Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fokkeslasken skrev (1 time siden):

Det får være dine meninger. At folk skulle ønske de var hvite for noe annet enn at de vil ta del i en opplevd samfunnsfordel ved den fargen har jeg aldri hørt om.

Jeg skal bli imponert over utmerkelsen dersom du kan vise til tidligere personer fra samme demografi som ikke vant grunnet sin demografi.

Når nesten halvparten av rollene du blir tilbudt er asiatiske stereotyper så blir det vanskeligere å vinne Oscaren

In top grossing films from 2010 to 2019, Asian Americans were often the butt of the joke, and AAPI women were disproportionately sexualized.

https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna1276103

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 21.4.2023 den 2.41):

Hvor er motargumenter?

Hva skal jeg argumentere mot? Du pastet en link og en oppsummering. Jeg oppsummerte videre: Personen har ingen akademisk kredibilitet. Argumentasjonen er tullete fra start til ende, det er ingenting å argumentere mot. Det er bunnløse påstander stokket på hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 20.4.2023 den 18.30):

Du og jeg kommer tydeligvis fra veldig forskjellige kår. Jeg har aldri i mitt liv sett barn frykte andre hudfarger. Aldri. Man må jo begynne å lure på hva som læres til barn der du bor.

Menneskerasen er naturlig xenofobiske, man lærer ikke rasisme, man lærer det av seg. Kjenner man en person med annen hudfarge enn seg selv så frykter man den mindre, fordi den ikke er like fremmed lenger.

Dette evolusjonære trekket er flere hundre tusen år gammel og kom til ved en grunn, forskjellige stammer brukte forskjellige merkinger, farger, tatoveringer og "klær" en fremmed stamme kunne være farlig og det var ofte grunn til og frykte dem. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
cuadro skrev (18 timer siden):

Personen har ingen akademisk kredibilitet. Argumentasjonen er tullete fra start til ende, det er ingenting å argumentere mot. Det er bunnløse påstander stokket på hverandre.

Ser ut til at hun er professor i sosiologi på Irvine med postdoktorat på Berkeley og publisert forsker, samt har vunnet noen priser. Ikke akkurat dårlig!

Hva er tullete med argumentasjonen? Hva er de bunnløse påstandene? Jeg synes det var interessant, og mye gjenkjennbart fra annet jeg har lest tidligere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Menneskerasen er naturlig xenofobiske, man lærer ikke rasisme, man lærer det av seg. Kjenner man en person med annen hudfarge enn seg selv så frykter man den mindre, fordi den ikke er like fremmed lenger.

Interessant, for jeg ser noen likheter til dette når jeg er på jobbreise. Bor sentralt på østlandet og vant med folk med invandrerbakgrunn igrunn hele mitt liv og når jeg reiser på jobb på vestsiden av landet, så er blir det mer og mer rasisme i "dagligtalen" jo lenger ut i Øygarden (bare et flåsete eksempel) jeg kommer og jeg har ofte fått høre ting som "Østlandet? Bor jo ikke nordmenn der lenger, bare svensker og tyrkere - HAHAHA, dere er noen ubrukelig idioter hele gjengen"

Trivelig gjeng :)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (På 23.4.2023 den 14.13):

Kan det være at nå er blitt mer vanlig å si i fra enn før og definisjonsmakten er hos de gjelder.

Den karikerte samen har blitt fjernet fra Joikakakene og produktet har byttet navn. Diplomis bruker ikke lenger urfolk som symbol, sukkerkuløren i kjøttkakesausen heter ikke lenger Negro.

 

Men den karikerte nordlendingen brukes fremdeles av «Fiskemannen» eid av «Unil» eid av Norgesgruppen eid av Johannson-familien. Som såvidt jeg vet er Oslo-folk. Skamløs kulturell appropriasjon og karikatur. Tenk seg, de har ikke en gang tilbudt meg noen gasjert konsulent-stilling for å se på emballasjen i et kritisk nordnorsk perspektiv ?!??

https://unil.no/om-unil/

IMG_9925.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

...altså. Jeg tror at fiskere har fisket fisken.

...eller er eierskapet til et produkt viktigere enn hvem som har produsert produktet..?
Det er jo interessant.
Det er ikke noe problem å ha en høne på en eggkartong som Rema 1000 selger.
Selv om det er Reitan som eier egget, så er det ikke Reitan som har lagt egget.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (12 timer siden):

...altså. Jeg tror at fiskere har fisket fisken.

...eller er eierskapet til et produkt viktigere enn hvem som har produsert produktet..?
Det er jo interessant.
Det er ikke noe problem å ha en høne på en eggkartong som Rema 1000 selger.
Selv om det er Reitan som eier egget, så er det ikke Reitan som har lagt egget.

…altså

På samme måte så er det sannsynlig at (det lille) reinsdyrkjøttet som er i joikakaker er lagd av samer.

Likevel er det forkastelig å framstille en same på en joika-boks, men ikke en nordlending på fiske-emballasje.

Den mest nærliggende årsaken er at det menneskefiendtlige tankegodset som ligger bak disse strømningene bare har rom for «hvit man er slem, minoritet er offer». Like en-dimensjonal og ignorant som tidligere tiders rasister som hadde lignende kategorisering med motsatt fortegn. 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (21 minutter siden):

Hva er det som tilsier at det er en nordlending ? kan det ikke være en vestlending ? 

Hva tilsier at gutten på joika-kake-boksen er en same og ikke bare en gutt med jazz-pannebånd fra Jamaica og røde kinn?

Svaret på det er vel at vi i begge tilfeller leser inn en stereotyp fra bilde, kontekst og historie?

På denne emballasjen skriver de forøvrig «fra nordnorge». Foreslår du at de har avbildet en fisker fra vestlandet på en matvare markedsført som nordnorsk? Kulturell appropriasjon! Brenn synderene! Evt kast dem på havet.

 

IMG_9926.jpeg

IMG_9927.jpeg

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 minutter siden):

Hva tilsier at gutten på joika-kake-boksen er en same og ikke bare en gutt med jazz-pannebånd fra Jamaica og røde kinn?

Det er nok den typisk samiske klesdrakten.

 

knutinh skrev (7 minutter siden):

Svaret på det er vel at vi i begge tilfeller leser inn en stereotyp fra bilde, kontekst og historie?

Ja, men den på joika boksen er det jo faktisk en karikert stereotyp da.

 

knutinh skrev (8 minutter siden):

På denne emballasjen skriver de forøvrig «fra nordnorge».

Jepp torskeloins fra Nord Norge, ikke fiskeren, jeg vet ikke hvor en eventuell modell var fra, men den modellen så jaggu ut som en fisker du vet med de typiske arbeidsklær som en fisker har, om du tenker på alle nordlendinger som fiskere så er det sikkert greit og anta at en fisker er nordlending, men vil vel påstå at det langt på vei ikke stemmer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (40 minutter siden):

Det er nok den typisk samiske klesdrakten.

Skriver de noe sted at det er en same? Er disse draktene i Final Fantasy «folkedrakter» eller samiske drakter?

https://www.nrk.no/sapmi/krever-at-square-enix-fjerner-_far-northern-attire_-fra-_final-fantasy-xiv_-1.16304574

Sitat

Ja, men den på joika boksen er det jo faktisk en karikert stereotyp da.

På samme måte som på fiske-emballasjen.

Spørsmålet er om lar meg eie min krenkethet, eller om du på kolonialistisk vis avfeier min minoritets-opplevelse av situasjonen?

Sitat

Jepp torskeloins fra Nord Norge, ikke fiskeren, jeg vet ikke hvor en eventuell modell var fra,

Hvis fiskeren er tenkt å være fra Nordnorge så er det karikatur og stereotyp framstilling.

Hvis fiskeren er tenkt å være fra vestlandet så er det kulturell appropriasjon.

I begge tilfeller så er det hårreisende. Det verste av alt er at ingen har tilbudt med reparasjon eller å sitte i en godt betalt komite for å unngå framtidige overtramp.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Hva i alle dager for en merkelig sammenligning. Man skal lese mye rart her 😅

Jeg kan tenke meg at du gjør en underbevisst mental distinksjon mellom «hvit» og «ikke hvit». Hvis du blir litt mer bevisst egne stereotyper så mistenker jeg at sammenligningen vil bli opplagt for deg.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (Akkurat nå):

Det er nok bare den innebygde mentale forskjellen du underbevisst gjør mellom «hvit» og «ikke hvit». Hvis du blir litt mer bevisst egne stereotyper så mistenker jeg at sammenligningen vil bli opplagt for deg.

Nei, det er det ikke. 

Det er ikke noe oppsiktsvekkende i å ha en nøytral karakter med fisker-arbeidstøy som kan være hvem som helst fra hvor som helst på et faktisk fiskeprodukt som kommer fra fiskere.

Dette er ikke "skamløs kulturell appropriasjon" som du kaller det. Kulturell appropriasjon betyr at noe tas fra en kultur og settes inn i en annen uten anerkjennelse eller konsultasjon. En sydvest og et slakteforkle er ikke noe bestemt kulturuttrykk eller noe som representerer en annen bestemt folkegruppe eller kultur enn det dette produktet er.

Å begynne å sammenligne dette med den karikerte samen på det ikke-samiske produktet Joika blir bare veldig søkt. Du prøver hardt å konstruere analogier og merkelige sammenligninger, det skal du ha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noe oppsiktsvekkende i å ha en nøytral karakter med fisker-arbeidstøy som kan være hvem som helst fra hvor som helst på et faktisk fiskeprodukt som kommer fra fiskere.

Men hvorfor med fiskeren være en mann? Hvorfor ikke en kvinne? Eller en transperson? Skal man inkludere alle i alt, eller er det bare noen få steder der de skal få plass? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (54 minutter siden):

Men hvorfor med fiskeren være en mann? Hvorfor ikke en kvinne? Eller en transperson? Skal man inkludere alle i alt, eller er det bare noen få steder der de skal få plass? 

Hvis jeg skal gjette vil jeg tro fiskeren er illustrert som en mann fordi merkevaren heter Fiskemannen...

Hvis man av en eller annen merkelig grunn skulle ha inkludert alle kjønn i alt av logoer og profilering så tror jeg ikke man ville fått gjort stort. Jeg ser ingen grunn til at man skulle etterstrebe å inkludere alt av kjønn, kjønnsuttrykk eller andre ting i alle mulige merkenavn og markedsføring, enten det er Fiskemannen (en mann som ser ut som en fisker), Stupedama (en kvinne som stuper) eller Hval Sjokolade (en hval, ikke en hund) det er snakk om.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

På samme måte som på fiske-emballasjen.

Det er en tegning den er ikke karikert på noe vis, det er ingen etniske kjennetegn, det er ingenting som tilsier at det er noe annet enn en kar i arbeidsklær. Om du ser en nordlending så er det deg.

 

knutinh skrev (2 timer siden):

Spørsmålet er om lar meg eie min krenkethet

Bli så krenka du vil.

 

knutinh skrev (2 timer siden):

Hvis fiskeren er tenkt å være fra Nordnorge så er det karikatur og stereotyp framstilling.

Hvis om og dersom så er jeg veldig krenket jeg å. 

 

knutinh skrev (2 timer siden):

Hvis fiskeren er tenkt å være fra vestlandet så er det kulturell appropriasjon.

Jeg tenker han er fra innlandet jeg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...