Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Skrevet
Dragavon skrev (1 time siden):

image.png.b83da2920d6ec3d7d93e7e4a8190a08b.png

det er fryktelig provoserende at penger havner i Russland i dagens situasjon, men i realiteten koker det vel ned til hva jussen sier? Altså, har EU-kommisjonen forbudt slike transaksjoner? Og, hva er UEFA's egne vedtatte regler på området?

Russerne skal også visstnok fortsatt ha representanter i ulike komiteer i UEFA, blir samme problematikk med det, dvs. så lenge paragrafene evt. ikke åpner for å pælme de ut, kan man ikke gjøre noe med det.

Jeg bare spekulerer om det har noe med reglene å gjøre, men kan likså godt godt hende UEFA presidenten og styret kunne satt foten ned "i morgen" hvis de ville. Det gjenstår å se. Blir vel kanskje endel media-fokus på saken fremover.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sitat

Har inngått avtale om «evig fred»

Publisert klokken22:19 iKonflikt Armenia og Aserbajdsjan

Armenias statsminister Nikol Pasjinjan og Aserbajdsjans president Ilham Alijev er på besøk i Washington D.C. fredag.

Nå har landene inngått en avtale om evig fred, skriver NTB.

USAs president Donald Trump hadde i forkant lovet en «fredssigneringsseremoni» i forbindelse med besøket. Møtet ble holdt i Det hvite hus fredag ettermiddag.

3Ob6YiGyi9pDaJXeLn-99wK3ePgb35zvy-FLReXA

Det er heilt sikkert ein del misnøye i befolkninga på grunn av tapet av Nagorno Karabach. Får Armenia noko konkret ut av ein fredsavtale som kan dempe denne misnøya, slik at ein ikkje risikerer at Armenia fell tilbake i armane til Putin ved fyrste høve?

• Liker 1
Skrevet

Trump varsler mulighet for avtale. 

Riktignok har hverken Putin eller Zelenskyj bekreftet/kommentert dette, men om ikke annet så er hvertfall Donald Trump klar for at de to landene skal finne fred. 

Vel og bra? 

Så var det disse betingelsene, da ...

Sitat

Putin skal ha sagt til USAs spesialutsending Steve Witkoff at han vil godta en fullstendig våpenhvile hvis Ukraina trekker seg ut av den østlige Donetsk-regionen, og gi opp Luhansk og Krym.

https://www.aftenposten.no/verden/i/EyGJjK/trump-om-naerstaaende-enighet-mellom-ukraina-og-russland-det-blir-bytte-av-territorier

Jeg hadde nok ikke trodd at Ukraina skulle klare å ta tilbake Krym-halvøyen med det første. Det er over ti år siden den regionen falt i Putins ekle klør. At området forblir russisk, er kjipt, men kanskje umulig å unngå. 

Øst-Donetsk, Luhansk og Krym derimot; er ikke dette i overkant mye forlangt? 😡Hva kan ukrainere flest tåle å gå med på her? 🤷

Finnes det noen som helst realisme, eller er dette bare nok et tulle-forslag, som uansett aldri vil få støtte hverken av Ukraina, Europa, eller verden forøvrig (med unntak av hos Putin og bestekompisen Trump)?

• Liker 1
Skrevet (endret)
qualbeen skrev (27 minutter siden):

Øst-Donetsk, Luhansk og Krym derimot; er ikke dette i overkant mye forlangt? 😡Hva kan ukrainere flest tåle å gå med på her? 🤷

Det hører vel mer noen militære begrensinger her også vil jeg tro, har vel ikke vært halv-seriøs fredsplan uten at Ukraina også må i praksis legge ned eget militære og avstå fra alle allianser, slik at russland om 5 år kan valse over de igjen, men da uten motstand..
Bare områdene er langt i overkant mye forlangt vil jeg tro.

Dette er antagelig, som før, kun så putin og trump kan si at "vi prøvde å lage fred, men Ukraina insisterer på å krige videre", som om russland ikke bare kan trekke seg ut..

Så en ny 3-måneders frist for en fredsplan mens NATO får lov til å kjøpe amerikanske våpen og donere til Ukraina slik at USA drar inn mest mulig profitt på krigen.

Greit å huske på at trump ikke kan forhandle på vegne av Ukraina, putin og trump kan bli så enige eller uenige de vil om en fredsplan, det er irrelevant så lenge Ukraina ikke er med.

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Ingenting i det som er lagt frem som er en god avtale for Ukraina. Her vil Russland få mer enn dem har kontroll over, samtidig sender det et signal om at det lønner deg å gå i krig for å overta områder i andre land.

Er også idiotisk at Trump skal diskutere fred og betingelser på vegne av Ukraina og Europa. Var det ikke han som sa at Europa må ta ansvar for sin egen sikkerhet. 

Her kommer Trump og putin til å få en avtale, som kommer til å presse Ukraina til å si ja. Om dem ikke sier ja, så vil Trump si at Ukraina ikke vil gå med på noe fred og dermed stoppe det meste av våpen og div. 

Jeg ser lettelser i sanksjoner allerede til høsten, og Russland er tilbake inn i varmen til dem fleste land om 1 år. Verden glemmer veldig fort.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
aklla skrev (21 minutter siden):

Dette er antagelig, som før, kun så putin og trump kan si at "vi prøvde å lage fred, men Ukraina insisterer på å krige videre", som om russland ikke bare kan trekke seg ut..

Det er den forvridde virkeligheten. Det budskapet har russiske nettroll spredd siden krigen startet, og mange virker å bite på. Putin og Trump vil ha oppnådd sitt mål blant sine tilhengere om de lager et forslag til en fredsavtale, uavhengig av hvor urettferdig og urealistisk den er, og peke på Zelensky som personen som ikke ønsker fred. På samme måte som Zelensky er en diktator siden de ikke kan avholde valg mens landet er i krig, med store deler av landet okkupert av russiske styrker og stor del av ukrainere i aktiv krigføring. Putin derimot vinner demokratiske valg.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Skrevet

Trump lar putin diktere ein "avtale" der putin får alt han vil ha, og så er det Zelensky som er urimelig og ikkje ønsker fred når han ikkje vil gå med på avtalen 🤦‍♂️

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Nå har man for første gang hvertfall noe konkret fra Russlands side å forholde seg till.
Ukraina behøver ikke gå med på noe som helst, men spørsmålet er jo hva som er realistisk for få til en fredsavtale, ikke hva man ønsker er realistisk. Er det for eksempel realistisk med en avtale hvor Russland gir slipp det de har erobret, kanskje foruten Krim? Hvilke innrømmelser må i såfall Ukraina kommer med for å få til dette?

Skrevet
jallajall skrev (4 minutter siden):

Er det for eksempel realistisk med en avtale hvor Russland gir slipp det de har erobret, kanskje foruten Krim? Hvilke innrømmelser må i såfall Ukraina kommer med for å få til dette?

Vanskelig for meg å gjette, men ja, jeg tenker også i de baner. 

Et forslag der Russland går med på å trekke seg ut fra Ukraina, mot at de får beholde Krym-halvøya, håper jeg faktisk er noe Ukraina kan gå med på. For jeg synes sivilbefolkningen fortjener å leve i fred. Dog i en type fred som er levelig, og som vil fungere på lang sikt. 

Hvorvidt Putin går med på en slik deal, er jeg mer usikker på. Vil han nøye seg med dette? Fyren er jo blottet for menneskesyn, og bruker gladelig egen befolkning som kanonføde. Jeg tror ikke Putin hadde gått med på denne dealen. Han er villig til å ofte millioner av menneskeliv i forsøket på å robbe til seg mer! 

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg ser det motsatt. Dette er 100% opp til Putin, slik det har vært helt fra 2014. Putin har når som helst kunnet stoppet angrepet og avsluttet krigen. Det kan han fortsatt. Ukraina har derimot ikke noe valg. De må forsvare sitt folk og sitt land slik det står i grunnloven.

Trump er bare en nyttig idiot som har forlenget krigen på Putins vegne og forsøkt å legge til rette for Putins folkemord og landerøveri.

Du siterer jo helt ute av kontekst!

Jeg sa at betingelsene for fred er 100% opp til Ukraina å bestemme seg for å godta, så er det ingen tvil om at 100% av GRUNNEN til at det er krig er Putin.

• Liker 6
Skrevet
Jobs skrev (3 timer siden):

Om trump tar putin til USA så pisser han på alle ofrene i Ukraina, som har blitt torturert ,voldtatt og drept.

hadde det vært noe "bedre" om Trump dro til Moskva å bukket hodet for den store tsaren?

greia er vel egentlig at Putin ikke tør reise noe sted pga. det foreligger internasjonal arrestordre på ham. Derfor ble det nok Alaska, og Trump garanterer selvsagt at Putin ikke blir påsatt håndjern og kastet i glattcelle.

Jeg mistenker også stedsvalget (Alaska) kan være valgt for å tone ned "høytideligheten" med møte, siden det er usikkerhet/sjanse for at det ikke fører til noe.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Mr.M skrev (27 minutter siden):

hadde det vært noe "bedre" om Trump dro til Moskva å bukket hodet for den store tsaren?

greia er vel egentlig at Putin ikke tør reise noe sted pga. det foreligger internasjonal arrestordre på ham. Derfor ble det nok Alaska, og Trump garanterer selvsagt at Putin ikke blir påsatt håndjern og kastet i glattcelle.

Jeg mistenker også stedsvalget (Alaska) kan være valgt for å tone ned "høytideligheten" med møte, siden det er usikkerhet/sjanse for at det ikke fører til noe.

For det første forhandler og belønner man ikke med grove krigsforbrytere ,men heller prøve og få de avsatt og straffet.Det trump gjør nå vil stå igjen som den største skamplett i USA sin historie.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Jobs skrev (5 minutter siden):

For det første forhandler og belønner man ikke med grove krigsforbrytere ,men heller prøve og få de avsatt og straffet.Det trump gjør nå vil stå igjen som den største skamplett i USA sin historie.

hva er alternativet? altså, hvis man skal forsøke å få til en fred?

• Liker 1
Skrevet
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hva er alternativet? altså, hvis man skal forsøke å få til en fred?

Da må i det minste Ukraina være med på forhandlingene.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...