Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

On 5/14/2022 at 3:19 PM, ForTheEmperor said:

Ingen årsak. Det kan være lett å beskylde noen her for pro-russisk når de sier de vil at krigen skal ta slutt uten å ha samme mening som flertallet er her for. 

Men noen ganger mener jeg Ukraina må kanskje akseptere at noen ting kan de ikke ta tilbake igjen. For eksempel Krim og de områdene som ble til bananrepublikkene Donetsk og Luhansk før 2022 krigen. Ja desverre så tror jeg de må også forlate Mariupol. Hvis russerne er med på å ha en våpenhvile med betingelse at de områdene som er nevnt vil bli under russiske kontroll, så mener jeg Ukraina bør si ja til. For å få stoppet krigen ihvertfall midlertidig og spare sivilie liv. 

Når det gjelder våpenleveranse, så mener jeg det holder med droner, ammunisjon, NLAW og bærbare luftvernsystemer. De er godt nok til å drive russiske styrker ut fra okkuperte områder. Er ikke de hit and run taktikken som har drevet russerne ut? 

Du kan ikke få både i pose og sekk. Altså fred og våpenleveranser samtidig. Da blir det jo ingen fred likevel. Jeg stemmer for videre våpenleveranser så ruzzerne får kjenne det litt og pisser i buksa. Etterhvert når etteretning merker disse tendensene, så kan Ukraina foreslå fredsforhandlinger. Da må de gi i fra seg mindre landområder, få bevare kyststripe, oljerettigheter og det ene med det andre. Samtidig som at ruzzerne får større trøbbel med gjenoppbygging av for store militære kapasiteter. Så kan russerne internt gjøre hva faen de vil. De er ikke særlig velkommen til Vesten lengre inntil noen omganger regiméskifter. For jeg tror det krever mer enn et regiméskifte før bøllene forsvinner eller lar noen av bøllene i stikken for å vinne litt fra en demokratisk løsning og bånd til markedet igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (2 minutter siden):

Da var det lite sannsynlig scenarier med folkemord/tortur osv av 40 millioner mennesker. Om det var høy sannsynlighet for det så forstår jeg enda mindre av hvorfor Nato og nabolandene ikke går inn med styrker å bistår.

Fordi Ukrainerne klarer det selv og man vil ikke eskalere situasjonen. NATO har heller ikke mandat til å gå inn, så det måtte i så fall vært hvert enkeltes lands avgjørelse. Det er dokumentert hvordan russerne ser på Ukrainere - så dette vet vi også. Sannsynligheten for at noen skal syns/mene noe slik om andre lands innbyggere er så og si 0(null), men det viste seg feil. Du vil jo ikke se fakta

  • Liker 6
Lenke til kommentar
On 5/14/2022 at 4:25 PM, Dragavon said:

Problemet her er jo ikkje det russiske folket, men putler's styre.

Det aller beste hadde vore om noen litt mere progressive russere fikk fjernet putler og etablert ett bedre styre i ruzzland. Ett styre som ville være en god og fredelig nabo, ikkje en brutal bølle som vil herse med alle.

Haddu putlers styre forsvunnet og det nye styret trukket seg ut av Ukraina og bedt om unnskyldning for putlers galskap så hadde alle sanksjoner forsvunnet på dagen.

Hele resten av verden vil helst ha ett fredelig russland.

En burde vel ha noen observatører for demokratidannelsens skyld? Kanskje også noen styrker plassert i noen tiår for å påse at observatørene ikke blir kastet ut.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (4 minutter siden):

Målet er ikke at alle skal være enig i at som skrives bare for å være enig, men at man argumenterer basert på beste tilgjengelige faktagrunnlag. Her har vi i denne tråden arrestert og rettet på hverandre mange ganger allerede.

Da er det fint å kunne si at man tok feil, men samtidig provoserende når man ikke tar høyde for noen grundige etablerte faktagrunnlag, argumenterer for dette lenge, for så å si dere tar feil, men jeg har skiftet mening og er enig for at det ikke blir krig her også. 

Da er det bedre å avslutte med å bare si la oss være enige i å være uenige. Ellers virker det bare veldig lite oppriktig. Men, det er mulig det er måten du formulerer seg på som ikke treffer meg og min forståelse av din tekst riktig. 

Det er helt sant og et viktig fokus det.

Jeg er nok ikke den beste på å formulere meg, men jeg innser at dette ikke er noen nytte for tråden og da er det bedre å avslutte det her ved å være enig så tråden kan holde seg til tema siden mange blir mer opptatt av meg enn saken. Saken er langt viktiger enn meg :) Jeg skulle som sagt trekke meg bort fra tråden, men svarte noen poster nå som tilskrev meg meninger jeg ikke hadde og utsagn jeg ikke har kommet med, men nå skal jeg være stille :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ikke forundre meg

Spoiler

 

Forklaring

Spoiler

On May 14 and 15, through insider channels from 4 different sources (including Russian military personnel who have a financial interest and periodically transmit data), the InformNapalm international intelligence community received an array of information. The totality of these data suggests that on May 16-17 or later in Mariupol, the implementation of large-scale actions of the RF Armed Forces with the participation of captured Ukrainian servicemen and civilians abducted by Russians is being prepared. It is planned to involve a total of up to 2,000 people in information and psychological activities. Preliminarily, the global plan of the command of the RF Armed Forces is not completely clear, but we will announce the key data that the Russians have planned for May 16-17.

🔥 bring up to 2000 captured people to Mariupol. 🔥 send reconnaissance troops to Mariupol, who without fail received an order to take gas masks, a full set of OZK and additional small backpacks, the contents of which are unknown. 🔥 send 6 tank trucks to Mariupol, the contents of which are unknown. Accompanied by guards in armored vehicles.

Analysts of InformNapalm, based on the data obtained, suggest that the command of the Russian Federation can use the captured people to create a picture of the Russian propaganda media that the defenders of Azovstal surrendered and then try to use the contents of the tanks (possibly chemicals) to “smoke out” the real defenders from their positions. Also, prisoners can be used as a human shield for the implementation of the assault operation. There may be other scenarios.

Recall that on February 23, 2022, 8 hours before the full-scale invasion, InformNapalm volunteers, relying on the data of our insiders from the ORDLO, published data on anomalous orders to the LDNR militants to completely turn off mobile phones on the collision line. Therefore, we believe that yet another information from insiders can be an important part of the puzzle and, if not completely disrupted, then at least warn of the aggressor's large-scale plans to conduct a bloody information and psychological operation in Mariupol.

Edit: Jepp, det ser faktisk ut som de vil bruke kjemikalier mot stålverket og kanskje andre uhyrligheter. Vi får bare håpe de skjønner at verden vet på forhånd og at deres egen befolkning også etterhvert vil se det

Mayor of Mariupol: We are witnessing the largest evacuation from the city since the beginning of the Russian attack

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/14/2022 at 8:02 PM, Espen Hugaas Andersen said:

De fleste europeere er sjokkert over Russlands invasjonskrig, de målrettede angrepene mot sivile og tendensene til folkemord. Om det ikke var for NATO kunne dette skjedd i hvilket som helst europeisk land. Det er derfor det treffer dypt i sjelen til Europa.

Det er ganske oppsiktsvekkende at folket i Europa hadde større Ukraina-sympati enn disse fagjuryene i European Song Contest. Om det ikke allerede er nevnt i tråden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Britisk etterretning melder om stillstand i Donbass i sin ferskeste offentlige oppdatering, i det hele tatt en svært positiv melding dette.

De mener Russland nå har tapt en tredjedel av landstyrken de mobiliserte ved invasjonens start, og at det er lite sannsynlig at de kan få fart på sakene innenfor den kommende måneden.

FSxkHzSWIAEHPtm?format=jpg&name=medium

Kilde:

Spoiler

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, minim said:

Aner ikke og har ikke ment noe om det. Sånne vurderinger får ekspertene her inne og andre statsledere finne ut av.

Det bare bare det å arrangere MGP i et land det ikke er noe igjen av neste år som ikke gir mening annet enn til propaganda muligens ^^

Det betyr mindre når Ukraina får arrangere MGP. Kan hende de kjører det i Storbritannia bare for å ta et eksempel, eller i Polen på ukrainernes ledelse. Eller at de lar den som har andreplassen være arrangør i mot at Ukraina får være arrangør en gang i framtiden.

Eller at de bygger arena nær NATO-grensene, og at det rulles ut en del utstyr i nærheten for å forsvare rakettangrep. Eller at situasjonen i Ukraina er blitt bedre om før ett års tid. Det er sikkert ikke mangel på pengestøtte for å få det til heller. Russerne kommer ikke til å få invitasjon på en god stund regner jeg med i denne konkurransen.

Jeg vet ikke hvordan de løser det. Det viktigste er å få i orden et stabilt Ukraina, og å destabilisere ruzzerne tilstrekkelig militært til at de aldri igjen tør angripe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, minim said:

Nei det er overhode ikke hva jeg sier.

Jeg observerer resultatet. .

Hadde det siste vært en mulighet så for all del er det den beste løsningen. Jeg tror bare det er helt urealistisk å håpe på.

Du hadde likt en Hitler-styrt verden altså? :roll:

Eller for å være litt mer rettferdig med deg. Når skulle man ha ytt motstand i mot noe sånn som var i emming?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan se ut som også de fra Moskva nå får innkalling. Uff, nå blir det ett helvete for Putin fra hans egne når tapene slår innover de

Spoiler

 

Edit: Det kan virke som det er mer "It’s “hey - would you like to go to Ukraine” type of situation" - Håper få vil, så kanskje han skjønner at motivasjon er dårlig og det sier litt når det er 'rikfolk' fra Moskva og ikke kun fra fattige områder det nå prøves å skaffe folk.

Endret av D0vendyret
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, minim said:

Det tror jeg ja for russerne gir seg nok ikke før hele Ukraina ser ut som Mariupol så vi drar ut konflikten nå og lar mange menneskeliv gå med. Vi får se hvem som får rett til slutt.

De har ikke sjans å gå igjennom Europa som du skisserer. Går Nato inn møter de veggen bokstavelig talt. Hvorfor ikke Nato går inn å stopper det nå er en annen ting,  men det er nok gjort vurderinger av folk som kan dette vil jeg tro.

Nja, når du ser hvor mange land som er nøytrale i FN, så kan det tenkes at NATO-medlemsland kan gå inn. Hele NATO kan vel ikke gå inn før ruzzerne har gjort et tilstrekkelig overtramp overfor et NATO-land? Jeg forstår logikken i at NATO sitter å betrakter det. Det er ikke av gladiator-lyster som noen i tråden ville ha det til. Husker ikke hvem som nevnte det.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Men med vestlige våpen, så kan Ukraina vinne. Det er egentlig den eneste raske løsningen for å få slutt på krigen.

Og de eneste som anerkjenner at ukrainere har en kultur som er verdt å ta vare på er nasjonene i Vesten ser det ut til. For hadde dette vært viktig så hadde flere nasjoner i FN stemt i ukrainernes favør, etter ruzzernes krigshandling startet nå i 2022.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, minim said:

Jeg vil heller si at det er naivt å tro at Russland gir seg med tap. Jeg har ikke sagt at Russland vil ha fred. Jeg ønsker fred og å spare mest mulig liv. Russland har nok andre prioriteringer, men jeg tror ikke man skal sammenligne hva som skjer i krig og hva som hadde skjedd om krigen hadde vært over.

Putin trodde at han skulle slippe unna med disse røverstrekene også. Men nå sitter han "med skjegget" fastklemt, for å ha vært en slik bølle.

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, minim said:

.. Altså drar en det bare ut i tid, mer død og elendighet og mange sivile går med i kampene siden Russlan er helt ukritiske til sivile tap og krigsforbrytelser.

Da har du kanskje ikke fått med deg at enkelte russere har vendt seg i mot sine egne. Jeg kjenner ikke tallene, men det har blitt nevnt før i denne tråden. Du tror ikke de går lei når det blir nok russere som kjemper i mot russere?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ad "denazifisering" av Ukraina så faller det jo litt på sin egen urimielighet

1) Ukraina ble annektert av Russland (fra Polen) i 1939 hvilket vil si at "Russerne" som slåss mot nazistene dengang inkluderte Ukrainere

2) Putin "hedrer" veteraner fra WW2 ved f.eks. å bombe huset til 97 år gamle Ivan Lysun  uten for Kharkiv

https://www.youtube.com/watch?v=GLgzh1_mJw0&t=693s

Er ikke det en logisk "kortslutning" ift nazi-narrativet så vet ikke jeg.

3) Videre et artig intervju av en Russisk pilot som ikke kan forklare hvorfor de bomber Ukraina... han bare følger ordre (som nazistene også hevdet etter krigen...)

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/stor-trussel-mot-norge-pa-sikt/76093807

 

Sitat

- På sikt, tror jeg at jeg kan si 4, for «stor trussel mot Norge». Det er fordi Russland helt sikkert vil lære av de feilene de har gjort nå. De vil helt sikkert gjenoppbygge styrkene sine. Og med det styret de har, er det ingen politiske, moralske eller juridiske begrensninger på deres bruk av makt. Det holdes bare i sjakk av at vi er i stand til å yte motstand.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...