Gå til innhold

4 dagers arbeidsuke


Anbefalte innlegg

Det er mye arbeidstid som går bort fordi man blir sliten, trøtt, sitter for lenge stille og ikke tar pausene man bør ta. Jeg heller mer mot kortere dager enn færre dager.

Evt., 6 timers dager.
Fra eks. kl. 14-16 er det ikke uvanlig at man er på sitt lavpunkt ang. produktivitet.
Andre land har ofte Sieasta i dette tidsrommet. 

Alternativt at vi fikk 2-2.5 timers lunsj hvor man hadde tilgang til avlukker med senger (type solseng avlukker) hvor man kunne ta seg en "siesta nap".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde vært dyrt og plasskrevende hvis alle arbeidsgivere skulle lagt til rette for avlukker med senger. Hvis arbeidsdagen først skal kortes ned så ville det vært mye bedre å jobbe 8-14 og så kan de som ønsker det heller ta siestaen hjemme.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Alle stillingar med ei eller anna form for vaktordning vil måtte være til stades heile tida. Dette kan sjølvsagt løysast ved å ha fleire skift. Innafor helsevesenet vil nok kortare arbeidsdag ha positive samfunnsgevinstar ved at arbeudstakarane er mindre slitne og det dermed blir gjort mindre feil. Ulempen er at med fleire korte skift så blir det også dyrare. 

Ja, det blir jo også en utfordring overalt. Selvom steder automatiserer og således kutter kostnader, så vil det fremdeles være behov for personell. Hvis disse i praksis skal jobbe 80% men få betalt 100% så blir det kostnader som det blir vanskelig for bedrifter å gå med på, ihvertfall i startfasen. 

De fleste jobber som automatiserer er vel basert på timeslønninger, så man må jo gjøre om på hele systemet, gå vekk fra timeslønninger og heller over på en prosentandel. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Avero said:

Det hadde vært dyrt og plasskrevende hvis alle arbeidsgivere skulle lagt til rette for avlukker med senger. Hvis arbeidsdagen først skal kortes ned så ville det vært mye bedre å jobbe 8-14 og så kan de som ønsker det heller ta siestaen hjemme.

Jepp, heller 6 timers dager enn 4 dagers uke.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Samme om det blir 6 timers dag eller 4 dagers uke, bare få det på plass allerede!!

Med mindre sykefravær, bedre livskvalitet og høyere effektivitet på jobb så taper ikke bedriftene på å lønne deg fullt selv om du er disponibel for arbeidsgiver i noen færre timer.

Ha 6 skift på skiftjobber for hva jeg bryr meg så kan bedriften tjene penger hele døgnet og sørge for at alle herfra til månen får seg jobb.

Dere som elsker å jobbe, det er ingen som stopper dere. Jobb så mye dere vil, det er bare å la være å føre timene.

Endret av Kakeshoma
Kan ikke regne
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Et firma her i distriktet fjernet 6-timers dagen etter over 10 år med det. De fant ingen økning i produktivitet per time når dette var en innarbeidet ordning. Men jeg kan se fordelene, helt klart. Men for de fleste jobber er det vanskelig å se for seg at man enten må jobbe mer effektivt de timene man er der, eller gå noe ned i lønn pga mindre som blir gjort per dag. For miljøet sin del tror jeg nok 4 dagers uke foretrekkes over kortere arbeidsdager.

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (11 minutter siden):

Samme om det blir 6 timers dag eller 4 dagers uke, bare få det på plass allerede!!

Med mindre sykefravær, bedre livskvalitet og høyere effektivitet på jobb så taper ikke bedriftene på å lønne deg fullt selv om du er disponibel for arbeidsgiver i noen færre timer.

Ha 6 skift på skiftjobber for hva jeg bryr meg så kan bedriften tjene penger hele døgnet og sørge for at alle herfra til månen får seg jobb.

Dere som elsker å jobbe, det er ingen som stopper dere. Jobb så mye dere vil, det er bare å la være å føre timene.

Såfremt du har en jobb som ikke er avhengig av at du er disponibel i x-antall timer, som feks flygere eller sykepleiere, eller dersom man jobber med en maskin som går i et jevnt tempo. 

Hvis det er jobber det er snakk om å produsere x-antall av noe innen arbeidsdagens slutt så kan det være en god ting, men det er også slikt som igjen kan føre til høyere sykefravær eller feks ulykker grunnet stress.

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Baranladion said:

Såfremt du har en jobb som ikke er avhengig av at du er disponibel i x-antall timer, som feks flygere eller sykepleiere, eller dersom man jobber med en maskin som går i et jevnt tempo.

Og de jobber 7.5 timer i dag eller? Eller har de gjerne unntak?

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (54 minutter siden):

Og de jobber 7.5 timer i dag eller? Eller har de gjerne unntak?

De har nok lover å regler å følge, flygere er kanskje et dårlig eksempel. Men ta en som sitter og passer på en maskin som stanser et jevnt antall metallskiver pr time da, hvor bedriften er avhengig av at de går 8  / 16 / 24 timer hver dag. I det tilfellet blir det veldig mye dyrere å ha de ansatte i jobb, da du må ha flere mennesker ansatt for å produsere det samme, så sant de ansatte ikke velger å feks kun få 80% av lønnen. 

Hvis den ansatte skal flytte 150 sekker med ris, og klarer dette på 6 timer kontra 8 hvis man tilrettelegger for bedre effektivitet, så er det ett fett. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (57 minutter siden):

Og de jobber 7.5 timer i dag eller? Eller har de gjerne unntak?

Sykepleiere jobber ikke mer enn 7,5 timer om dagen i snitt de heller, eller skal i det minste ikke og det skal ikke planlegges og legge til rette for at de jobber mer.

Blir litt feil om visse yrkesgrupper skal ha 5 dagers uke og andre 4.
Det samme gjelder flyvere, de må også få kuttet sin arbeidstid tilsvarende. Nå er så klart de som flyr bundet av at det faktisk tar den tiden det tar å fly og det er begrenset med mulighet til å ha med seg flere piloter(joda, vet de kan og har med ekstra ved lange reiser, men vanskelig å endre dette til enda flere), men de også må jo få 20% mindre arbeidstid.

Det er vel ingen arbeidsgivere som har lov til å planlegge mer enn 37,5 timers arbeidsuke i snitt over tid, selv om det jo så klart skjer at folk jobber mer.

Så man må jo nødvendigvis ha 20% flere piloter, leger, sykepleiere osv for å dekke opp 20% kortere arbeidstid.

Lenke til kommentar
C.H.H92 skrev (3 minutter siden):

Det er masse folk som jobber 12 timer på turnus + overtid.

12 timer pr 5 dager i uken?
Eller 12 timer noen ganger, så mer fri enn ellers slik at det i snitt er 37,5 eller 35 alt etter type turnus?

Man kan fint ha vakter på 12 timer og samtidig jobbe 37,5 timer i snitt.

Lenke til kommentar
C.H.H92 skrev (8 minutter siden):

Da jeg jobbet på olje plattform så er turnusen 2 uker med 12 timersdager i 7 dager og 4 uker fri.

Altså en snittuke på 28 timer.

 

C.H.H92 skrev (8 minutter siden):

Når jeg jobbet på skip var det 12 timers dager 7 dager i uken i en måned og 1 måned fri.

Altså en snittuke på 42 timer.

Ser ikke helt hvordan dette er relevant for 4-dagers uke?

Lenke til kommentar

Det finnes i dag allerede alt for mange bullshit-jobber på verdensbasis som i praksis er totalt meningsløse og dermed også demotiverende for dem som har dem. Bedre at arbeidskapasiteten tilpasses arbeidsmengden enn at en skaper kunstige jobber.

En må jo gjøre dette sånn at det blir levelig for folk flest, ellers blir det bare sosialt kaos som få ser seg tjent med.

Endret av vidor
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (14 timer siden):

Såfremt du har en jobb som ikke er avhengig av at du er disponibel i x-antall timer, som feks flygere eller sykepleiere, eller dersom man jobber med en maskin som går i et jevnt tempo. 

Eit hjertesukk her er at slike stillingar som pilot og sjukepleiar ikkje burde ha betalt for tida dei er disponible, men heller ha betalt for å utføre ein jobb.
Som flypassasjer så foretrekker eg heilt klart at piloten møter utkvilt på jobb og gir seg etter 6 timar før han/ho rekk å bli trøtte eller ufokuserte. Det billegaste er nok ofte at piloten jobbar 12 timars skift slik at det er den same piloten som også flyg returen, men eg ser likevel helst at ho som flyg flyet klarer å være fullt konsentrert på flyginga gjennom heile flyturen, eller at han sjukepleiaren som har kontrollrekna at eg ikkje får ei dødeleg dose med medisin er så opplagt og konsentrert som mogleg.

 

Eg trur nok at dei aller fleste jobbane er av ein slik type at ein nok får utført betre arbeid om ein kan jobbe litt intensivt på kortare tid. Det vil også være ein del å spare på at behovet for både do-, mat og kaffe-pausar blir mindre om ein tilbringer mindre tid på jobb.
Det er mange yrker som i dag jobbar vanleg 8 timars dag, men der ein startar dagen med ei kaffepause, deretter ei pause kl. 10 med kaffe og litt mat, så lunsjpause kl. 12, og til slutt ei kaffepause kl. 14 før arbeidsdagen er ferdig kl. 16. I tillegg til dette kan det også være behov for røykepausar og dopausar på andre tider. Dette er stort sett uregulerte pauser men det er ikkje heilt uvanleg.
Om eg tek eit veldig forsiktig anslag og seier at disse uregulerte pausene tek 10 min, så blir dette ein halvtime i ekstra pauser kvar dag. Så den arbeidsdagen som skulle være 7,5 time ender i praksis opp med å bli 7 timar fordi dei tilsette tek ein time med pause. Då er det ikkje langt i frå at ein 6 timars dag blir meir effektiv ettersom mange av pausene kan sløyfast om ein jobbar kort dag.

Det største argumentet mot 6 timars veke er eigentleg at det blir like mykje jobbpendling sjølv om dagane er kortare, og at ei slik ordning vil være "urettferdig" for dei som har jobbar der ein ikkje kan komprimere arbeidsdagen ned til meir effektiv arbeidstid. Ein del serviceyrker vil fort hamne i denne kategorien ettersom arbeidsdagen følger opningstidene til butikken i større grad enn at det skal utførast X arbeid. I ein butikk kan ein ikkje gå frå jobb så fort ein er ferdig med å fylle opp hyllene, resten av arbeidsdagen bruker ein då på meir passivt arbeid som å sitte/stå å vente på kundar som treng hjelp. For dei som jobbar på lager blir det omvendt, når dei er ferdige med å tømme lageret så har det ingen hensikt å sitte i trucken og stirre tomt ut i lufta den siste timen.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (23 minutter siden):

Eit hjertesukk her er at slike stillingar som pilot og sjukepleiar ikkje burde ha betalt for tida dei er disponible, men heller ha betalt for å utføre ein jobb.
Som flypassasjer så foretrekker eg heilt klart at piloten møter utkvilt på jobb og gir seg etter 6 timar før han/ho rekk å bli trøtte eller ufokuserte. Det billegaste er nok ofte at piloten jobbar 12 timars skift slik at det er den same piloten som også flyg returen, men eg ser likevel helst at ho som flyg flyet klarer å være fullt konsentrert på flyginga gjennom heile flyturen, eller at han sjukepleiaren som har kontrollrekna at eg ikkje får ei dødeleg dose med medisin er så opplagt og konsentrert som mogleg

Det er jeg forsåvidt enig i, men det er heller ikke rimelig at piloten skal måtte overnatte ubetalt på et flyplasshotell i Tjekkia, for deretter fly hjem neste dag. Han er da fravrøvet fritid pga arbeidet i veldig mye mer enn akkurat de 12 timene piloten flyr. Jeg er også usikker på om disse får timelønn, eller om piloter rett og slett har fastlønn og så avtaler som er godkjent av arbeidstilsynet rundt hvor mye og lenge de faktisk jobber. 

 

The Avatar skrev (23 minutter siden):

Eg trur nok at dei aller fleste jobbane er av ein slik type at ein nok får utført betre arbeid om ein kan jobbe litt intensivt på kortare tid. Det vil også være ein del å spare på at behovet for både do-, mat og kaffe-pausar blir mindre om ein tilbringer mindre tid på jobb.
Det er mange yrker som i dag jobbar vanleg 8 timars dag, men der ein startar dagen med ei kaffepause, deretter ei pause kl. 10 med kaffe og litt mat, så lunsjpause kl. 12, og til slutt ei kaffepause kl. 14 før arbeidsdagen er ferdig kl. 16. I tillegg til dette kan det også være behov for røykepausar og dopausar på andre tider. Dette er stort sett uregulerte pauser men det er ikkje heilt uvanleg.
Om eg tek eit veldig forsiktig anslag og seier at disse uregulerte pausene tek 10 min, så blir dette ein halvtime i ekstra pauser kvar dag. Så den arbeidsdagen som skulle være 7,5 time ender i praksis opp med å bli 7 timar fordi dei tilsette tek ein time med pause. Då er det ikkje langt i frå at ein 6 timars dag blir meir effektiv ettersom mange av pausene kan sløyfast om ein jobbar kort dag.

I mange yrker er 6 timer effektiv arbeidstid nok til å få utført jobben, men jeg er usikker på hvor smart det er dersom man utelater pauser og mat. I tunge fysiske yrker synes jeg ikke dette høres helt levelig ut. I tillegg må arbeidsmiljøloven skrives om. I andre yrker, er det slik at utstyr må gå i feks 8 timer, eller pasienter må passes kontinuerlig på, da vil det bli enormt mye dyrere å drifte slikt ved å kutte ned 20% av tiden per arbeider, men samtidig gi de samme lønn. 

 

The Avatar skrev (23 minutter siden):

Det største argumentet mot 6 timars veke er eigentleg at det blir like mykje jobbpendling sjølv om dagane er kortare, og at ei slik ordning vil være "urettferdig" for dei som har jobbar der ein ikkje kan komprimere arbeidsdagen ned til meir effektiv arbeidstid. Ein del serviceyrker vil fort hamne i denne kategorien ettersom arbeidsdagen følger opningstidene til butikken i større grad enn at det skal utførast X arbeid. I ein butikk kan ein ikkje gå frå jobb så fort ein er ferdig med å fylle opp hyllene, resten av arbeidsdagen bruker ein då på meir passivt arbeid som å sitte/stå å vente på kundar som treng hjelp. For dei som jobbar på lager blir det omvendt, når dei er ferdige med å tømme lageret så har det ingen hensikt å sitte i trucken og stirre tomt ut i lufta den siste timen

Enig i at 6timers dag kan være en dårligere løsning en 4 dagers uke, jeg tror ikke det er så veldig mange yrker som kan kutte ned arbeidstiden med 2 timer hver dag. I butikken kan man selvfølgelig ha mindre bemanning på de tider av døgnet det er stille, og hvis man ofte må sitte på trucken og sitte og stirre i lufta, så har man rett og slett helt feil bemanning. Å løse disse tilfellene ved å kutte ned dagen og ansette flere folk, høres for meg merkelig ut. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det er masse yrker hvor folk jobber på turnus i helse, industri, olje og gass, skipsverft, skip, og byggebransjen. Det burde ikke være store problemer med og endre på rotasjonen.

Jeg ser veldig mange folk som er bekymra for kostnadene, men når så mange land har begynt og eksperimentere med dette så burde ett land som Norge være med. Norge ett rikt land, med glad befolkning og er ofte i toppen, og med gode ordninger for arbeidere.

Det er også veldig mye som skjer nå med roboter, kunstig intelligens, nett butikker, og selv hjelp kasser. Vi trenger ikke så mange folk til dette. 

Endret av C.H.H92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...