Gå til innhold

dritt lei boligsituasjonen i norge


Anbefalte innlegg

I Holland har de nylig introducert en ny lov som krever at arbeidsgiver tillater fjernjobbing der det er mulig og arbeidstaker ønsker det.  Dette er et eksempel Norge burde følge og som kan bidra positivt til å lette trykket på boligsituasjonen.  Personlig hadde jeg gjerne etablert meg i et av de langt mer naturskjønne områder i Norge om det ikke hadde vært praktisk umulig ifht jobb. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nødvendigvis enig i at løsningen er å bygge mange nye leiligheter. Jeg har sett standarden de bygger etter. Klimafokuserte minkbur uten individuelt preg, parkering, plass eller trivsel. Noen ser ut som Sovjetblokker, andre ser ut som en stabel med shippingcontainere som et romskip har kræsjet inn i. Gjerne bygget på matjord fordi alle andre steder er for kuperte.

Fortetting er ikke bra. Og det får meg til å spørre: trenger vi økende innbyggertall i storbyene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Fortetting er ikke bra. Og det får meg til å spørre: trenger vi økende innbyggertall i storbyene?

I praksis ja. Til en viss grad løses dette med økt innbyggertall i områdene rundt større steder, der det pendles inn. 

Etter hvert som en del blir pensjonister, trenger man ny arbeidskraft inn i områdene. Generelt er det også en befolkningsøkning, blant annet gjennom økt levealder. 

Men det er helt klart at for eksempelvis offentlige tjenester der det ikke er veldig spesielle kompetansebehov, er det dumt å plassere slikt i storbyer med mye trykk. På enkelte andre området kan det være vanskelig å tiltrekke seg riktig kompetanse hvis man legger et foretak "hvor som helst".

Et eksempel her er vel "IT-byen Steinkjær": https://www.digi.no/artikler/it-byen-steinkjer-sliter/294080

Når det gjelder arkitekturen, så ja - det kan se trist ut en del steder. Og noe kan man sikkert gjøre, men samtidig så gir det fort økte kostnader og da videre økte priser. MEn så blir det også et spørsmål om hva som er viktigst i en situasjon med underskudd av boliger. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 14.7.2022 den 10.14):

For, som kjent, så er det vanlig at regjeringer i løpet av sine første 2 år få endret boligprisene betydelig.

...

Men seriøst, jeg savner sosiale byggeprosjekter.

Mannen med ljåen skrev (På 14.7.2022 den 11.27):

Ikke nødvendigvis enig i at løsningen er å bygge mange nye leiligheter. Jeg har sett standarden de bygger etter. Klimafokuserte minkbur uten individuelt preg, parkering, plass eller trivsel. Noen ser ut som Sovjetblokker, andre ser ut som en stabel med shippingcontainere som et romskip har kræsjet inn i. Gjerne bygget på matjord fordi alle andre steder er for kuperte.

Fortetting er ikke bra. Og det får meg til å spørre: trenger vi økende innbyggertall i storbyene?

Gi meg en Sovietblokk uten sjarm til 500 000 per leilighet nært nok sentrum og jeg kjøper, any time, every time.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

et av problemene på private utleie-markedet er griskhet,  hvor skyhøye husleier overhodet ikke står i stil til hva det reelt sett koster å drifte en bolig.

det burde innføres maks-priser på denne galskapen.

Spesielt i Oslo vil jeg si det er totalt motsatt. De private utleierne legger seg så lavt i pris at eneste grunnen til at utleieleiligheten går i pluss totalt sett er prisstigningen og svært lave renter. Drøye 15 000 kr i måneden for en leilighet som koster rundt 5 millioner, blir bare lommerusk i avkastning. 

Press gjerne de private utleiere ut av markedet, men det vil kun føre til høyere priser, når det da bare er de profesjonelle igjen som vet å drive business og ikke kun kan basere seg på prisstigningen på eiendommene. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (3 minutter siden):

Spesielt i Oslo

Oslo er vel spesielt da.

Andre steder i landet kunne man kjøpe en svær bolig (gjerne m/bakgård) for 3 mill. for ikke lenge siden, og seksjonere opp til flere små leiligheter å ta 8000 i mnd.

slike priser fører faktisk til at eierne kan slutte å jobbe og bare leve fett av utleie hvis de har et antall boliger de driver på den måten.

utleie slik det ser ut i dag, er noe av det mest usosiale og groteske som finnes.

- i motsetning til "i gamle dager", husker min første leilighet i et eldre hus, der betalte jeg kun kr. 2000 mnd. i mange år. Leide av en gammel gudfryktig dame med hvitt hår. Jeg spurte henne en gang om hun ville øke husleia, men fikk til svar at det var tilstrekkelig som det var. Hun var av den gamle skolen. Slike er vel en utdødd rase etterhvert.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

For, som kjent, så er det vanlig at regjeringer i løpet av sine første 2 år få endret boligprisene betydelig.

...

Men seriøst, jeg savner sosiale byggeprosjekter.

Gi meg en Sovietblokk uten sjarm til 500 000 per leilighet nært nok sentrum og jeg kjøper, any time, every time.

Nærmeste man kommer ny sovietblokk i oslo må bli Løren bare for 10 ganger så mer 😛 Skjønner ikke åssen folk kan bo der med mindre man har topp etasjen

Lenke til kommentar
50 minutes ago, ITtraktor said:

Spesielt i Oslo vil jeg si det er totalt motsatt. De private utleierne legger seg så lavt i pris at eneste grunnen til at utleieleiligheten går i pluss totalt sett er prisstigningen og svært lave renter. Drøye 15 000 kr i måneden for en leilighet som koster rundt 5 millioner, blir bare lommerusk i avkastning. 

Press gjerne de private utleiere ut av markedet, men det vil kun føre til høyere priser, når det da bare er de profesjonelle igjen som vet å drive business og ikke kun kan basere seg på prisstigningen på eiendommene. 

Og med økte rentekostnader nå, for de som har tatt lån for å gjøre investeringen i bolig som skal leies ut, er det begrenset hva man kan gjøre husleiemessig selv om kostnadene øker. Dette må også hensyntas når leiepris først settes.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...