Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stillingstittel: Konsulent - Utvikler

Sted: Oslo
Erfaring: 1 år
Alder: 27

Arbeidsoppgaver: Utvikling (Java, Node.js, Openshift, Docker) - Ingen sertifiseringen
Utdanning: Master i IKT (sivilingeniør)

Årslønn: 460000 Grønlønn + ca 80000 i bonus (inkludert overtid)

 

Tjener jeg for lite eller? Snart kan jeg ha lønnssamtale, Hva kan jeg forvente/kreve? Jeg synes grønlønn er for lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: IT konsulent, Biztalk utvikler.

Sted: Bergen

Utdannelse: IT Bachelorgrad, Universitet

Erfaring: 14 i samme stilling, flere års erfaring i andre relevante stillinger

Alder: 54

Årslønn: 563.000

Arbeidsoppgaver: Programutvikler for Biztalk, integrasjonskonsulent, 2-linje support, svært krevende jobb.

 

Føler at jeg har hatt mindre enn minstelønnen i alle år. Har hatt mange løfter om en "fair" lønn, som ikke er innfridd. Føler meg utnyttet, frustrert og lurt, i og med at arbeidgiveren klarte å overtale meg til å ikke slutte, nettopp med tomme løfter om en bedre lønn. Nå er jeg kanskje ikke lenger så attraktiv for andre arbeidsgivere, med tanke på alder. Hva gjør man i en slik situasjon?

 

 

Har en arbeidsgiver som har funnet ut at det kan importeres 'billige' IT-konsulenter fra India. Normalt er det snakk om nyutdannede, med lite eller ingen kompetanse i jobben, og det resulterer i dobbelt som mye arbeid for meg. Men de starter jo på over 500.000. Sammenlignet har min kompetanse ingen verdig! :-(

Lenke til kommentar

Årslønn: 460000 Grønlønn + ca 80000 i bonus (inkludert overtid)

 

Med bonusen er lønnen din helt kurant mtp ikle jobbet så lenge.

 

Det jeg stusser på er det du skriver om overtid. Får du ikke ekstra overtidsbetalt? Eller bakte du det inn i de 80k bare?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Har en arbeidsgiver som har funnet ut at det kan importeres 'billige' IT-konsulenter fra India. Normalt er det snakk om nyutdannede, med lite eller ingen kompetanse i jobben, og det resulterer i dobbelt som mye arbeid for meg. Men de starter jo på over 500.000. Sammenlignet har min kompetanse ingen verdig! :-(

 

Så de nyutdannede og lite erfarne personene som hentes helt fra India tjener altså over 500K, mens du selv, med 14 års erfaring i selskapet og som kjenner IT-løsningene inn og ut, og så må rette opp mye av det som f.eks blir utført feil av de uerfarne, tjener nesten det samme?

 

Høres ut som en knallbra personellpolitikk der du jobber, tipp topp der i gården!  :nei:

 

Men sånn går det alltid når man sitter med ledere som ikke respekter sine ansatte og med stor mangel på gangsyn og forståelse for årsak og sammenheng. Noe jeg mistenker er tilfellet her.   

 

Du burde kanskje se deg litt om etter andre og bedre betalte jobber. :)

Endret av Computron
Lenke til kommentar

Har en arbeidsgiver som har funnet ut at det kan importeres 'billige' IT-konsulenter fra India. Normalt er det snakk om nyutdannede, med lite eller ingen kompetanse i jobben, og det resulterer i dobbelt som mye arbeid for meg. Men de starter jo på over 500.000. Sammenlignet har min kompetanse ingen verdig! :-(

En rekke steder betaler nyansatte uforholdsmessig mye. Søk andre jobber, jeg jobber daglig med folk som er eldre enn deg og de er gull verdt. Alder bør ikke være en grunn til å ikke gi deg jobb.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Konsulent - Utvikler

Sted: Oslo

Erfaring: 1 år

Alder: 27

Arbeidsoppgaver: Utvikling (Java, Node.js, Openshift, Docker) - Ingen sertifiseringen

Utdanning: Master i IKT (sivilingeniør)

Årslønn: 460000 Grønlønn + ca 80000 i bonus (inkludert overtid)

 

Tjener jeg for lite eller? Snart kan jeg ha lønnssamtale, Hva kan jeg forvente/kreve? Jeg synes grønlønn er for lite.

 

Jeg har også samme lønn, erfaring og utdanning som deg. I tillegg arbeider jeg på samme sted. Jeg har dog ikke så mye i bonus.

Lenke til kommentar

Har en arbeidsgiver som har funnet ut at det kan importeres 'billige' IT-konsulenter fra India. Normalt er det snakk om nyutdannede, med lite eller ingen kompetanse i jobben, og det resulterer i dobbelt som mye arbeid for meg. Men de starter jo på over 500.000. Sammenlignet har min kompetanse ingen verdig! :-(

 

Riktig lønn sier:

 

Du må huske at (unge) indere er generelt sett mye flinkere enn nordmenn og mer produktiv innenfor IT-bransjen. Tatt i utgangspunkt i dette så har både du og inderne riktig lønn. Dette melder hvertfall SSB

 

Om du finner at norske nyutdannede tjener mer enn deg, da kan du klage.

Lenke til kommentar

Riktig lønn sier:

 

 

Om du finner at norske nyutdannede tjener mer enn deg, da kan du klage.

Hva er det du sa her, unge indere er mye flinkere og generelt mer produktive i IT-bransjen enn nordmenn?

 

Dette må du gjerne utdype, sånn hvis det ikke var et slags forsøk på sarkasme mener jeg.

Endret av Computron
Lenke til kommentar

Du må huske at (unge) indere er generelt sett mye flinkere enn nordmenn og mer produktiv innenfor IT-bransjen. Tatt i utgangspunkt i dette så har både du og inderne riktig lønn. Dette melder hvertfall SSB

 

Jeg kan ikke se at kilden din sier det du hevder, kan du sitere eller peke på riktig avsnitt?

 

Personlig erfaring tilsier at indiske utviklere har høy utdannelse og gode tekniske ferdigheter, men at de må følges opp tettere enn skandinaviske utviklere.

Lenke til kommentar

Med bonusen er lønnen din helt kurant mtp ikle jobbet så lenge.

 

Det jeg stusser på er det du skriver om overtid. Får du ikke ekstra overtidsbetalt? Eller bakte du det inn i de 80k bare?

jeg jobber som vanlig 6-7 timer i måneden (overtid). Så ja får betalt for overtid, og det er bakt inn i 80k.

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Konsulent - Utvikler

Sted: Oslo

Erfaring: 1 år

Alder: 27

Arbeidsoppgaver: Utvikling (Java, Node.js, Openshift, Docker) - Ingen sertifiseringen

Utdanning: Master i IKT (sivilingeniør)

Årslønn: 460000 Grønlønn + ca 80000 i bonus (inkludert overtid)

 

Tjener jeg for lite eller? Snart kan jeg ha lønnssamtale, Hva kan jeg forvente/kreve? Jeg synes grønlønn er for lite.

Snart kan jeg ha lønnssamtale, Hva kan jeg forvente/kreve? Jeg synes grønlønn er for lite.???

Lenke til kommentar

jeg jobber som vanlig 6-7 timer i måneden (overtid). Så ja får betalt for overtid, og det er bakt inn i 80k.

Ok, det er bra i det minste. Alt for mange bedrifter som ansetter nyutdannede og ulovlig påstår de har "særlig uavhengige stillinger" og derfor ikke trenger overtid..

 

Men hva er da egentlig lønna di, om man ikke medregner overtid? 460 000 + 50 000 bonus? I så fall ligger du litt lavt som nyutdannet med mastergrad. Da antar jeg at bonus er "fast" slik at du i praksis har en grunnlønn på 510k. Snittstartlønna for de som ble uteksaminert i 2018 var ca 525k i følge Tekna. Anbefalt begynnerlønn i 2019 er satt til 550k, så du bør klare å dra inn litt mer enn de helt ferske til høsten.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Ok, det er bra i det minste. Alt for mange bedrifter som ansetter nyutdannede og ulovlig påstår de har "særlig uavhengige stillinger" og derfor ikke trenger overtid..

 

Men hva er da egentlig lønna di, om man ikke medregner overtid? 460 000 + 50 000 bonus? I så fall ligger du litt lavt som nyutdannet med mastergrad. Da antar jeg at bonus er "fast" slik at du i praksis har en grunnlønn på 510k. Snittstartlønna for de som ble uteksaminert i 2018 var ca 525k i følge Tekna. Anbefalt begynnerlønn i 2019 er satt til 550k, så du bør klare å dra inn litt mer enn de helt ferske til høsten.

Nei fastlønn er 460k, og dersom jeg sitter på prosjektet/oppdrag så får jeg bonus som jeg nevnte tidligere. Så Bonus er ikke "fast" - avhenger på fakturerbare timer.

Lenke til kommentar

Ok, det er bra i det minste. Alt for mange bedrifter som ansetter nyutdannede og ulovlig påstår de har "særlig uavhengige stillinger" og derfor ikke trenger overtid..

 

Men hva er da egentlig lønna di, om man ikke medregner overtid? 460 000 + 50 000 bonus? I så fall ligger du litt lavt som nyutdannet med mastergrad. Da antar jeg at bonus er "fast" slik at du i praksis har en grunnlønn på 510k. Snittstartlønna for de som ble uteksaminert i 2018 var ca 525k i følge Tekna. Anbefalt begynnerlønn i 2019 er satt til 550k, så du bør klare å dra inn litt mer enn de helt ferske til høsten.

 

Jeg har inntrykk av at dette med "særlig uavhengig stilling" er noe som det syndes med veldig mange steder, spesielt i tekniske/teknolog yrker og kanskje i særklasse IT-bransjen. Både NITO og Tekna har vært ute i media og påpekt dette noe uheldige syndromet. 

 

Dette til tross for at det faktisk er ganske strengt regulert hva som skal regnes som en slik type stilling, og med mindre man faktisk HAR en slik stilling der man styrer f.eks arbeidstiden 100% selv, og kan regulere og styre absolutt alt selv rundt sitt arbeidsforhold, så er man faktisk ikke uavhengig. Det er også mange selskaper som later til å tro at så fort man slenger på "leder" eller lignende på tittelen til en arbeidstaker, så slipper de å betale overtid til en ellers vanlig ansatt. Men det er jo faktisk ikke tilfellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snart kan jeg ha lønnssamtale, Hva kan jeg forvente/kreve? Jeg synes grønlønn er for lite.???

 

460k og kun arbeidet 1 år er helt på gjennomsnittet. Hvilke argumenter har du for å få høyere lønn? Du kan ikke bare be om lønn fordi du vil ha mer lønn, det må jo ha bakgrunn i noe som gjør at du mener du fortjener det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...