Gå til innhold

dritt lei boligsituasjonen i norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
TheAvatar skrev (24 minutter siden):

Det kommer stadig artikler om Ola/Kari Nordmann som ikke har råd til å komme inn i boligmarkedet.

Her i omegn har prisene på eneboliger steget noe vanvittig. Det nytter ikke lenger å vurdere nabokommuner for billigere bolig. Man må riktig nok reise 1.5 timer før man merker lavere pris.

De nye boligene som bygges, bygges så tett at de praktisk talt er rekkehus. Null privatliv. Man kan ikke prate løst og ledig på terassen sin uten å bli overhørt av naboene. Eller at man selv hører hva naboene snakker om. Hva med passiv røking. Man går ut for å trekke frisk luft på altanen/balkongen/teraassen for å bli kvelt av naboens røk.

Er så dritt lei boligsituasjonen i Norge.

Med samlet inntekt på 700 000,-  i full jobb, vi har ikke nubbsjangs. Vi er faktisk heldige vi, jeg fikk litt hjelp av mine foreldre til å komme inn på markedet, sparte i mange år og levde spartant selv, ingen ferier, ingen nye klær og sko, firstprice mat. Hadde jeg vært voksen på 90 tallet og med min "dårlige lønn" ( vanlig inntekt den gang), så hadde jeg nesten ikke trengt å tatt lån i å kjøpe enebolig.Faens bortkjemte generasjoner.

unge bor hjemme til de er 30 år i dag for så låne seg ihjel til en liten flis av en leilighet.

Hva med å fjerne muligheten til å eie mer enn en bolig? kverke bolighai opplegget

 

 

 

Kunne dere forsøkt å gjøre noe med inntekten? Ganske lavt til å være to stykker i full jobb. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg måtte jobbe mer, to jobber, da kunne jeg kjøpe leilighet ca. sentralt i utkanten av Trondheim. Jeg var bilmekaniker med barn som MÅTTE (mente jeg) i nærheten av der mor bodde, heldigvis ikke den dyreste delen av utkantene. 
Så, nope, jeg har ikke råd til det huset jeg har lyst på, jeg bor der jeg har råd til og bor helt ok.

Og jepp, jeg har jobbet i Oslo, kunne ikke fortsette der på min inntekt uten å pendle fra Drammen, som jeg  ALDRI skal gjøre igjen

 

Endret av Leo_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må man absolutt inn på boligmarkedet da? Hva med å leie? Eventuelt bo billig en stund for å spare opp nok EK til å ta opp et lån.

Norge er et av verdens dyreste land å bygge og bo i, og når man har så streng regulering på bygging av boliger at det blir begrensninger på hvor, hvordan og hva man kan bo/boligen skal se ut, så ender vi opp med å bo i små kaninbur som ligger tett i tett. Mange i distriktene ønsker å bygge bolig på arvet tomt av familie/slekt, men får ikke lov av politikere og byråkratiet. Vi kan takke oss selv for at vi har skapt av et stramt boligmarked.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (11 minutter siden):

Foreldrene mine kjøpte bolig til 300.000kr i 1986. Den er nå verdt 6 millioner. Altså 2000% økning. Snittinntekten i 1986 var 138.000kr. Altså 2,17 årslønner (brutto) for en fireroms leilighet. Gjennomsnitlig inntekt i 2021 var 618.000kr (som for meg høres for høyt ut, men noen tjener tydeligvis mye bedre enn andre). Hva slags leilighet får man i Oslo nå for 1.341.000kr? Ingenting. Langt mindre en fireroms.

Husk at renten var på 16% i 1986 også..
Foreldrene dine betalte altså 48 000 i årlig rente, eller litt over 30% av lønnen gikk med til renter.

Endret av aklla
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis man tenker at man skal jobbe for timeslønn og så bruke pengene på regninger, forbruk og boligkjøp, blir det akkurat det livet man får.

Det er ikke alt som er vanskeligere i dag. I dag kan man starte et AS med 30k. Før måtte man ha 100k og da var pengene mer verdt også. Alt man trenger av info er et tastetrykk unna. Det er ikke for alle, men muligheten er der.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Outlier616 said:

Men ser ikke bort ifra at vi kan komme opp på 16% rente igjen for å si det sånn. Men boligprisene kommer derimot ikke til å falle med 80%+

Vi ser neppe 16% igjen, men hvis det skulle gå så galt, skal du ikke se bort fra at priserne faller 50% eller mer.  Der er ikke mange som kan tåle 16% i rente.  Et helt vanlig lån på 3 mill (som du kan få med en inntekt på 600K som jo er en normal inntekt i Norge i dag) vil pludselig koste ~480.000 kr/året alene i renter.  Det utgjør hver kr utbetalt av den lønnen. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (49 minutter siden):

Husk at renten var på 16% i 1986 også..
Foreldrene dine betalte altså 48 000 i årlig rente, eller litt over 30% av lønnen gikk med til renter.

 

Med en lønnsvekst på 8-9% i året og et godt rentefradrag så kom de godt ut av det, man kunne også kjøpe en leilighet for et beløp tilsvarende et par månedslønninger om man ville. Dvs de trengte nødvendigvis ikke ta opp lån overhode.

Ja man kunne til å med studere uten å ha jobb ved siden av på den tiden, butikkansatte kunne kjøpe leilighet i oslo. Faktisk en rimelig stor en.

Pappa var  politimann og han bygget en bolig på over 250 kvm + garasje på det sentrale Østlandet i 1988, prøv å gjør det samme i dag.

Jeg, til tross for en helt gjennomsnittlig inntekt har faktisk langt dårlige bolig enn han. 30 år eldre og halve størrelsen. Elendig standard egentlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vi skal vel på EU-nivå i levestandard?  Dvs den fattigste 70 (?)  prosent av befolkningen skal ned?

Tror ikke dette er lett å unngå. Spørsmålet er da å innrette seg nede på bunnen med rimelig sosial sikkerhet ett 🙂

Hva med stor hage med grønnsaker og høner litt ute på landet og glemme sydenturen? Egen fiskedam?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan klage, men det kommer ikke til å skje noe. De fleste med avgjørelsene, bla politikere sitter gjerne på en til flere utleieboliger selv. Boomergenerasjonen sitter som generelt godt i det også, boligmillionærer mens de leier ut sokkelhybler på 20m3 til 10-15 000 i mnd, noe som igjen gjør det svært utfordrende å spare egenkapital uten at boligprisene løper fra deg. Jeg ser etter et sted å kjøpe med dama nå, men med helt vanlig inntekt hadde det vært umulig alene uten 1-2 timer pendling til og fra Oslo hver dag. Boligbobla som skulle sprekke for 10 år siden kommer ikke til å sprekke de neste 10 årene heller. 

Lenke til kommentar

Sentraliseringen er det som irriterer meg mest. Akkurat den stillingen jeg har nå (IT-bransjen) gjør at jeg må ha kontor nærme våre kunder, som da også alle har "sentralisert" seg til Oslo. Men mange offentlige etater, universiteter, generelle kontorjobber - hvorfor skal de alle dra seg inn i Oslo sentrum?

Hadde jeg hatt en annen stilling som tillater meg 8 timer på kontoret, så kunne det kontorbygget i mine øyne, helt fint ligget i feks Fredrikstad, Hamar, eller andre mindre byer på Østlandet. Folk flytter etter hvor jobbene ligger, og hvis jobbtilbudene eksisterer i Oslo - så må folk flytte hit eller i nærhet. Men det trenger jo ikke å være slik?

Og som nevnt i tråden her, så er det ikke like vanlig å eie egen bolig i utlandet. Et problem her er at bolig har og er en enormt god investering. De fleste kjøper jo så klart bolig for å nettopp bo, men det er en økonomisk enormt god investering for veldig mange. Det "nulles" naturligvis ut hvis man selger og fortsatt kjøper bolig i samme by, men da klarer du å følge etter i det minste.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...