Gå til innhold

Sjaman Durek


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (1 time siden):

Statssekretær hardt ut mot Durek Verrett: − Umoralsk og forkastelig

https://www.vg.no/i/G34E7J?utm_source=kopierlink&utm_content=deleknapp&utm_campaign=bunn

Godt at noen tør å kalle en spade for en spade til tross for at mannen er farget og er prinsessens kjæreste.

I sitt avsporende forsvar drar han selvfølgelig rasismekortet: https://www.vg.no/rampelys/i/bG0XpB/durek-verrett-folk-vil-ikke-se-en-svart-mann-i-kongefamilien

En gang hadde jeg større sans for Martha enn for Haakon, men det er lenge siden…..

Endret av Inspector
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel mye fordi kritikken hovedsaklig går på idiotien han uttaler seg om, ikke hudfargen, selv om det dessverre er enkelte individer som kaller ham krenkende ting basert på etnisitet.

Jeg gir F i at han er svart, kunne ikke brydd meg mindre, jeg er kritisk til fyren fordi han vaser om ting som at de som får kreft ønsker det og generelt høres ut som en kvakksalver og svindler. Hudfargen er det siste ved ham jeg er kritisk til, med unntak av at han drar rasismekortet når det passer ham.

Endret av N-4K0
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (13 minutter siden):

Det er vel mye fordi kritikken hovedsaklig går på idiotien han uttaler seg om, ikke hudfargen, selv om det dessverre er enkelte individer som kaller ham krenkende ting basert på etnisitet.

Jeg gir F i at han er svart, kunne ikke brydd meg mindre, jeg er kritisk til fyren fordi han vaser om ting som at de som får kreft ønsker det og generelt høres ut som en kvakksalver og svindler. Hudfargen er det siste ved ham jeg er kritisk til, med unntak av at han drar rasismekortet når det passer ham.

Et spørsmål er hvis folk er mer kritisk pga hudfargen uten å vite det, en bias de ikke vet de har.  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (24 minutter siden):

Mener du at nordmenn skal drive selvpisking for ting vi ikke vet at vi har ?

Selvfølgelig ikke, men når kona mi peker på oppførsel jeg ikke visste var dårlig fordi det påvirket noen på uventet veier så prøver jeg å bli oppmerksom på det slik at jeg ikke gjentar det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig ikke, men når kona mi peker på oppførsel jeg ikke visste var dårlig fordi det påvirket noen på uventet veier så prøver jeg å bli oppmerksom på det slik at jeg ikke gjentar det.

Dette blir på en måte en variant av "slår de fremdeles din kone?", når du sier dette:

jjkoggan skrev (1 time siden):

Et spørsmål er hvis folk er mer kritisk pga hudfargen uten å vite det, en bias de ikke vet de har.  

Så det åpner for at man kan si personer er rasistiske når de kritiserer en svart person, og hvis de sier det ikke har noe med hudfargen hans å gjøre, så kan du bare si "de vet det ikke selv".
I stedet for å insinuere at kritikk av Durek har noe med rase å gjøre, hva med å se på selve kritikken? Hvis den er legitim, spiller det noe rolle at personen kan ha et eller annet bias?
 

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (10 minutter siden):

Dette blir på en måte en variant av "slår de fremdeles din kone?", når du sier dette:

Så det åpner for at man kan si personer er rasistiske når de kritiserer en svart person, og hvis de sier det ikke har noe med hudfargen hans å gjøre, så kan du bare si "de vet det ikke selv".
I stedet for å insinuere at kritikk av Durek har noe med rase å gjøre, hva med å se på selve kritikken? Hvis den er legitim, spiller det noe rolle at personen kan ha et eller annet bias?
 

Bias kan gjør folk mer kritisk mot noen enn andre for det samme oppførsel som kan være 100% legitim.  Når Knut gjør det så sier mor lite men når Uderzo gjør det samme så straffer mor Uderzo hardt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (9 minutter siden):

Bias kan gjør folk mer kritisk mot noen enn andre for det samme oppførsel som kan være 100% legitim.  Når Knut gjør det så sier mor lite men når Uderzo gjør det samme så straffer mor Uderzo hardt!

Poenget mitt står. Vurder kritikken, ikke hvilken sosioøkonomisk eller etnitisk bakgrunn osv, den som fremmer kritikken har.
Det du beskriver er forskjellsbehandling, hva har det med dette å gjøre?
Hva slags grunnlag har du for å hevde at folk "straffer" Durek mer fordi han er svart?
Forloveden har blitt kritisert i mange år for sin engleskole og hennes øvrige sjarlatan karriere, og hun er en hvit kvinne, kongelig til og med.

Er kritikken mot Durek, at han er en sjarlatan som utnytter sårbare mennesker, legitim eller ikke?

Endret av Uderzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (15 minutter siden):

Er kritikken mot Durek, at han er en sjarlatan som utnytter sårbare mennesker, legitim eller ikke?

Etter min mening, hyelt legitim.

Durek er en av mange som opererer i diverse avskygninger av New Age retninger, og slår mynt på det. Fins mange slike der ute. Nå har han brått fått en høy profil pga. sitt forhold til kongehuset, noe som gjør aktiviteten hans mer 'synlig'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (8 timer siden):

Poenget mitt står. Vurder kritikken, ikke hvilken sosioøkonomisk eller etnitisk bakgrunn osv, den som fremmer kritikken har.
Det du beskriver er forskjellsbehandling, hva har det med dette å gjøre?
Hva slags grunnlag har du for å hevde at folk "straffer" Durek mer fordi han er svart?
Forloveden har blitt kritisert i mange år for sin engleskole og hennes øvrige sjarlatan karriere, og hun er en hvit kvinne, kongelig til og med.

Er kritikken mot Durek, at han er en sjarlatan som utnytter sårbare mennesker, legitim eller ikke?

Jeg stilte spørsmål om forskjellsbehandling, jeg vet ikke om det skjer eller ikke.  Jeg vet at utenlandsk navn på CVer vurderes annerledes enn CVer med etnisk norske navn, selv om CV-ene er identiske unntatt navnet så etnisitet kan være en faktor når norske arbeidsgivere vurdere kandidaters negative og positive egenskaper.  Jeg antar at etnisitet kan også være en faktor når folk vurderer  hvor dårlig Dureks handlinger er. Selv om to mennesker oppfører seg ganske like kan folk bli mindre kritisk mot den ene enn den andre
 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Jeg stilte spørsmål om forskjellsbehandling, jeg vet ikke om det skjer eller ikke.  Jeg vet at utenlandsk navn på CVer vurderes annerledes enn CVer med etnisk norske navn, selv om CV-ene er identiske unntatt navnet så etnisitet kan være en faktor når norske arbeidsgivere vurdere kandidaters negative og positive egenskaper.  Jeg antar at etnisitet kan også være en faktor når folk vurderer  hvor dårlig Dureks handlinger er. Selv om to mennesker oppfører seg ganske like kan folk bli mindre kritisk mot den ene enn den andre

Ja, forskjellsbehandlinger kan skje i de aller fleste sammenhenger.

Men at kritikken av Durek har en rasistisk side, som du insinuerer, er helt grunnløs.
All form for kvakksalveri kritiseres på daglig basis, selv Martha Louise har blitt kritisert for hennes svindelvirksomhet, engleskoler, healing og hennes påstand om at hun har overnaturlige evner.
At Durek som en offentlig person får mer oppmerksomhet er helt åpenbart, men det er ingen grunn til å tro at det har noe som helst å gjøre med hans hudfarge å gjøre.

Durek har påstått han har helbredet kreftpasienter. Hans siste stunt er medaljonger som gjør deg frisk fra Covid19.
Han har sagt han stod opp fra de døde som Jesus, og at han forutså terrorangrepene 11. september to år før de skjedde.
Han har påstått at han kan påvirke atomer og elektroner, og dermed kunne endre en persons alder.
Han tror på romøgler og at 5G slavebinder verden.
Han kan rense ut avtrykk som kvinner får på innsiden av vagina når de har for mange sexpartnere. 

Og mye mye mer.

Derfor blir han kritisert, det har da ingenting med hans hudfarge å gjøre.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (20 timer siden):

Godt at noen tør å kalle en spade for en spade til tross for at mannen er farget og er prinsessens kjæreste.

I sitt avsporende forsvar drar han selvfølgelig rasismekortet: https://www.vg.no/rampelys/i/bG0XpB/durek-verrett-folk-vil-ikke-se-en-svart-mann-i-kongefamilien

En gang hadde jeg større sans for Martha enn for Haakon, men det er lenge siden…..

Mette-Marit fikk også mye pepper for sin brokete fortid og originale familie. Men sammenlignet med Durek ………..

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (7 timer siden):

Derfor blir han kritisert, det har da ingenting med hans hudfarge å gjøre.

I mesteparten av den offentlige debatten har det ikke det. Han kritiseres med rette for kvakksalveriet sitt. Dessverre synes jeg han slipper litt for lett.

Men i sosiale medier har det vært en storm av rasisme mot ham fra nordmenn, og det er ille å se.

Begge disse to tingene kan være rett på samme tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 timer siden):

Jeg stilte spørsmål om forskjellsbehandling, jeg vet ikke om det skjer eller ikke.  Jeg vet at utenlandsk navn på CVer vurderes annerledes enn CVer med etnisk norske navn, selv om CV-ene er identiske unntatt navnet så etnisitet kan være en faktor når norske arbeidsgivere vurdere kandidaters negative og positive egenskaper.  

Man kan hete «Kari Nordmann» og ha en etnisitet samsvarende med Somalia. Man kan hete Ali og ha en etnisitet samsvarende med majoriteten i Norge.

Når CV-er (til jobber i restaurant-bransjen?) vurderes annerledes ut fra navn så tror jeg at det kan handle om antagelser om språk og kulturforståelse (som kanskje og kanskje ikke er velbegrunnet) og en slags kultur-sjåvinisme.

Det er verdt å påpeke at en jobbsøker som heter «Ali» og vil jobbe som servitør kanskje må sende inn 7 søknader mens en som heter «Anne» kan nøye seg med 5. Altså en gradsforskjell. Men når Anne eller Ali blir 70 så kan arbeidsgiver fritt sparke dem uten saklig grunn. Altså en absolutt diskriminerende kultur.

Sitat

Jeg antar at etnisitet kan også være en faktor når folk vurderer  hvor dårlig Dureks handlinger er. Selv om to mennesker oppfører seg ganske like kan folk bli mindre kritisk mot den ene enn den andre

* Noen misliker Durek fordi han er mørk. De er rasister.

* Noen misliker Durek og bruker ukvemsord som spiller på at han er mørk. De er usmakelige, potensielt rasister.

* Noen misliker Dureks utsagn og handlinger.

Hvis du eller Durek gjør deres beste for å mistenkeliggjøre enhver saklig kritikk av Durek som rasisme så er det en ypperlig måte å gjøre samfunnet mer rasistisk på. Hvis jeg kan kritisere jjkoggan for et dårlig utspill men ikke sjamanen (uten å møte påstander om at jeg er rasist) så har vi i praksis to sett regler, og boken jeg leser nå av Nelson Mandela beskriver en som kjempet hele livet mot nettopp det.

Er det tåpelig å snakke seriøst om øgle-mennesker? Ja/nei. Hvis det er tåpelig så er det tåpelig om jeg gjør det, om du gjør det, og om sjamanen gjør det.

Tesen din synes å være at en mørk person får kritikk for kritikkverdige handlinger, mens en lys person ikke får det. Det kan tenkes, men løsningen er ikke da å slutte å kritisere det som er kritikkverdig, men å begynne å kritisere alle som fortjener kritikk. Jeg anbefaler å finne fram «nytt på nytt» sin behandling av Marthas lysfontene, omtrent alt som har blitt skrevet om Ari Behn, og måten Mette Marits fortid med dop, som alenemor og med alkoholisert far ble beskrevet. Alle tre lyse. Om noe så kan man spørre seg hvorfor de som er inngift eller ned på lista over arverekken blir såpass hardt «tatt» (uavhengig av hudfarge) mens konger og kronprinser slipper så lett unna. Jeg antar at det har noe å gjøre med respekt for kongehuset. På et kollektivt sett så ønsker «vi» å beholde respekten og opphøydheten i den som sannsynligvis blir neste regent.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Man kan hete «Kari Nordmann» og ha en etnisitet samsvarende med Somalia. Man kan hete Ali og ha en etnisitet samsvarende med majoriteten i Norge.

Når CV-er (til jobber i restaurant-bransjen?) vurderes annerledes ut fra navn så tror jeg at det kan handle om antagelser om språk og kulturforståelse (som kanskje og kanskje ikke er velbegrunnet) og en slags kultur-sjåvinisme.

Det er verdt å påpeke at en jobbsøker som heter «Ali» og vil jobbe som servitør kanskje må sende inn 7 søknader mens en som heter «Anne» kan nøye seg med 5. Altså en gradsforskjell. Men når Anne eller Ali blir 70 så kan arbeidsgiver fritt sparke dem uten saklig grunn. Altså en absolutt diskriminerende kultur.

 

Resultatet er rasediskriminering om det er kultursjåvinisme eller noe annet og  er basert på fordommer om folk som har slike navn.  Fordommer kan føre til manglende objektive vurderinger.

Sitat

 

* Noen misliker Durek fordi han er mørk. De er rasister.

* Noen misliker Durek og bruker ukvemsord som spiller på at han er mørk. De er usmakelige, potensielt rasister.

* Noen misliker Dureks utsagn og handlinger.

Hvis du eller Durek gjør deres beste for å mistenkeliggjøre enhver saklig kritikk av Durek som rasisme så er det en ypperlig måte å gjøre samfunnet mer rasistisk på. Hvis jeg kan kritisere jjkoggan for et dårlig utspill men ikke sjamanen (uten å møte påstander om at jeg er rasist) så har vi i praksis to sett regler, og boken jeg leser nå av Nelson Mandela beskriver en som kjempet hele livet mot nettopp det.

 

Saklig kritikk burde aldri unngås uansett etnisitet/hudfarge/kultur/klasse osv...  Noe annet har jeg aldri sagt.

På andre hånd er saklig kritikk objektive og uten fordommer.  Før man kritiserer, burde man vurdere hvis en er objektive uten fordommer- noe som ikke skjer i CV undersøkelsene- og sikkert flere andre undersøkelser.

 

 

Sitat

Er det tåpelig å snakke seriøst om øgle-mennesker? Ja/nei. Hvis det er tåpelig så er det tåpelig om jeg gjør det, om du gjør det, og om sjamanen gjør det

Helt enig..

Sitat

Tesen din synes å være at en mørk person får kritikk for kritikkverdige handlinger, mens en lys person ikke får det. Det kan tenkes, men løsningen er ikke da å slutte å kritisere det som er kritikkverdig, men å begynne å kritisere alle som fortjener kritikk. Jeg anbefaler å finne fram «nytt på nytt» sin behandling av Marthas lysfontene, omtrent alt som har blitt skrevet om Ari Behn, og måten Mette Marits fortid med dop, som alenemor og med alkoholisert far ble beskrevet. Alle tre lyse. Om noe så kan man spørre seg hvorfor de som er inngift eller ned på lista over arverekken blir såpass hardt «tatt» (uavhengig av hudfarge) mens konger og kronprinser slipper så lett unna. Jeg antar at det har noe å gjøre med respekt for kongehuset. På et kollektivt sett så ønsker «vi» å beholde respekten og opphøydheten i den som sannsynligvis blir neste regent.

Tesen min er at fordommer mot folk med mørkere hudfarger kan føre til at noen kan få kritikk oftere  og kraftigere for de samme handlinger.   Løsningen er ikke å slutte å kritisere noen pga hudfargen men heller å prøve å bli objektive og ikke gjør som arbeidsgiverne i CV undersøkelsen eller folk som ikke vil ha naboer/slekt baserte på hudfargen.  Det hjelper å tenke på hvis kritikken er objektive og hvis det ikke påvirkes av fordommer,  det gjør jeg hver gang jeg  kritiserer barna mine,  noe som ikke er alltid lett å gjøre.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Tesen min er at fordommer mot folk med mørkere hudfarger kan føre til at noen kan få kritikk oftere  og kraftigere for de samme handlinger.   Løsningen er ikke å slutte å kritisere noen pga hudfargen men heller å prøve å bli objektive og ikke gjør som arbeidsgiverne i CV undersøkelsen eller folk som ikke vil ha naboer/slekt baserte på hudfargen.  Det hjelper å tenke på hvis kritikken er objektive og hvis det ikke påvirkes av fordommer,  det gjør jeg hver gang jeg  kritiserer barna mine,  noe som ikke er alltid lett å gjøre.

Fordommer kan også lett føre til at noen med mørk hud får kritikk sjeldnere. Svaret er som du er inne på å greie å behandle andre mennesker som individer, heller enn representanter for en gruppe. Se bort fra identitetspolitikk og rasisme, og spør deg selv «hva har dette mennesket sagt og gjort? Hvorfor er det evt kritikkverdig?»

-k

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (25 minutter siden):

Fordommer kan også lett føre til at noen med mørk hud får kritikk sjeldnere. Svaret er som du er inne på å greie å behandle andre mennesker som individer, heller enn representanter for en gruppe. Se bort fra identitetspolitikk og rasisme, og spør deg selv «hva har dette mennesket sagt og gjort? Hvorfor er det evt kritikkverdig?»

-k

Hvis vi ikke studerer og peker på mishandlinger og bias  som en gruppe gjør/har ofte mot en annen gruppe så bommer vi oftere å bli objektive og løser aldri urettene.  Du løser ikke bias/fordommer hvis du ikke vet du har dem. Jeg har lært mye om min egen bias mot kvinner som jeg ikke visste jeg hadde nettop fordi jeg har blitt fortalt om det av datteren min som lærte det på universitet- og jeg som trodde jeg nesten alltid vurderte kvinner med objektive briller!

Så ja- vurdere alle som individer så godt du klarer, men vær oppmerksom at alle har sine egne bias mot andre grupper og ja- det er mennesketsnatur å gruppere om du ønsker det eller ikke 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 hours ago, Uderzo said:

Men at kritikken av Durek har en rasistisk side, som du insinuerer, er helt grunnløs.

Tja det er åpenbart tungt for mange rasister i Norge at en sort mann har kommet inn i kongefamilien. Det er ikke vanskelig å finne mengder med rasistiske utsagn om det. Noen av disse hiver seg sikkert på den andre kritikken.

Men ja dersom man kun ser på kritikken av hans "shaman" virksomhet så er den helt legitim og har ingenting med rasisme å gjøre. De som kritiserer ham kunne gjerne inkludere resten av "alternativbransjen" i samme slengen da. Tror ikke Durek er den som har mest kunder i Norge i alternativbransjen.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 31.7.2022 den 9.52):

Forbudet mot homoterapi er nettopp fordi det er farlig for helsa. Det er et psykisk overgrep.

Dureks ræl er også forbudt gjennom markedsføringsloven. Problemet er at Forbrukertilsynet ikke har nok med ressurser, og må prioritere hardt hva de følger opp.

Og det er ikke farlig for helsa å selge tanketerapi og åndehacking til kreftsyke mennesker i stedet for medisinsk behandling?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...