Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

8 hours ago, G said:

Det er utrolig vanskelig. Man har ikke kapasitet eller teknologi god nok, har man vel? Mulig man burde ha laser på jordoverflaten, siden romkrig er uaktuellt for all framtid? Mulig du må til med superledere fram til en laser, også ha nok lasere og superledere fram til dem for å dekke det du vil dekke av landjord.

Obs, superledere er kun en lavmotstands strømgate for de som tror at det er noe mer supert enn det.

Det er utrolig vanskelig. Det er ikke et problem om N Korea sender tre fire raketter. Disse blir trolig tatt ut men med flere hundre icbm’s med mirv så snakker man om kanskje to tre tusen objekter pluss like mange «decoys» som må tas ut. Absolutt ingen har kapasitet til det.

man må nesten sette sin lit på at Russerne er like ræva på å vedlikeholde sitt atom Arsenal som resten av sitt utstyr.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke fulgt med i tråden, men en "klarsynt" sa til meg (tror det var et uhell at det ble sagt i det hele tatt) at det ble værre etterhvert i Norge og at Russland kom til å gå inn i Finnmark, akkurat slik går inn i Ukraina. Noen tanker om dette?

 

Ser jo at både Sverige og Finland skal inn i NATO nå straks.

Endret av xrays
Lenke til kommentar
8 hours ago, G said:

Du kan ikke få både i pose og sekk. Altså fred og våpenleveranser samtidig. Da blir det jo ingen fred likevel. Jeg stemmer for videre våpenleveranser så ruzzerne får kjenne det litt og pisser i buksa. Etterhvert når etteretning merker disse tendensene, så kan Ukraina foreslå fredsforhandlinger. Da må de gi i fra seg mindre landområder, få bevare kyststripe, oljerettigheter og det ene med det andre. Samtidig som at ruzzerne får større trøbbel med gjenoppbygging av for store militære kapasiteter. Så kan russerne internt gjøre hva faen de vil. De er ikke særlig velkommen til Vesten lengre inntil noen omganger regiméskifter. For jeg tror det krever mer enn et regiméskifte før bøllene forsvinner eller lar noen av bøllene i stikken for å vinne litt fra en demokratisk løsning og bånd til markedet igjen.

Kunne en fredsavtale inkludere rettslig oppgjør av noe slag?

Og at russerne får skikkelig informasjon om hva som foregikk?  Altså at de russiske løgnene blir tilbakevist innen hele Russland?  Dvs Putin ikke får beholde sine løgner i fred?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
G skrev (6 timer siden):

Jeg linket inn til at de svenske Sosialdemokratene nå offisielt har bestemt seg for å søke NATO medlemskap. Det betyr at det er et klart flertall i den svenske Riksdagen til å søke NATO medlemskap. Dette har for så vidt vært ventet, men nå er det offisielt. Fra før av vet vi at finnene allerede har bestemt seg.

Jeg leser også at det svenske utenriksdepartementet i flere uker har arbeidet med søknaden, og at den er ferdig. Det ryktes at den offisielle svenske søknaden kommer allerede på onsdag og at de finske og svenske søknadene skal behandles med expressfart.

Hvis dette går veien så betyr det at vi ikke lenger er avhengig av GB og USA for å forsvare Norden, og for Norges del Finnmark og Troms.

Det er vanskelig å undervurdere hvilken enorm sikkerhetsmessig forbedring dette vil utgjøre for Norge, vi er et lite land med en ytterst begrenset forsvarsmakt. Nå går vi i allianse med 11 million svensker og fem million finner, fra før av har vi fem million dansker. Jeg tar med islendingene også selv om de bare utgjør 250.000, men de ligger godt strategisk plassert og norske Orion og Poseidon fly benytter allerede Keflavik basen i den grad det er behov for det.

Det vil bli opprettet en felles nord kommando i NATO og dette vil bli koordinert med felles øvelser, felles innkjøp og produksjon av forsvarsmateriell osv.

NATO avdeling Norden vi ha over 300 moderne kampfly. Danmark, Finland og Norge har alle kjøpt F - 35, og vi har over 100 av de som er av såkalt femte generasjon, russerne har praktisk talt ingen operative kampfly av femte generasjon.

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
xrays skrev (17 minutter siden):

Har ikke fulgt med i tråden, men en "klarsynt" sa til meg (tror det var et uhell at det ble sagt i det hele tatt) at det ble værre etterhvert i Norge og at Russland kom til å gå inn i Finnmark, akkurat slik går inn i Ukraina. Noen tanker om dette?

 

Ser jo at både Sverige og Finland skal inn i NATO nå straks.

Om Valdemar er tussete nok til å forsøke seg på å ta Finnmark vil han måtte møte hele NATOs vrede. NATO er en teknologisk, kvantitativ og kvalitativ overlegen makt sammenlignet med Russland, og selv ikke et fullmobilisert Russland med 12 måneders forberedelser vil være i stand til å vinne.

At Finnmark kanskje frister en russisk diktator med imperialistiske ambisjoner er forståelig all den tid Finnmarkskysten er strategisk verdifull med sine fjorder, havner og flyplasser, noe man trenger for å sikre seg adgang til Atlanterhavet for den russiske Nordflåten. Nordflåten er for øvrig den største flåten i den russiske marinen, og med et avstengt Østersjøen og et avstengt Svartehavet (Bosporos er stengt for marinefartøyer) er Russlands marine i Europa langt på vei innelåst. 
Men; om Russland skulle prøve seg på Finnmark vil de slite etter relativt kort tid. De vil trolig kunne komme seg et stykke på vei inn i Finnmark, men det vil være under konstant trussel fra Finland og Sverige på fremstøtets sørlige flanke, og allierte marinefartøyer i Barentshavet vil utgjøre en konstant trussel mot russiske baser på Kola-halvøya.

Man skal angivelig aldri si aldri, men jeg finner det lite troverdig at noe slikt skulle være i emning. Og å oppmarsjere for et slikt forsøk vil ikke kunne skje uten at det oppdages.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
xrays skrev (37 minutter siden):

Har ikke fulgt med i tråden, men en "klarsynt" sa til meg (tror det var et uhell at det ble sagt i det hele tatt) at det ble værre etterhvert i Norge og at Russland kom til å gå inn i Finnmark, akkurat slik går inn i Ukraina. Noen tanker om dette?

 

Ser jo at både Sverige og Finland skal inn i NATO nå straks.

Noen måneder til i Ukraina no så har ikkje ruzzland styrker til å invadere Legoland engang.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det ble vel skrevet noe om det i går og jeg har kanskje ikke lest alt som er skrevet, men det kommer stadig inn informasjon som bekrefter at Ukrainske styrker nå starter en større mot-offensiv, og at målet er Izium. Så vidt jeg kan se fra forskjellige kilder så har denne i stor grad utspring fra områdene i Chuhuiv med E40/M03 som forventet dirkete rute samt mindre veier mot Kupiansk for å kutte forsyningslinjene nordfra og potensielt bruke den sørlige P79 som ekstra angrepsvektor etter hvert. Hvor rask fremrykningen vil være har jeg ikke sett noen informasjon om, men det virker som man nesten by-passer Balakliia, men jeg har ikke sett noen eksakte bekreftelser på det. Det påstås at det kan være rundt 20000 Russiske soldater i Izium, så dette blir potensielt en hard kamp, særlig om man må ta høyde for egne sivile. Det er ikke like mye informasjon om det som jeg har sett, men jeg vil gå ut i fra at Ukraina også samtidig vil presse vestfra langs P79.

Ved å ta Kupiansk og kutte forsyningene der vil det også bli vanskeligere for Russland å presse sørover fra områdene rundt Koroviy Yar og sør-østover fra Tykhotske mot områdene mellom Svyatohirsk og Adamivka som er befestet av Ukrainske styrker. Per nå foregår kampene her i hovedsak i byene Oleksvadrivka, Dovhenke og Dolyna. Lykkes de her smuldrer Russernes muligheter til å bevege seg videre mot Slovjansk, og åpner for at styrkene der kan presse tilbake nordover, eller eventuelt kan bidra i retning Sieverodonetsk.

Sieverodonetsk er godt befestet, og er hjulpet av terreng og elver, men det er også betydelig press i området. Russland har forsøkt å flytte seg inn østfra mot Zolote og Popasna, for så å potensielt bevege seg nord for å angripe Sieverodonetsk fra flere retninger, men det virker ikke som den offensiven er særlig solid.

Lenger øst har det ikke skjedd noe særlig så vidt jeg kan se, det er stadige forsøkt, men de klarer ikke å stable på beina en offensiv av betydning noe sted.

Tilbake nord så er den nordgående offensiven fra Kharkov mot Vovchansk fremdeles pågående, men den har blitt forhindret av en tanksbataljon vest for Vovchansk. Men, ukrainske styrker er potensielt i stand til å angripe forsyninger fra Belgorod som går sørover på T2104.Om disse brytes mister også Russland i stor grad også evnen til å forsyne krigen fra Belgorod.

Altså virker det som at Izium vil være det mest "spennende" området å følge utviklingen i med den informasjonen jeg kan finne så langt.
 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Baltikum utålmodig med Tyskland: − Er det slik man behandler vennlige land?

Latvias forsvarsminister går i strupen på Tyskland: – Tilliten nærmer seg null, sier Artis Pabriks.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/k696aj/baltikum-utaalmodig-med-tyskland-er-det-slik-man-behandler-vennlige-land

Pasifistene i Tyskland er skadelige for landet. De må tas et oppgjør med. 

Endret av Albania
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (42 minutter siden):

Hva skal russerne i Finnmark etter? Hvis de først skal trigge respons fra Nato, så er kanskje ikke Finnmark god nok grunn, eller?

Hvis man skulle vurdert strategisk fra russisk side opp mot en krig mot NATO, så ville naturligvis nordområdene av Norge vært vitale for Russland å kontrollere med tanke på deres egen nordflåte. Mindre kritisk i dag kanskje, enn for noen år tilbake, ettersom nordområdene ikke er like mye tilfrosset i dag som den gangen, men dog, hele Norge er å anse som svært strategisk viktig for begge sider pga geografien.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Albania said:

Baltikum utålmodig med Tyskland: − Er det slik man behandler vennlige land?

Latvias forsvarsminister går i strupen på Tyskland: – Tilliten nærmer seg null, sier Artis Pabriks.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/k696aj/baltikum-utaalmodig-med-tyskland-er-det-slik-man-behandler-vennlige-land

Pasifistene i Tyskland er skadelige for landet. De må tas et oppgjør med. 

Det er faktisk lurt å stoppe opp, tenke og deretter handle i krig. Om NATO hadde brukt strategien som krigshisserne på sosiale medier forslår hadde vi hatt atombomber i huet allerede. Enn hvor jævelig det er å stå på sidelinjen og se krigen utspille seg, så må vi sørge for at det tas kloke beslutninger. Tyskland vet dette smertelig godt. Å ha hode kaldt er essensielt for verdens fremtid i denne og antagelig kommende konflikter.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, The Very End said:

…., så må vi sørge for at det tas kloke beslutninger. Tyskland vet dette smertelig godt. Å ha hode kaldt er essensielt for verdens fremtid i denne og antagelig kommende konflikter.

Med tanke på alt det idiotiet Tyskland har drevet med siste 20 årene så vil jeg ikke håpe på at de tar «kloke» beslutninger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, scuderia said:

Med tanke på alt det idiotiet Tyskland har drevet med siste 20 årene så vil jeg ikke håpe på at de tar «kloke» beslutninger

Dette er jo unyansert til tusen. Tyskland kan gjerne kritiseres i etterpåklokskapens lys for å stole for mye på Russland, men intensjonen var god - at handlessamarbeid reduserer risiko for krig. Europa har i nyere tid vært mer stabilt enn all forgående historie, fordi store land som f.eks. Tyskland har gått frem for samarbeid på tvers av landegrensene. Dette har, med noen få unntak, skapt et mye bedre Europa. Er du uenig anbefaler jeg å se litt på historien.

Endret av The Very End
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nye rykter går ut på at Putin har blodkreft, og disse stammer fra en oligark nær Putin jeg ikke husker navnet på. Det er som alltid totalt ubekreftet. Men, et memo internt sendt til alle FSB ledere gir ordre om å se bort i fra alle slike rykter, samt å slå ned på ryktespredning internt i organisasjonen samt i andre enheter. Det er altså på det rene at det ikke bare er i vesten det spekuleres i at Putin er syk.

Ellers går Russisk TV hardt ut mot vesten og hevder at NATO gjør seg klare til et angrep mot Russland. De går også hardt ut mot CIS landene og deres manglende vilje til å støtte Russland til tross for at de har fått æren av å inneha Russiske pass. Det oppfordres i praksis til press på mange plan for å "presse" eller lokke folk til å melde seg i den Russiske hæren. Særlig menes det fra TV at de kan utnytte fattigdom og høy arbeidsledighet i flere regioner til å kjøpe soldater til kampen. Alt selvfølgelig frivillig. 

Det er nå også opprettet egne fengsel i østlige deler av Ukraina for soldater som nekter å kjempe i krigen.

OG, soldater skal vist nok bli kremert i en "Chicken Coop"... Her må det være noe som er "lost in translation".

In Zaporizhzhia Region, the Russians Have Turned a College into a Prison, and a Chicken Coop into Crematory — tsn.ua

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
20 minutes ago, The Very End said:

Det er faktisk lurt å stoppe opp, tenke og deretter handle i krig. Om NATO hadde brukt strategien som krigshisserne på sosiale medier forslår hadde vi hatt atombomber i huet allerede. Enn hvor jævelig det er å stå på sidelinjen og se krigen utspille seg, så må vi sørge for at det tas kloke beslutninger. Tyskland vet dette smertelig godt. Å ha hode kaldt er essensielt for verdens fremtid i denne og antagelig kommende konflikter.

Det er forskjell på retorikk vs handling. Tyskland er alt annet enn et godt eksempel de siste 20 årene. Øst-tyskeren Merkel skal ha en vesentlig del av skylden for dette. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Albania said:

Det er forskjell på retorikk vs handling. Tyskland er alt annet enn et godt eksempel de siste 20 årene. Øst-tyskeren Merkel skal ha en vesentlig del av skylden for dette. 

Som nevnt i tidligere svar, for å forstå valgene og hvorfor både retorikk og handling har vært som de har vært, må man se på historien. Enkle ja / nei, du er snill / du er slem holdninger fungerer kanskje hjemme og i visse politiske lag, men i storpolitikken kreves det mer nyanser.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Very End said:

Som nevnt i tidligere svar, for å forstå valgene og hvorfor både retorikk og handling har vært som de har vært, må man se på historien. Enkle ja / nei, du er snill / du er slem holdninger fungerer kanskje hjemme og i visse politiske lag, men i storpolitikken kreves det mer nyanser.

Nyanser? Pasifisme mot aggressive stater har aldri vært løsningen. Det er et ubestridt faktum. Man skal på det lengste sikre fred, men ikke for enhver pris. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Albania said:

Nyanser? Pasifisme mot aggressive stater har aldri vært løsningen. Det er et ubestridt faktum. Man skal på det lengste sikre fred, men ikke for enhver pris. 

Som sagt, nå sitter du / andre og ser situasjonen ut i fra etterpåklokskapens lys. Det er ikke alt man kan vite, samt at å stole på hverandre og inngå kompromisser har vært en enorm berikelse for politikken og samfunnet er hevet over enhver tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...