Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, The Very End said:

Som sagt, nå sitter du / andre og ser situasjonen ut i fra etterpåklokskapens lys. Det er ikke alt man kan vite, samt at å stole på hverandre og inngå kompromisser har vært en enorm berikelse for politikken og samfunnet er hevet over enhver tvil.

Tyskland v/Merkel har blitt advart mot Russland mye tidligere. Jeg er langt ifra noen Trump-supporter, men han ga sa klart og tydelig at Tyskland var i ferd med å bli en "captive of Russia", den tyske delegasjonen lo av han. Flere land i Øst-Europa advarte om at Tyskland var i ferd med å gå for tett mot Russland, men pasifistene nektet. Men har hatt historien i bakhode når disse advarslene kom. Dette er derfor ikke noe man har kommet frem til i etterpåklokskapens lys. 

Endret av Albania
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Klovnen Lavrov er igjen ute med sitt verdensbilde som er snudd på hodet og agenda om at vesten er onde med ruzzofobi. Vi har vel alle skjønt mannen for lengst er dement, men 24.2. er da ikke SÅ lenge siden, og dette var datoen da alt endret seg (selv om datoen antakelig burde vært i 2008 eller 2014). Det var absolutt ingen andre som hadde skyld i det som skjedde da enn hans elskede fascistregime, som i for lang tid hadde gått med våte drømmer om mer land, gjerne med masse mat og olje tilknyttet.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/nWeA7J/lavrov-hevder-vesten-proever-aa-finne-forraedere-blant-russiske-diplomater

Endret av Pop
leif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, The Very End said:

Dette er jo unyansert til tusen. Tyskland kan gjerne kritiseres i etterpåklokskapens lys for å stole for mye på Russland, men intensjonen var god - at handlessamarbeid reduserer risiko for krig. Europa har i nyere tid vært mer stabilt enn all forgående historie, fordi store land som f.eks. Tyskland har gått frem for samarbeid på tvers av landegrensene. Dette har, med noen få unntak, skapt et mye bedre Europa. Er du uenig anbefaler jeg å se litt på historien.

Om intensjonen var god eller ikke spiller da ingen rolle om resultatet ble forferdelig. Og når du nevner historie så er det flust av eksempler på at veien til helvete er brolagt med gode hensikter.

Europa siden 2008 har opplevd en eksistensiell krise i form av manglende utvikling og identitet som har medført at land som Storbritannia faktisk har gått ut av unionen samtidig som støtten til EU i de store landene er farlig lav. Og kalle dette en stabil og vellykket politikk er litt merkelig. At en krig nå binder Europa sammen kan man vel ikke gi Merkel æren for, eller kan man?  

Uansett utfallet av det som nå skjer er det en utfordrende tid på vei for oss på dette kontinentet hvor mange land er nærme økonomisk katastrofe. Vi kan fortsette med det ideen om at den Europeiske liberalismen skal redde verden eller man må stikke fingeren i bakken og bli mer realistiske både med hensyn til vår rolle og forventninger. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (51 minutter siden):

Hmm, skjer det noe interresant i Kaliningrad?

Uten navn.png

Det er høy spenning mellom Russland og NATO, særlig med Finland og Sverige på vei inn i alliansen, og Kaliningrad er et vepsebol innenfor alliansens grenser, nært opp mot begge disse landene. På toppen av det hele er området fylt til randen av både defensive og offensive våpensystemer. Hvis Russland bestemmer seg for å gjøre et eksempel, er det herfra de raskest og mest effektivt kan gjøre det. Missilbrigaden deres er relativt stor, og bruker Iskander-M med en rekkevidde på nesten 500km og kan bære konvensjonelle og kjernefysiske våpen. Videre har den baltiske flåten deres base der med flere store skip, men jeg er litt usikker på hvor mange som fremdeles er der, jeg vet at tre av de store landgangsskipene i Ivan Gren klassen ble flyttet til Svartehavet i januar, men jeg har ikke fulgt med så nøye på dette.

Så, sånn sett er det litt selvmotsigende at Russland klager over at de får NATO på dørstokken.

Uansett, amerikanske offiserer har tidligere uttalt at de har en plan for å knekke Kaliningrad om det skulle bli nødvendig. Men, det er klart, de kan potensielt gjøre en del skade før NATO rekker å respondere, så de følger nok godt med på alt som skjer der.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Albania said:

Tyskland v/Merkel har blitt advart mot Russland mye tidligere. Jeg er langt ifra noen Trump-supporter, men han ga sa klart og tydelig at Tyskland var i ferd med å bli en "captive of Russia", den tyske delegasjonen lo av han. Flere land i Øst-Europa advarte om at Tyskland var i ferd med å gå for tett mot Russland, men pasifistene nektet. Men har hatt historien i bakhode når disse advarslene kom. Dette er derfor ikke noe man kommet har frem til i etterpåklokskapens lys. 

Tyskland med Merkel har på mange måter muliggjort denne krigen for Russland. Men de er ikke alene om det. 

Ta Italia som et eksempel, de har en av verdens største forekomster av skiferolje. De har valgt å ikke utnytte denne da de oppfatter selve operasjonen som skitten, noe den også er, og heller kjøpe billig energi av andre (som da må ta støyten). De valgte å si nei til atomkraft i sin tid fordi de ikke ville ha dette hos seg. Igjen var løsningen å kjøpe energi (gass) fra andre. De har altså tatt null ansvar for sin egen energiproduksjon og sikkerhet og resultatet er da total avhengighet av andre for den viktigste råvaren som finnes. Dette er rett og slett uansvarlig.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
minim skrev (17 timer siden):
D0vendyret skrev (17 timer siden):

Du sier jo egentlig det er greit med hva som hendte i Butsja (og andre plasser) - la Russerne få ta Ukraina og du vil få ett Butsja-Ukraina. DET er resultatet hvis Russerne får holde territorier. Kherson nå blir folk tatt og bortført, russere blir flyttet fra Russland og tar over leiligheter. Det er DET du vil ha ... forferdelig holdning

Nei det gjør jeg ikke.

Det er vel fordi de er i krig/konflikt. Jeg vil tro folk flest vil ha fred og spare mest mulig liv. Det er ihvertfall det jeg vil. 

Nå gjentar du bare Putins løgner om at de groteske overgrepene på sivile i Butsja bare er et naturlig resultat av at de er i krig spesialoperasjon. Sivile er ikke i krig. Sivile skal holdes utenfor og skånes, ikke være krigsmål.

Nei, du vil ikke ha fred og du vil ikke spare mest mulig liv. Du vil ha Butsja over hele Ukraina og deretter Moldova og deretter Baltikum osv osv. Ikke påstå noe annet, for det er en direkte konsekvens av det du sier.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Albania skrev (1 time siden):

Tyskland v/Merkel har blitt advart mot Russland mye tidligere. Jeg er langt ifra noen Trump-supporter, men han ga sa klart og tydelig at Tyskland var i ferd med å bli en "captive of Russia", den tyske delegasjonen lo av han. Flere land i Øst-Europa advarte om at Tyskland var i ferd med å gå for tett mot Russland, men pasifistene nektet. Men har hatt historien i bakhode når disse advarslene kom. Dette er derfor ikke noe man kommet har frem til i etterpåklokskapens lys. 

Skal sies at det ligger en del mer til dette og hvorfor Tysklands forhold til Trump-administrasjonen var helt på bunn. Det å si «Germans are very, very bad» og kalle Angela Merkel «stupid» var ikke akkurat diplomatiske sjakktrekk av Trump. Han trakk til Pentagons overraskelse også 10.000 soldater ut av Tyskland uten å gi noen begrunnelse, en avgjørelse Biden har reversert. For de grundige tyskerne spesielt oppfattes klovneri og slike impulshandlinger svært useriøst, spesielt når det påvirker deres sikkerhetspolitikk.

Så må vi ta med at Tyskland har en «aldri igjen og aldri alene» sikkerhetspolitisk tankegang som står ekstremt sterkt og fører til stor forsiktighet, kanskje overforsiktighet ovenfor for eksempel Russland. Det siste de ønsker er å igjen oppfattes av omverden som en aggressiv part, dette er ekstremt viktig. Derfor vil de alltid strekke seg langt etter diplomatiske løsninger og samarbeid selv med russerne. Noen ganger for langt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

https://edition.cnn.com/videos/world/2022/05/13/ukrainian-drones-combat-russian-forces-burnett-dnt-ebof-vpx.cnn/video/playlists/russia-ukraine-military-conflict/

Denne videoen (som også ble linket her for noen dager siden) om hvordan man i Ukraina bruker droner både for direkte angrep og å rekognosere for artilleri er helt nydelig.

Som nevnt gir dessverre Kina russerne tilgang til å spore de kinaproduserte dronene (eks. DJI) slik at de kan gå til motangrep.  Det snakkes om at man ønsker å få tilgang til amerikanske droner som ikke kan spores av russerne. 

Her håper jeg USA straks sender så mange droner de kan til Ukraina som svar på dette og at "gamergenerasjonen" i stadig større grad kan bidra til seier.

Jeg finner noen gamle artikler fra mars og april om at USA vil sende "switchblade", "Phoenix Ghost" osv. men har disse blitt sendt?

Jeg tenker at gamere, overklokkere og geeks bør klare å roote disse med ny og Kina-fri programvare. Gjerne som åpen kildekode med ukjent avsender sånn at hvem som helst kan verifisere at ikke kildekoden inneholder flere knep fra Kina eller Russland.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (23 timer siden):

The Political Song Contest.

Musikere har alltid hatt politiske budskap. Musikk har en unik formidlingsevne i så måte. Ettersom Europa er på det mest politisk spente siden 2. verdenskrig ventet jeg ganske mye politisering av det kanskje mest positive folkesamlende arrangementet i Europa. Jeg synes både arrangøren, fagdommerne og artistene gjorde en god jobb med å begrense det politiske trykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (17 minutter siden):

Er ikke alle som klarer å se lengre enn akkurat det trekket som blir gjort nå..

Han klarte det ikke i dagene før invasjonen heller, der han insinuerte at USAs etterretning om russisk invasjon var oppdiktet, skyldte på vesten for eskalering og hevdet Ukrainas sak ikke er vår sak.

https://www.dn.no/globalt/sikkerhetspolitikk/utenrikspolitikk/nato/kronikk-kan-vi-fa-se-filmen-denne-gangen/2-1-1170539

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
minim skrev (16 timer siden):

Det er sant,  men alt som har skjedd så langt tyder på at jeg har rett og vil få rett så vi får se. Jeg håper jeg tar feil!

Nå har jeg dog blitt omvendt og skjønner at Ukraina er så nære seier som en får blitt så det er bare å kjøre på med våpen støtte så er det hele over innen kort tid.

Selvsagt tar du feil når du påstår at det vil spare liv å la terrorstaten Russland invadere, voldta og utrydde det ukrainske folk og bruke de som kanonføde ved neste front mot vesten. Det er så åpenbart feil at det er ganske absurd at du ikke ser det.

Nei, seieren over terrorstaten Russland er ikke rett rundt hjørnet. Det er ikke det som er poenget heller. Poenget er å stoppe terrorstaten fra å konsumere stadig flere byer og land for så å terrorstyre disse med blodig makt. Det sparer ikke liv. Det bare eskalerer situasjonen, omtrent som bensin på bålet, eller at skolens bølle får fritt leide fordi det er ubehagelig å ta et oppgjør med vedkommende.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Selvsagt tar du feil når du påstår at det vil spare liv å la terrorstaten Russland invadere, voldta og utrydde det ukrainske folk og bruke de som kanonføde ved neste front mot vesten. Det er så åpenbart feil at det er ganske absurd at du ikke ser det.

Nei, seieren over terrorstaten Russland er ikke rett rundt hjørnet. Det er ikke det som er poenget heller. Poenget er å stoppe terrorstaten fra å konsumere stadig flere byer og land for så å terrorstyre disse med blodig makt. Det sparer ikke liv. Det bare eskalerer situasjonen, omtrent som bensin på bålet, eller at skolens bølle får fritt leide fordi det er ubehagelig å ta et oppgjør med vedkommende.

Jepp, selvsagt.

Lenke til kommentar
minim skrev (36 minutter siden):

Jepp, selvsagt.

Det er en ting jeg ikke forstår hos de som mener at Ukraina og Vesten skal gjøre noe annet enn det en nå gjør.

Skal Vesten slutte å støtte Ukrainerne med våpen og økonomisk hjelp ?

En kan gjerne være kritisk, men presenter i så fall et alternativ. Ingen vet hva Putin og russerne vil, ikke Putin og russerne heller. De driver stadig og justerer målene sine, først skulle de ta kontroll over hele Ukraina, deretter ble det Donbas og kysten langs Svartehavet slik at Ukraina ble avskåret fra Svartehavet og det blir en russisk "landbro" til Moldova. 

Blir Ukraina avskåret fra vestlig hjelp er det en ting som er brennsikkert, Putin og russerne blir ikke mindre grådige, da vil de ha mer.

Så spytt ut og gi et bedre alternativ, og ikke kom trekkende med at, "partene må sette seg ned å bli enig om en fredsløsning." Akkurat den er omtrent like meningsfylt som å si at det er bedre å være rik og frisk, enn syk og fattig.

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...