Gå til innhold

Nok et kinesisk bilmerke til Norge – se oversikten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (20 minutter siden):

Aldri kjøp kinesisk. Du finansierer en mer imperalistisk stat enn Russland.

Inntil nettopp har jeg vært villig til å vurdere noen av kinabilene, til tross for betydelige etiske betenkeligheter og selvfølgelig noe inngrodd skepsis til kvalitet. Og til tross for griller bare moren kan like. Fordi vestlige fossilbilfabrikanter har utrolig godt av konkurransen. Når kineserne kommer med biler i formfaktor som passer bedre for meg enn det fossilene gidder å lage, så har jeg tenkt at da er det tross alt er til det beste for utviklingen å kjøpe fra de som er villig til å levere varene. Men nå er den politiske risikoen bare så stor at det er helt uaktuelt å bruke en årslønn på noe som kan miste all support over natten fordi vi ser at kineserne rotter seg sammen med Putin.

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg håper det norske folket er smarte nok til å avstå fra å kjøpe denne bilen. Ved å hjelpe Russland finansierer kineserne krigen i Ukraina og har indirekte blod på hendene sine. Vær så snill ikke kjøp denne eller andre kinesiske biler. Vi i Vesten må stå sammen om demokratiet.

 

Ja, jeg vet at det meste vi kjøper er uansett produsert i Kina, men eierne av selskapene som Apple o.l. er i hvert fall amerikanske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt forkastelig å bruke så mye penger på kinesiske varer i dagens politiske situasjon.

 

Det er helt umulig å komme utenom kinesiskproduserte varer, men det er ingen unnskyldning for å bruke flere hundre tusen på varer fra kinesiske selskaper. Spesielt horribelt er det at mange av disse merkene er 100% statlig eid, og gir altså direkte pengeinnsprøytning rett inn i den kinesiske statskassa.

 

Ikke bli overrasket om kinesiske biler, spesielt i tiden fremover, lages med russiske råvarer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 hours ago, Roger Moore said:

Aldri kjøp kinesisk. Du finansierer en mer imperalistisk stat enn Russland.

Etter europa har kutta import av gass frå Russland og energibruk med 40% så spørst det om det er så mykje anna å velje i til ein fornuftig pris...

For dei som eventuelt framleis har penger til å kjøpe bil for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, GJZwart said:

HongQi burde skifte navn til Lolls Loyce…

Men hva er det med Kineserne og idiotiske navn?

Forskjellige språk og kulturer. Er bare å se til Korea (eller var det Japan?) som for noen få år siden lagde en bil med navn som direkteoversatt blir «fit*e». Idiotiske merkenavn forøvrig er ikke avgrenset til det internasjonale, er bare å se til Norge og navn som enten betyr helt idiotiske ting eller ingenting (Vy og Equinor jeg ser på dere spesielt).

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 minutter siden):

Forskjellige språk og kulturer. Er bare å se til Korea (eller var det Japan?) som for noen få år siden lagde en bil med navn som direkteoversatt blir «fit*e». Idiotiske merkenavn forøvrig er ikke avgrenset til det internasjonale, er bare å se til Norge og navn som enten betyr helt idiotiske ting eller ingenting (Vy og Equinor jeg ser på dere spesielt).

Ikke helt presist det om Honda Fit

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_Fit

 

Ellers må det være trivelig å kjøre vogntog i Tyskland for Toten Transport.

 

(Dummeste navn i Norge er Oslo Met som konsekvent får meg til å forvente en værmelding).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk kjøper ikke kinesiske biler fordi de har eksepsjonelt lyst på kinesiske biler. De kjøper dette fordi de gir mye for pengene. Hadde "snille" vestlige bil produsenter levert tilsvarende biler til en rimeligere pris, hadde flere folk kjøpt vestlige biler. 

Ikke legg samvittigheten på dem som trenger å kjøpe bil i en nasjon hvor bil blir avgift straffet som fy, men send klagen heller til roten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 12.3.2022 den 10.17):

Ikke helt presist det om Honda Fit

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_Fit

 

Ellers må det være trivelig å kjøre vogntog i Tyskland for Toten Transport.

 

(Dummeste navn i Norge er Oslo Met som konsekvent får meg til å forvente en værmelding).

En kort periode inntil importøren ble hørt:  https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/07/27/195596675/legenden-er-sann-honda-fitta-fantes

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Kina kan produsere billig fordi dei utnyttar arbeidarane grovt, driv med barnearbeid, osv. Hadde europeiske fabrikkar gjort det same kunne dei redusert prisane.

Bilene er 'relativt' dyre å produsere, men når en i Norge må betale ekstreme avgifter for innkjøp, bruk og vedlikehold, er det lett (og uskyldig) å falle for fristelsen om å kjøpe en ny rimelig kinesisk elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...