Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/urix/putin-moter-trump_-_-stormaktene-som-setter-premissene-1.17524610

Lang artikkel, som konkluderer med at

Sitat

– Det europeerne og ukrainerne er engstelige for, er at stormaktene skal ta hverandre i hendene og lage en avtale over hodet på dem, sier Heier.

Han mener Europa selv er skyld i at de blir satt på sidelinjen, fordi de har brukt mindre penger på forsvar siden Den kalde krigen, og dermed har fått mindre makt.

– Så det er igjen stormaktene som setter premissene for fremtidig utvikling på det europeiske kontinentet.

Noko anna i artikkelen som er interessant er dette:

Sitat

Zelenskyj: Russisk offensiv på gang

President Volodymyr Zelenskyj sier tirsdag kveld at det som skjer på bakken er en posisjonering fra russisk side før det kommende møtet i Alaska.

Zelenskyj sier videre at Ukraina mener å vite at Russland planlegger en bakkeoffensiv som går i tre retninger: Pokrovsk, Zaporizjzja og Novopavlivka, og at russerne er i ferd med å flytte styrker fra Sumy-regionen til disse områdene.

Det er vel nettopp i Sumy at det har gått dårlegast for russarane i det siste. Spørsmålet er kor heilhjarta den operasjonen var i utgangspunktet? Uansett ser det ut til at Russland oppnår lite ved å ha offensive styrkar her. Det er vel fyrst og fremst i Donetsk russarane pressar på, og Russland kan då oppnå meir ved å flytte styrkar frå Sumy hit. I tillegg oppnår ein med dette å leggje ytterlegare press på Zelenskyj i samband med møtet mellom Trump og Putin i Alaska.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

TOP NEWS TODAY 🔝 12 August 2025
Aug 13, 2025

Ukraine has repelled intensified Russian assaults on multiple fronts, including heavy fighting near Pokrovsk and Dobropillia, while liberating new territories in Sumy region. As the Trump–Putin meeting in Alaska approaches, Moscow is pushing for far-reaching territorial concessions, but Kyiv firmly rejects any compromise without binding international security guarantees.

https://buymeacoffee.com/meaninuak/top-news-today-12-august-2025

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Sitat

Ukraine Strikes Druzhba, Russia’s Largest Oil Pumping Station Near Border, Sparking Massive Fire
Ukrainian kamikaze drones hit Druzhba, Russia’s largest pipeline hub – located in Bryansk region, just 40 km from Ukraine – sparking a massive fire and disrupting fuel supply to its military industry.

https://www.kyivpost.com/post/58040

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
Mr.M skrev (13 timer siden):

jeg skjønner tankegangen i doktrinen du fremfører, vi får se om det holder til mål  :whistle:

Vi forstår nok begge at doktrinen du fremførte ikke fører noen vei. (Ukrainsk offensiv for militær gjenerobring av okkuperte områder).

Jeg ser plystresmileyen og forstår skepsisen, men seriøst, hvilke alternativer finnes til doktrinen jeg framførte? Jeg ser i hvert fall ingen, så jeg har konkludert med at det er den eneste riktige doktrinen. Men du skal få anledning til å forsøke å overbevise meg om noe annet.

• Liker 2
Skrevet
11 minutes ago, Simen1 said:

Vi forstår nok begge at doktrinen du fremførte ikke fører noen vei. (Ukrainsk offensiv for militær gjenerobring av okkuperte områder).

Jeg ser plystresmileyen og forstår skepsisen, men seriøst, hvilke alternativer finnes til doktrinen jeg framførte? Jeg ser i hvert fall ingen, så jeg har konkludert med at det er den eneste riktige doktrinen. Men du skal få anledning til å forsøke å overbevise meg om noe annet.

Jeg tror du skal være rimelig god salgsmann dersom du klarer å selge inn den planen til krigstrøtte ukrainere, en plan hvor man satser alt på at Russland kollapser før Ukraina..

Skrevet
jallajall skrev (18 minutter siden):

Jeg tror du skal være rimelig god salgsmann dersom du klarer å selge inn den planen til krigstrøtte ukrainere, en plan hvor man satser alt på at Russland kollapser før Ukraina..

Du utfordres herved til duell: Kom med en bedre strategi for Ukraina!

• Liker 9
Skrevet

En hilsen til alle europeiske impotente ledere som "pray that the war continues" fra en frontblogger i Pokrovsk regionen. 
Ikke noe beskytter de bedre enn å rope slogans.

image.png.94089e54b91010743f5871390f39715f.png

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

USA og Russland skal ha et møte nå på fredag. Kanskje USA vil presse på for at Russland skal starte forhandlinger med Ukraina. Det er også et spørsmål om USA vil innføre mer sanksjoner snart.

• Liker 1
Skrevet (endret)
jallajall skrev (1 time siden):

Forhandlinger.

Kordan skal du forhandle med noen som har som uttalt mål å invadere landet ditt og utrydde folket ditt?

Endret av Dragavon
  • Liker 8
Skrevet
jallajall skrev (1 time siden):

Forhandlinger.

Det kan potensielt bli en interessant hypotese om du kan utdype det med litt "kjøtt på beinet"

- Hvordan synes du den strategien har gått så langt?

- Hvor nært virker det som partene er en sånn løsning pr nå?

- Hvilke kort har de på hånden?

- Er dette en reell løsning som begge parter kan leve med på sikt eller bare en pust i bakken (våpenhvile) før krigen fortsetter?

- Mange kriger ender med forhandlinger. Alternativet til forhandlingsløsninger er et fullstendig nederlag for den ene parten. Hvorfor tror du at dette vil ende med forhandlinger og ikke et fullstendig nederlag?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...