Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

<generisk_navn> skrev (3 minutter siden):

Patriot skal i teorien klare høyden, men er trolig for langt unna allikevel da russerne neppe flyr direkte over ukrainske luftvernbatterier.

Ja, Patriot er vel oppgitt til 79,500 fot maks men det krever nok ikke all verdens horisontal avstand. Det er likevel avskrekkende for russerne som da må fly et godt stykke unna grensen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (På 18.11.2023 den 2:30 PM):

En våpenhvile når Russland er i ferd med å tape vil gi dem tid til å komme sterkere tilbake.

Kan vi vente med våpenhvile til et tidspunkt som favoriserer Ukraina, i stedet?

Nå har krigen vart i over 630 dager. Etter sånn ca 30 dager, har vi vel påstått at Ukraina er svært nærme en seier?

Ok, kanskje det tok et par måneder før vi spådde nederlag til Putin? Ikke særlig mye mer, hvertfall. 

Allikevel ... Seks hundre dager senere sitter vi her. Og krigen er på ingen måte avsluttet. Ei heller bærer den spor av å være i emning. Det er stillstand. Noen små fremskritt her og der, kanskje etterfulgt av et nederlag en helt annen plass?

Seieren vi spådde, kan fortsatt komme! Men den kommer ikke kjapt. Dette blir en langvarig og seig drakamp, totalt ødeleggende for alle parter. Svært mange liv kunne blitt spart, dersom Putin for en gangs skyld falt ut av et usikret vindu. (De er det jo mange av!)

Men en seier rett rundt hjørnet?

Sorry. Det trodde jeg på før. Men ikke lenger. Dette vil ta mye tid, og utfallet er vanskelig - om ikke umulig - å spå.

Jeg håper inderlig at Ukraina vinner. Men jeg føler ikke at det er garantert. Dette kan vippe mange retninger..!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (33 minutter siden):

Hvem er det som har påstått at en seier er rett rundt hjørnet i 600 dager?

9 av 10 bidragsytere i denne tråden, noe overdrevet. Nei, det nevnes ikke bokstavelig. 

Min tolkning av den generelle konsensus her inne, er at Ukraina holder på å vinne krigen. Og at Russland er praktisk talt tomme for våpen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Min tolkning av den generelle konsensus her inne, er at Ukraina holder på å vinne krigen. Og at Russland er praktisk talt tomme for våpen.


Russland tapper nå Iran, Nord-Korea, og tildels Kina. De fortsetter også stadig å produsere eget, og bruker en del bakkanaler til å kjøpe ting tilbale.

Ukraina har definitivt mye større sjans til å vinne denne krigen enn Russland.

Putin håper at Vesten skal miste interesse. Det tror jeg ikke vil skje. Selv om Biden skulle bli byttet ut med Trump.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Våpen produsert av Nammo kan være i bruk i Gaza

PUBLISERT KLOKKEN02:48

Rakettkastere produsert av Nammos fabrikk i Arizona i USA, kan være i bruk av Israel i den pågående krigen mot Hamas.

USA har sendt 1800 rakettkastere av typen M141 til Israel. Disse våpnene er produsert av den norskeide våpenprodusenten Nammo, skriver Klassekampen.

Informasjonsdirektør Thorstein Korsvold i Nammo bekrefter at de har levert våpensystemene, som er produsert på selskapets fabrikk i Arizona, til USAs forsvar.

Korsvold presiserer samtidig overfor avisen at den amerikanske virksomheten til selskapet er underlagt amerikansk lov og eksportkontroll. Det betyr at det ikke er Norge som bestemmer hvor våpnene kan bli brukt.

(NTB)

Kvifor er ikkje desse i Ukraina?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 timer siden):

Defatister på ukrainas vegne som er aplogeter for Putler, og som bedriver whatabout'isme ovenfor ukrainatilhengere?

Dette blir for tøysete å si. Du kommenterer på et innlegg der det snakkes om hvem som spår en snarlig ukrainsk seier. Det er neppe det du kaller "Defaitister på Ukrainas vegne" som sier slikt.

En annen sak er at det hjelper lite på et debattklima å bli altfor konfronterende i retorikken. Med unntak av de trollene som innimellom slenger innom kan vi alle lære noe av hverandre her inne, både hva angår fakta om krigen, fakta om materiell og måter å tenke på rundt krigen.

Og ja, før du kommenterer på akkurat det; jeg vil ha Ivan ut av Ukraina og hjem til Russland, og jeg vil ha Ukraina inn i NATO da det er en logisk konsekvens av krigen. Det var jeg ikke like overbevist om før Valdemar havnet på ville veier.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (34 minutter siden):

De er angivelig det iflg. denne artikkelen.image.png.30b4395d0fec58bc5a9f102ff29fefe8.png

Eg var nok litt uklar, men det eg meinte var at desse sikkert ville ha gjort meir nytte for seg i Ukraina enn i Gaza.

Det irriterer meg at USA ikkje vil-/klarer å gje Ukraina det dei treng for at dei skal vinne krigen mot Russland.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (19 minutter siden):

Eg var nok litt uklar, men det eg meinte var at desse sikkert ville ha gjort meir nytte for seg i Ukraina enn i Gaza.

Det irriterer meg at USA ikkje vil-/klarer å gje Ukraina det dei treng for at dei skal vinne krigen mot Russland.

Mulig jeg også var like uklar :)

UA har jo fått slike våpen, og UA står som operatør av disse våpnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...