Gå til innhold

Svenske tilstander ute av kontroll


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Stålkjerne said:

Ssb er en organisasjon som er sterkt tilhenger av fri innvandring.

Spørreundersøkelse gir ofte det svaret en selv ønsker. For innvandring, så handler det mye om definisjon på hva innvandrere er.

I en slik undersøkelse burde SSB skilt mellom personer fra den vestlige land, Midtøsten osv. Det hadde vært interessant å se.

For noen år siden ble SSB tatt i jukse med statistikken for hvor mange somaliske damer som jobbet. Forrige sjefen var tydelig på at hun støttet mest mulig innvandring.

Den undersøkelsen som du viser til har jeg derfor mindre tiltro til.

Jeg bor i Oslo, og motstanden mot innvandrere fra tredje verden ser en tydelig på boligpriser. Hvite områder = høye boligpriser. Hvite barnefamilier ønsker ikke å bo områder med stor andel innvandrere, som feks Romsås.

Så finn en mer troverdig kilde hvis du er uenig i statistikken. SSB er en av de mest anerkjente institusjonene for statistikk i Norge og blir ofte brukt som vesentlig grunnlag for mye av politikken som blir vedtatt innenfor alle politikkens områder. Er ganske viktig hos LO og NHO også, spesielt nå på våren.

Var det de hvite områdene i Oslo som gjorde at det var billigere boligpriser under spanskesyken på østkanten også? Vil ikke akkurat si at det er billig på Tøyen disse dager.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stålkjerne skrev (23 minutter siden):

Jeg bor i Oslo, og motstanden mot innvandrere fra tredje verden ser en tydelig på boligpriser. Hvite områder = høye boligpriser. Hvite barnefamilier ønsker ikke å bo områder med stor andel innvandrere, som feks Romsås.

Hvorfor flytter ikke disse innvandrerfamiliene fra leiligheten på Romsås til en villa på vestkanten da? Er det fordi de ikke liker rike hvite folk?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Norolf skrev (1 time siden):

Du burde kanskje lese teksten igjen? Der står det at argumentet er uredelig. Hva jeg mener du er eller ei, har ikke jeg skrevet noe om. Kanskje du har slukt dette argumentet rått? Ikke vet jeg.

Jeg står ansvarlig for mine egne bidrag i denne diskusjonen. Hvis du mener at min tekst er urederlig så mener du at jeg er urederlig med mindre jeg gjør et direkte sitat.

Sitat

Igjen: Hvorfor ikke la folket bestemme selv. Ja, vi vet vel begge grunnen? Fordi resultatet ikke er ønsket.

Tenker du at folket egentlig vil ha direkte-demokrati men at et komplott fra alle partiet på stortinget undertrykker dette ønsket fordi man vil hegne om innvandring?

Og alt dette har du lest deg til fra Tyskland?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stålkjerne skrev (37 minutter siden):

Ssb er en organisasjon som er sterkt tilhenger av fri innvandring.

For noen år siden ble SSB tatt i jukse med statistikken for hvor mange somaliske damer som jobbet. Forrige sjefen var tydelig på at hun støttet mest mulig innvandring.

Interessant. Kilde?

-k

Lenke til kommentar
Norolf skrev (2 timer siden):

Det er en absurd påstand, nei rett og slett løgnpropaganda, at et land trenger arbeidsinnvandring. Et land skal og kan til enhver tid klare seg med den arbeidsstokken som finnes i landet.

Så hvis jeg har lyst til å ta arbeide i eksempelvis England, USA, Frankrike, etc., og finner en arbeidsgiver som har lyst til å ansette meg, så SKAL ikke det være tillatt? 

Hvem f**n er du til å bestemme hvorvidt jeg skal jobbe i eller utenfor den riksgrensen jeg tilfeldigvis ble født inn i?!

Nei, heldigvis er det mulig å søke seg rundt om på planeten. Dette er spesielt nyttig innen forskning og andre snevre yrkesveier, hvor det absolutt er behov for såvel import som eksport av hjernekapasitet. Siden det er lov å ta seg arbeide utenfor egne grenser, muliggjør det også at familier kan dannes på tvers av landegrenser. Det ville jo vært temmelig absurd om en svenske og en nordmann ikke kunne stifte familie, bare fordi loven sier at hver og en av de må bo og arbeide i sine respektive land!

Det du ønsker høres skremmende totalitært ut. Nord-Korea next, here we come ...!??

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

https://www.aftenposten.no/verden/i/ALVqX3/hva-utloeser-de-voldsomme-opptoeyene-i-sverige-forskere-peker-paa-flere

Sitat

– Misliker politiet sterkt

Kriminolog Manne Gerell ved Universitetet i Malmö har forsket på kriminelle gjenger og opptøyer. Det er for tidlig å si nøyaktig hva som ligger bak for de som har vært med på opptøyene nå. Men forskeren ser mange likhetstrekk med de tidligere hendelsene.

– At politiet nå går ut med at demonstrantene har koblinger til kriminelle nettverk, bekrefter det vi har sett tidligere. En god del av de som deltar i opptøyene er kriminelle. For mange av dem er den religiøse delen bare en liten del av motivasjonen, sier Gerell.

Selv om Paludans rundreise for å brenne koraner utløste bråket, mener forskeren opptøyene i langt større grad dreier seg om hat mot politiet enn mot Paludans islamkritiske parti.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

  

  

Quote

En god del av de som deltar i opptøyene er kriminelle.

No shit sherlock. Trenger ikke hjelp av forskere for å se at folk kaster stein på politi og brenner biler er kriminelle.

OG DER FÅR JEG IKKE LOV TIL Å REDIGERE INNLEGG?!? OG TEKSTEN JEG LA TIL BLE AUTOMATISK LÅST FAST I QUOTEN. HVORDAN KAN ET FORUM BLI SÅ RÆVA PÅ TEKST REDIGERING?!?!

Quote

En god del av de som deltar i opptøyene er kriminelle.

No shit sherlock. Trenger ikke hjelp av forskere for å se at folk kaster stein på politi og brenner biler er kriminelle.

Quote

En god del av de som deltar i opptøyene er kriminelle.

No shit sherlock. Trenger ikke hjelp av forskere for å se at folk kaster stein på politi og brenner biler er kriminelle.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Nei, heldigvis er det mulig å søke seg rundt om på planeten. Dette er spesielt nyttig innen forskning og andre snevre yrkesveier, hvor det absolutt er behov for såvel import som eksport av hjernekapasitet.

Det er også en fordel at «overflødig» arbeidskraft kan ta seg lønnet arbeid i nabolandet hvis den lokale økonomien går på en smell.

Mye bedre at folk har en jobb og inntekt, får relevant erfaring/kompetanse, og så evt kommer tilbake hvis situasjonen snur.

 

Og så er det noen utfordringer. Bl.a. at østeuropeiske håndverkere og ulovlige immigranter som vasker biler er villige til å jobbe så mye, så billig og under slike forhold at de lett utkonkurerer lokal arbeidskraft. Delvis fordi de er «desperat», men delvis også fordi de har et helt annet kostnadsnivå på alt «hjemme». Som er et problem for den enkelte, og kan bli et problem for nasjonen hvis de plutselig reiser hjem (som under Covid), eller om lønna i hjemlandet blir så bra at vi ikke kan matche fordelen med å ha besteforeldre og venner i nærmiljøet.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (7 minutter siden):

No shit sherlock. Trenger ikke hjelp av forskere for å se at folk kaster stein på politi og brenner biler er kriminelle.

At det å kaste stein på politiet er en kriminell handling i seg selv er vel opplagt.

Jeg forstår utsagnet slik at det formidler at dette ikke (bare) et skoleungdom, trikkeførere og 5-barnsmødre som reagerer spontant på en fornærmelse med å gjøre en kriminell handling, men at noen av disse har drevet med kriminalitet også tidligere?

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Norolf skrev (45 minutter siden):

Det betyr da altså at det unge innvandrermiljøet er i høy grad ikke bare kriminell, men voldelig kriminell...? 

Vet ikke om dette gjør det så mye bedre... 

Blant voldelige kriminelle innvandrere, finner du svært mange voldelige kriminelle. Helt korrekt. 

Blant innvandrere, finner du overraskende nok stort sett innvandrere. En og annen kriminell møter man også på. Absolutt. Men i sum, er det stort sett innvandrere i en gruppe av innvandrere. 

 

Poenget var vel bare at disse voldelige og kriminelle personene, i høyeste grad var det før boken ble lagt på bålet. Og at disse personene i særs liten grad er sterke troende. Tvert i mot. De gjør bare alt de kan for å lage kvalme og gjøre ugagn. Slik de har historikk fra å gjøre tidligere. 

Om det gjør saken noe bedre? Neppe. Men vi kan jo koste på oss litt fakta, selv om det ikke gjør saken bedre/værre. Poenget er vel bare at det er lurt å skille mellom normale mennesker med en muslimsk tro, og bråkebøtter med en begredelig kriminalhistorikk å vise til!?

Endret av qualbeen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk prøver å svartlegge innvandring med kriminalitet. Men data fra virkeligheten viser noe annet. Førstegenerasjons innvandrere er langt mindre kriminelle enn den opprinnelige befolkningen i et land. Dette gjelder all kriminalitet, også vold. 

Strenge innvandringsreglement gir ingen positiv resultat med henhold til kriminalitet. 

 

2142425536_Screenshot2022-04-20012315.jpg.33d6f4f22b1fa118259debb1ac62a7bc.jpg

Kilde: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2014704117

 

Dette er en dråpe i havet av forskning om emnet. De aller fleste peker den veien. Xenofobien mot innvandrere er stort sett bare en irrasjonell vrangforestilling. 

Endret av .,.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
.,. skrev (20 minutter siden):

Folk prøver å svartlegge innvandring med kriminalitet. Men data fra virkeligheten viser noe annet. Førstegenerasjons innvandrere er langt mindre kriminelle enn den opprinnelige befolkningen i et land. Dette gjelder all kriminalitet, også vold. 

 

Dette stemmer i hvert fall ikke i Norge. Men hvis det er slikt i andre land, kanskje vi kan lære av dem?

Artikkelen snakker også om ulovlige migranter gjør mindre kriminalitet enn lovlige. Det er litt misvisende fordi det at de er ulovlige migranter, i dette tilfellet Texas, så bryter de jo loven bare med å bare være der. Samtidig har de ulovlige mer å tape på å gjøre kriminalitet, for hvis de blir tatt er det på hodet og ræva ut av landet.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/332143?_ts=16035d6f0d8

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (19 minutter siden):

Dette stemmer i hvert fall ikke i Norge. Men hvis det er slikt i andre land, kanskje vi kan lære av dem?

Artikkelen snakker også om ulovlige migranter gjør mindre kriminalitet enn lovlige. Det er litt misvisende fordi det at de er ulovlige migranter, i dette tilfellet Texas, så bryter de jo loven bare med å bare være der. Samtidig har de ulovlige mer å tape på å gjøre kriminalitet, for hvis de blir tatt er det på hodet og ræva ut av landet.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/_attachment/332143?_ts=16035d6f0d8

1417417634_Screenshot2022-04-20015129.jpg.e7367d222b15816945c2c4961dc9bcb7.jpg

SSB har dermed ikke gjort stort annet enn å se på noen overfladiske tall. Metodikken er for svak til å konkludere noe med sikkerhet. Det skriver de selv i det du lenket til. 

Ditt poeng er dermed på svært ustø grunn. Særdeles med tanke på dokumentert bias hos folk og autoriteter. 

Endret av .,.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
.,. skrev (2 minutter siden):

 

Hvorfor er det tilsvarende i land der det ikke blir det?

Si det, muslimer er i hvert fall overrepresentert i drapsstatistikken i Norge. Jeg må bare påpeke at jeg sier ikke at alle utlendinger og muslimer er kriminelle og drapsmenn. Det jeg prøver å få frem er at de er overrepresentert. Hvorfor de er det er nok et sammensatt svar.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...