Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Det er vel en del utviklere som jobber som er selvlært uten utdanning. Hvordan bør lønnen da være for en som har 3 års erfaring, men ingen utdanning versus en uten erfaring, men med 3 års utdanning? Jeg tenker at man skal få valuta for utdanningen man tar, men samtidig er det ikke til å legge skjul på at en med tre års erfaring har kunnskaper bedriftene trenger, noe en nyutdannet gjerne ikke har.

Kan gå andre veien og, en med utdanning har kunnskap man ikke kan tilegne seg bare med erfaring. Dette er typisk tungt og kjedelig stoff også som man lærer seg på skolen. En uten utdanning gjør også oftere begynner feil enn en som har tatt utdanning hvor man lærer seg hvordan å gjøre ting riktig fra start.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes en skal betales ut i fra hva en produserer. Har en lært det selv men produserer på lik linje med dr.jensen med topp utdannelse i fra MIT så bør en likestilles, IMO. Det er ikke alle som passer i skolesystemet eller tar andre valg i livet, de kan fortsatt produsere mye bra. 

 

Dog er det få mellom de gode selvlærte, iallefall ut i fra det jeg har opplevd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes en skal betales ut i fra hva en produserer. Har en lært det selv men produserer på lik linje med dr.jensen med topp utdannelse i fra MIT så bør en likestilles, IMO. Det er ikke alle som passer i skolesystemet eller tar andre valg i livet, de kan fortsatt produsere mye bra. 

 

Dog er det få mellom de gode selvlærte, iallefall ut i fra det jeg har opplevd. 

 

Helt enig i at avlønningen skal henge sammen med det der produseres. 

 

Der er også en viss avstand mellom dyktige utviklere blant de som har gått på NTNU.  En betydelig del programmerer ikke noe som helst utover det minimum som kreves for å bestå fagene.  Hadde engang nyutdannet kar inne på intervju med master fra NTNU som ikke kunne løse de enkleste oppgaver (tror det var noe med sorteringsalgoritmer, hva som var hurtigst i bestemte tilfelle; uansett ikke noe vanskelig for en som har fulgt litt med), og han trodde ikke engang selv at han ville kunne sette sammen egen PC engang. 

 

Det er egentlig som å bestå førerprøven.  Å få lappen betyr bare du har lært nok til at du burde kunne lære videre på egen hånd; ikke at du er dyktig til å kjøre bil. 

Lenke til kommentar

Helt enig i at avlønningen skal henge sammen med det der produseres. 

 

Der er også en viss avstand mellom dyktige utviklere blant de som har gått på NTNU.  En betydelig del programmerer ikke noe som helst utover det minimum som kreves for å bestå fagene.  Hadde engang nyutdannet kar inne på intervju med master fra NTNU som ikke kunne løse de enkleste oppgaver (tror det var noe med sorteringsalgoritmer, hva som var hurtigst i bestemte tilfelle; uansett ikke noe vanskelig for en som har fulgt litt med), og han trodde ikke engang selv at han ville kunne sette sammen egen PC engang. 

 

Det er egentlig som å bestå førerprøven.  Å få lappen betyr bare du har lært nok til at du burde kunne lære videre på egen hånd; ikke at du er dyktig til å kjøre bil. 

 

Der ser du. Når folk med master ikke klarer det, da kan hvertfall ikke selvlært det. Det er én selvfølge. Dette gjort studier på det og har konkludert med at selvlært ikke ser sammenheng mellom "tunge og kjedelig stoff" (= faget). Det å kunne kode er bare en del av det.

Lenke til kommentar

Der ser du. Når folk med master ikke klarer det, da kan hvertfall ikke selvlært det. Det er én selvfølge. Dette gjort studier på det og har konkludert med at selvlært ikke ser sammenheng mellom "tunge og kjedelig stoff" (= faget). Det å kunne kode er bare en del av det.

 

Mulig jeg misforstår deg - vet ikke riktig hva du prøver å si eller om det var et forsøk på å være morsom.  Hvis du tror at antall år på universitetet har noe særlig å si for dyktigheten av en utvikler kan du ikke ha ret meget erfaring i yrket.  Har jobbet med flere som overhodet ikke hadde tatt høyere utdanning og noen av de er de teknisk beste jeg har jobbet med noensinde. 

 

I et mellomstort konsulentselskap (250+) jeg en gang jobbet i var der ingen lønnsforskjell mellom bachelor og master og vi hadde til og med èn som aldri hadde blitt ferdig med bacheloren sin, men han var like dyktig både til det tekniske og ikke-tekniske.  Jeg har heller ikke observert noen korrelasjon mellem god/dårlig kode og bachelor/master/selvlært. 

 

Det som betyr noe er om man er oppegående og har såpass interesse for faget at man også har det som hobby, da er det egentlig bare opp til en selv og egeninnsats hvor god man blir. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Teamleder avd. Support (privat)


Erfaring: 5 år


Alder: 27 år


Sertifisering: 70-680 (Windows 7, Configuring) og 70-698 (Installing and Configuring Windows 10)


Goder: Telefon og abonnement 


Utdanning: Fragbrev i IKT-servicefag


Årsinntekt: 520 000


 


I tillegg til min stilling som teamleder med personalansvar for 10+ ansatte er jeg CAB ansvarlig for en av våre større kunder. Fagligleder for IKT-servicefag lærlinger og generelt alt-mulig-person (blant annet grafisk designer). 


 


Tenker å forhandle lønn, men vet ikke hva jeg burde legge meg på. Noen forslag og hvorfor? 


Lenke til kommentar

 

 

Tenker å forhandle lønn, men vet ikke hva jeg burde legge meg på. Noen forslag og hvorfor? 

 

 

Jeg er også teamleader innenfor support, dog automasjon/robotics. Ligger ganske likt i lønn som deg(fastlønn) med 6 års erfaring. Jeg forventer dog ett lite hopp neste lønnsjustering da jeg nettopp har gått inn i denne rollen. Jeg reiser stort sett veldig mye, som øker lønnen min en god del, men må nå trappe litt ned pga nye ansvarsområder. Jeg har også rundt 20 key accounts som jeg håndterer, rundt 1/3 av våre accounts. Dette skal justeres ned også. 

 

Jeg er ikke fornøyd før jeg tipper 600 i fastlønn, da kan jeg kanskje komme likt ut etter endring av arbeidsoppgaver.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Jeg er også teamleader innenfor support, dog automasjon/robotics. Ligger ganske likt i lønn som deg(fastlønn) med 6 års erfaring. Jeg forventer dog ett lite hopp neste lønnsjustering da jeg nettopp har gått inn i denne rollen. Jeg reiser stort sett veldig mye, som øker lønnen min en god del, men må nå trappe litt ned pga nye ansvarsområder. Jeg har også rundt 20 key accounts som jeg håndterer, rundt 1/3 av våre accounts. Dette skal justeres ned også. 

 

Jeg er ikke fornøyd før jeg tipper 600 i fastlønn, da kan jeg kanskje komme likt ut etter endring av arbeidsoppgaver.

Hva tjener du totalt på et år?

Lenke til kommentar

Stillingstittel: 1. linje support - Brukerservice

Sektor Statlig

Sted: Kristiansand
Erfaring: 1år
Alder: 20

Arbeidsoppgaver: Enkle supportoppgaver. Oppsett av klient og 2. linje support på saksbehandlingssystemer - Ingen sertifiseringen
Utdanning: IKT-fagbrev

Årslønn: 390.000

Goder: Mobiltelefon og abonnement.

 

Synes ikke dette var all verdens, ikke vet jeg? Hva burde jeg ha sånn ca i årslønn?

Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: 1. linje support - Brukerservice

Sektor Statlig

Sted: Kristiansand

Erfaring: 1år

Alder: 20

Arbeidsoppgaver: Enkle supportoppgaver. Oppsett av klient og 2. linje support på saksbehandlingssystemer - Ingen sertifiseringen

Utdanning: IKT-fagbrev

Årslønn: 390.000

Goder: Mobiltelefon og abonnement.

 

Synes ikke dette var all verdens, ikke vet jeg? Hva burde jeg ha sånn ca i årslønn?

 

Virker som du har en god lønn mtp erfaringen og utdanningen. 

Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: 1. linje support - Brukerservice

Sektor Statlig

Sted: Kristiansand

Erfaring: 1år

Alder: 20

Arbeidsoppgaver: Enkle supportoppgaver. Oppsett av klient og 2. linje support på saksbehandlingssystemer - Ingen sertifiseringen

Utdanning: IKT-fagbrev

Årslønn: 390.000

Goder: Mobiltelefon og abonnement.

 

Synes ikke dette var all verdens, ikke vet jeg? Hva burde jeg ha sånn ca i årslønn?

 

 

Det er en god start gitt alder, utdanning og erfaring. Det er bare å lære og bygge seg opp erfaring så vil du tjene langt mer om noen år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aEAbw77a

 

Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Offentlig
Arbeidsoppgaver: Utvikling
Erfaring: 2.5år
Alder: 22
Utdanning: Ingen relevant
Årsinntekt: 497 000
Sted: Trøndelag
 
Fått tilbudt ny jobb og takket ja til den. 42% lønnsøkning å gå fra offentlig fra privat
Starter forhåpentligvis i Juni

 

 

Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Offentlig
Arbeidsoppgaver: Utvikling
Erfaring: 2.5år
Alder: 22
Utdanning: Ingen relevant
Årsinntekt: 504 700
Sted: Trøndelag
 
Startet litt tidligere, og med de nylige lønnsforhandlingene, så jeg har fått en økning på 1.55%.
Muligens det blir en økning i høst, spørs hva Forskerforbundet får forhandlet frem
Lenke til kommentar

 

Stillingstittel: Systemutvikler
Sektor: Offentlig
Arbeidsoppgaver: Utvikling
Erfaring: 2.5år
Alder: 22
Utdanning: Ingen relevant
Årsinntekt: 504 700
Sted: Trøndelag
 
Startet litt tidligere, og med de nylige lønnsforhandlingene, så jeg har fått en økning på 1.55%.
Muligens det blir en økning i høst, spørs hva Forskerforbundet får forhandlet frem

 

 

Hvilken utdanning har du?

Lenke til kommentar

Stillingstittel: IKT servicemedarbeider

Sektor: Privat

Arbeidsoppgaver: Brukerstøtte, drifting av servere og systemer, prate/avtale med leverandører, følge med på systemer, veilede, holde datakurs for flyktninger og deltakere osv.

Erfaring: Snart 1 år med ordentlig "jobb", utenom utplassering på skoler

Alder: 21

Utdanning: Vanlig skole, fullført VGS på IKT servicefag

Lønn: 20 kr/t

 

 

Ble sittende hjemme i lengre periode etter VGS og hadde ingenting å gjøre, var umotivert til uforklarlige grader.. Takket ja til første tilbudet jeg fikk etter at jeg bestemte at nok var nok, og dette tilbudet var da en lærekandidat ordning.. Jobbet nå snart i 1 år, men fikk en avtale med samme bedrift hvor jeg går over til ordinær lærling i utgangspunktet bare 1 år også på fagprøve. Starter om ikke så lenge som lærling (om 1 1/2 mnd)

Noen som vet hva lønn normalt ligger på en lærling i IKT servicefag 3.halvår?

Endret av Magician16
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...