Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, lada1 said:

I gamle dager baserte hærene seg ofte på å finne (rane) forsyninger underveis. Har det ikke vært eksempler på at russiske soldater har tatt for seg i butikker i Ukraina? Observasjoner av slike handlinger har jo etterrettningsmessig interesse.

Så langt virker det som om strategien har vært å unngå å ramme sivile i størst mulig grad. Muligens i frykt for at massedrap og/eller en sultkatastrofe kan få vesten til å gripe inn. Noen analytikere spekulerer også i at Putin trodde de skulle bli mottatt som helter av Ukrainerne bare de ble kvitt lederskapet. Lederskapet ser ut til å være regjeringen samt lederne i de største byene.  Det kan også være en motivator for at det vil unngå å ramme sivile? Ikke godt å si. Hele greia virker så klønete at det er umulig å si. Jeg trodde både Puton og Gerasimov var mer kløktig enn dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Snikpellik Jo, kom gjerne med en beskrivelse fordi jeg har ved uhell klikke på endel twitter-meldinger i det siste og det har regelrett vært gore. Så for all del, kom med en disclaimer før jeg får skjermen min fylt av lik er du snill 🙏

EDIT: Nå tror jeg ikke at du poster sånt, men nå har jeg rett og slett blitt litt paranoid de siste dagene, twitter er guffent for øyeblikket. Så bare for å være sikker

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Dette er info dere bør sende til Nammo! 

De lager for tiden M72 montert i drone for å skyte ned i tårnet/ned på komponenter. Meget god effekt selv på tungpansrede kjøretøy ifølge de. 

Å slå ut en stridsvogn og å sprenge den som i et dataspill er to forskjellige ting. Jeg vet ikke hvor effektiv eller ikke M72 er i en krig som dette - jeg har skutt to M72 i førstegangstjenesten, hvor den siste ikke ble meldt "klart bak" så jeg fikk ikke skyte mer den dagen.

Har bakgrunn fra produksjon og design av pansring til kjøretøy, våpenutstyr og samarbeider med Nammo i den stillingen jeg besitter idag.

Som skrevet tidligere så er effekten større om man får skutt ovenfra og ned. Dette er også hvorfor Javelin har en bane som går i bue slik at den treffer på toppen av stridsvognen. (Den kan også skyte direkte).

Men, penetreringsevnen på M72 er vel 300mm på standardutgaven, og 450mm på den noe kraftigere varianten. (om jeg ikke husker feil, orket ikke binge det) Dette er jevnt over ikke tilstrekkelig til å slå hull på pansringen på en T-80 og lignende stridsvogner. Det er faktisk mindre en halvparten av hva som kreves mange steder på vognen. Videre har ikke M72 noen motvirkningskraft på reaktivt panser slik Javelin har.

Det sagt, alle stridsvogner har svakere punkter, så et godt treff med en M72 kan naturligvis gjøre skade som setter vognen ut av spill, eller som påvirker slagkraften og effektiviteten. Videre vil naturligvis flere treff i samme område kunne ha større effekt.

Og, man kan sikkert skyte 40 M72 for prisen av en Javelin. Og da har man ikke kjøpt komandomodulen til Javelin enda.

Droneprosjektet til Nammo er interessant nok uansett. Om du ser på bildene fra Ukraina så er det ikke T-72 og T-80 som er brukt i størst antall. Og selv på disse så vil de kunne ha effekt om de treffer riktig.
 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
bshagen skrev (12 minutter siden):

@Snikpellik Jo, kom gjerne med en beskrivelse fordi jeg har ved uhell klikke på endel twitter-meldinger i det siste og det har regelrett vært gore. Så for all del, kom med en disclaimer før jeg får skjermen min fylt av lik er du snill 🙏

EDIT: Nå tror jeg ikke at du poster sånt, men nå har jeg rett og slett blitt litt paranoid de siste dagene, twitter er guffent for øyeblikket. Så bare for å være sikker

Det er ikke gore, men en mann som filmer seg selv mens et missil treffer bygningen han er inntil. Han er uskadd.

Det er ikke lov å poste slike videoer eller lenke til det her i tråden, som beskrevet i førsteposten. Jeg har ikke postet noe slikt her, og kommer ikke til å gjøre det. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Det er ikke gore, men en mann som filmer seg selv mens et missil treffer bygningen han er inntil. Han er uskadd.

Det er ikke lov å poste slike videoer eller lenke til det her i tråden, som beskrevet i førsteposten. Jeg har ikke gjort det, og kommer ikke til å gjøre det. 

Takk! 🙏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (39 minutter siden):

Shit. Tror ikke denne videoen trenger noen ytterligere beskrivelse.

  Skjul innhold

 

 

Det har siden krigen startet blitt tatt som en selvfølge at russerne tar ukrainerne konvensjonelt, men at den virkelige krigen begynner når de skal holde landet. Jeg begynner faktisk å håpe på at russerne får så mye bank at det kan bli en forhandlingsløsning. Det russiske militæret fremstår jo som inkompetent. Den lange konvoien som har vært omtalt i flere dager, og som står noen km nord for Kyiv har stoppet opp da de mangler drivstoff og mat*. De har enda ikke luftherredømme, Ukraina hevder å ha skutt ned to nye fly i dag, med ett eget tap, og de får nye Mig - 29 fra de gamle østblokklandene som i dag er EU medlemmer. Der er troverdige rapporter på at hele brigader er ryddet ut;

EXCLUSIVE: Voice message reveals Russian military unit's catastrophic losses in Ukraine (kyivindependent.com)

Russerne setter igjen fullt brukbare pansrede kjøretøyer, tanks, tankbiler fulle av drivstoff og rømmer. Og de bomber regjeringsbygninger, politistasjoner og rådhus, alle forstå jo at presidenten eller de ulike ordførere ikke oppholder seg der, dette er jo bare meningsløse ødeleggelser.

Putin burde jo avslutte denne krigen straks så han ikke ytterligere avslører i hvor dårlig forfatning "forsvaret" er.

 

*20 timer siden;  Russia's 40-mile convoy has stalled on its way to Kyiv, a U.S. official says : NPR

PS: Her er en oversettelse av hva kvinnen sier;

Hello girls. It's real bad here in Aleysk. Our tank brigade has been destroyed in Ukraine. Out of 150 guys, only 18 remain. Today first coffins are arriving. 45 two-hundreds (cargo 200 means dead soldiers) arriving in Aleysk. Parents are waiting. Our upstairs neighbour is killed, just a boy. Has a one year old kid. Besides that, Zhilin Zhenya (Evgeniy Zhilin). Besides that... Alexander, stop it (to the kid). Long story short - a lot of them from our factory (she works there apparently?). Three or four. Rest of them from the town Dereven (not sure if I hear the name of the town correctly), contractors (not conscripts), boys. We got the message about this yesterday. It's crazy. O, fuck, let's go to war (in a sad/ironic tone)!

Endret av Windfarmer
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Røde Kors: Nødhjelpslagrene tømmes i Ukraina

Nødhjelpslagrene i Ukraina er i ferd med å tømmes, ifølge Røde Kors, som ber folk slutte å sende klær og leker og i stedet gi penger.

Innbyggerne i de store byene i Ukraina har tilbrakt dager og netter i tilfluktsrom og har i liten grad kunnet bevege seg utendørs for å skaffe forsyninger. Nå er mange i ferd med å gå tomme for mat, vann og medisiner.

– Situasjonen er anspent, desperat og utrygg. Det haster med å få ut forsyninger til de mange tusen som sitter i tilfluktsrom rundt i Ukraina. De mangler mat, vann og livsnødvendige medisiner som insulin, hjertemedisin og antibiotika, sier generalsekretær Bernt G. Apeland i Røde Kors. (NTB)
 

Jeg donerte nettopp en god slump (til min økonomi å være). Anbefaler andre som har noe til overs, om å gjøre det samme. (Flere har sikkert allerede donert). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På Twitch-streamen til Hikaru Nakamura i går så snakket han med 3 sjakkspillere fra Ukraina. Og spesielt én ting la jeg merke til, og det var at de aller aller fleste russiske soldater trodde de skulle få en velkomst når de kom inn i Ukraina, fordi de var fortalt at de frigjorde de. En gruppe fra en pansret divisjon hadde til og med gått bort til politiet i en by for å spørre om hjelp til å få mer drivstoff (de var tomme), og de hadde visst blitt svært overrasket når de forsto at de så aldeles ikke var velkomne der. 

Dette er selvsagt bare en historie de fortalte om, men om den stemmer så kan man fort se hvor fort de russiske soldatene kan bli demoraliserte når de plutselig får beskjed om å bombe et folk de selv anser som gode venner av de. Da får man fort et angrep der soldatene er litt hodeløse kyllinger som egentlig ikke helt vet hva de skal gjøre og hvorfor

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (Akkurat nå):

Hvilken forskjell vil et EU-medlemsskap for Ukraina ha å si om dette blir innvilget ila de neste dagene? 

Det blir nok ikke innvilget så kjapt, det tar normalt flere mnd å få innvilge medlemskap, etter som jeg har fortstått det er det mer pga symbolikken at Ukraina har søkt medlemskap.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

På Twitch-streamen til Hikaru Nakamura i går så snakket han med 3 sjakkspillere fra Ukraina. Og spesielt én ting la jeg merke til, og det var at de aller aller fleste russiske soldater trodde de skulle få en velkomst når de kom inn i Ukraina, fordi de var fortalt at de frigjorde de. En gruppe fra en pansret divisjon hadde til og med gått bort til politiet i en by for å spørre om hjelp til å få mer drivstoff (de var tomme), og de hadde visst blitt svært overrasket når de forsto at de så aldeles ikke var velkomne der. 

Dette er selvsagt bare en historie de fortalte om, men om den stemmer så kan man fort se hvor fort de russiske soldatene kan bli demoraliserte når de plutselig får beskjed om å bombe et folk de selv anser som gode venner av de. Da får man fort et angrep der soldatene er litt hodeløse kyllinger som egentlig ikke helt vet hva de skal gjøre og hvorfor

Egentlig gammelt nytt men bra det kommer fra flere kanter. 

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (Akkurat nå):

Det blir nok ikke innvilget så kjapt, det tar normalt flere mnd å få innvilge medlemskap, etter som jeg har fortstått det er det mer pga symbolikken at Ukraina har søkt medlemskap.

Men utgjør det noe reell forskjell mtp nåværende situasjon i form av bistand av materiell, våpen o.l? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...