Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-7QKwQIfm
Quakecry skrev (8 minutter siden):

Det at du ønsker at langtidsplanen skal være at ingen returnerer stiller jeg spørsmål ved. 

Alternativt til innvandrere og flyktninger er hva?

Og hvorfor begrense det, om de likevel aksepterer Norges lover, samt kultur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Quakecry skrev (6 minutter siden):

Alternativet er å reise tilbake når det er trygt, vel?

Enig, om de ønsker.

Hva er problemet om noen likevel vil bli?

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Bugle said:

Håper disse dronene dreper 100 russiske soldater X 800.

Men hva er konsekvensene geopolitisk?



Taiwan har allerede valgt side, og de håper nok på goodwill og lignende støtte i verden om de skulle bli invandert, og at Ukraina og Europa spesielt, ikke glemmer å støtte dem også. Så for Taiwan er nok dette vinn-vinn og ikke noe særlig risiko da Kina og Kinas "frenemies" rundt om i verden som Russland allerede er sure på dem.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Quakecry said:

Nei, men det er nå ikke realiteten det du beskriver for de fleste vil jeg tro. 

Ganske mange rike Ukrainere som har dratt som flyktninger til feriehuset/-leiligheten sin langs med Svartehavskysten i Romania. En ganske grei sammenligning siden Svartehavet er for mange østeuropeere hva Spania er for nordmenn.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
6 hours ago, Quakecry said:

https://www.tv2.no/nyheter/15035902/?

Er det i det hele tatt noen prosess for det lange løpet når det gjelder Ukrainske flyktninger? Det kommer jo flere og flere, og de som er her er i en integreringsprosess og de vil jo bli mer og mer knyttet til norge jo lengre de bor her. Men skal de returneres etterhvert? Nå er jo ikke hele ukraina fullstendig utrygt å bo i selv om det samtidig ikke er veldig bra å bo i heller.  Skal ukraina gjennoppbygges så er jo landet avhengig av unge utdannete og andre arbeidstakere/skapere. Hvor mange ønsker å dra tilbake av de som er ankommet? Det vil vel tiden vise. Men vesten er jo åpenbart mye bedre økonomisk og sosialt sett å bo i, så jeg kan jo forstå at det kan friste mindre.

Det er andre tråder på forumet hvor slike spørsmål passer bedre enn her.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amerikansk ambassade i Ukraina har kommet med et varsel til sine Amerikanere i Ukraina:

https://ua.usembassy.gov/security-alert-u-s-embassy-kyiv-ukraine-6/

Quote

The Department of State has information that Russia is stepping up efforts to launch strikes against Ukraine’s civilian infrastructure and government facilities in the coming days. Russian strikes in Ukraine pose a continued threat to civilians and civilian infrastructure. The U.S. Embassy urges U.S. citizens to depart Ukraine now using privately available ground transportation options if it is safe to do so.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Outlier616 skrev (6 timer siden):



Taiwan har allerede valgt side, og de håper nok på goodwill og lignende støtte i verden om de skulle bli invandert, og at Ukraina og Europa spesielt, ikke glemmer å støtte dem også. Så for Taiwan er nok dette vinn-vinn og ikke noe særlig risiko da Kina og Kinas "frenemies" rundt om i verden som Russland allerede er sure på dem.

Kan man risikere at Kina sender 8000 droner til RU?

Lenke til kommentar
>generisk navn> skrev (1 time siden):

Vet ikke om dette har blitt verifisert av andre her inne, men for en tid tilbake var det snakk om mulig bruk av HARM anti-radarmissiler fra Ukrainske fly. Her er bekreftelsen på at det faktisk er tilfelle.

Takk for at du delte med oss, eg hadde lyst å lese den saken, og linken din lar oss uten abo lese den 👍
Men for oss her som følger med hele tiden er det gammelt nytt, det blei bekreftet for 1 uke siden.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (9 timer siden):

Enig, om de ønsker.

Hva er problemet om noen likevel vil bli?

Det er naturligvis et spørsmål om kostnad ved integrasjon for Norge, men det aller viktigeste er naturligvis tapet for Ukraina om disse velger å bli.

Etter krigen vil landet ha et veldig behov for oppbygging, og det er et faktum at mange av flykningene har kompetanse landet nå vil få veldig stort behov for. Særlig siden det ofte er slik at det er de mest resurssterke som kommer seg ut fra et konfliktområde først.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (1 time siden):

Noen som vet hvor mange det kan være snakk om? De har vel også tidligere mottatt et fåtall av 600 varianten? Eller fikk de kun 300 varianten?

Edit:

Russisk Switchblade

 

Så vidt meg bekjent har de kun fått 300 så langt. 600 var ikke satt i produksjon enda.

Når det gjelder effekten av disse så har naturligvis 300 serien ikke levert samme videomateriale som Javelin gjorde, og det som har kommet ut har vært droner som treffer posisjoner etterfulgt av et lite poff uten særlig skade. Lite imponerende for tastaturkrigeren som er vant til flammer og røyk.

Men, for russerne som lå i disse stillingene så var de helt sikkert imponerende nok. Om det dermed kan sies at den har hatt en større innvirkning på krigen? Vel, sikkert ikke, det er bare enda et våpen av mange som gjør at ting går mer i riktig vei. Og, tatt i betraktning at "hjemmelagde" droner med granater kan oppnå noe av det samme for en fraksjon av prisen, så kan man naturligvis spørre seg om det er verdt det, til tross for at det er noen forskjeller like vel.

Storebror 600 er et langt mer potent våpen som gir de effektene folk forventer "på film".

Lenke til kommentar
2 hours ago, Enceladus said:

Noen som vet hvor mange det kan være snakk om? De har vel også tidligere mottatt et fåtall av 600 varianten? Eller fikk de kun 300 varianten?

Dette er strålende nyheter faktisk. De har ikke fått 600 varianten tidligere, siden den kun har eksistert på papiret. Selv USA har den ikke i sitt forsvar. Nå får den en glimrende testplass i Ukraina, og håper antallet er så stort at det vil gjøre en forskjell.

Lenke til kommentar
19 hours ago, Regenburg said:

Det er betryggende at nordmenn flest ikke lar seg lure av sjarlatanene i Rødt, bløffmakeren Moxnes og deres menneskeforakt pakket inn som politikk.

Moxnes som talerør må jo være en "gudegave" til Rødt. Liker fyrens måte å prate på veldig godt. Han virker å være en av de bedre politikerlederskikkelsene jeg har sett på lenge.

Når det kommer til politikken de fremmer, er jeg meget skeptisk. Med unntak av at de prater fornuft i en del enkeltsaker.

Menneskeforakt, behøver kanskje utdyping fra deg, fordi jeg må bli fortalt en del eksempler rundt det for å følge med på hva det er du mener.

Har jeg stemt på Rødt noen gang? Nei

Kommer jeg til å stemme på Rødt? Neppe, men det måtte i såfall blitt et blaff en enkelt omgang i en særsak ala noe Folkeaksjonen nei til Bompengepartiet har fått til.

Har jeg stemt på "nei-partiet-til-bompenger"? Nei. Har jeg blitt sjokkert av "nei-partiet-til-bompenger i Stavanger kommune"? Ja, absolutt.

Dette er jo egentlig ikke en politikk diskusjonstråd. Jeg må nesten spørre hvor stor innflytelse partiet Rødt egentlig har på "Putin-krisen"?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, scuderia said:

Jeg tror den største endringen vil være at europeiske land nå ser på krig som mulig. Oppvåkningen fra søvnen de siste 30 årene har vært brutal og konsekvensen vil være ny militarisering av Europa. Kina vil ikke bare lenger måtte forholde til usa men også et mye sterkere Europa.

Jeg håper Kina mest må forholde seg til kjøpekraften til Europa jeg da :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...