Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

 

Stillingstittel: IT Ingeniør

Sted: Vestfold

Utdannelse: IT Bachelorgrad, Høyskole

Erfaring: 19 år

Alder: 43

Arbeidsoppgaver: Ansvarlig for alt innen IT på arbeidsplassen. infrastruktur, switcher, support på arbeidsstasjoner  etc. Servere er sentralisert og driftes av annen avdeling.

Årslønn: 565.000,- Får dekket mobil og internett. + overtid (50.000-70.000 i året)

 

 

Det er 630.000 er bra lønn for en 43-åring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 630.000 er bra lønn for en 43-åring.

Muligens hvis man bor i Vestfold, men i de 4-5 større byene i Norge, kanskje spesielt i Oslo og Stavanger, så hadde ikke det vært så bra for en med Bachelor og tett på 20 års erfaring. Selvsagt litt avhengig av kompetanse og stilling.

 

Viktig å ta med at de 630 000 er med overtiden hans inkludert også og da blir lønnen plutselig litt dårligere med tanke på antall timer utført.

 

Men som sagt, mye mulig at dette er grei lønn i Vestfold da. :)

 

På generell basis, om man ser på samfunnsbildet og alle yrker under ett, så er jo ikke 630 000 dårlig i det hele tatt.

Endret av Computron
Lenke til kommentar

Lønnen er på 565.000. Overtid er en ulempe og ikke et gode. Mobil og Internett er goder de aller fleste får dekket i denne typen stilling og trekker ikke lønnen særlig opp.

 

Mulig det er ok lønn lokalt, men sammenlignet med litt større byer er det ikke spesielt bra.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Lønnen er på 565.000. Overtid er en ulempe og ikke et gode. Mobil og Internett er goder de aller fleste får dekket i denne typen stilling og trekker ikke lønnen særlig opp.

 

Mulig det er ok lønn lokalt, men sammenlignet med litt større byer er det ikke spesielt bra.

 

Overtide er et gode. Du tjener mer lønn. Det er ulempe og å ikke ha mulighet til å jobbe overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det å ufrivillig bli pålagt å jobbe ekstra uten å kunne velge tidspunkt eller mengde er et gode fordi arbeidsgiver må betale for den ulempen? Snodig definisjon av et gode.

 

Å kunne frivillig jobbe mer enn 100% og få overtidsbetaling på det over 100% er et gode. Men ikke når den faktisk er pålagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så det å ufrivillig bli pålagt å jobbe ekstra uten å kunne velge tidspunkt eller mengde er et gode fordi arbeidsgiver må betale for den ulempen? Snodig definisjon av et gode.

 

Å kunne frivillig jobbe mer enn 100% og få overtidsbetaling på det over 100% er et gode. Men ikke når den faktisk er pålagt.

 

Jeg definerer begge deler for gode. Det er igjen avhengig av alder og familiesituasjon (barn, familietid).

Lenke til kommentar

Så det å ufrivillig bli pålagt å jobbe ekstra uten å kunne velge tidspunkt eller mengde er et gode fordi arbeidsgiver må betale for den ulempen? Snodig definisjon av et gode.

 

Å kunne frivillig jobbe mer enn 100% og få overtidsbetaling på det over 100% er et gode. Men ikke når den faktisk er pålagt.

 

Nå vet jeg ikke om du refererer til noe spesifikt her, men en kan i utgangspunktet ikke bli pålagt ufrivillig overtid sånn uten videre. Snakker så klart om frivillig overtid hvor en blir kompensert godt. 

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om du refererer til noe spesifikt her, men en kan i utgangspunktet ikke bli pålagt ufrivillig overtid sånn uten videre. Snakker så klart om frivillig overtid hvor en blir kompensert godt.

Overtid har i utgangspunktet ingen elementer av frivillighet i seg. Det er en grunn til at det heter pålagt overtid.

At det stilles krav til omstendighetene for å kunne pålegge overtid og at det er regler for at ansatte i en del situasjoner ikke kan bli pålagt overtid endrer ikke på dette.

 

Hvis du snakker om frivillig overtid så er det mer i tråd med det jeg skrev hvor arbeid over 100% ble premiert med samme kompensasjon som overtid. Det er vanligvis ikke det som menes med overtidsarbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg definerer begge deler for gode. Det er igjen avhengig av alder og familiesituasjon (barn, familietid).

40% overtidsbetaling er nettopp for å kompensere for ulempen.

Jeg mener at 40% lønnspåslag viser at i hvert fall lovgiver ser på overtid som en ulempe. Om noen ser på det som et gode kan så være, men når man er i 40-åra har man ofte familie og overtid er skjelden velkomment.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overtid har i utgangspunktet ingen elementer av frivillighet i seg. Det er en grunn til at det heter pålagt overtid.

At det stilles krav til omstendighetene for å kunne pålegge overtid og at det er regler for at ansatte i en del situasjoner ikke kan bli pålagt overtid endrer ikke på dette.

 

Hvis du snakker om frivillig overtid så er det mer i tråd med det jeg skrev hvor arbeid over 100% ble premiert med samme kompensasjon som overtid. Det er vanligvis ikke det som menes med overtidsarbeid.

 

Overtid er godt regulert i AML. En kan så og si ikke tvinge folk til å jobbe overtid om de ikke ønsker det. 

Lenke til kommentar

Joda, det kan man.

 

Ja man kan, men det er ikke normalt og enkelt. 

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

 

 

 

Arbeidstaker kan på generelt grunnlag be om å bli fritatt for overtidsarbeid. Arbeidsgiver har plikt til å innfri dette kraver, hvis arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

 

Arbeidsgiver må derfor "bevise" at arbeidet ikke kan utsettes og ikke kan utføres av andre. Dette er normalt sett usannsynlig. 

Lenke til kommentar

Ja man kan, men det er ikke normalt og enkelt.

 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

 

 

Arbeidsgiver må derfor "bevise" at arbeidet ikke kan utsettes og ikke kan utføres av andre. Dette er normalt sett usannsynlig.

Neida, det er ikke usansynlig. Feil i it-systemer som påfører bedriften store tap og som medfører at personer MÅ jobbe ufrivillig utenom arbeidstid skjer stadig vekk. Oppgradering av HW/SW som må gjøres natterstid fordi man ikke kan ha nedetid på dagtid. Jeg ser stadig eksempler på pålagt overtid. Har du aldri jobbet i bedrifter med kritiske it-systemer? Skal ikke så mye til før man pålegges overtid.

 

Så kan du gå til andre yrker, feks leger på sykehus hvor legen som skulle ta neste skift er syk. Da må man bli værende på jobb et skift til.

 

Finnes massevis av eksemper på ufrivillig pålagt overtid i Norge hvor man ikke bare kan si nei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neida, det er ikke usansynlig. Feil i it-systemer som påfører bedriften store tap og som medfører at personer MÅ jobbe ufrivillig utenom arbeidstid skjer stadig vekk. Oppgradering av HW/SW som må gjøres natterstid fordi man ikke kan ha nedetid på dagtid. Jeg ser stadig eksempler på pålagt overtid. Har du aldri jobbet i bedrifter med kritiske it-systemer? Skal ikke så mye til før man pålegges overtid.

 

Så kan du gå til andre yrker, feks leger på sykehus hvor legen som skulle ta neste skift er syk. Da må man bli værende på jobb et skift til.

 

Finnes massevis av eksemper på ufrivillig pålagt overtid i Norge hvor man ikke bare kan si nei.

 

Jo jeg jobber med kritiske it-systemer, eller roboter som fører til kritiske situasjoner om det stopper opp, og ofte kan ikke ting stoppes på dagtid, gjerne aldri.

 

Men jeg er ikke alene i verden, det er ikke slik at jeg er den eneste som kan rydde opp. Som er poenget som jeg har vist til.

 

Og ja, jeg har ikke sagt at det ikke finnes, bare at det som oftest er usannsynlig. Det er ikke bare to leger heller, men kanskje spesialister? Men ser en på alle leger i Norge og disse tilfellene så er det en svært liten andel, som er poenget.. 

Lenke til kommentar

Jo jeg jobber med kritiske it-systemer, eller roboter som fører til kritiske situasjoner om det stopper opp, og ofte kan ikke ting stoppes på dagtid, gjerne aldri.

 

Men jeg er ikke alene i verden, det er ikke slik at jeg er den eneste som kan rydde opp. Som er poenget som jeg har vist til.

 

 

Forutsetter du at folk fikser robotene ved feil 24/7, eller hva oppetidskravet er, frivillig og at arbeidsgiveren din ikke har anledning til å pålegge dere dette?

 

I mine øyne er nattlig vedlikehold og uforutsett stans på kvelden noe som skjer innimellom og da har arbeidsgiver anledning til å pålegge overtid. At *du* ikke nødvendigvis må gjøre det betyr bare at noen andre må gjøre det - men det forandrer vel ingen ting? Noen blir pålagt å jobbe ekstra.

Lenke til kommentar

Forutsetter du at folk fikser robotene ved feil 24/7, eller hva oppetidskravet er, frivillig og at arbeidsgiveren din ikke har anledning til å pålegge dere dette?

 

I mine øyne er nattlig vedlikehold og uforutsett stans på kvelden noe som skjer innimellom og da har arbeidsgiver anledning til å pålegge overtid. At *du* ikke nødvendigvis må gjøre det betyr bare at noen andre må gjøre det - men det forandrer vel ingen ting? Noen blir pålagt å jobbe ekstra.

Poenget mitt er at det finnes masse folk som kan fikse evt problemer. Det er ikke bare jeg. Så jeg blir ikke konsekvent pålagt overtid om noe skulle skje. Men det kan skje, men er ussansynlig.

 

Ja og det er litt av poenget, det finnes somregel noen andre og de ønsker det kanskje. Og i andre situasjoner så kan arbeidet vente.

 

Som sagt, jeg mener ikke at det ikke finnes pålagt overtid. Jeg mener bare at det er lite av det.

Lenke til kommentar

Hmmm, så på NITO sin lønnsstatistikker for Vestfold. 

 

"En ingeniør med bachelorutdanning som har 15-19 år ansiennitet i Vestfold som jobber i privat innen IT/datatjenester tjener i snitt 710 867 kr per år." 

 

Med andre ord, lønnen til han over her er dessverre ikke helt i tråd med nivået i regionen Vestfold. Merk at disse tallene er fra år 2018. Med vårens oppgjør øker nok snittet enda mer. 

Endret av Computron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...