Gå til innhold

4 dagers arbeidsuke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor skal grensen gå? Hvorfor akkurat fire dagers uke? Hvorfor ikke tre? Eller to? Det er ikke nødvendigvis slik at en arbeidsuke passer likt for alle. Jeg kjenner noen som bevisst har tatt seg råd til å ta fri hver onsdag for å få en pause midt i arbeidsuken, mens jeg kjenner andre som ikke har familie og som liker å jobbe mye, som jobber seks og syvdagersarbeidsuker. Det er urealistisk at man skal gå fra fem dager ned til fire dager og ha samme økonomiske aktivitet i samfunnet med samme lønn og samme velferd. Det kan faktsik hende at vi må jobbe mer i fremtiden, ikke mindre, for å beholde samme levestandard. I dag var jeg hos tannlegen min på det lokale kjøpesenteret og ble overrasket over hvor mange mennesker som har tid til å ta seg en tur der midt i arbeidstiden. Jeg forventet nær tomme lokaler og parkeringsplasser, men kom istedenfor frem til kø, fulle parkeringsplasser og et yrende folkeliv. Dette på en fredag kl. 13 🤨

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, FrihetensRegn said:

Hvor skal grensen gå? Hvorfor akkurat fire dagers uke? Hvorfor ikke tre? Eller to? Det er ikke nødvendigvis slik at en arbeidsuke passer likt for alle. Jeg kjenner noen som bevisst har tatt seg råd til å ta fri hver onsdag for å få en pause midt i arbeidsuken, mens jeg kjenner andre som ikke har familie og som liker å jobbe mye, som jobber seks og syvdagersarbeidsuker. Det er urealistisk at man skal gå fra fem dager ned til fire dager og ha samme økonomiske aktivitet i samfunnet med samme lønn og samme velferd. Det kan faktsik hende at vi må jobbe mer i fremtiden, ikke mindre, for å beholde samme levestandard. I dag var jeg hos tannlegen min på det lokale kjøpesenteret og ble overrasket over hvor mange mennesker som har tid til å ta seg en tur der midt i arbeidstiden. Jeg forventet nær tomme lokaler og parkeringsplasser, men kom istedenfor frem til kø, fulle parkeringsplasser og et yrende folkeliv. Dette på en fredag kl. 13 🤨

Det man har forsket på er jo at produksjon ikke reduseres av å jobbe 4 dagers pga. effektiviteten er høyere. Det samme gjelder kortere arbeidsdager. Derfor har man satt grenser som man tester for å finne statistisk signifikante resultater og ikke synsning om parkeringsplasser og familiesituasjoner for hva som fungerer

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Mindre arbeidstid for samme lønn gjør arbeidstakere mer effektive. Samfunnet blir mest sannsynlig mer produktiv. Samtidig så gir fritiden bedre vilkår for sosiale forhold. 

Motstandere bruker samme 'argumenter' som ble brukt da arbeidstider gikk ned fra 12 eller 10 timer per dag, i tiden de jobbet seks eller syv dager i uka. De har ingenting genuint å komme med, så da spiller de på frykt. Litt som du er grepet av @FrihetensRegn. Ikke la deg lure. 

Endret av .,.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå tanken/konseptet med 4-dagers arbeidsuke for en del type yrker, og på den andre siden forstår jeg det overhodet ikke for andre typer yrker. Man kan kanskje produsere varer mer effektivt/i et høyere tempo, men ser ikke hvordan man f.eks. kan yte service til kunder eller pasienter i et høyere tempo. Hvis man da skal få samme lønn for færre timer, må jo dette koste noen veldig mye penger.

Lenke til kommentar

Tror nok gjerne at folk er mer effektive når får mer avkobling i forkant. De aller fleste kjeder seg veldig om de ikke har noe fornuftig å gjøre, så da blir det litt Petter Stordalen at man gleder seg til mandag, gitt at jobben passer.

En god del har del har vel merket tendensene til slikt etter en lengre ferie.

Lenke til kommentar

Lovbestemt 4 dagers arbeidsuke?

Jeg tror ingen har noe imot å jobbe mindre med samme lønn.

Men! hvem skal stå for dette, arbeidsgiver?

Produktiviteten er bra i det private. Og vi som jobber i det offentlige har det allerede alt for bra..

Uansett mulig å jobbe den prosenten det passer en selv i mange yrker, så da handler det vel i grunn at man ønsker mindre jobb for mer penger? 

Lenke til kommentar
.,. skrev (2 timer siden):

Mindre arbeidstid for samme lønn gjør arbeidstakere mer effektive. Samfunnet blir mest sannsynlig mer produktiv. Samtidig så gir fritiden bedre vilkår for sosiale forhold. 

Motstandere bruker samme 'argumenter' som ble brukt da arbeidstider gikk ned fra 12 eller 10 timer per dag, i tiden de jobbet seks eller syv dager i uka. De har ingenting genuint å komme med, så da spiller de på frykt. Litt som du er grepet av @FrihetensRegn. Ikke la deg lure. 

Mye av endringene i arbeidslivet kommer av bedre teknologi. Man kan få en maskin til å gjøre samme jobben som et dusin arbeidere, og da kan man ta seg råd til å kutte ned på arbeidstiden også. Et enkelt eksempel er at en gravemaskinoperatør kan gjøre det samme arbeidet mye mer effektivt enn en haug med menn i beste alder med spader, noe som gjør at vi kan tillate oss å la operatøren jobbe med gravemaskinen i 7,5 timer istedenfor 16 timerskift for de med spader.

Å bare gå ned i arbeidstid, enten det er dager i uken eller timer per dag, bør ikke komme av ren politisk vilje, men fordi man finner opp en bedre måte å utføre samme arbeidet mer effektivt, på mindre tid. Et annet eksempel kan være dagligvarebutikker som Rema 1000, der de kan korte ned på arbeidstiden om mer av butikken blir automatisert og kunder kan hjelpe seg selv med å finne varer og betale for dem.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/7/2022 at 1:07 AM, FrihetensRegn said:

Mye av endringene i arbeidslivet kommer av bedre teknologi. Man kan få en maskin til å gjøre samme jobben som et dusin arbeidere, og da kan man ta seg råd til å kutte ned på arbeidstiden også. Et enkelt eksempel er at en gravemaskinoperatør kan gjøre det samme arbeidet mye mer effektivt enn en haug med menn i beste alder med spader, noe som gjør at vi kan tillate oss å la operatøren jobbe med gravemaskinen i 7,5 timer istedenfor 16 timerskift for de med spader.

Å bare gå ned i arbeidstid, enten det er dager i uken eller timer per dag, bør ikke komme av ren politisk vilje, men fordi man finner opp en bedre måte å utføre samme arbeidet mer effektivt, på mindre tid. Et annet eksempel kan være dagligvarebutikker som Rema 1000, der de kan korte ned på arbeidstiden om mer av butikken blir automatisert og kunder kan hjelpe seg selv med å finne varer og betale for dem.

Et problem er at det ikke er så godt innebygd i det økonomiske systemet at vanlige folk trekker fordelene av den teknologiske utviklingen. Da kan det lett ende opp med at de nederst på rangstigen blir henvist til å fylle dagene med å være tjenere for de som høster fordelene. Det kan kanskje bare være tilfeldigheter at systemet fungerer såpass bra som det gjør nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pizza3333 skrev (På 7.5.2022 den 0.00):

Jeg tror ingen har noe imot å jobbe mindre med samme lønn.

Men! hvem skal stå for dette, arbeidsgiver?

Det handler eigentleg ikkje så mykje om å jobbe mindre, det er meir eit spørsmål om å jobbe meir effektivt. 

Ein overgang til 4 dagers veke eller 6 timers dagar vil også representere ein overgang frå å få betalt for tida du brukar på jobb, til å få betalt for produktiviteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det yrker der en nedgang i antall timer vil påvirke samfunnet negativt? Feks leger, sykepleiere og andre typer yrker der man må være fysisk til stede, selvom det kanskje ikke aktivt og fysisk jobber hele arbeidsdagen. 

Kan det ha negativ effekt for rekruttering til slike yrker, dersom de fleste andre yrker får 20% kortere arbeidsuke, uten at det påvirker lønn? 

At en god del yrker kan og bør effektiviseres, slik at man bruker tiden på jobb til jobb er jeg helt enig i. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man vil få langt mer automatisering i fremtiden, noe som gjør at det totale antall timer mennesker må jobbe vil gå ned.

Da må man enten;

  • "finne opp" nye behov(skape helt nye arbeidsplasser)
  •  jobbe mindre effektivt
  •  fordele arbeidet bedre
  • få en voldsom eskalering i klasseskille. 

Jobbe mindre effektivt er ikke et reelt alternativ. Skape nye behov (uten å erstatte eksisterende behov) er ikke mulig i evigheten. Øke klasseskillet kraftig (de som tjener penger/de som ikke tjener penger) er farlig. 

Det å redusere antall timer hver enkelt jobber, gjør at det kreves flere mennesker i arbeid. Det vil derfor være fornuftig for samfunnet om privilegiet "å ha en jobb" fordeles mer blant befolkningen. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Man vil få langt mer automatisering i fremtiden, noe som gjør at det totale antall timer mennesker må jobbe vil gå ned.

Da må man enten;

  • "finne opp" nye behov(skape helt nye arbeidsplasser)
  •  jobbe mindre effektivt
  •  fordele arbeidet bedre
  • få en voldsom eskalering i klasseskille. 

Jobbe mindre effektivt er ikke et reelt alternativ. Skape nye behov (uten å erstatte eksisterende behov) er ikke mulig i evigheten. Øke klasseskillet kraftig (de som tjener penger/de som ikke tjener penger) er farlig. 

Det å redusere antall timer hver enkelt jobber, gjør at det kreves flere mennesker i arbeid. Det vil derfor være fornuftig for samfunnet om privilegiet "å ha en jobb" fordeles mer blant befolkningen. 

 

Det er jeg enig i, og du har gode poenger, men det vil fremdeles være utfordringer i de yrker der automatisering ikke går. Det kan jo selvfølgelig løses ved å jobbe med å få flere mennesker inn i de yrkesgruppene slik at disse også kan fordeles blant flere, men usikker på hvor "lett" det er. 

Får man ikke til det, så vil det føre til en skjevhet der vi har automatisert bort de enkle jobbene, og det er vanskelig å rekruttere nok til de vanskelige som ikke kan automatiseres, noe som vel kan føre til underbemanning ett sted, og høy arbeidsledighet et annet sted. 

Men i det store og det hele, så synes jeg posten din er god! 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 time siden):

Finnes det yrker der en nedgang i antall timer vil påvirke samfunnet negativt? Feks leger, sykepleiere og andre typer yrker der man må være fysisk til stede, selvom det kanskje ikke aktivt og fysisk jobber hele arbeidsdagen. 

Alle stillingar med ei eller anna form for vaktordning vil måtte være til stades heile tida. Dette kan sjølvsagt løysast ved å ha fleire skift. Innafor helsevesenet vil nok kortare arbeidsdag ha positive samfunnsgevinstar ved at arbeudstakarane er mindre slitne og det dermed blir gjort mindre feil. Ulempen er at med fleire korte skift så blir det også dyrare. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...