Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (6 timer siden):

Men hvis du skal kaste ut luftige, udokumenterte spekulasjoner hver gang en person mer mørk hud får kritikk, og ikke når en person med lys hud får kritikk så er vel det i seg selv en rasistisk holdning? Du antar at kritikk mot svarte (kan være) rasisme fordi du ikke greier å se forbi menneskers hudfarge.

 

-ks

Den «luftige» spekulasjonen var at vi kunne utelukke rasisme som mulighet fordi kritikken var legitim. Det er ikke en spekulasjon å si at det er feilete logikk

Sitat

Hvor var du når prinsesse Martha ble sablet ned for lysfontener og engleskole?

Hadde noen hevdet at legitime kritikk mot Martha beviser at det ikke har noe å gjør med rasisme ville det samme motargument holde vann.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Martha har fått øynene opp for at det finnes hvite privilegier, etter at hun fikk en kjæreste med mørk hudfarge og de ble utsatt for rasisme. Nå har hun fått det helt innpå kroppen. Det har ikke vært et tema tidligere.

Så kan man mene det man vil om sjamanisme og engleskolen. Jeg synes det er mer interessant med urter og planter. Og at man opphøyer seg selv til healer byr meg i mot.

Problemet med alternativ behandling er at den faller tilbake på pasienten når den ikke virker. Da var man ikke åpen nok for forandring.

Sitat

...En av grunnene til at Cattaneo fikk nok, er at det ved healing er pasienten selv som er ansvarlig for sin eventuelle tilfriskning.

...Alternative terapeuter har ofte en retorikk som går på at det er din egen feil hvis du ikke blir frisk.

...Du har ikke lyst til å forlate det alternative miljøet fordi du blir sett på den som er reddere, teitere eller mindre flink enn de andre, sier Cattaneo.

Sitat

Lege Jørgen Skavlan spør om hvorfor legene har gitt vekk den sterkeste medisinen som finnes til alternative behandlere – nemlig placebo.

https://www.nettavisen.no/artikkel/caterina-brot-med-engleskolen-det-er-noe-forbanna-bullshit/s/12-95-3423168154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Hele hennes voksne liv er preget av overdreven  sans for «sjelsonani». Ari med sitt utsvevende kunstnerliv, den okkulte engleskolen og sjarlatanen Durek er så «unorsk» at dette selvfølgelig vekker reaksjoner.  Merkelig at hun klarer å fremstå som relativt normal i det offentlige rom…..

Hva er det om disse saker du nevner som er unorsk, kan du utdype litt mer?

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, jjkoggan said:

Hvis politiet arresterer hvite som bryter en lov men bare truer med å arrestere svarte for akkurat det samme aktivitet bør det være irrelevant fordi hvite brøt loven?

Det er irrelevant til hvis de hvite er skyldig eller ikke men ikke til spørsmålet om forskjellsbehandling og hvis de hvite har retten til å klage på forskjellsbehandlingen 

Dette virker rasistisk motivert så jeg betviler legitimiteten.

Lenke til kommentar

iTromsø: Monarkiet som reklamekanal for kvakksalveri

Noen gode poenger, men jeg er uenig i å trekke det så langt som å sette spørsmålstegn ved hele monarkiet. Det burde holde i lange baner å sette spørsmålstegn ved samfunnets inkluderende holdning til kvakksalveri. Og kanskje ta med som et eksempel Martha Louise og Dureks misbruk av monarkiet til å fremme sånt.

Det er kanskje på kanten ufint å angripe monarkiet både på grunn av kvakksalvernes misbruk av det og timinga nå som kongen er på sykehus.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dagens nyhetsinnslag på TV2 :

Så typisk at Durek kun bruker rasismekortet når han forsvarer seg.  Han hopper behendig over hovedårsakene; kvakksalveri og pengedrevet kynisk svindel.Hvis sjamanen fortsetter på denne måten,  kommer paret til å måtte rømme landet.

Da blir spørsmålet hvor lang tid det tar før Martha får nok av sjarlatanen og kommer luskende hjem med halen mellom bena….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 5.8.2022 den 12.09):

Den «luftige» spekulasjonen var at vi kunne utelukke rasisme som mulighet fordi kritikken var legitim. Det er ikke en spekulasjon å si at det er feilete logikk

Jeg kan ikke utelukke at du er et øglemenneske.

Hvis jeg trekker fram den muligheten hver gang du ytrer deg uten å føre noe argument eller indisie som underbygger en slik kobling så er det luftig spekulasjon.

Folkelig sagt så fremstår jeg passe dum hvis jeg er påpasselig med å alltid nevne muligheten for at jjkoggan _kan_ jo faktisk være et øglemenneske. Som sjaman Durek…

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke utelukke at du er et øglemenneske.

Hvis jeg trekker fram den muligheten hver gang du ytrer deg uten å føre noe argument eller indisie som underbygger en slik kobling så er det luftig spekulasjon.

Folkelig sagt så fremstår jeg passe dum hvis jeg er påpasselig med å alltid nevne muligheten for at jjkoggan _kan_ jo faktisk være et øglemenneske. Som sjaman Durek…

-k

Jeg spekulerer ikke at rasisme står bak legitim kritikk,  jeg kritiserer logikken som utelukker rasisme som en mulighet.  

Når hate speech of rasisme straffes så blir legitim kritikk et verktøy for rasister.  Hva ellers kan rasister gjør uten å bli straffet?  Det gjør det dumt å utelukke muligheten 100 prosent. Når det finnes flere etnisk nordmenn som ikke vil ha folk fra ikke vestlige land som naboer og mener folk med etnisk bakgrunn fra Somalia blir aldri helt norsk så er det fornuftig å tro at en del etnisk nordmenn ikke vil ha folk som Durek i kongehuset pga hans etnisitet.

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Dagens nyhetsinnslag på TV2 :

Så typisk at Durek kun bruker rasismekortet når han forsvarer seg.  Han hopper behendig over hovedårsakene; kvakksalveri og pengedrevet kynisk svindel.Hvis sjamanen fortsetter på denne måten,  kommer paret til å måtte rømme landet.

Da blir spørsmålet hvor lang tid det tar før Martha får nok av sjarlatanen og kommer luskende hjem med halen mellom bena….

Denne debatten er sjamanen dømt til å tape: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/verrett-om-anklagene-jeg-bryr-meg-ikke/15068575/

Nordmenn flest har heldigvis fortsatt sunn skepsis til kvakksalveri og pengesvindel. Det er ikke det samme som rasisme.

Bare synd at kongefamilien blir svertet via Martha som har distansert seg fullstendig fra norsk fornuft,  jordnærhet og realisme…..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For meg virker Martha og Durek bitter for at de ikke slår igjennom karrieremessig på egne føtter (dette vet jeg ingenting om, men antar siden de søker oppmerksomheten).

Det er synd at de opplever hets, men er dette nytt for dem?  Hvorfor trenger de å adressere det offentlig, om det ikke var for markedsføring?

Jeg bryr meg generelt lite om kongefamilien, men reagerer litt på Martha sin noe nedlatende tone over for norsk kultur, og norske folk. Der hun antyder at amerikanere er bedre på enkelte områder. Hvem er det hun snakker om og til? Er det et stikk til de som ikkje kjøper produktene deres? Er det et stikk til de norske vennene deres?

Å referere jantelov er vell også forbeholdt de som er generelt vanskelig for folk å like, og/eller personer som ønsker å profitere på selvrealisering men ikke oppnår det de ønsker.

For meg oppleves medieopptreden deres som bare en søken etter å være relevant. Litt samme greia med det engelske paret som brøt ut av kongefamilien og turnerte på 'offermarkedsføringstour'

Men mulig jeg bare er en 'monarki-hater'

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke rasister generelt bryr seg så veldig mye om lovverket. Det er også spesielle krav for hvordan ytringen er fremsatt for at den rammes av lovverket. 

Durek er en idiot, men ikke fordi han er svart. Martha Louise er også en idiot. 

Jeg tror ikke tabue tanker forsvinner fordi de er tabue.  Jeg tror mange ikke uttrykker tabue tanker som de har, særlig i land som setter stor pris på konformitet og jantelover 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (8 timer siden):

Jeg tenker det beste måtte vært om Durek og Mærtha drar til et land med en kultur hvor slikt er velkomment? Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal stange hodet i veggen i Norge med slikt. Det finnes nok av land hvor overtro er en del av kulturen og er fult akseptert.

For å svindle norske idioter. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (37 minutter siden):

Synes det er fryktelig rart at han ikke kan hukes inn for svindel... Men det er sant, der er bare lov å lure godtroende mennesker om man gjør det med magi... 

 

 

Sjarlatan

Sjarlatan, humbugmaker, bedrager, lurendreier, person som gir seg ut for å kunne noe han ikke forstår seg på. Også brukt om å selge et produkt med lav eller ingen verdi dyrt.

 

ETYMOLOGI 

av fransk charlatan, italiensk ciarlatano, ciarlatore ‘en som snakker, pratmaker, vrøvle’; opprinnelig om en omreisende salgsmann som solgte (vidunder)medisiner o.l.

Tidligere mye brukt om selgere av virkningsløse «medisiner», jamfør kvakksalver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (12 timer siden):

Jeg tenker det beste måtte vært om Durek og Mærtha drar til et land med en kultur hvor slikt er velkomment? Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal stange hodet i veggen i Norge med slikt. Det finnes nok av land hvor overtro er en del av kulturen og er fult akseptert.

God ide.
Her i Norge kommer de til å bli evig forfulgt av kritisk media, myndigheter og seriøs ekspertise.  Der er Durek og Martha dømt til å tape.

Det åpne spørsmålet er om Martha kommer til å gjennomskue svindelen, får nok og rømmer hjem til familien.
Risikoen for at hun blir varig skadet av sjarlatanen er også til stede

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...