Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Kjenner jeg sitter å har et ørlite håp om at disse samtalene som nå finner sted, skal føre fram til noe. 

De krever Krim tilbake i tillegg til umiddelbar tilbaketrekning. Må si jeg stiller meg skeptisk til at dette er noe rus-land vil akseptere

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=86706

 

At de stiller så sterke krav er derimot et godt tegn for at moralen er høy og at kamepene går bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å kreve Krim tilbake er jo helt urealistisk. Sånne ting irriterer meg. Jeg vil tro hverken Ukraina eller Russland ønsker at denne konflikten skal pågå et minutt lenger. Det er ingen som "vinner" på det som skjer nå. Førstepri burde være å få stoppet krigshandlingene og gå tilbake til slik det var for en uke siden. Så får de heller ta nye runder rundt forhandlingsbordet for å finne ut av republikker og utbrytere og alt det surret der. 

Å komme med urealistiske krav bare sinker prosessen, og sivilbefolkningen lider unødig.

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pettersenper skrev (10 minutter siden):

De krever Krim tilbake i tillegg til umiddelbar tilbaketrekning. Må si jeg stiller meg skeptisk til at dette er noe rus-land vil akseptere

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=86706

 

At de stiller så sterke krav er derimot et godt tegn for at moralen er høy og at kamepene går bra.

Nei, det skjer nok ikke. Tenkte mer i gata av at det inngås våpenhvile og videre dialog i umiddelbar fremtid. Men er nok null sjans

Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 minutt siden):

Å kreve Krim tilbake er jo helt urealistisk. Sånne ting irriterer meg. Jeg vil tro hverken Ukraina eller Russland ønsker at denne konflikten skal pågå et minutt lenger. Det er ingen som "vinner" på det som skjer nå. Førstepri burde være å få stoppet krigshandlingene og gå tilbake til slik det var for en uke siden. Så får de heller ta nye runder rundt forhandlingsbordet for å finne ut av republikker og utbrytere og alt det surret der. 

Å komme med urealistiske krav bare sinker prosessen, og sivilbefolkningen lider unødig.

Hvorfor irriterer det deg? Forhandling er en kunst. Begge sidene vil ofte i starten kreve mer enn de faktisk trenger for å akseptere. I en forhandling vinner den som er mest desperat etter å få gjennom forhandlingen. Her er det russland som har tilbudt forhandling, det er russland som har fått hele vesten mot seg, og det er russland som arresterte 2000 demonstranter av egen nasjonalitet bare på søndag. Ukraina vil selvfølgelig avslutte krigen, men russland har også sine problem. Så Ukraina gjør det rette ved å fremstå sterk og stille høye krav. Russland hadde nok sett for seg at ukrainas forsvar skulle gi etter mye lettere. Men tipper da at ukraina vil være villig til å "gi etter" og la russland beholde Krim mot at russland trekker seg ut av de  nye områdene.

Samme med pruting. Du sier ikke din laveste pris med en gang. Du sier betydelig høyere, så selger kan føle gleden av å få en lavere pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Å kreve Krim tilbake er jo helt urealistisk. Sånne ting irriterer meg. Jeg vil tro hverken Ukraina eller Russland ønsker at denne konflikten skal pågå et minutt lenger. Det er ingen som "vinner" på det som skjer nå. Førstepri burde være å få stoppet krigshandlingene og gå tilbake til slik det var for en uke siden. Så får de heller ta nye runder rundt forhandlingsbordet for å finne ut av republikker og utbrytere og alt det surret der. 

Å komme med urealistiske krav bare sinker prosessen, og sivilbefolkningen lider unødig.

Ja, jeg hadde håpt at begge parter kan prøve å være litt imøtegående, slik at begge parter føler de «vinner» noe. Men er vel håpløst i en slik situasjon…

Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Å kreve Krim tilbake er jo helt urealistisk. Sånne ting irriterer meg. Jeg vil tro hverken Ukraina eller Russland ønsker at denne konflikten skal pågå et minutt lenger. Det er ingen som "vinner" på det som skjer nå. Førstepri burde være å få stoppet krigshandlingene og gå tilbake til slik det var for en uke siden. Så får de heller ta nye runder rundt forhandlingsbordet for å finne ut av republikker og utbrytere og alt det surret der. 

Å komme med urealistiske krav bare sinker prosessen.

Krim og Donbass er ukrainsk. Det er heller ingen realisme i at Ukraina skulle ha sagt "dere kan få Krim hvis dere lar de andre områdene være". De kan ikke begynne å vike og akseptere invasjonsmaktens annektering av landområdene deres. Under noen omstendighet.

Ukrainerne vet at det ikke er noe realisme i hverken dette kravet eller å få russerne til å vike på noen annen front i Ukraina, det vil være det samme som å akseptere nederlag - det kommer ikke Putin til å gjøre. Så disse forhandlingene har vært en anledning for Ukraina til å slå fast nok en gang hvor de står. Kravene er de samme som før, og det er ganske grunnleggende "ikke invader og ta landet vårt". Det er helt urimelig at Ukraina skal strekke seg mot Russlands ønsker på noe av dette.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (Akkurat nå):

Nei, det skjer nok ikke. Tenkte mer i gata av at det inngås våpenhvile og videre dialog i umiddelbar fremtid. Men er nok null sjans

Våpenhvile ville vært en stor seier for ukraiina siden ukraina har så mye støtte på vei. Hundrevis av millioner med penger, våpen, "rustning" og til og med fly. En våpenhvile er akkurat hva ukraina trenger, men tiden er ikke på putins side, så spørs hva han sier til det.

Lenke til kommentar

Dere som tror at Ukraina faktisk forventer å få tilbake Krim og utbryterregionene kjenner tydeligvis ikke til hvordan forhandlinger foregår. Det er helt vanlig at partene går hardt ut med kravene i første omgang. Likeledes krever antagelig Russland at Ukraina skal kapitulere uten kamp.

Når det gjelder alle støtteeklæringer og hjelpeaksjoner for tiden, så ser jeg noe jeg ikke synes noe særlig om, og det er at man skal konkurrere i å være greiest, nærmest. Det skrikes og skråles her og der om man ikke gjør nok eller at man ikke gjør like mye som de og de. Det blir helt feil, mener jeg. Det må være frivillig å gi.

Endret av Verm
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ukraina: Soldatene som ble meldt drept på øy i Svartehavet, er i live

De 13 ukrainske soldatene som torsdag ble meldt drept mens de forsvarte en øy i Svartehavet, er likevel i live og i god behold, melder den ukrainske marinen.

De 13 var utstasjonert på øya Zmiinyi (Slangeøya på norsk) i Svartehavet. Fredag sa president Volodymyr Zelenskyj og den ukrainske grensevaktstyrken at de var blitt drept av russiske styrker som tok kontroll over øya.

De skal ha motstått to angrep fra russiske styrker men ble til slutt tvunget til å overgi seg på grunn av ammunisjonsmangel, skriver CNN , som siterer en uttalelse fra den ukrainske marinen. Videre heter det at de russiske styrkene fullstendig har ødelagt øyas infrastruktur.

I helgen meldte den ukrainske grensevakttjenesten at de hadde mottatt informasjon om at alle de 82 soldatene som var på øya kunne være i live. Russiske statlige medier viste også bilder av at de ukrainske soldatene ankom Krim, hvor de angivelig blir holdt som krigsfanger.

  •  

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Om det fremstår som en konkurranse i donasjon, er det fordi det nå haster. En kan ikke vente en måned for at det skal se ut som noe man kom frem til selv.

Selvfølgelig er hjelpen viktig, og raskt, men at man synes man skal gjøre noe bare fordi noen andre gjør det, blir litt tullete. Det jeg reagerer mest på er de som klager på at noen ikke er greie nok. Spørsmålet om hva Norge skal gi må være opp til Norge, ikke alle andre.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Windoge said:

Tenker det er på tide at Ukraina kommer med noen realistiske krav. At de gir noe, og heller får noe. 

Russlands krav har jo fra starten vært total kapitulasjon, så sådan sett er Ukraina's startpunkt fuldt forståelig. 

Noe annet er så hva en eventuel avtale med Putin faktisk er verd...

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (19 minutter siden):

Å kreve Krim tilbake er jo helt urealistisk. Sånne ting irriterer meg. Jeg vil tro hverken Ukraina eller Russland ønsker at denne konflikten skal pågå et minutt lenger. Det er ingen som "vinner" på det som skjer nå. Førstepri burde være å få stoppet krigshandlingene og gå tilbake til slik det var for en uke siden. Så får de heller ta nye runder rundt forhandlingsbordet for å finne ut av republikker og utbrytere og alt det surret der. 

Å komme med urealistiske krav bare sinker prosessen, og sivilbefolkningen lider unødig.

En slik løsning ville påføre den russiske hæren et enormt problem. Denne fem kilometer lange kolonnen har allerede stått rolig i over et døgn, det betyr at mannskapene har oppholdt seg i kjøretøyene med begrensede muligheter for søvn, mat osv. Og de styrker Putin har samlet rundt Ukrainia har i mange tilfeller vert i felt i flere uker, dette sliter på både kampvilje og fysikk. Når han først har begynt må det være en eller annen progresjon, ellers blir styrken gradvis mer og mer redusert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...