Gå til innhold

Dette blir NTNUs nye master­grads­ring: Vil lage en ring som «ikke er harry»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnthonyEdwardS skrev (1 minutt siden):

Ringen skal ikke være harry selv om det er harry å gå med studiering?

Du kunne ikke betalt meg for å gå med ring og hadde jeg kjent igjen en slik ring på en jobbsøker så hadde jeg valgt noen andre (som ikke er så ung og naiv at de fortsatt går med se-på-meg-bling-bling)..

Wow, håper ikke du faktisk ansatter folk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (7 timer siden):

Ringen skal ikke være harry selv om det er harry å gå med studiering?

Du kunne ikke betalt meg for å gå med ring og hadde jeg kjent igjen en slik ring på en jobbsøker så hadde jeg valgt noen andre (som ikke er så ung og naiv at de fortsatt går med se-på-meg-bling-bling)..

La meg gjette, du ansetter ingen du mistenker er smartere eller bedre utdannet enn deg selv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
.,. skrev (10 timer siden):

 

Er nokså klysete å gå med en slik ring. Det gir inntrykk av at de overkompenserer en del. Slike lever da ikke opp til imaget de forsøker å fremstille.

Litt som Mensa-medlemskap -- det er en knapp minoritet av de som oppfyller kravet for medlemskap som melder seg inn. Gjerne litt narsissistiske typer. 

Tenk å ha så generelle holdninger til folk. En av mine nære venner er Mensa medlem. Fantastisk fyr, smart og dyktig. Ring har han også mener jeg på, usikker på om han bruker den. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (19 timer siden):

Ringen skal ikke være harry selv om det er harry å gå med studiering?

Du kunne ikke betalt meg for å gå med ring og hadde jeg kjent igjen en slik ring på en jobbsøker så hadde jeg valgt noen andre (som ikke er så ung og naiv at de fortsatt går med se-på-meg-bling-bling)..

---------

Du får betrygge deg med at jeg normalt kun ansetter 1-2 i året, selv om det siste årene har vært nærmere 5-6 per år pga covid-generert AFP-bølge..

Det hadde vært fristende å spørre om hvor du jobber, så jeg evt. kunne unngå å søke der.

Slik forutinntatthet og fordommer er ikke noe for meg. Trodde vi hadde kommet lenger i dag....

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det kan nok være ein del som vil ha ein slik ring, men det er tvilsomt at det er mange som kjem til å bruke slike ringar utanom i heilt spesielle situasjonar. På arbeidsplassen er der alle veit kva utdanning og stilling du har så har ringen ingen funksjon utanom som pynt. I møte med nye folk som f.eks på ein jobbkonferanse så kan nok ein slik ring være ein ice breaker. 

 

Det som for min del talar mest imot å kjøpe og bruke ein slik ring er at dette er ein av mange ringar. Ny design er spennande men det kjem til å ta lang tid før det er spesielt mange som brukar den nye ringen, så det kjem til å florere med ulike ringar i lang tid. Å innføre ein ny standard er alltid vanskeleg. I ein ideell verden så skulle ein redesigna alle ringane slik at også andre universitet kunne hatt ringar som er gjenkjenneleg som mastergradring men likevel ulike nok til å forstå kva universitet du gjekk på. 

Slike ringar hadde kanskje fungert betre om ein gjekk tilbake til den tida då ein fekk vitemål som dokumentasjon og ring som synleg bevis på fullført utdanning. Men oppunder 6000 kr er mykje pengar å bla opp, særleg når det ikkje er noko som "alle" kjøper (og brukar). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 timer siden):

Er det klysete å ta 5 års høyere teknisk utdannelse? 

På ingen måte.

Dersom man tror lang utdannelse gjør en bedre enn andre, er man langt inne i klyse-land! 

For noen så vil en slik ring trigge den følelsen. Utenforstående vil kunne tro man har anskaffet ringen for å vise seg frem. For å skryte av egen utdannelse, og også for å vise at man hever seg over de med lavere grad. 

Andre vil ikke tenke det ved å se ringen på din finger. Her er folk forskjellige. 

 ---

Det er mye jantelov i Norge, men dersom man går rundt og tror man er bedre enn andre pga en utdannelse (eller fremstiller seg selv slik - bevisst eller ubevisst), så forstår jeg at folk tenker klysete oppførsel!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (8 timer siden):

(...)

For noen så vil en slik ring trigge den følelsen. Utenforstående vil kunne tro man har anskaffet ringen for å vise seg frem. For å skryte av egen utdannelse, og også for å vise at man hever seg over de med lavere grad. 

(...)

Dette var også en av grunnene til at jeg valgte å ikke kjøpte ringen. En venn av meg hadde hatt sommerjobb i et større statlig selskap og fortalte om møter der ansatte bevisst strakte frem hånden slik at man tydelig skulle se Ringen. Ikke bare det, noen av dem roterte også ringen 180 grader og brukte kulen til å dunke i bordet med, litt på samme måte som noen som aldri klarer å sitte i ro med beina under møter. Dette ga meg avsmak for ringen den gangen. Nå var dette sikkert litt overdrevet fortalt fra vennen min, men men. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her var det mye jantelov/misunnelse ute og gikk ja. Det er lov å være stolt av utdannelsen man har tatt, samme hvilken utdannelse det er. En slik ring viser ikke at bærere tror de er bedre enn andre - som noen feilaktig ser ut til å tro - den viser kun at man er stolt av utdannelsen sin. Og det skal man med rette være. Uavhengig av om det er (Siv.Ing.) Master ved NTNU, Sykepleier ved OsloMet, Lydtekniker ved UiT eller bachelor ved politihøgskolen, etc.

Dersom noen velger å ikke ansette noen som bruker en slik ring, så er det ikke annet å si enn at "der slapp de med skrekken" - hadde neppe blitt lenge i et slikt jantelov-miljø hvor bruk av studie-ring blir uglesett. Og det er mange andre firma som både ønsker og setter stor pris på den kompetansen de måtte inneha.

Edit:
Og jeg syns den nye ringen er veldig kul! Mye bedre enn den gamle med den teite store utveksten - som økte risikoen for at ringen skulle hekte seg fast i noe. Også er den både relativt diskret, men likevel lett gjenkjennelig for de som vet. De som ikke vet vil bare tro det er en eller annen ring - i motsetning til den gamle hvor man umiddelbart skjønner at "her er det noe" - ingen bruker en slik ring frivillig! :)

Endret av daffyd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...