerhetsminister med ansvar for blant annet politiet i landet, og har Netanyahus tillit. Det er et problem for Israel hvis en løs kanon som oppfører seg som en idiot og gjør en elendig jobb får bli sittende bare fordi statsministeren er avhengig av hans støtte for å holde på makta.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Israels sikkerhetsminister snakker om fremtiden til Gaza i et nytt intervju på israelsk tv:

  • Kun Israel skal kontrollere Gaza
  • Israel skal gjøre hele Gazastripen til en jødisk bosetting
  • De skal oppfordre palestinerne til «frivillig migrasjon»
  • Sier at han selv ønsker å flytte til Gaza

Punkt 1 er nå det mest edruelige her. Punkt 2-4 overser jeg nå. Tostat-luftslottet har ikke fungert i over 70 år så det er bare å avskrive. Ingen utenforstående vestlige land ønsker folkemord den ene eller andre veien. Hamas ønsker å utslette Israel fra elva til sjøen, i betydningen folkemord og fordrivelse men Israel generelt (utenom de mest ytterliggående) har en langt mildere tone den andre veien. De krever bare kontroll, da åpenbart over terrorgrupper, i Gaza. Israel (generelt) ønsker ikke folkemord eller utslettelse av muslimer fra Gaza.

Hver sjette israeler er muslim, i dagens Israel. De har religionsfrihet og samme rettigheter som andre israelere. I denne konteksten er ikke punkt 1 et forslag om folkemord eller fordrivelse. Det kan fint kombineres med at dagens innbyggere i all hovedsak kan fortsette å bo på Gaza.

Israel har 8,66 millioner innbyggere med 16,2% muslimer, Gaza har 2,1 millioner innbyggere. Jeg fant ikke noen tall på trosbekjennelser men vil anta 100% muslimer. Hvis jeg har regnet rett så vil et sammenslått Israel + Gaza ha til sammen 10,76 millioner innbyggere, derav 3,5 millioner muslimer, med en muslimsk andel på 33%.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...