Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

14 hours ago, Thor. said:

 

:lol: hva er det for noe? Leketøy på en bassengmadrass? Ville sunket før en vet ordet av det. Men, alt for å bygge opp moralen. Artig dette. Fikk noen til å donere bursdagspengene jeg skulle fått i gave til det ukrainske militæret.

https://norway.mfa.gov.ua/en/news/20848-pidtrimajte-zbrojni-sili-ukrajini

 

Mitt første bidrag. Fordi det der droneopplegget til han der Waldow eller hva han het via Spleis gikk jo helt skeis, når Sparebank1 sa de ikke støttet innsamling til krig.

Endret av G
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
G skrev (3 minutter siden):

Jeg håper Kina mest må forholde seg til kjøpekraften til Europa jeg da :wee:

Enig.

Og at folk kanskje nå er mer bevisst på å unngå "Made in China".

Lenke til kommentar
13 hours ago, SkyMarshall Arts said:

image.thumb.png.7186d0548581821d9c4fe89f7d29f82b.png

FSB jakter på denne berta nå for bilbomba som tok livet av Darya Dugina. Hun har visstnok flyktet til Estland. Hun heter Natalia Volk, er ukrainsk og har blitt plassert på åstedet og filmet osv. Liten real life Nikita.

Og enkelte prater om hvor vakker den avdøde var. Smaken er som baken. Hadde ikke tenkt å kommentere det. Trist at det er så mye død og bedervelse fra konflikter selv i våre dager. Man har jo fortsatt tross befolkningseksplosjonen ganske unike muligheter for å hente utømmelige mengder fornybar energi fra bølger, sol, vind. Man har hav og land til mat. Man kan stimulere til mer likhet slik at de fattigste får færre barn. Vi har egentlig alle muligheter. Om vi blir kvitt hatet, så har vi så mye vi kunne gledet oss over. Da er det kun naturkreftene som gjenstår å leve i pakt med.

Litt Angelina-aktig hun der ja.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Bugle said:

Om flyktninger ønsker å bosette seg i Norge som gode statsborgere er en fordel for Norge.

Om de ønsker seg tilbake er ikke en fordel for Norge.

Er enig med deg i at man bør tenke optimistisk i første omgang med disse flyktningene. De har all grunn til å like oss når vi tar i mot dem med åpne armer. Om noen drar tilbake så kan det være de har hatt en del norskopplæring, og kanskje startet på: la oss si økonomilinjen som eksempel. Kanskje de da ser sitt snitt til å delta i eksport og import mellom Norge og Ukraina i lengden?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Quakecry said:

Da er det jævlig lite vi får brukt.. 

Enig. Men, det er altså den makten vi først og fremst har, som Kina vil respektere. Man kan håpe at de er smertelig klar over det. Hvis ikke så vil skoindustriene med mange flere industrier atter en gang blomstre i Europa. I mange tiår så har jo ymse industrier lidd pga. Asia-produserte ting og tang. Dette blir det kanskje et lite håp om at snur, fordi man ønsker å bli noe mer selvforsynt. Og jo mer Kina lefler med Russland jo mer den veien vil det naturligvis ende med. Dette er det litt Kina som bestemmer retningen for vil jeg tro. Og selvsagt de som gidder å lese "Made in" påtrykk/inngravinger/klisterlapper.

Lenke til kommentar
G skrev (40 minutter siden):

Enig. Men, det er altså den makten vi først og fremst har, som Kina vil respektere. Man kan håpe at de er smertelig klar over det. Hvis ikke så vil skoindustriene med mange flere industrier atter en gang blomstre i Europa. I mange tiår så har jo ymse industrier lidd pga. Asia-produserte ting og tang. Dette blir det kanskje et lite håp om at snur, fordi man ønsker å bli noe mer selvforsynt. Og jo mer Kina lefler med Russland jo mer den veien vil det naturligvis ende med. Dette er det litt Kina som bestemmer retningen for vil jeg tro. Og selvsagt de som gidder å lese "Made in" påtrykk/inngravinger/klisterlapper.

Det få tar med i betraktningen er at en vesentlig årsak til velstandsutviklingen i Vesten de siste 30 - 40 årene er at et par sko eller en dress kostet omtrent det samme i Europa i 2020 som i 1985. Og dette gjelder ikke bare sko og klær men alt fra slangeklemmer, verktøy, bildeler, ulike maskiner osv. Jeg hadde et innlegg for noen dager siden der jeg nettopp hadde blitt informert av en leverandør av elektromotorer at svært mye av det som ble laget i Europa for 25 år siden, nå blir produsert i Kina.

Hva vil et par sko som er produsert i Norge koste? 3000?, 4000? Det en kan håpe på er at robotteknologien utvikler seg slik at det igjen kan bli mulig å produsere lønnsomt i Europa, men da må tyskerne slutte å selge de mest avanserte robotselskapene til Kina;

Changes at German robotics firm Kuka raise questions over Chinese intentions | Business | Economy and finance news from a German perspective | DW | 26.11.2018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

Hvorfor styrke ukrainsk moral på den måten, er det noe særlig til propagandabruk da?

Det viktigste er nok å få hele den russiske befolkningen skikkelig gira på mer omfattende bruk av mobilisering, uten å kalle det mobilisering. At alle melder seg frivillig til å slåss for moderlandet, siden de er under fullt angrep fra UA og hele vesten.

Hvorvidt hjernevaskede russere er tilstrekkelig hjernevaskede er ikke godt å si, det er garantert mange som kun fores med statsstyrt tv og media og dermed kjøper trusselen mot rassland til det fulle.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Det få tar med i betraktningen er at en vesentlig årsak til velstandsutviklingen i Vesten de siste 30 - 40 årene er at et par sko eller en dress kostet omtrent det samme i Europa i 2020 som i 1985. Og dette gjelder ikke bare sko og klær men alt fra slangeklemmer, verktøy, bildeler, ulike maskiner osv. Jeg hadde et innlegg for noen dager siden der jeg nettopp hadde blitt informert av en leverandør av elektromotorer at svært mye av det som ble laget i Europa for 25 år siden, nå blir produsert i Kina.

Hva vil et par sko som er produsert i Norge koste? 3000?, 4000? Det en kan håpe på er at robotteknologien utvikler seg slik at det igjen kan bli mulig å produsere lønnsomt i Europa, men da må tyskerne slutte å selge de mest avanserte robotselskapene til Kina;

Changes at German robotics firm Kuka raise questions over Chinese intentions | Business | Economy and finance news from a German perspective | DW | 26.11.2018

På den annen side, så kan det jo være at skikkelige sko varer vesentlig lengre enn billige kinesiske sko (er i hvert fall min erfaring), så selv om startkostnaden er høyere, så er kanskje ikke den langsiktige forskjellen like stor. Man vil også kunne reparere ordentlige sko for å få til til å vare enda lengre (nå er jo skomakere nesten udødd). Er ikke sikker på at det er så grusomt å slutte med "kjøp-og-kast" samfunnet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Kalle Klo skrev (15 minutter siden):

På den annen side, så kan det jo være at skikkelige sko varer vesentlig lengre enn billige kinesiske sko (er i hvert fall min erfaring), så selv om startkostnaden er høyere, så er kanskje ikke den langsiktige forskjellen like stor. Man vil også kunne reparere ordentlige sko for å få til til å vare enda lengre (nå er jo skomakere nesten udødd). Er ikke sikker på at det er så grusomt å slutte med "kjøp-og-kast" samfunnet. 

Sporer litt av nå. Men min mor har fortsatt samme fryseren fra 70 eller 80 tallet. Fra 2010 til 2022 har jeg byttet fryser tre ganger.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Bugle said:

Sporer litt av nå. Men min mor har fortsatt samme fryseren fra 70 eller 80 tallet. Fra 2010 til 2022 har jeg byttet fryser tre ganger.

Ganske sikker på at den fryseren kostet vesentlig større andel av lønna hennes da hun kjøpte den. Vi har byttet hardførhet og høy pris i produktene våres mot lavere pris og kortere levetid. Det var det kundene kjøpte så det var det man valgte å utvikle. Dette er noe som skjedde med de fleste ting man kjøpte før som varte lengre. Lavere pris kommer ikke uten sin egen.. pris. Dette er noe som skjedde uavhengig av globaliseringen (som i seg selv førte til lavere priser pga. bedre utnyttelse av ressurser), det er en grunn til at amerikanere forventer produkter som har "Made in USA" er av dårlig kvalitet, men ser at mange misforstått blander de to tingene sammen.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@shockorshot EU burde vært på saken og krevd mer omfattende reklamasjonsrettigheter. F.eks 10 år på hvitevarer, med krav om minst to reparasjonsforsøk i eget land før produktet kan kasseres og byttes ut i sin helhet. Det er mange andre produkter også som burde hatt 10 års reklamasjon. Selskapene bør ha et eget sikringsfond for garantisaker i tilfelle de går konk i mellomtida, og regress mot foregående ledd også utenfor EU som standard kontraktsvilkår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Det få tar med i betraktningen er at en vesentlig årsak til velstandsutviklingen i Vesten de siste 30 - 40 årene er at et par sko eller en dress kostet omtrent det samme i Europa i 2020 som i 1985. Og dette gjelder ikke bare sko og klær men alt fra slangeklemmer, verktøy, bildeler, ulike maskiner osv. Jeg hadde et innlegg for noen dager siden der jeg nettopp hadde blitt informert av en leverandør av elektromotorer at svært mye av det som ble laget i Europa for 25 år siden, nå blir produsert i Kina.

Hva vil et par sko som er produsert i Norge koste? 3000?, 4000? Det en kan håpe på er at robotteknologien utvikler seg slik at det igjen kan bli mulig å produsere lønnsomt i Europa, men da må tyskerne slutte å selge de mest avanserte robotselskapene til Kina;

Changes at German robotics firm Kuka raise questions over Chinese intentions | Business | Economy and finance news from a German perspective | DW | 26.11.2018

Ja her finnes en balanse. Heldigvis så levde jeg i 1985. Så mørkt for velstanden stod det vel ikke til i 1985 heller. Men, forstår poenget godt. Det man ikke hadde hatt så mye av var like mange rimelige varer av krims og krams, samt nødvendige goder. Man hadde sannsynligvis fortsatt hatt både penger og det mest nødvendigste. Nå var Norge i en litt særklasse av å allerede ha hatt oljeindustri for velstandsskapning siden 60-/70-tallet minst. Altså over 15 - 20 år med oljekroner (husker ikke eksakt når oljeeventyret virkelig ga smurning for fullt jeg). Jeg er ikke 60-modell. Og man tar jo for gitt velstandskronene man har.

Det kan gå en trangere vei, og det vet man ikke. Det kan tilkomme nye "oljeeventyr" i form av saker som ikke er olje. Kanskje neste "oljedryss" blir bergverksdrift for batterier? Eller noe helt annet. Kina er uansett ikke alene i verden om å skape krimskrams og nødvendige varer. Vi har Ban-glad-dæsj for klær. Vi har Taiwan, Thailand, Singapor, Malaysia, Japan for en del halvledere, lagringsenheter for den digitale hverdag med mere. Man har know-how i Vesten. Man har nokså utappede muligheter i store befolkningsgrupper i Sør- og Mellom-amerika og Afrika. Til og med amerikanere er på vei inn i fattigdom mange. Så en skal ikke se vekk i fra rimelig arbeidskraft derfra heller.

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Kalle Klo said:

På den annen side, så kan det jo være at skikkelige sko varer vesentlig lengre enn billige kinesiske sko (er i hvert fall min erfaring), så selv om startkostnaden er høyere, så er kanskje ikke den langsiktige forskjellen like stor. Man vil også kunne reparere ordentlige sko for å få til til å vare enda lengre (nå er jo skomakere nesten udødd). Er ikke sikker på at det er så grusomt å slutte med "kjøp-og-kast" samfunnet. 

:laugh: skomakeryrket for reparasjon er en utdøende kunnskap. Selv Ecco-sko er blitt slike sko man kan vri som en vaskeklut, fordi kundene bare skal ha kortlevde og så myke sko det er mulig å lage. Ergo er det ingen kvalitetssko igjen i Europa. Med unntak av kanskje noen få dressko og slikt produsert i landene Portugal, Spania og Italia elns.

Det meste av sko, selv dressko går i retning av luftfylt gummi/plast nå. En ulempe med den trenden er at ja du får litt mer støtdemping, men samtidig mister man det solide som resulterer i at man kan bli vond til beins. Husk at vi alle er ikke like. Altså er ikke det å gå på luft gunstig for alle. Crocs er vel noe av det verste du kan gjøre mot egen kropp, uansett hvem du er. Folk oppfatter det bare ikke med en gang. Men, en solid gummisåle formet med riktig innlegg etter din fot er nok det sunneste du gjør for bein og rygg. Denne gamle arven har vi allerede mistet og det er få kvalitetssko igjen å finne i markedet.

En myk luftfylt dyr joggesko utvalgt pga. plattfothet og at myk fotbue må støttes opp, da produsert i Asia med påslag så den koster 2 - 3 tusen kroner på hjemmemarkedet i Norge har gjerne en levetid på 6 mnd. Jeg kjøper ikke den type sko 2 ganger i året. Jeg har ikke rassen full av penger, sorry.

Endret av G
Lenke til kommentar
23 minutes ago, shockorshot said:

Det var det kundene kjøpte så det var det man valgte å utvikle. Dette er noe som skjedde med de fleste ting man kjøpte før som varte lengre.

For å dra tråden enda mere OT: planned obsolesence er faktisk en greie, og industrien gjør det fordi de tjener mer penger på det. Et dokumentert eksempel er hvordan lyspæreindustrien samarbeidet om å kunstig begrense levetiden til lyspærene til ca. 1000 timer:

Quote

The business model changed, however, as the light bulb customer base grew more mass-market. Greater sums of money could be reaped, companies figured, by making bulbs disposable and putting replacement costs onto customers. Thus was born the infamous “Phoebus cartel” in the 1920s, wherein representatives from top light bulb manufacturers worldwide, such as Germany’s Osram, the United Kingdom’s Associated Electrical Industries, and General Electric (GE) in the United States (via a British subsidiary), colluded to artificially reduce bulbs’ lifetimes to 1,000 hours. The details of the scam emerged decades later in governmental and journalistic investigations.

(kilde: https://www.bbc.com/future/article/20160612-heres-the-truth-about-the-planned-obsolescence-of-tech)

Mer moderne eksempler er mobiltelefoner og blekkprintere:

Quote

For a fully modern example, consider smartphones. These handsets often get discarded after a mere couple years’ use. Screens or buttons break, batteries die, or their operating systems, apps, and so on can suddenly no longer be upgraded. Yet a solution is always near at hand: brand new handset models, pumped out every year or so, and touted as “the best ever”.

As another example of seemingly blatant planned obsolescence, Slade mentions printer cartridges. Microchips, light sensors or batteries can disable a cartridge well before all its ink is actually used up, forcing owners to go buy entirely new, not-at-all-cheap units. “There’s no real reason for that,” Slade says. “I don’t know why you can’t just go get a bottle of cyan or black [ink] and, you know, squirt it into a reservoir.”

(Til siste setning kan jeg kommentere at det finnes printere i dag hvor du får kjøpt flasker med blekk som du tømmer i en tank. For eksempel lager Brother slike).

Men for å dra dette delvis inn på tema igjen: Russland har, om ikke annet, vist at når det gjelder våpen så lages de typisk ikke på det viset. Gammelt? Ja. Utdatert i forhold til moderne våpen? Ja. Ubrukelig? Absolutt ikke. Utstyr og ammunisjon fra 50- og 60-tallet brukes fremdeles i noe omfang. Til og med 100 år gamle rifler (Mosin-Nagant) er i vidstrakt bruk i kamp av russiskstyrte avdelinger.

Endret av Arve Synden
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@Arve Synden Måtte bare dele dette. Siden du prater spesifikt om lyspærer som eksempel. Se hva Dubai har fått til ved å lage lovverk lage avtale med Philips om en 5 års deal om "Philips monopol".

Disse pærene får du ikke kjøpt i Europa særlig lett. Det er kun for markedet i Dubai elns. Video om det i spoiler nedenfor. Veldig interessant tema for dette "planned obsolence"-temaet.


Når det kommer til Rassland, så har de vel gått på noen smeller ved å bruke gammelt våpenutstyr vel. Var ikke den innledende invasjonen et bilde av hvor dårlig det står stelt i Rassland?

 

Spoiler

 

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 timer siden):

 

Hva vil et par sko som er produsert i Norge koste? 3000?, 4000?

Aurlandsskoen koster 1850,- for de fleste modeller. Da har jeg regnet med de 10% man får i rabatt for å kjøpe de online.

https://www.aurlands.com/collections/aurlandskoen

Et par sammenlignbare ecco fra fabrikken deres i Kina koster vel mellom 800 og 1200 i butikk i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror disse taiwanske Revolver-dronene som bærer 8 stykk 60mm mortar runder og kan slippe dem individuelt faktisk kan ha en del å si fordi metoden har fungert mye bedre enn man trodde på forhånd. Det har vist seg å være en ekstremt effektiv måte å eliminere både fiendtlige tropper, stillinger, lagre, og tom. kjøretøy på eller i hvert fall crew.

Noen sier det er dumt av Taiwan å sende dem vekk fra seg, men Taiwan får da testet ut metoden, og får også masse goodwill fra Europa og kan gjøre argumentet om at "jammen vi hjalp dere" og viser at vi står på samme side. Noen invasjon av Taiwan er neppe veldig nært forestående uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser vi forøvrig konturene av en ny form for industriell drone-krigføring? 🤔 Hvor lenge før vi har drone mot drone?

Dronene Taiwan sender er 800 stykk og kunne neppe vært produsert på den korte tiden og spesifikasjonene om man ikke brukte billige off the shelf komponenter. Skulle de vært opp til vanlig MilSpec hadde de sikkert kostet mange ganger mer og tatt mange år å bygge.

Så lenge teknologien er relevant, så lurer jeg på om ikke Stalins "quantity is a quality all its own" fremdeles er applisérbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...