Jump to content

chrgod

Medlemmer
  • Content Count

    54
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

18 :)

Recent Profile Visitors

769 profile views
  1. Det er mange voksne som kjører moped, som et lettvint transportmiddel. Gjerne i tillegg til en bil. Da føler en naturlig nok at max 45 km/t er noe begrensende og veien til trimming er kort. Å trimme en moped er sjelden forbundet med at en er "fartsfantom". Det er mer forbundet med at en blir lei av begrensningene, kombinert med at det er dyrt/tidkrevende å gå en klasse opp. Jeg har selv i fem år kjørt en trimmet 50cc Vespa. Helt elementær "de-restricting", som ble gjort hos forhandler på første service. Ble etter hvert heldigvis mer bevisst på riskene med å kjøre ulovlig, og håpet derfor på forenklet mulighet til å utvide til "tung moped".
  2. For de som fremdeles følger dette tema, kan det være av interesse at Transportøkonomisk Institutt sin "Sluttrapport, på evaluering av føreropplæring på Moped og Lett Motorsykkel" er offentliggjort. Har bare skummet raskt gjennom rapporten. Den peker på noen trender, som at færre ungdommer tar "Moppelappen", og et økende antall ser på moped som kun et transportmiddel. Fremdeles mye trimming (hver femte moped). En annen interessant observasjon i rapporten er at det, når en tar hensyn til kjørelengde, kan i realiteten være liten forskjell i risiko for personskadeulykker mellom lett MC og moped, kanskje fordi lett mc har bedre opplæring, og det er i noen grad eldre førere. Rapporten vurderer ikke de foreslåtte endringene fra Høringen. ATL trekker ut en del av konklusjonene i denne artikkelen: https://www.atl.no/aktuelt/item/faerre-tar-forerkort-pa-moped
  3. Etter å ha hørt Hareide på Dagsnytt 18 for noen dager siden, mistet jeg siste rest av håp om at dette kunne gå igjennom. Kort sagt, han er på en helt annen planet enn Frp og Dale. Han vil aldri utfordre SVV sin innstilling om dette, sålenge det magiske ordet «trafikksikkerhet» er lagt på bordet... Game, set, match.
  4. Ja, det ligger vel i at det kalles "intensivkurs". Tre timer hver dag mandag-torsdag. Deretter eventuell nødvendig tilleggstrening mandag og tirsdag uken etter, og opplegg onsdag og torsdag. Oppkjøring etter avtale, håper på å få det relativt raskt.. Men, fremdriften og opplegget er naturligvis personavhengig. Nytt i år er visst at alle har en "kartleggingstime" en stund før intensivuken. Sikkert lurt. Populært tiltak i Stavanger i alle fall. De kjører dette hele sesongen, og kursene var allerede fullbooket frem til juni.
  5. Det er et ni dagers intensivkurs som inneholder alt det obligatoriske i MC opplæringen, pluss 13 kjøretimer. Link Forrige gang jeg prøvde meg på MC-lappen, for fire år siden, valgte jeg vanlig opplæring. Tenkte at det ga bedre modning å få opplæringen fordelt over tid. Men, det trakk alt for mye ut i tid, med en-to uker mellom hver kjøretime. Uten privat øvelseskjøring ble jeg "kald" mellom hver kjøretime.
  6. Forslaget er ikke å gi adgang til A1 fra B uten praktisk føreropplæring. Den foreslåtte ordningen om mulighet for utvidelse legger opp til flere timer med føreropplæring enn noen av de 13 andre europeiske landene som har tilsvarende ordning. Det er fremdeles mange som ikke har fått dette med seg. Trafikksikkerhet er nok det som har felt forslaget. Dette var aldri fremmet som et "Trafikksikkerhetsforslag", men som hensiktsmessig, fleksibel, miljøvennlig mobilitet som i motsetning til moped ville ha fungert på landeveier. En utvidelse fra «50cc førerrett» (som er innbakt i B-lappen) til «125cc førerrett» gjennom et omfattende, men forutsigbart, kurs, i samme ånd som B96, tilhengerlappen. Antallet ulykker med lett mc ville høyst sannsynlig økt, med flere lett mc på veien og mange førere uten praktisk førerprøve. Den grunnleggende motorsykkelopplæringen i Norge er omfattende og bra, og for mange satt det langt inne å gå på akkord med dette. Lett MC er utvilsomt farligere enn moped. På bakgrunn av «sparkesykkelkaoset» er det nok mange som fryktet horder med middelaldrende menn susende vilt rundt i trafikken... Vi kan nok takke både sparkesykler og IS for at dette ikke ble noe av.. 😕 For min del så har jeg kastet inn håndkledet og meldt meg på Klasse A intensivkurs i juni.. Etter min mening overkill for mitt planlagte bruksområde, uforutsigbart med tanke på tidsforbruk, og dyrt naturligvis. Men, bare å bite det i seg, og fokusere på at en får en god opplæring og større utvalg av sykler å velge mellom.
  7. Så flott at vi endelig har fått en samferdselsminister som «vil se hele verden»! Da vil dette gå veien! Han vil jo løfte blikket ut av andedammen Norge, og se at forenklet tilgang til A1 for de som har B-førerett er godt etablert i mange andre store europeiske land. Ikke minst vil han se at lett mc er et naturlig, klimavennelig transportmiddel for flere hundre millioner mennesker i India, Kina, Korea, Guinea-Bissau og talløse andre asiatiske, søramerikanske og afrikanske land. 🙂 For trafikksikkerhet, så er det en enorm gevinst i å få ned antallet livsfarlige trafikanter som bruker mobilen. Har enda til gode å se en mopedist eller motorsyklist som sjekker mobilen i fart.. Tommelen opp for «dei mjuke verdiane» inn i Samferdselsdepartementet. (* Lett Ironi*)
  8. Kjenner ikke Hareide, men tviler på at han har glødende MC-interesse ( det hadde ikke Jon-Georg heller). Forslaget kommer fra Granavolden-erklæringen, den ligger fremdeles til grunn for regjeringens politikk. For alt vi vet kan forslaget ha forkjempere blant andre ansatte i Samferdselsdepartementet. Grønnstempelet og koblingen til mikro-mobilitet i bynære områder er iallefall et positivt tegn. Etter min oppfatning har vi fasiten senest 1 april. Hvis det da fremdeles er intet nytt, er nok saken død i denne omgang.
  9. Opplegget med "Kode 139" er forklart tidligere i tråden, men forstår at det er mange sider å lese gjennom. For enkelhetens skyld kalles det her "A1" fremfor "B kode 139". At det kun er nasjonal førerrett er nok godt nok for de aller fleste som er interessert, med mindre de bor rett ved grensen. Det er "Førerkortforskriftens paragraf 20, som er foreslått endret: Her er de opprinnelige høringsdokumentene fra SVV: https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/Offentlige-hoeringer/Hoering?key=2544664 Svaret er lagt ut på ATL sin side en god stund etter at det ble sendt inn i høringen. Høringsoppsummering og svar kan, som tidligere vist i denne tråden, alle få via "Einnsyn"". https://einnsyn.no/saksmappe?id=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fnoark4%2FSaksmappe--972417904--895--2018 ATL var i utgangspunktet positive, i et tidligere uttalelse, men endte opp negative i det offisielle høringssvaret. Trygg Trafikk stilte seg ikke avvisende til kode 139, forutsatt at det ble tydelige målkrav på kurset. Vegdirektoratets sin anbefaling i Høringsoppsummeringen er: Alternativet med "forenklet adgang", men fremdeles teoriprøve og oppkjøring, som Vegdirektoratet anbefaler i oppsummeringen har ingen praktisk betydning. Alt i alt, to timer færre obligatorisk opplæring.
  10. Bestselgeren blant 125cc i Norge de siste årene er Yamaha MT 125, som har 15hk. Den har oppgradert motor for 2020. Honda CB125R, som er min favoritt, har 13hk. Den er dog lettere, slik at effekt/vekt er nesten det samme. Men rart at ikke Honda legger seg tett oppunder effektgrensen. 😕 Honda cb125f er en «økonomiutgave». Koster 20 000kr mindre enn cb125r, men har bare 10.6hk. KTM Duke 125, har vel 13.8hk. Suzuki gsx-r125 har vel også nesten 15hk. Vespa sine 125cc har dessverre 12.2 hk.
  11. Håper jeg tar feil, og at det blir rimeligere. Kan sammenligne med B96, tilhengerlappen. Der er det 7 timers kurs, og den ser ut til å ha en pakkepris hos de fleste Trafikkskoler på ca 5000kr. Kjøretimeprisen for bil er noe lavere enn for MC. I alle fall, det er rent hypotetisk å diskutere pris på et kurs som er i det blå.. Selv om det er dyrt, så er mye av vitsen at for mange er lett mc godt nok. Og med et "fast kurs" har en forutsigbarhet, og ikke trenger å koordinere kjøretimer i hytt og pine. ( Jeg tok MC-kjøretimer, og når det ble en-to uker mellom hver time var det treg progresjon og jeg gikk lei).
  12. Vet det ikke 100% sikkert (naturlig nok), men kurset blir på minst13 timer. En kjøretime med (lett) MC koster ca 900kr. Pluss at de skal ha litt for administrasjon og generelt. Kan totalt kanskje havne litt under 15000kr.
  13. Hvorfor tror du at det er bedre å holde kjeft, enn å spørre om status og vise at det er velgere som følger med?? Forenklet førerkort for lett MC ble nevnt i en sak fra Transportkomiteen om "Bærekraftig mobilitet i storbyene" rett før sommeren, så det kan tyde på at det ikke var lagt død på det tidspunktet. Således er det et "Grønt stempel" på denne saken, det er bra. Dessuten vil det være positivt i forhold til generell trafikkavvikling og gi økt mangfold (i trafikken). Trafikksikkerheten er vel ivaretatt gjennom at Norge vil ha strengere kurs enn noen andre av de 13 europeiske landene som har tilsvarende ordning, og erfarne og dyktige trafikklærere som skal stå for kursingen. For dere som klør i fingrene etter å handle sykkel, husk at det er lagt opp til at det er et todagers kurs som skal bestås, og som vil koste ca 15000kr. Selv om jeg fremdeles har troen, får jeg assosiasjoner til Monty Python sin "Norwegian Blue".
  14. Tja. Sjansen er nok mindre nå. Men plattformen hvor de har «forenklinger av førerkortkravene» ligger fremdeles til grunn for regjeringen. Eneste sjansen er nok at noen stempler dette igjennom som en siste hilsen, før de leverer adgangskortet i resepsjonen.
  15. James Dowlings kjente artikkel på Timezone fra 1998: "Why it is ok to hate Rolex". Summerer greit opp "love-hate" forholdet som mange har til merket. Rolex har definitivt en lang historie, og gått i bresjen med mange nyvinninger. Samtidig er de "klokkeverdenes Harley-Davidson". Imaget blir negativt påvirket av enkelte eiere...
×
×
  • Create New...