Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

https://www.businessinsider.com/russia-ammunition-manufacturing-ukraine-west-officials-2023-9
Russian manufacturers are making up to 7 times as much ammunition as Western arms makers, Estonian defense official says

https://www.politico.eu/article/germany-warn-warmonger-vladimir-putin-propaganda-paris-olympics/
Germany warns of ‘warmonger Putin’ pushing propaganda at Paris Olympics

https://www.abc.net.au/news/2023-12-11/plaques-for-stalin-victims-disappearing-around-moscow/103211766
Commemorative plaques for victims of Joseph Stalin disappearing around Moscow

https://www.spiegel.de/politik/deutschland/buendnis-sahra-wagenknecht-verein-erhielt-offenbar-spenden-aus-dem-ausland-a-8d608730-e0a5-409c-a6c0-e33d2b28bbae
Tyske politikere som er imot Ukraina har fått donasjoner fra "utenfor EU"

https://news.yahoo.com/fears-nato-withdrawal-rise-trump-162510413.html
Fears of a NATO Withdrawal Rise as Trump Seeks a Return to Power

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oddeh skrev (7 timer siden):

Sanksjonene gjelder stort sett bare NATO-land, EU og allierte. Ellers er det 'business as usual' og flere land utnytter situasjonen til egen vinning (ja india, jeg ser spesielt på deg).

Ikke helt business as usual. En kinesisk eller indisk produsent som kjøper billig stål eller jern fra Russland og bruker det som innsatsvare vil ikke kunne selge det produktet i EU. Og hadde jeg vært produsent ville jeg vært veldig forsiktig med å bruke noe som helst av råvarer fra Russland, om det skulle komme nye sanksjoner som gjorde det umulig/ulovlig å importere til EU. Det enkleste ville nok vært å ikke gjøre noe handel med Russland overhodet så man fjerner risikoen for at man skal gå på en sanksjonssmell som gjør at man ryker som leverandør for de rikeste markedene, dvs. EU og USA som innfører stadig nye sanksjoner mot Russland. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, knipsolini said:

Ikke helt business as usual. En kinesisk eller indisk produsent som kjøper billig stål eller jern fra Russland og bruker det som innsatsvare vil ikke kunne selge det produktet i EU. Og hadde jeg vært produsent ville jeg vært veldig forsiktig med å bruke noe som helst av råvarer fra Russland, om det skulle komme nye sanksjoner som gjorde det umulig/ulovlig å importere til EU. Det enkleste ville nok vært å ikke gjøre noe handel med Russland overhodet så man fjerner risikoen for at man skal gå på en sanksjonssmell som gjør at man ryker som leverandør for de rikeste markedene, dvs. EU og USA som innfører stadig nye sanksjoner mot Russland. 


I det minste i teorien. I realiteten ser vi at i det øyeblikk enkelte ressurs blir smeltet om eller olje gjort til et raffinert produkt, så telles det ikke lengre som russisk. Dermed fortsetter Russland å øke eksporten. Og selv om land som India og Kina sitter igjen med mer av profitten, så drypper det på russerne også.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (33 minutter siden):

 

Reagan & co. ruller rundt i graven.

Enig, dette er gått for langt. Det har oppstått en forrædersk front innad i republikanerpartiet som ikke lenge kan tolereres, som støttes av kontrarevolusjonære krefter som har kommet til punktet hvor de mer eller mindre har mistet kontakten med virkeligheten. Johnson forledet alle, McConnell feigt ut som vanlig, og de fleste republikanske politikerne som har fornuften i behold, nekte å gjøre opprør og istedenfor vil bare henge med, uten å fatte at de går nedover forræderens veg mot fornedrelse og fortapelse. Nå er den amerikanske makteliten kastet ut i farefulle omstendigheter, for kaoset i kongressen truer nå med å sette den amerikanske hegemonimakten sterkt tilbake mens Trump leder i meningsmålingene, hjulpet av selektiv pressedekning og uautoriserte "nyhetsdekning" i nettet tross hans voksende retorikk om å tilsidesette lov og orden og deretter truer det amerikanske demokratiet. 

Hvis Reagan hadde returnert til livet og sett dette sammen med Lincoln og mange andre store politikerne i USAs historie, ville de først gape i sjokk over det som skjer, for deretter å bli helt fra seg av raseri over at det amerikanske folket utsettes for en bevisst fordummingsprosess der man aktivt søkt å forvirre, forlede og skremme folk til å gi opp og bli apatisk slik at de bli for ensidig og kortsiktig. De vil ha beordret Trump henrettet på stedet, og sørger for meget skrekkelige utrenskninger ved å gjøre bruk av disses autoritet som viktige historiske og anstendige makthavere. Demokratene er ikke i stand til å gjøre noe fordi Biden er blitt et problem for dem, og fordi de innser etter hvert at jo mer de slåss, jo mer vanskeligere bli det, da man innså at den amerikanske velgeren har blitt dummere enn Homer Simpson! Og republikanerne har mistet forstanden, de er ikke villig til å stoppe.

Grensekrangelen har bare blitt verre og verre fordi republikanerne ikke er villig til å innse at de forlange for mye, etter sist nytt vil de rett og slett hente fram Trumps politikk på nytt, blant annet ved å kunne deportere migranter fra over hele landet og stoppe midtetidige oppholdelsestillatelser som er essensielt for flyktninger fra andre land som Ukraina. De vil ha en total nedstengning av grensen uten å bry seg om konsekvensene. Jo mer Biden flytte seg for å møte republikanerne, jo mer forlangende bli de. 

Men på den andre siden; det er nå åpenbart at Biden kan ikke mer ignorere migrasjonsstrømmen som er blitt for meget slik at mottagelsesapparatet er i ferd med å bryte sammen, fordi det er ikke lenge bare nærkulturelle migranter, det er oppdaget at folk fra andre kontinenter av en eller andre grunn har kunne komme seg til Mexico. Der er blitt et voksende problem for lokalfolk og amerikanerne, og som ikke kan aksepteres inn i USA. Organisert kriminalitet er del av problemet, fordi de arrangere menneskesmuglingsruter fra land langt bort som Ecuador og Venezuela til Mexico - slik at altfor mange hadde kunne komme fram til grensen. 670,000 kom inn i USA bare i året 2022. 5,000 kom hver dag

Biden kan ikke la de progressivorienterte kreftene i demokratpartiet ta føringen, ikke minst når det kom advarsler fra likesinnede kolleger (det vil si konservative) i Europa som Cameron, som gjort det klart at Brexit hendt fordi innvandringen var blitt et meget betent spørsmål. 

EU/EØS står foran en høyrepopulistisk bølge som kan få uante konsekvenser, og da er man nødt til å gjøre noe med innvandringen som ikke vist noe tegn på å stoppes - britene i det sist har opplevd en regelrett invasjon.

Norge hadde vedtatt det som het innvandringsstoppen i 1975, denne loven er forresten i kraft, men dette punkteres av asylkonvensjonene og spesielt familiegjenforeningsregelen som etter min mening er 100 % galskap, jeg kjente en pike fra min barndom som var et offer for dette. Hun hadde innvandrerforeldre som kom fra en stor klan i Pakistan, og hun var så snart hun var gifteklart, tvunget til å inngå ekteskap med en kusine som hentet inn mange slektninger gjennom "familiegjenforening" som har blitt så ufattelig misbrukt, at jeg kan ikke fatte HVORFOR denne regelen ikke var fjernet! Spesielt fordi det gjør integreringsarbeidet helt umulig! Og tillatt ghettofisering! 

USA og EU må ha en praktisk innvandringsstopp. For hvis ikke, kommer andre til å gjøre det i disses sted med uønskelige og katastrofale konsekvenser. Trumps tilhengere mumler om å deportere ti millioner mennesker, som vil få arbeidsmarkedet i USA til å kollapse. 

Det var en meget stor feil å sette grensesaken og Ukraina sammen, og mange i begge partier mener det. 

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (23 minutter siden):


Vesten skulle for lengst ha gått i angrepsmodus. Det holder ikke å reagere, og det holder ikke å raegere sent og svakt. Vi er nødt til å ta tilbake initiativet. Vi skulle ha gått på krigsfote allerede høsten 2021. Hundrevis av stridsvogner, tusenvis av AFV og artilleri, og jagerfly burde ha vært overført før krigsutbruddet for å dempe Putins krigslyst. Faktisk burde det ha vært gjørt i 2014. Krigsindustrien burde allerede være i noe som ligner på krigstilstand, med nærmest ubegrensede midler til å bygge nye våpen som umiddelbart sendes til Ukraina.

De fleste vestlige politikere og mesteparten av befolkningen ser ikke ut til å ha noe overlevelsesinstinkt. Vi er like late og dumme nå som før krigsutrbruddene i første og andre verdenskrig.

Verre; vi er enda mer dummere fordi vi har hatt meget lang forvarsling i kontrast til forspillene bak de to verdenskrigene! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:


Vesten skulle for lengst ha gått i angrepsmodus. Det holder ikke å reagere, og det holder ikke å raegere sent og svakt. Vi er nødt til å ta tilbake initiativet. Vi skulle ha gått på krigsfote allerede høsten 2021. Hundrevis av stridsvogner, tusenvis av AFV og artilleri, og jagerfly burde ha vært overført før krigsutbruddet for å dempe Putins krigslyst. Faktisk burde det ha vært gjørt i 2014. Krigsindustrien burde allerede være i noe som ligner på krigstilstand, med nærmest ubegrensede midler til å bygge nye våpen som umiddelbart sendes til Ukraina.

De fleste vestlige politikere og mesteparten av befolkningen ser ikke ut til å ha noe overlevelsesinstinkt. Vi er like late og dumme nå som før krigsutrbruddene i første og andre verdenskrig.

Vesten burde ha begynt senest i 2008 da Vladolf Putler forsnakket seg og avslørte seg allerede da. Sikkert ennå tidligere tidspunkt hvor vesten burde ha reagert. Men poenget mitt var at vesten burde reagere NÅ når det ikke er gjort før. Jeg anser det som en mer eller mindre unik mulighet for en kraftanstrengelse som kanskje faktiskt kan ende med å velte Putler hvis glansbildet hans om at krigen går som den skal, blir veltet og avslørt ugjendrivelig som en enorm løgn innen valget i mars(?)!

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg anser det som en mer eller mindre unik mulighet for en kraftanstrengelse som kanskje faktiskt kan ende med å velte Putler hvis glansbildet hans om at krigen går som den skal, blir veltet og avslørt ugjendrivelig som en enorm løgn innen valget i mars(?)!

Tror ikke det har så mye å si hva russerne stemmer ved valget, Putler får nok "flertall" uansett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukraina-har-skutt-ned-raketter-som-hadde-kyiv-som-maal.20AWp4-4i

Ukraina: Har skutt ned raketter som hadde Kyiv som mål

Ukrainske luftvernsystemer har skutt ned raketter som hadde hovedstaden Kyiv som mål, ifølge militærkilder i landet.

Et vitne forteller til nyhetsbyrået Reuters at det er hørt eksplosjoner i Kyiv, der flyalarmen gikk natt til mandag.

 

 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/kyivs-ordfoerer-to-personer-skadd-av-nedskutt-rakett.vdp2C4l4Q

Kyivs ordfører: To personer skadd av nedskutt rakett

Ukrainske luftvernsystemer har skutt ned raketter som hadde hovedstaden Kyiv som mål, ifølge militærkilder i landet. To personer meldes å være skadd.

Ifølge Kyiv-ordfører Vitalij Klitsjko har vrakrester fra nedskutte russiske raketter falt ned flere steder i byen natt til mandag.

Ett sted har en kvinne og en mann blitt skadd av splinter, mens en brann på taket av en bygning med boliger et annet sted raskt ble slukket, ifølge ordføreren.

Serhij Popko, lederen for Kyivs militære administrasjon, opplyser at luftvernsystemer «skjøt ned fiendtlige mål». Luftforsvaret melder at det dreier seg om åtte russiske raketter.

Tidligere på natten ble det meldt at flyalarmen gikk i Kyiv, og at det var hørt eksplosjoner.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (10 timer siden):

Å gi staten mandat til å drepe sine egne borgere er en dør som ikke er verdt å åpne, uansett hva.

Jeg er i utgangspunktet enig, men alternativet er at enda flere dør som følger av at landsforrædere gir bort landet vårt til imperialistiske diktaturer som så kan skade oss. Vi har nå skjønt at sikkerhetssituasjonen vår er mer prekær enn vi hadde trodd. Vi, eller de fleste av oss, levde i vår lille boble og tenkte at verden er trygg. Vi er jo i NATO og alt det der. Men USA har tydelig demonstrert at de ikke nødvendigvis kan anses for å være en pålitelig partner, og det samme gjelder for eksempel Tyskland.

Vi kan stå ganske alene, og da må vi gjøre noe for å ivareta vår egen sikkerhet. Vi kan ikke ta flere sjanser.

Så selv om jeg prinsipielt er motstander av dødsstraff, så er jeg enda mer prinsipielt for å beskytte demokrati og frihet. Dødsstraff for landsforrædere kan være ønskelig for å ivareta nasjonens sikkerhet, naturligvis i tillegg til at vi skaffer oss atomvåpen og ruster kraftig opp.

 

  

JK22 skrev (8 timer siden):

Biden kan ikke la de progressivorienterte kreftene i demokratpartiet ta føringen

Det er fryktelig trist å se hva som skjer. Jeg var en stor fan av Bernie Sanders, men innser nå at omtrent alle han hadde på laget sitt er russiske agenter. De "progressive" har konsekvent talt Putins sak siden krigen startet, men siden før den startet. Selv folk som AOC som jeg også likte, har hatt en stygg tendens til å på overflaten støtte Ukraina, men samtidig har de vært framme med ønsker om at Ukraina må overgi seg og la Russland ta for seg.

Ytre venstre side (derunder Bernie-folk men ikke Bernie selv) er giftig, og ytre høyre side er det. Sammen løper de Russlands sak og søker å undergrave og ødelegge USA.

Endret av Markiii
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, knipsolini said:

Ikke helt business as usual. En kinesisk eller indisk produsent som kjøper billig stål eller jern fra Russland og bruker det som innsatsvare vil ikke kunne selge det produktet i EU. Og hadde jeg vært produsent ville jeg vært veldig forsiktig med å bruke noe som helst av råvarer fra Russland, om det skulle komme nye sanksjoner som gjorde det umulig/ulovlig å importere til EU. Det enkleste ville nok vært å ikke gjøre noe handel med Russland overhodet så man fjerner risikoen for at man skal gå på en sanksjonssmell som gjør at man ryker som leverandør for de rikeste markedene, dvs. EU og USA som innfører stadig nye sanksjoner mot Russland. 

Er du sikker på dette? Såvidt jeg har fått med meg så er det UK som har stoppet all handel med russiske metaller. Iirc så skjedde dette rundt påsketider d.å. Jeg har forsøkt å følge med for å se om andre vestlige land har fulgt opp denne sanksjonen men såvidt jeg vet er det kun britene som har gjort det. Og det til tross for at britene oppfordret andre land til å kaste seg på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 minutter siden):

Er du sikker på dette? Såvidt jeg har fått med meg så er det UK som har stoppet all handel med russiske metaller. Iirc så skjedde dette rundt påsketider d.å. Jeg har forsøkt å følge med for å se om andre vestlige land har fulgt opp denne sanksjonen men såvidt jeg vet er det kun britene som har gjort det. Og det til tross for at britene oppfordret andre land til å kaste seg på. 

Det er mange selskaper i Norge som ikke tar i Kinesisk/Indisk/Russisk materialer, bl.a Tess. Dette blir nøye fulgt opp, men referansen min er blitt ganske gammel her. Ikke produsert for de siden 2010.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er mange selskaper i Norge som ikke tar i Kinesisk/Indisk/Russisk materialer, bl.a Tess. Dette blir nøye fulgt opp, men referansen min er blitt ganske gammel her. Ikke produsert for de siden 2010.

Det er jo flott at noen selskaper selv har magemål og tar standpunkt, men vi kan ikke basere oss på private selskaper skal ta de korrekte avgjørelsene slik ting er idag. Vi trenger håndfaste og nasjonale sanksjoner, hele vesten burde ha stoppet all handel med russiske metaller. 

Og sanksjonene må utformes slik at de som bryter sanksjonene vil få kraftige reaksjoner. 

Vi må slutte med å tenke "butikk" slik tingenes tilstand er idag, slik vi gjør med skyggehandelen med russisk råolje. Et samstemt og handlekraftig vesten som unisont tar avstand fra russisk imperialisme og folkemord og som aktivt håndhever og strammer inn sanksjoner er det beste politiske virkemiddel for å ramme russland. Kombinert med raske og omfattende donasjoner av alt Ukraina trenger og ønsker av våpen, ammo, missiler og osv. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...