Jump to content

chrgod

Medlemmer
  • Content Count

    74
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

26 :)

Recent Profile Visitors

1088 profile views
  1. Instillingen fra Transportkomiteen ligger på sakssiden hos Stortinget. Innstillingen er slakt. Mye frykt, angst og liten tro på nordmenn. En ordning som fungerer bra i størsteparten av Europa, vil visst være livsfarlig for nordmenn. Det kommer nok til Norge, men ikke før Sverige og Danmark har det. I hovedsak bare Skandinavia som ikke har slike ordninger nå. Hadde faktisk forventet at FrP hadde forankret det bedre i komiteen og Stortinget før de gikk ut med forslaget. De må jo hatt en anelse om at det aldri ville fly..
  2. Det er relativt. Fire stykker på hver sin Vespa tar mindre plass i trafikken enn fire stykker i hver sin Golf... Men tyve stykker i fire fulllastede Golfer tar mindre plass enn 20 Vespa. 😄.
  3. I det minste slipper MC bompenger. Med utviklingen innenfor batteridrevne kjøretøy så vil elektrisk MC i løpet av få år ha gode muligheter i bysentrum. En elbil veier minst 1500kg, mens en lett el-mc veier ca 200kg(?) Hvis det legges til rette for det, er det vel god plass til tre mc på en vanlig bil-parkeringsplass. Men, det krever en holdningsendring. MC er ikke bare et "farlig leketøy for spesielt interesserte", men heller et funksjonelt transportmiddel. Synes NMCU har vært litt ambivalente til dette, selv om de gjør en god jobb for motorsykkelistene. Det er forenklet tilgang til A1, for de som har førerkort klasse B, i de fleste europeiske land, unntatt Skandinavia. (link Wikipedia). (UK har også en slik ordning, men er ikke på listen, da de ikke er medlem av EAA.). Vet ikke hvor mye det utgjør av trafikkbildet, men det ser i alle fall ut til at det ikke har ført til noe Armageddon av trafikkskadde.
  4. Her i Stavanger er det ofte motorsykkelsesong 10-11 måneder av året. Vanligvis fritt for snø, men kan være noen glatte morgener. Så, her på Sørvestlandet er det utvilsomt et potensial for å flytte mye av pendlertrafikken over på f.eks lett mc. Men, det vil sannsynligvis bli vanligere med hjemmekontor i fremtiden så rushtids-problemene vil kanskje bli mindre.
  5. Lurer på gangen videre, sikkert noen som kjenner politikkens veier bedre enn meg... Saksgangen videre for dette forslaget er at det skal drøftes i Transportkomiteen. De lager en innstilling. Hvis den er positiv, så skal forslaget legges frem for avstemning i Stortinget. Hvis det blir flertall i Stortinget er det da en «anmodning om at Regjeringen legger til rette for dette». Da kan Regjeringen enten gi avslag, velge en ny høringsrunde eller vedta direkte en lovendring som foreslått i tidligere høring? Det må iallefall via Samferdselsdepartementet? Det er jo spesielt når tunge høringsinstanser som tidligere var negative har snudd. Tydeligvis basert på positive erfaringer fra utlandet. EDIT: Da er saksinfo hos Stortinget oppdatert med at behandling er berammet til 20 april.
  6. Dæven... Det var overraskende! ( Måtte dobbeltsjekke kalenderen..:-D) Morten Stordalen er ham jeg emailet litt med for et drøyt år siden.. Da hadde de gått ut av regjering, men han skrev at de fremdeles skulle jobbe for det, (selv om jeg hadde mine tvil). Mye positivt i den artikkelen. Tydeligvis gjort en del grunnarbeid. Både NMCU, Trygg Trafikk, Trafikkforum og KNA er bearbeidet og fremstår som positive (så lenge det er et skikkelig kurs). Dette er organsisasjoner med tyngde i denne saken. De refererer til positive erfaringer fra Tyskland.. Endelig løftes blikket ut fra Norge. Det er vel samferdselsministeren som har siste ordet i denne saken. Synes at Hareide har gitt et balansert og greit inntrykk så langt. Forventer at han vil gi det skikkelig behandling, og vurdere innspill og erfaringer fra utlandet. Link til forslaget på Stortingets sider: Dokument 8:121 S (2020-2021) - stortinget.no Edit: Litt mer fra NMCU: https://nmcu.org/forerrett-pa-lett-motorsykkel-bilister/11950/ Thumbs up!
  7. Har du en link til at Exxon ikke lenger er blant de 500 største selskapene i USA? Sier ikke at dette er feil, men det er noe jeg ikke har fått med meg? https://fortune.com/company/exxon-mobil/fortune500/ På Fortune 500, fra oktober 2020, ligger de på tredjeplass.
  8. Hvis det er et eller to bilder som skal sendes,, så bruker jeg wifi til mobilen. Løsningen på min RX100 IV er noe spesiell, man når en først skjønner det, så fungerer det bra. For større overføringer til PC bruker jeg minnekortleser. Litt «old school»... Skyløsninger har feilet for meg såpass mange ganger at jeg holder meg til hard copy. Photoshop er fremdeles mitt førstevalg for redigering. Redigerer relativt få bilder. Snapseed på mobilen er gratis og bra, så jeg editerer også RX100 bilder via den. Minnekortleser til min iphone blir flittig brukt. 🙂
  9. Jeg er Nikon-mann, men for kompaktkamera har jeg brukt diverse Panasonic Lumix, Fuji X100 og Sony RX100 III. Sonys RX100 er veldig bra, særlig i forhold til størrelsen. Det at det er lite og lommevennlig gjør at det lett blir med på tur. Det har en liten pop-up blitz, som har den geniale funksjonen at blitzen kan tiltes. Blitz som reflekteres fra taket gir i mange tilfeller et mye bedre og mer naturlig lys. Mindre knapper enn jeg foretrekker, men det er en naturlig konsekvens av størrelsen. Solid byggekvalitet (metall) og bra Zeiss optikk.
  10. Saken er død. Det er kun FrP som er tilhenger av dette. Om de kommer i regjering etter valget neste år og får Samferdselsdepartementet, kan det være at det kommer på bordet igjen. Individuelle transportmidler har jo fått en boost i 2020. Hvis «Forenklet førerrett for lett mc for innehavere av førerkort klasse B» kommer opp igjen får vi som er tilhengere gjøre en bedre jobb i høringsfasen. Særlig sørge for at utredere og beslutningstagere løfter blikket og tar inn erfaringer fra de 13 europeiske landene som har en slik ordning. Dette var helt fraværende i denne omgang.
  11. Hei. Foreldrene mine har noen få biller i kjelleren. Har forsøkt å finne ut hvilken type det er, og om det er noe som bør bekjempes. Sliter med å se forskjell på typene. Er det noen som kan bestemme art, utifra dette bildet?
  12. Interessant å høre norske erfaringer, takker! Ser ut som det er like raskt utvikling på el-mopeder som på el-biler. Leser at det er enkelt å endre hastighetsbegrensningen av og på, via en sekvens med gass-brems og skru av og på.. Har du noe erfaring med det? (rent hypotetisk, naturligvis..) https://supersocoforum.com/forum/tutorials/how-to-delimit-your-super-soco-ts-tc/#post-23 Er generelt negativ til trimming, er noe ukomfortabel med å kjøre et ulovlig kjøretøy. Noe som var bakgrunnen for at jeg solgte min de-restictede 2T Vespa og satset på A-lappen. Men, trim vs original er en annen debatt..
  13. Jeg tok intensivkurs i Stavanger, i april. Deretter langkjøring rett før oppkjøring i forrige uke. Veldig fornøyd med skolen, et godt og grundig læreprogram. Men jeg ble aldri helt sikker på kjøregårdsøvelsene. Fikk de til greit nok etterhvert, men greide aldri alle øvelsene helt 100% flere ganger på rad. Strøk med glans på første øvelse i kjøregården, krypkjøringen. Deretter strøk jeg vel også på alle de andre øvelsene, selv om jeg ikke veltet noen kjegler. For mye "armer og bein" i unnamanøver, og manglende gasskontroll i sving. Sensor var helt ok. Ikke spesielt hyggelig, men ikke hans feil. Nå er det fire ukers karantene før neste mulighet for oppkjøring, og lysten er borte. I juli er det sommerferie, eneste mulighet for meg å øve mer er kjøretimer. Med ytterligere to dobbelttimer, oppkjøring med oppvarmingstime er det ca 8 000kr til. I tilegg så er det trafikkdelen av oppkjøringen, kjøre med sensor på slep i en snau time... Så, per nå så er det full stopp for min del, og ser heller fremover. Men kanskje det endrer seg og jeg tar det opp igjen. Det var vel en kombinasjon av nerver under press, og at motivasjonen har vært varierende. Det er gøy å kjøre sykkel, men jeg vil jo mest bare ha en artig sak for å pendle mellom jobb og hjem og følge vanlig trafikk. Min erfaring er at en bør ha en indre driv for å lære dette, og at kjøregårdsøvelsene må sitte 110%, også under stress. Det hjelper nok også om en er yngre, jeg er midt i førtiårene. Lykke til med opplæringen! ?
  14. Super Soco TC ser jo virkelig flott ut. Tydelig inspirert av Honda CB12R. ? Hva er dine erfaringer med den, noen feil? Kvaliteten på Kina-produkter blir jo hele veien forbedret, men en kan neppe forvente samme kvalitet som etablerte japanske produsenter. 30000kr og ca 5 mil realistisk rekkevidde med ett batteri (mulighet for et ekstra reservebatteri). Etter et forsøk på å ta motorsykkellappen nå i våres, som endte med brutalt stryk på oppkjøringen er jeg tilbake på å vurdere ny moped.. Forenklet A1 på billappen blir neppe aktuelt før eventuelt FrP er tilbake i Samferdsesldepartementet, kanskje etter valget 2021..
  15. Ja ja... Slik går jo dagene. Nok en gang kom det ting i veien for dette forslaget. Det er neppe fremst i pannebrasken hos hverken Hareide eller Frp’ere i Transportkomiteen. Denne sesongen er kjørt. Jeg skulle begynne på Intensivkurs MC rett etter påske, men det er også meget usikkert. Vet at ATL har sendt innspill om at kjøreskolene bør få ta opp igjen opplæring på MC, snescooter og Tungtransport. For disse er det ikke «nærkontakt» mellom elever og lærere. Kjøreskolene blør jo penger om dagen... Og jeg har betalt 28000kr i forskudd for intensivkurset. Men, jeg vil jo ha kurset, så kansellerer ikke enda. ?
×
×
  • Create New...