Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Stillingstittel: Senior Prosjektingeniør

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Utvikling div styringssystemer, HW/SW, PLS, leveranser, service, dokumentasjon, kurs mm.

Erfaring: 20 år +

Alder: 46

Utdanning: Videregående skole :)  Og en haug kurs sponset av arbeidsgivere gjennom årene.

Goder: Fri mobil, internett, god pensjonsordning, bonus.

Lønn: 830.000 i grunnlønn + overtid + bonus

Endret av Blippblopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stillingstittel: Senior Prosjektingeniør

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Utvikling div styringssystemer, HW/SW, PLS, leveranser, service, dokumentasjon, kurs mm.

Erfaring: 20 år +

Alder: 46

Utdanning: Videregående skole :) Og en haug kurs sponset av arbeidsgivere gjennom årene.

Goder: Fri mobil, internett, god pensjonsordning, bonus.

Lønn: 830.000 i grunnlønn + overtid + bonus

Hei. Er nysgjerrig på hvordan du kom dit du er nå, hvis du vil dele.

Har du tips eller anbefalinger til en som har ambisjoner om å nå c.a samme tall som deg i fremtiden? Grunnen til at jeg spør deg er at jeg ser du har kunn tatt VG utdanning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a

Hvilken utdanning har du?

 

Ingen faktisk. Eller, har IGCSE fra britisk college, og bestod aldri A-Levels siden jeg hadde noen uenigheter med direktøren på skolen. (Få elever så læreren hadde sin favoritt elever og fokuserte på dem. Så jeg valgte å ta pensum og sitte å lese på biblioteket i stede. Men side jeg ikke var i klasserommet fikk jeg ikke lov til å ta eksamen. Dette var på en britisk privat skole, så de ønsker kun de beste til å ta eksamen, for å få best resultat)

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IKT servicemedarbeider

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Brukerstøtte, drifting av servere og systemer, prate/avtale med leverandører, følge med på systemer, veilede, holde datakurs for flyktninger og deltakere osv.

Erfaring: Snart 1 år med ordentlig "jobb", utenom utplassering på skoler

Alder: 21

Utdanning: Vanlig skole, fullført VGS på IKT servicefag

Lønn: 20 kr/t

 

 

Ble sittende hjemme i lengre periode etter VGS og hadde ingenting å gjøre, var umotivert til uforklarlige grader.. Takket ja til første tilbudet jeg fikk etter at jeg bestemte at nok var nok, og dette tilbudet var da en lærekandidat ordning.. Jobbet nå snart i 1 år, men fikk en avtale med samme bedrift hvor jeg går over til ordinær lærling i utgangspunktet bare 1 år også på fagprøve. Starter om ikke så lenge som lærling (om 1 1/2 mnd)

Noen som vet hva lønn normalt ligger på en lærling i IKT servicefag 3.halvår?

 

20 kr/t???

 

Normal lønn 3. halvår som lærling burde være rundt 100-120 kr/t (50% av årslønn som ferdig utlært). 

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Customer Success Consultant
Erfaring: 1,5 år

Alder: 26
Arbeidsoppgaver: Rådgivning, support, kurs og webinar
Utdanning: Bachelor i internasjonal markedsføring
Årsinntekt: 520 000kr

 

Noen andre med lignende stilling som kan dele lønn?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stillingstittel: Leder for IT (in-house rolle)

Erfaring: 18 år

Alder: 38 år

Sertifisering: En hel haug innenfor Microsoft, VMWare, ITIL, PRINCE2+++

Arbeidsoppgaver: Ansvarlig for leveranse av alle IT-tjenester (ikke utførende), leverandøroppfølging, personal/budsjett, prosjektledelse, forretningsutvikling m.m

Utdanning: 1 år Psykologi + igang med IT-Bachelor (1/3 på vei)

Årsinntekt: 1.050' + 10% bonus ved full måloppnåelse

Goder: Mobil, internett, PC, trening i arb. tid, kurs + seminarer som er relevante m.m

Arbeidstid: Så mye som trengs for å levere

Arbeidssted: Oslo

 

Stillingstittel: Leder for IT (in-house rolle)

Erfaring: 18 år

Alder: 38 år

Sertifisering: En hel haug innenfor Microsoft, VMWare, ITIL, PRINCE2+++

Arbeidsoppgaver: Ansvarlig for leveranse av alle IT-tjenester (ikke utførende), leverandøroppfølging, personal/budsjett, prosjektledelse, forretningsutvikling m.m

Utdanning: 1 år Psykologi + igang med IT-Bachelor (Litt over halvveis)

Årsinntekt: 1.100' + 20% bonus ved full måloppnåelse

Goder: Mobil, internett, PC, trening i arb. tid, kurs + seminarer som er relevante m.m

Arbeidstid: Så mye som trengs for å levere

Arbeidssted: Oslo

 

Oppdatering og brukbar økning i fastlønn og god økning i bonus etter litt forhandling i våres.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Prosjekt Ingeniør

Erfaring: 0 år

 

Alder: 24 år

Arbeidsoppgaver: Kalkulering av elektriske anlegg

Utdanning: Fagbrev elektriker, 2år fagskole elkraft og 1år fagskole BIM

Startlønn: 550 000kr

 

 

Startet i jobben for en uke siden og gleder meg hver dag til jobb. :)

Endret av Martin ntn
Lenke til kommentar

Når folk med master ikke klarer det, da kan hvertfall ikke selvlært det. Det er én selvfølge.

Nei, det er det ikke, det finnes mange selvlærte som kan veldig mye, og mange med høyskoleutdannelse som ikke forstår et kvekk, at man er selvlært er ikke nødvendigvis negativt.

 

At noen har jobbet med selvlærte utviklere som ikke kan skrive skikkelig kode, betyr ikke at det gjelder for alle, ei heller at alle som har lært koding under høyere utdannelse faktisk klarer å indentere og merke ting i egen kode slik at det er forståelig.

 

Dette gjort studier på det og har konkludert med at selvlært ikke ser sammenheng mellom "tunge og kjedelig stoff" (= faget). Det å kunne kode er bare en del av det.

Hvilke studier er dette ?

 

Det å kunne kode er helt korrekt bare en del av det, men selvlærte må også på et eller annet tidspunkt sette seg inn i det tyngre materialet dersom de skal lære mer å komme videre.

 

Dersom man klarer å komme seg gjennom Knuths kompendium, å forstå en del av det, så er man generelt langt bedre rustet enn de fleste med høyere utdannelse innen faget.

 

Fun fact: Donald Knuth har riktignok en mastergrad i matematikk, men er selvlært innen programmering, og har tross alt skrevet "bibelen" for utviklere (som de færreste har lest, dessverre).

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Alle har møtt høyt utdannede folk som ikke kan noe, og folk uten utdanning som er flinke. Vanskelig å trekke noen konklusjoner basert på dette. Hvor store outliers er hver av dem?

 

Dersom man klarer å komme seg gjennom Knuths kompendium, å forstå en del av det, så er man generelt langt bedre rustet enn de fleste med høyere utdannelse innen faget.

 

Forøvrig:

you're not supposed to read it, nobody's ever actually read it. We all just say we've read it, talk about how brilliant it is, and place it prominently on our office bookshelves to silently humblebrag to anyone who drops by

 

Men seriøst, det er i stor grad et oppslagsverk, ikke noe man leser perm til perm. Man blir sikkert flink av å gjøre det, men det finnes bedre måter å bruke tiden på.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men seriøst, det er i stor grad et oppslagsverk, ikke noe man leser perm til perm. Man blir sikkert flink av å gjøre det, men det finnes bedre måter å bruke tiden på.

 

Bøkene er fullt lesbare fra perm til perm, de er faktisk ganske lette å følge, med eksempler og gode forklaringer, problemet er å faktisk forstå det man leser, for det er ofte svært kompliserte greier, og skal man forsøke alle eksemplene og oppgavene, så tar det votter og år å lese alt sammen.

 

I og med at The Art of Computer Programming også har en god innholdsfortegnelse og er fornuftig strukturert, så går det også an å slå opp algoritmer og problemer når man treffer på de, for å finne svar som ofte er mer inngående enn noe man finner andre steder, som er en del av det som gjør boken til "bibelen" for utviklere.

 

Jeg må innrømme at jeg har bladd en del, lest en del, testet en del, men er ikke i nærheten av å ha lest hele The Art of Computer Programming, og det er vel ingen andre heller, i og med at den ikke er ferdig enda, og trolig aldri blir det, men anbefaler andre å skaffe seg en kopi, å i det minste lese det mest elementære om algoritmer og strukturering osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stillingstittel: Tekniker

Erfaring: 5 mnd

Arbeidsoppgaver: Teknisk salg og support. Produksjon, Programmering, Systemadministrasjon, Produktutvikling.

Utdanning: Videregående

Årsinntekt: 436 000 fast lønn, 10.000 bonus

 

Oppdatering:

 

Stillingstittel: Tekniker

Erfaring: 1år 6 mnd

Arbeidsoppgaver: Teknisk salg og support. Produksjon, Programmering, Systemadministrasjon, Produktutvikling.

Utdanning: Videregående

Årsinntekt: 514 000 fast lønn, Diverse bonuser

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Stillingstittel: TeknikerErfaring: 1år 6 mndArbeidsoppgaver: Teknisk salg og support. Produksjon, Programmering, Systemadministrasjon, Produktutvikling.Utdanning: VideregåendeÅrsinntekt: 514 000 fast lønn, Diverse bonuser

Det er en flott økning på bare ett år

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Systemutvikler

Erfaring: 2 år 7 mnd

Arbeidsoppgaver: Programmering

Utdanning: Master

Årsinntekt: 570 200

 

Vet ikke hva folk her inne tenker om dette.

Er dette i Oslo? Og hva er det du har master i? Og er det konsulent eller in-house?

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...