Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (46 minutter siden):

Jeg snakker om "realisme" i forhold til hvordan man lever seg inn i filmen/historien man blir fortalt enten det er fiction eller non-fiction, det trenger ikke bokstavligtalt bety realisme som om det var en dokumentar. Litt klønete formulert kanskje, men jeg håper dere forstår hva jeg mener

Vikinger møtte på mange folk, også mørke, de tok sikkert noen som slaver, men slaver kunne vinne sin frihet, ja til og med kvinner kunne i enkelte tilfeller få en høy stilling i samfunnet, kanskje til og med inkludert høvding, vikingene verdsatte jo en persons handlinger fremfor noe annet.

Ja det er usannsynlig, men på ingen måte mer usannsynlig enn 99% av alt som er kommet ut fra hollyved de siste åra, skal jeg irritere meg over en mørk kvinnelig viking høvding så får jeg et problem for jeg er stor sci-fi fan.

Jeg er dog enig i at det var et utrolig teit valg fra et historisk perspektiv, men hele serien er jo føkka fra et historisk perspektiv fra før av, dette er bare mer av det samme, litt mer synlig for de uinnvidde kanskje. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@skaftetryne32 Ja, det er helt greit. Og jeg har ikke problemer med hudfargene her, jeg bare syns selve historiene blir så påtatte og dårlige når de gjør slike valg. Det fenger meg ikke lenger. Det hadde vært f.eks dødskult med en skikkelig serie om en eller annen mystisk stamme i fra Afrika eller om urfolk i Sør-Amerika, men dette blir bare kastet sammen og shippa som ut som et "politisk korrekt"-produkt, og dette har blitt viktigere enn historiefortellingene i seg selv. Og det gjør meg bittelitt trist og uinteressert  

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (18 minutter siden):

Vikinger møtte på mange folk, også mørke, de tok sikkert noen som slaver, men slaver kunne vinne sin frihet, ja til og med kvinner kunne i enkelte tilfeller få en høy stilling i samfunnet, kanskje til og med inkludert høvding, vikingene verdsatte jo en persons handlinger fremfor noe annet.

Ja det er usannsynlig, men på ingen måte mer usannsynlig enn 99% av alt som er kommet ut fra hollyved de siste åra, skal jeg irritere meg over en mørk kvinnelig viking høvding så får jeg et problem for jeg er stor sci-fi fan.

Jeg er dog enig i at det var et utrolig teit valg fra et historisk perspektiv, men hele serien er jo føkka fra et historisk perspektiv fra før av, dette er bare mer av det samme, litt mer synlig for de uinnvidde kanskje. 

Det stemmer at vikingene tok mange slaver, slavehandel var vel viktigste grunn til toktene deres.

De solgte slavene videre, oftest til araberne. Som kastrerte mannlige slaver, og drepte alt avkom kvinnelige slaver fødte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

@skaftetryne32 Ja, det er helt greit. Og jeg har ikke problemer med hudfargene her, jeg bare syns selve historiene blir så påtatte og dårlige når de gjør slike valg. Det fenger meg ikke lenger. Det hadde vært f.eks dødskult med en skikkelig serie om en eller annen mystisk stamme i fra Afrika eller om urfolk i Sør-Amerika, men dette blir bare kastet sammen og shippa som ut som et "politisk korrekt"-produkt, og dette har blitt viktigere enn historiefortellingene i seg selv. Og det gjør meg bittelitt trist og uinteressert  

Jeg hadde likt en serie om San folket, f.eks. De og de kulturelt beslektede folkene Bambenga, Bambuti og Batwa. 
 

Etter at de gamle ordene man brukte på disse folkene ble politisk ukorrekt har de helt forsvunnet fra folks hukommelse virker det som.

San og de tre folkene på B er urbefolkningen i sørlige Afrika. Både hvite og svarte har undertrykket dem og drevet folkemord og etnisk rensing. For alt jeg vet pågår slikt fortsatt. :( 

(for eldre folk som måtte lure: i gamle dager kalte vi San folket «buskmenn» og de tre folkene på B «pygmeer»).

Lenke til kommentar
bshagen skrev (5 timer siden):

Motstanden begynte når man ikke greide å lage nye historier men snarere bare begynte å systematisk bytte ut gamle historier der protagonistene er minoriteter. 
 

Forøvrig. Jarl Håkon Sigurdsson i Netflix sin «Vikings: Valhalla»

IMG_0128.thumb.jpeg.1e1fc6d3baa1a128433f9198234164fd.jpeg

Det er ikke hudfargen i seg selv som er problemet, men det er selve realismen som forsvinner. Man mister den sansen vi har der vi kan leve oss inn i det vi ser på, da vi vet at dette ikke er riktig. 

Det blir litt som om vi skulle spille in Blood Diamond på nytt, men i stedet for afrikanere så  erstatter vi de med samer. I Afrika. 
 

Det finnes utallige ufortalte historier fra så mange spennende kulturer der de kunne laget nærmest hva som helst. Men denne «erstatt karakter med minoritet = ferdig» er den lateste formen for historiefortelling vi noensinne har vært vitner til

Greia med «bytt ut historiske hvite karakterer, spesielt helter med afroamerikanere/afrikanere» virker mer og mer som en slags bevisst og planlagt greie. :( Det er grov historieforfalskning uansett. :( 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tycker det er en poäng med att ha skådespelare som liknar de historiska figurerna trots att det inte är nödvändigt. Ofta har man ju försökt få till det. Nu verkar det som att man ofta gör motsatsen (med vita historiska personer i alla fall). 

Tänker på "Makten" når jag skriver detta. Många av de viktigaste personerna är väldigt lika personerna de spelar samtidigt som andra är helt forskjellige. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, fredrik2 said:

Tycker det er en poäng med att ha skådespelare som liknar de historiska figurerna trots att det inte är nödvändigt. Ofta har man ju försökt få till det. Nu verkar det som att man ofta gör motsatsen (med vita historiska personer i alla fall). 

Tänker på "Makten" når jag skriver detta. Många av de viktigaste personerna är väldigt lika personerna de spelar samtidigt som andra är helt forskjellige. 

Makta synes jeg her slipper unna da den er så ekstremt anakronistisk. Operaen / elsparkesykler / gps etc. etc. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, jjkoggan said:

Det har alltid vært en faktor i Hollywood.  Motstand til dette begynnte bare  når minoriteter ble valgt ovenfor hvite.

Ok, är inte speciellt insatt men tycker det har funnits rätt många svarta och kvinnliga stora stjerner i Hollywood sen 80 talet i alla fall (kvinner bra mycket tidagare också). Svarta sitcoms som Cosby har ju också funnits och varit väldigt stora. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, ps5 said:

Makta synes jeg her slipper unna da den er så ekstremt anakronistisk. Operaen / elsparkesykler / gps etc. etc. 

Tycker ikke det er speciellt fel men lite speciellt på en måte (som mycket annat i serien också). Lurte också på hvis det faktiskt fanns en mörk partisekreterare (eller vad han nu var) på 70 talet i Norge. 

Är väl det som kan vara problemet hvis man ikke er historiskt riktig, folk kan ju faktiskt få fel bild.  

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
sofiemyr skrev (3 timer siden):

Here we go again... Med fare for å vekke hylekoret så har jeg vanskelig for å tro at L.Frank Baum så for seg dette rollegalleriet når han skrev Wizard of Oz

Ja blir sikkert hylekor uansett. Men i akkurat denne samanhengen så er det jo snakk om ei filmatisering av ein musikal som er basert på L. Frank Baum sitt arbeid, så at visjonen har endra seg frå originalen er ikkje så overraskande.

Eg ser i alle fall tre ulike retningar kritikken kan gå, så uansett kva filmskaparane hadde gått for så ville ein nok fått kritikk frå hylekoret.
1. Det kan bli kritikk på kvifor det er den mørke skodespelaren som må ikle seg grønn maling, men kritikken om det var motsatt hadde nok vært enda større om det var Adriana Grande som var iført og "greenface" og den mørke skodespelaren som fekk ha eigen hudfarge.
2. Det kan bli kritikk på at Adriana Grande er for etnisk latina, spansk, italiensk(?) til å være "whiteface" med blondt hår.
3. Og kritikken kan sjølvsagt gå i retning av at begge hovudrollene burde vært spelt av enten to kvite eller to mørke skodesplarar alt etter på kva side av ytterkantane kritikken kjem frå.
 

Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (På 12.2.2024 den 10:30 PM):

 

Så faktisk The Marvels i går på Disney+, og den var bedre enn jeg hadde trodd. Var den veldig bra? Nei, men hovedproblemet var at den var veldig lik de andre filmene fra Marvel. Var flere cringe øyeblikk i filmen, og det var tydelig at Brie Larson har gått lei. Men det var en superhelt film fra Marvel enkelt å greit. Samme kjernen som de andre filmene, men helt ok underholdning på en tirsdagskveld for å slå ihjel noe tid. Ikke mye woke å spore, men det er tydelig at Marvel-formelen har gått ut på dato. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (22 timer siden):

Så faktisk The Marvels i går på Disney+, og den var bedre enn jeg hadde trodd. Var den veldig bra? Nei, men hovedproblemet var at den var veldig lik de andre filmene fra Marvel. Var flere cringe øyeblikk i filmen, og det var tydelig at Brie Larson har gått lei. Men det var en superhelt film fra Marvel enkelt å greit. Samme kjernen som de andre filmene, men helt ok underholdning på en tirsdagskveld for å slå ihjel noe tid. Ikke mye woke å spore, men det er tydelig at Marvel-formelen har gått ut på dato. 

Utfordring nummer en Marvel har er at de har melket den samme kua så lenge at det ligner mer på en sitcom enn på en rekke med tilsynelatende uavhengige filmer. Utfordring nummer to er at de har latt Disney dra båten i (parden my french) woke retningen og dermed latt andre ting enn faktisk historiefortelling være styrende både med tanke på casting og manus. Utfordring nummer tre er at de startet kvalitetsmessig såpass høyt at porteføljen som kom i etterkant nærmes var dømt til å mislykkes - uansett nivå...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
sofiemyr skrev (3 timer siden):

Utfordring nummer en Marvel har er at de har melket den samme kua så lenge at det ligner mer på en sitcom enn på en rekke med tilsynelatende uavhengige filmer. Utfordring nummer to er at de har latt Disney dra båten i (parden my french) woke retningen og dermed latt andre ting enn faktisk historiefortelling være styrende både med tanke på casting og manus. Utfordring nummer tre er at de startet kvalitetsmessig såpass høyt at porteføljen som kom i etterkant nærmes var dømt til å mislykkes - uansett nivå...

Her er jeg enig. Det er flere grunner til at Marvel sine filmer nå flopper. 

Ja, at woke er i fokus mer enn en god historie. Er ikke bare et problem Disney har, men også egentlig store deler av Hollywood. Men nå virker det som at trenden sakte begynner å snu, og man kan håpe på en ny gullalder av filmer fra Hollywood. Når man har nådd bunnen, så kan det forhåpentligvis bare gå oppover.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...