Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Stortingsrepresentant og leder for justiskomiteen, Helge André Njåstad (Frp), etterlyser full oversikt over antall personer med russisk statsborgerskap eller dobbelt statsborgerskap som har oppholdstillatelse i Norge.

https://www.nettavisen.no/nyheter/helge-andr-njastad-frp-etterlyser-full-oversikt-over-russere-i-norge/s/5-95-2578581

Sitat

Utlendingsdirektoratet (UDI) opplyser til Nettavisen at det er om lag 5500 russiske statsborgere med gyldig oppholdstillatelse i Norge, hvorav 2766 har permanent opphold.

UDI, som viser til SSB-tall, sier det er 22.254 personer i Norge med russisk landbakgrunn.

Screenshot2025-08-22at10-43-51KreverfulloversiktoverrussereiNorge.png.e7df2806422f8eb25533e8654d36d49d.png

Sitat

Justisminister Astri Aas-Hansen (Ap) svarer at Politiet og PST vil vurdere konkret om enkeltpersoner kan utgjøre en trussel, uavhengig av vedkommende sin bakgrunn og statsborgerskap.

Jeg er godt fornøyd med svaret fra justisministeren. Vi trenger nok ikke en egen database over disse 5500 eller 22k personene. Både fordi mange av de er er enten som nøytrale eller som politisk flyktning (noe som gjør databasen ettertraktet for nettopp russiske hackere), og fordi den russiske trusselen er ikke nødvendigvis knyttet til russisk bakgrunn eller statsborgerskap. Se for eksempel på partiet FOR. Mange av de har ikke russisk bakgrunn men jobber likevel for et russiske interesser, bevisst eller ubevisst. Jeg tror det hadde blitt for drøyt og autokratisk med en database / svarteliste over FOR-medlemmer, men tror likevel at f.eks medlemskap, statsborgerskap eller bakgrunn kan være en indikator for å gjøre andre undersøkelser på individnivå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Sitat

– Det er ikke overraskende at Extinction Rebellion og Greta Thunberg i fraværet av argumenter tyr til usaklige fraser som «å hate ungdommer». Det er heller ikke overraskende at denne gjengen ikke forstår sammenhengen mellom sikkerhetspolitikk og energipolitikk, sier Velle til Nettavisen.

https://www.nettavisen.no/nyheter/simen-velle-angriper-greta-thunberg-en-gavepakke-til-russland/s/5-95-2578958

En fyr med standpunkter jeg har lite til overs for i mange sammenhenger, men her overrasker han meg positivt. Dvs. signalene om at han og FpU tar sikkerhetspolitikken på alvor.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (19 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/helge-andr-njastad-frp-etterlyser-full-oversikt-over-russere-i-norge/s/5-95-2578581

Screenshot2025-08-22at10-43-51KreverfulloversiktoverrussereiNorge.png.e7df2806422f8eb25533e8654d36d49d.png

Jeg er godt fornøyd med svaret fra justisministeren. Vi trenger nok ikke en egen database over disse 5500 eller 22k personene. Både fordi mange av de er er enten som nøytrale eller som politisk flyktning (noe som gjør databasen ettertraktet for nettopp russiske hackere), og fordi den russiske trusselen er ikke nødvendigvis knyttet til russisk bakgrunn eller statsborgerskap. Se for eksempel på partiet FOR. Mange av de har ikke russisk bakgrunn men jobber likevel for et russiske interesser, bevisst eller ubevisst. Jeg tror det hadde blitt for drøyt og autokratisk med en database / svarteliste over FOR-medlemmer, men tror likevel at f.eks medlemskap, statsborgerskap eller bakgrunn kan være en indikator for å gjøre andre undersøkelser på individnivå.

Er nok større sannsynlighet at jeg kunne vært en spion, eller drivet med sabotasje enn mange av russerne som er i Norge. Så ja, man må ikke kun se på statsborgerskap. 

• Liker 1
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/russland-angrep-amerikansk-fabrikk-zelenskyj-reagerer/s/5-95-2580003

Russland angrep amerikansk fabrikk: Zelenskyj reagerer

Et amerikansk elektronikkselskap vest i Ukraina ble truffet av russiske angrep. – Et bevisst angrep på amerikansk eiendom, sier Zelenskyj.

Ifølge nødetatene og lokale myndigheter ble 15 personer såret da et lageranlegg i Mukatsjevo, som ukrainske myndigheter opplyser eies av det amerikanske selskapet Flex Ltd., ble truffet i et av mange russiske angrep natt til torsdag.

...

• Innsiktsfullt 3
Skrevet

Ukrainsk politi og sikkerhetstjenesten har avdekket et storstilt tyveri av gass fra gassrørnettet i Ukraina. Tyveriet ble gjort via dokumentforfalskning og inntrengning i datasystemer. 86 millioner kubikkmeter gass til en verdi av over 100 millioner norske kroner skal være stjålet. 5/8 tilhørte Ukrainas nasjonale gassrør-selskap og resten tilhørende et utenlandsk ikke navngitt selskap.

https://www.ukrinform.net/rubric-economy/4028176-losses-exceed-400-million-two-largescale-gas-fraud-schemes-exposed-in-ukraine.html

Dette er gode tegn som viser at Ukraina både kan og tar et oppgjør med korrupsjon og kriminalitet, som i stor grad er en kulturell uting med røtter i Sovjetisk mentalitet. Det ukrainske folk vil ikke bli sovjetere igjen.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Ukrinform: Russia has launched a propaganda campaign in Europe under the slogan “Russia is not my enemy.” Stickers with this message have appeared in Romania, France, and Italy.

Forvent at dette narrativet velter ut av FOR fortere enn du aner..

• Innsiktsfullt 5
Skrevet
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Ukrinform: Russia has launched a propaganda campaign in Europe under the slogan “Russia is not my enemy.” Stickers with this message have appeared in Romania, France, and Italy.

Da burde vi lage svar-klistremerker til å klistre under: 'but YOU are russias enemy'.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Laga en companion sticker, bare kjøpe klistreark, print, klipp og lim....
image.png.fb7c745591850bc6cad6dfb07afa0ae5.png

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Massiv brann etter droneangrep på Russisk oljepumpestasjon i Bryansk

Antar det er snakk om dette (geolokalisering på google maps)

Jepp.

Samme anlegget ble også truffet for en vekes tid siden, her markert i gul sirkel: 

Screenshot_20250822_142213_Firefox.thumb.jpg.ae42efb6f4c2c8bc69b8f7fb0cdfa01c.jpg

Og ja, det brenner godt innenfor hvit sirkel nå.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
37 minutes ago, Serpentbane said:

Laga en companion sticker, bare kjøpe klistreark, print, klipp og lim....

Eller ha en tusj i lomma.

image.png.0904f7cecd510a4c1ae823fc58986aca.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
jallajall skrev (6 minutter siden):

Mon tro om dette har noe for seg?

Helt klart. Det brukes allerede antidrone-tuneller nær fronten etter samme prinsipp. 

Det er litt enklere for stasjonære mål da, siden du kan lage et hull i nettet med en drone og fly den neste gjennom, eller bruke ladninger som ikke lar seg sjenere av litt plast. For eksempel brennende termitt som drypper ned på målet fra oven..

• Liker 2
Skrevet
2 minutes ago, Kahuna said:

Det er litt enklere for stasjonære mål da, siden du kan lage et hull i nettet med en drone og fly den neste gjennom, eller bruke ladninger som ikke lar seg sjenere av litt plast. For eksempel brennende termitt som drypper ned på målet fra oven..

Ja det var egentlig det jeg tenkte på, for å ta ut litt større mål er det likevel gjerne litt vanlig å kjøre på med flere droner.. Hvis en drone alene faktisk klarer å lage hull i nettet da, men spørs vel kanskje litt på nettet..

Skrevet
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg er godt fornøyd med svaret fra justisministeren. 

Det er ikke jeg. Jeg har hatt flere kolleger som har vært født og oppvokst i Polen, Litauen og Estland, men som allikevel har beskrevet seg selv som russiske. Folk fra Russland, og de som har aner der i fra, ser på seg selv som en diaspora fra en "stolt" og "mektig" kultur på linje med Kina og Hellas. De integrerer seg sjeldent, og de er en trussel. Absolutt. 

rus1.thumb.jpg.b90e6d6447f8035b476a0122be2e4a1d.jpg

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
40 minutes ago, Krig og fred said:

Det er ikke jeg. Jeg har hatt flere kolleger som har vært født og oppvokst i Polen, Litauen og Estland, men som allikevel har beskrevet seg selv som russiske. Folk fra Russland, og de som har aner der i fra, ser på seg selv som en diaspora fra en "stolt" og "mektig" kultur på linje med Kina og Hellas. De integrerer seg sjeldent, og de er en trussel. Absolutt. 

rus1.thumb.jpg.b90e6d6447f8035b476a0122be2e4a1d.jpg

Så pussig. Alle polakkene, Ukrainerne og Litauerne jeg har møtt har stemt borgerlig, og de har hatt enorm avsmak for alt som kan lukte av sosialisme - fordi de forbinder det med sovjetiske grusomheter begått mot landene deres. 

Endret av hagenlund
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...