Gå til innhold

4 dagers arbeidsuke


Anbefalte innlegg

58 minutes ago, fredrik2 said:

Känner ikke igen mig eller de rundt mig i det där och jag tvivlar på att folk skulle bli super effektiva om de bara skulle jobba 6 timmar per dag.  

Ikke nødvendigvis mer effektivt, men heller skjære bort en del av fettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som man har glemt å undersøke hva som gjør folk syke. Er det virkelig slik at 8 timers arbeidsdag/ 5 dagers uke gjør deg syk? Jeg tviler, sterkt. 

Så hvorfor løsningen på sykefraværsproblematikken skal være å jobbe mindre enn 8 timer eller 5 dager blir for meg en gåte. Det virker som man bare prøver litt forskjellig løsninger uten å egentlig finne ut av hva problemet faktisk er først. 

At 8 timers arbeidsdag/ 5 dagers uke gjør deg syk, syns å virke merkelig, all den tid dette er høyst vanlig overalt, men det er bare i Norge mange blir syke av det. I tillegg har vi gode opplegg rundt HMS, tariff, regler osv (ihvertfall sammenlignet med andre land). 

Så er det slik at i noen yrker kan arbeidstakeren selv velge arbeidstid, så lenge de får gjennomført det de skal, og så er det i noen yrker slik at man må være tilstede den tiden man arbeider for å ta tak i ting som oppstår når det skjer. I det førstnevnte vil det ikke koste noen ting å teste kortere uker/dager, men i det siste tilfellet vil det koste enormt med penger. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
10 hours ago, Baranladion said:

Nja... Spørsmål fra artikkelen: 

Svaret til Lan: 

Jeg tror dette er en løsning som blir ekstremt dyr, selv når man trekker fra sykmeldte, det er jo feks langt ifra alle som blir sykemeldt fordi uka er 5 dager lang. 

I noen yrker, vil det fungere fint å jobbe kortere, og i mange yrker jobber man også i praksis kortere, men i en del yrker, og oftest der folk blir sykmeldt, er behovet for arbeidskraft statisk, altså man må ha bemanning på jobb hele tiden. 

Eneste løsning som kanskje kan fungere, er at man jobber kortere, men med lavere lønn, og at man heller har flere ansatte som deler på vaktene. 
 

Det er mulig Lan Marie Berg aldri har vært i en stilling hvor det ikke er timene man jobber men mengden ansvar og arbeid man faktisk må utføre som fører til stress og utbrenning. Det hjelper lite å jobbe å sette at man skal jobbe 4 dager i uken hvis det som skal fullføres vil ta deg 7 dager.

Det blir som å sykemelde noen 50% uten å redusere arbeidsmengden tilsvarende. Som sjelden gjøres.
Man får da bare mindre tid til å gjøre de samme oppgavene som vil føre til mer stress.

En annen faktor som nok Lan Marie Berg har liten erfaring med er stress pga. reisevei. Spesielt når bil er nødvendig for levering og henting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 timer siden):

Det virker som man har glemt å undersøke hva som gjør folk syke. Er det virkelig slik at 8 timers arbeidsdag/ 5 dagers uke gjør deg syk? Jeg tviler, sterkt.

Kanskje det ikke bare handler om å ikke bli syk eller ikke, men om å ha det generelt bra, eller ha muligheten til å ha det bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 timer siden):

Det virker som man har glemt å undersøke hva som gjør folk syke. Er det virkelig slik at 8 timers arbeidsdag/ 5 dagers uke gjør deg syk? Jeg tviler, sterkt. 

Ein blir nok ikkje sjuk i den forstand (sjølv om nokre møter veggen og blir sjukemeldt på grunn av at dei er utbrente). 

Det er likevel to aktuelle faktorar. Den eine er at det å måtte tilbringe 40 timar i veka på jobben og i tillegget delta på alt som det er forventa at ein skal delta på utanom jobb blir ei større belastning enn alle klarer å handtere. Der den mest alvorlege samfunnsutfordringa er at mange venter med å få barn til dei har har fiksa karrieren og fått ein jobb som dei er fornøyde med. For mange tek det så lang tid at dei ikkje får barn i det heile tatt, eller kanskje berre eit barn som då ikkje er nok til å holde befolkninga oppe. 

Den andre faktoren er at det er ein del yrker der arbeidstakarane ikkje held ut i yrket sitt som lærarar og sjukepleiarar. Der vil det fort være samfunnsnyttig å gi dei mindre arbeidsbelastning mot at dei kan bli i yrket til pensjonsalder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Kanskje det ikke bare handler om å ikke bli syk eller ikke, men om å ha det generelt bra, eller ha muligheten til å ha det bedre?

Selvfølgelig ikke. Det er selvsagt forlokkende for alle, å ha samme lønn men jobbe mindre. Hvorvidt det har noe som helst med sykefravær å gjøre er jeg usikker på. At det fremmes som en løsning på sykefraværsproblematikken syns jeg høres absurd ut. 

 

The Avatar skrev (2 timer siden):

Ein blir nok ikkje sjuk i den forstand (sjølv om nokre møter veggen og blir sjukemeldt på grunn av at dei er utbrente). 

Blir man utbrent av å jobbe 8 timer eller 5 dager, eller blir man utbrent av det arbeidspresset man kjenner på i de timene man jobber?Det kan like gjerne være det sistnevnte, og da høres jo egentlig løsningen å være færre timer på jobb ut som noe som kan ha en motsatt effekt. 

 

The Avatar skrev (2 timer siden):

Den andre faktoren er at det er ein del yrker der arbeidstakarane ikkje held ut i yrket sitt som lærarar og sjukepleiarar. Der vil det fort være samfunnsnyttig å gi dei mindre arbeidsbelastning mot at dei kan bli i yrket til pensjonsalder. 

Absolutt, helt enig. Jeg tror nøkkelen ligger der, men da handler det jo ikke om å jobbe færre timer eller færre dager, men å finne metoder å senke arbeidsbelastningen på i de timene man er på jobb. Det spiller liten rolle om det er 6 timer eller 8 timer. 

Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (9 timer siden):

Detta høres ut for meg som at folk er late og vil ha mer penger for mindre arbeid.

Ja, samme grunn som at folk ville jobbe 6 i stedet for 7 dager i uka, og 5 i stedet for 6 dager. Nesten som om folk ønsker mer fritid, og ikke bruke for mye av livet sitt for å slave for andre!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...