Gå til innhold

5 av 10 vil forby elsparkesykkel på fortau


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg veldig sansen for elsparkesykler, men har forståelse for at mange ikke mener det samme. Samtidig så ser jeg jo at norske veier ikke helt passer med elsparkesyklene.

Jeg er enig i at de ikke burde kjøre på fortauet, men samtidig synes jeg ikke de har noe å gjøre i kjørefeltet heller. Jeg håper utbyggingen av egne sykkelfelt vil kunne løse mye av denne problematikken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er "fortau" det samme som gang og sykkelsti.? Jeg bor på bøgda, og her er det gang og sykkelsti parallelt med hovedvegen. (Hovedvegen er 80 sone uten vegskulder.). Gang og sykkelstien brukes til å sykle, jogge, barn leker der, kjøre sparkesykkel til nabohuset osv osv.. (Hovedvegen er livsfarlig). Og det er god plass til alle. Oversiktlig og ingen brukskonflikter. Gang og sykkelsti ble anlagt for å få myke trafikanter vekk fra hovedvegen. Meningsløst å da lage en lov som tvinger folk tilbake på hovedvegen.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder el-sparkesykkel er ikke Norge et land det er naturlig å sammenligne seg med. Det er interessant i seg selv, men det forhindrer ikke at vi selv kan sammenligne oss med andre siviiserte land:

London  el-"sparkesykkel" er per def motorkjøretøy, https://www.bbc.com/news/uk-48106617

Berlin, el-"sparkesykkel" må være registrert og inkludere forsikring https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g187323-i135-k12735495-E_scooter_usage_avoid_fines_by_following_rules-Berlin.html

Frankrike, https://www.theelectricfuture.co.uk/blogs/news/everything-you-need-to-know-about-electric-scooters-in-france

Bare å definere selvdrevne fremkomstmiddel som nettop det, så har man noen regler - og kreve forsikring tilknyttet kjøretøyet. Osv.  

Vi har jo ungdommelige politikere I dette landet, og de yngste kan meget vel være de mest omtenksomme. "The middel-aged teens", som engelskmenn kaller sine mest synlige 40-50-åringer - er jo en ganske dominerende gruppe i de fleste styrende institusjoner her i landet. Folk i sin 2. ungdom. Og 3.

Så er det sant at el-scooter er et veldig anvendelig og nyttig fremkomstmiddel i også i byene, men det kom skjevt ut på grunn av uforstand når det gjelder utforming av regelverk. Det er selvfølgelig et motorkjøretøy, også her i landet! Og fortauene er for gående og rullende eller trillende, og det er vel hva man forventer uansett hvor i verden man ferdes på fortauer.

 

Endret av NERVI
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (23 timer siden):

Få dritten bort fra fortauene. Der har de ingenting å gjøre. 

Få dritten bort fra bilveiene. Der har de ingenting å gjøre.

I byområder blir det bare klarere og klarere at vi trenger tre veinett, et for biler, et for syklister og et for gående. Ute på bygda kan trafikkmengden være så lav og at det er hensiktsmessig å slå sammen noen av veitypene til for eksempel gang og sykkel-veier.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (52 minutter siden):

Det er vel samme problemstilling for el-sparkesykkel som for sykkel. Dvs at en kan kjøre på fortau og gangvei, men en må avpasse fart og ta hensyn til gående. Som ofte betyr at en må helt ned i gangfart om der er mange gående.

I praksis gir de fleste bare faen desverre. 

Lenke til kommentar

Reglane er greie nok, det er handhevinga som er problemet. Det er lov å bruke fortauet når ein ikkje er til hinder for gåande og passering skjer i gangfart. 

Om ein ikkje klarer å følgje opp reglane så kan det være eit alternativ å endre lova. 

For min del kunne det godt vært to kategoriar av elsparkesykkel. Ei klasse med makshastigheit på 10 km/t som er eit alternativ til å spassere og som bør kunne brukast alle stadar der fotgjengarar får være, og ei klasse som dekker transportbehovet på lik linje med ein moped slil at maks fart kan være 45 km/t samt krav om hjelm, sertifikat og promillegrense som for bil. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at elspsrkesylkene ikke er noe større eller mindre problem enn vanlige sykler på fortau og gågater. Faktisk har jeg til gode å nesten bli kjørt ned av noen på sparkesykkel, men har mistet tellingen på antall ganger det har skjedd med noen på vanlig sykkel. 

Regelverket som finnes i dag burde strengt tatt være tilstrekkelig. Det er jo allerede forbudt hvis gangtrafikken er stor, men altfor mange syklister/elsparrkesyklister bryr seg null og niks om reglene eller rett og slett å vise hensyn.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (På 30.4.2022 den 15.21):

Å forby sparkesykkel sender kanskje et uheldig signal til entreprenører. Droner, selvkjørende biler/skip etc er spennende teknologi som det er morsomt å følge med på. Men hvorfor investere i et droneselskap, hvis det ikke engang er mulig å bruke sparkesykkel? 

Den argumentasjonsrekken er litt vanskelig å forstå. Hva har droner, selvkjørende biler og skip med denne saken å gjøre?

Jeg er enig med at el-sparkesykler ikke bør brukes på fortau i byer. Men samtidig så føler man seg litt utrygg i øvrig trafikk, så det er stort behov for flere sykkelfelt, der det er mulig.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 1.5.2022 den 22.52):

Og hvem skal håndheve dette?

Det er ingen som gjør noe med syklistene.

Vi har lover imot forsøpling, men det er ingen som får bot for det..

Uansett hva de gjør, så vil det ikke skje noe. 

Dette handlar mest om å prioritere slike kontrollar, og ikkje minst at politiet må få instruks om å foreta stikkprøvekontrollar og ikkje berre legge seg på rygg og seie at ingenting nytter fordi alle bryt lova.

Det burde være heilt uproblematisk for politiet å gå ut av bilen for å stille seg på eit fortau i 30 min i løpet av skiftet og bøtlegge nokre tilfeller av uaktsom sykling på gangfelt. Sjølv om ein ikkje klarer å ta alle så vil det virke prevantivt at det alltid er ein risiko for å bli bøtlagt. Det er slik andre trafikkontrollar fungerer. Sannsynlegheita for å bli tatt i fartskontroll er ganske liten, men kvar dag er det ganske mange som blir plukka ut i tilfeldige kontroller og bøtlagt.

Og skulle ein kome til konklusjonen om at det er håplaust at enkelte uheldige får bot for slik sykling så må ein vurdere å endre lova, ikkje å slutte å handheve lova.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når man får grønn mann i Oslo så må man allikevel se seg godt til høyre og venstre for ikke å bli meid ned av en tohjuling som driter i lyssignal og trafikkregler. Det er en total mangel på sykkelkultur og det ble enda verre med disse elsparkesyklene. Det må ta slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/30/2022 at 3:21 PM, Vaniman said:

Å forby sparkesykkel sender kanskje et uheldig signal til entreprenører. Droner, selvkjørende biler/skip etc er spennende teknologi som det er morsomt å følge med på. Men hvorfor investere i et droneselskap, hvis det ikke engang er mulig å bruke sparkesykkel? 

Det er ingen konflikt i det. Problemet er ALDRI elsaparkesykkelen, det er føreren. Dersom elsparkesykkelen var selvkjørende, så hadde den tilpasset farten etter forholdene og parkert på en pen måte. Null problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir stadig forbisyklet på min el-sparkesykkel i 20 km/t, så om el-sparkesykler skal forbys på fortau må visst pokker vanlige sykler også bli det. Og det skjer ikke; sykkelen er jo nærmest hellig for politikerne.

Ellers synes jeg el-sparkesykkelen kanskje er det beste friske pustet vi har fått i transportsektoren på mange, mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...