Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.standard.co.uk/news/world/vladimir-putin-assassination-attempt-volodymyr-zelensky-russia-ukraine-b1121664.html

Volodymyr Zelensky says he's survived 'five or six' assassination attempts by Putin's forces

Ukraine's president also accused the Kremlin of helping Hamas launch attacks in Israel in October and warned the Ukraine-Russia conflict could spiral into a third world war
 
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (På 19.11.2023 den 3:08 PM):

20.000 av flere millioner? 🤔

 

  

Delvis skrev (På 19.11.2023 den 4:51 PM):

Er dette riktig?  https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/vi-er-nodt-til-a-sorge-for-var-egen-sikkerhet-fremover/o/5-95-1464212

At USA trekker støtten til Ukraina? Alt pga av den bølla som heter Trump? Den fyren der er livsfarlig for verden, såpass har jeg skjønt. Gud forby at de velger han igjen. Amerikanerne å være idioter hvis de gjør det.

Ja, vi er nødt til å sørge for vår egen sikkerhet. Det eneste som vil gjøre det er at Norge skaffer seg atomvåpen. Vi kan ikke stole på noen andre. Særlig ikke når vi ser de høyreekstreme vindene som blåser rundt i verden.

Dersom Trump taper, så vil nok USA fortsette å være på vår side, men hva når neste "Trump" stiller til valg? Det blir for uforutsigbart.

Atomvåpen. Nå.

 

  

qualbeen skrev (På 20.11.2023 den 1:10 AM):

Min tolkning av den generelle konsensus her inne, er at Ukraina holder på å vinne krigen. Og at Russland er praktisk talt tomme for våpen.

Hvorfor er Russland desperat etter å få sendt store mengder ammunisjon fra Nord-Korea hvis de har så mye våpen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (7 timer siden):

Kiel-instituttet har oppdatert trackeren over hvem som gir mest til Ukraina.

Norge gir fjerde mest i verden, kun slått av USA, Tyskland, Storbritannia og EU samlet.

Norge gir tredje mest i verden målt opp mot GDP, kun slått av Litauen og Estland.

https://www.ifw-kiel.de/topics/war-against-ukraine/ukraine-support-tracker/

image.thumb.png.5e28a323bce4cf8c82ef8b7854a1237e.png

Gledelig! Ikke for å kverrulere, men det står "Til Juli 31". Men det er oppdatert for nå altså?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, KalleKanin said:

20,000 er vel ikke mer enn for noen få dager, men likevel. De andre systemene kan ellers komme godt med når Ukraina forhåpentligvis snart får F-16 på vingene. 

Noen som har sett noen rykter om når F-16 kan bli satt inn? "Tidlig 2024" er det nærmeste jeg har sett?

 

 

Ukraina bruker 6.000-7.000 155mm granater i døgnet, så det rekker til omtrent tre dager. It's not nothing, but it also ain't much.

F-16 forventes først til våren. Jeg tror personlig det blir noen testløp for å forsøke å ramme viktige mål sent om våren eller tidlig om sommeren, før de blir aktive om sommeren, når det er mulighet for å avansere igjen.

 

 

9 hours ago, Snikpellik said:

Oppdatert: Filmen ble sluppet på PBS i USA i natt. Dessverre ikke i Norge enda, bare blitt vist på noen festivaler.

Jeg har fått nyss i at VGTV har kjøpt rettighetene til å vise den. Når er foreløpig ikke klart.

 

Det ser ut til at filmen ligger ute på "alternative" sider. Jeg kan dog selvsagt ikke linke det her. Regissøren sier også at det viktigste er at folk ser den, så jeg tenker det ikke er noe stort profittmotiv involvert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Medlem said:

Death Toll Estimate of Ukraine’s Soldiers Published By Civic Group
While the government does not release such numbers, a group called the ‘Book of Memory’ has come up with a figure though it says the real total is likely far higher
https://www.kyivpost.com/post/24173

 



Så vidt jeg har hørt, lest og klart å regne meg frem til er ukrainske tap nå dessverre på rundt 100.000. Det var snakk om 80.000 KIA for noen måneder tilbake. I tillegg er det en del savnet. Dog vil nok mange av dem være tatt til fange eller ha desertert.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...