Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Van Der Linde skrev (På 13.12.2023 den 4:02 PM):

«Love Actually» får hard kritikk: – De fleste unge gjennomskuer den (bt.no) 

Fy faen for noe tull.

Rart folk har denne bevegelsen langt oppi halsen? 

Mesteparten er såklart bare tull, men kudos for å faktisk bruke "toxic femininity" for en gangs skyld. Jeg har alltid lurt på om dette er en greie, siden denne gjengen er veldig glad i å påpeke "toxic masculinity" hver gang en mann gjør noe de ikke liker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (På 18.12.2023 den 15.31):

Mesteparten er såklart bare tull, men kudos for å faktisk bruke "toxic femininity" for en gangs skyld. Jeg har alltid lurt på om dette er en greie, siden denne gjengen er veldig glad i å påpeke "toxic masculinity" hver gang en mann gjør noe de ikke liker.

Ja det er jeg helt enig i. «Toxic femininitet» er en greie og bra det settes fokus på.

Ellers er det såklart mest bare tull.

Lenke til kommentar
Maury skrev (På 18.12.2023 den 2:48 PM):

Hei, annen person fra Sofiemyr (?), kanskje greit med litt kritisk syn på kilden her? 

For det første så er ingenting annonsert, eller faktisk meldt fra de seriøse bransjemediene enda. Eneste vi for sikkert vet er at de ikke starter castingene av resten av Fantastic Four-filmen før Reed Richards er helt locket ned, som ikke enda er helt gjort fordi Pedro Pascal er en veldig opptatt skuespiller framover.

Originale kilden er Jeff Schnieder, som har hatt mye slike faktafeil på "scoopene" sine. Mye av hva dette også fremstår som er at Schneider også tror/trodde at den eneste "heralden" til Galactus er Silver Surfer - når han har over 20 stk - og flere kvinnelige karakterer - slik som Ardina (Silver Surfer), Scout, Nova/Frankie Raye, Dark Angel/Kathisul Evin, og Shalla Bal.

Og en kvinnelig Silver Surfer har eksistert i et annet univers enn hoveduniverset i over 23 år nå. Her fra Earth X i februar 2000.

F_eKpGiWkAAoVmw.thumb.jpg.08807046fb5067ee2d09026c36fec734.jpg


Vent heller til faktaene kommer på bordet, enn å skrik ulv før ulven er kommet til gards.

Flott å se andre som har et forhold til Earth X, elsket den serien for 20 år siden, synes fortsatt det er noe av det aller beste Marvel har laget 🤩 anbefaler alle spesielt den første serien, Earth X, som er både et kjærlighetsbrev til og en slags vri/dekonstruksjon (?) på/av Marvels gullalder på 60-tallet. Med fokus på 60-talls karakterene og både en personlig, politisk/moralsk fortelling med fokus på Kaptein Amerika og en kosmisk fortelling som bruker noen av de kuleste kosmiske konseptene i Marvel universet 🤩 med en helt vanvittig showdown på slutten 🥰

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
DukeNukem3d skrev (58 minutter siden):

Så, jeg hører interessante ting om hun som skal ta over Star Wars universet.. For å si det mildt. Nå er det jo mange tiår siden det ble laget en god Star Wars film (Return of the Jedi). Så det kan vel ikke bli så mye verre? 

Hvem er dette? Og hva har hun sagt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det er tatt litt ut av kontekst. Er hun fra pakistan? Kanskje hun er fra et sted der det å "skremme menn" betyr å være fri som vanlige kvinnfolk i vesten? 
Altså, eg tror ikke dere hadde hatt noe i mot om en skremmer livet ut av ekstremt religiøse mennesker? 

Tror neppe vi får noen Ripley likevel. Heldigvis har vi Andor å kose oss med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
itgrevelin skrev (1 time siden):

Kanskje det er tatt litt ut av kontekst. Er hun fra pakistan? Kanskje hun er fra et sted der det å "skremme menn" betyr å være fri som vanlige kvinnfolk i vesten? 
Altså, eg tror ikke dere hadde hatt noe i mot om en skremmer livet ut av ekstremt religiøse mennesker? 

Tror neppe vi får noen Ripley likevel. Heldigvis har vi Andor å kose oss med. 

Konteksten skal visst være at hun tidligere har jobbet mye med overfall og voldtekter, disse ærestingene man kan finne i de traktene, og i den sammenhengen har hun sagt at hun liker å skremme menn litt.

I den sammenhengen syntes jeg hun skal få lov også.

Lenke til kommentar
3 hours ago, fokkeslasken said:

Konteksten skal visst være at hun tidligere har jobbet mye med overfall og voldtekter, disse ærestingene man kan finne i de traktene, og i den sammenhengen har hun sagt at hun liker å skremme menn litt.

I den sammenhengen syntes jeg hun skal få lov også.

Fantastiske kvalifikasjoner for å redde star wars. 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det finnes mange brunne kvinner.   Finnes det ingen andre kvalifikasjoner?

Håper inderlig det. Men virker som om hva man har mellom beina eller pigmentene man har i huden er en faktor innen ansettelsesprosessen i Hollywood. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 timer siden):

Håper inderlig det. Men virker som om hva man har mellom beina eller pigmentene man har i huden er en faktor innen ansettelsesprosessen i Hollywood. 

Det har alltid vært en faktor i Hollywood.  Motstand til dette begynnte bare  når minoriteter ble valgt ovenfor hvite.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (14 timer siden):

Det har alltid vært en faktor i Hollywood.  Motstand til dette begynnte bare  når minoriteter ble valgt ovenfor hvite.

Motstanden begynte når man ikke greide å lage nye historier men snarere bare begynte å systematisk bytte ut gamle historier der protagonistene er minoriteter. 
 

Forøvrig. Jarl Håkon Sigurdsson i Netflix sin «Vikings: Valhalla»

IMG_0128.thumb.jpeg.1e1fc6d3baa1a128433f9198234164fd.jpeg

Det er ikke hudfargen i seg selv som er problemet, men det er selve realismen som forsvinner. Man mister den sansen vi har der vi kan leve oss inn i det vi ser på, da vi vet at dette ikke er riktig. 

Det blir litt som om vi skulle spille in Blood Diamond på nytt, men i stedet for afrikanere så  erstatter vi de med samer. I Afrika. 
 

Det finnes utallige ufortalte historier fra så mange spennende kulturer der de kunne laget nærmest hva som helst. Men denne «erstatt karakter med minoritet = ferdig» er den lateste formen for historiefortelling vi noensinne har vært vitner til

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Motstanden begynte når man ikke greide å lage nye historier men snarere bare begynte å systematisk bytte ut gamle historier der protagonistene er minoriteter. 
 

Forøvrig. Jarl Håkon Sigurdsson i Netflix sin «Vikings: Valhalla»

IMG_0128.thumb.jpeg.1e1fc6d3baa1a128433f9198234164fd.jpeg

Det er ikke hudfargen i seg selv som er problemet, men det er selve realismen som forsvinner. Man mister den sansen vi har der vi kan leve oss inn i det vi ser på, da vi vet at dette ikke er riktig. 

Det blir litt som om vi skulle spille in Blood Diamond på nytt, men i stedet for afrikanere så  erstatter vi de med samer. I Afrika. 
 

Det finnes utallige ufortalte historier fra så mange spennende kulturer der de kunne laget nærmest hva som helst. Men denne «erstatt karakter med minoritet = ferdig» er den lateste formen for historiefortelling vi noensinne har vært vitner til

Spørsmålet er hvorfor realisme er så avhengig av hudfarge når det er alltid mange andre forandringer fra det opprinnelig versjonen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 timer siden):

Det er ikke hudfargen i seg selv som er problemet, men det er selve realismen som forsvinner. Man mister den sansen vi har der vi kan leve oss inn i det vi ser på, da vi vet at dette ikke er riktig. 

Man skal virkelig lete lenge å vel etter realistisk tv, lurer på om det engang eksisterer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg snakker om "realisme" i forhold til hvordan man lever seg inn i filmen/historien man blir fortalt enten det er fiction eller non-fiction, det trenger ikke bokstavligtalt bety realisme som om det var en dokumentar. Litt klønete formulert kanskje, men jeg håper dere forstår hva jeg mener

Så kan det hende jeg bare er sær, men om man f.eks skulle sette en hvit mann i rollen som Idi Amin så blir det en film/serie jeg ikke gidder å se, selvom det ville vært en oppdiktet historie om den historiske personen, så hadde jeg ikke kunne levd meg inn i denne historien på en ordentlig måte

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...