Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://m.koreaherald.com/view.php?ud=20231102000636

S. Korean military detects signs of NK supplying ballistic missiles to Russia


"We are monitoring the potential transportation of short-range ballistic missiles by both train and aircraft"

 

KN-23 er omtrent som en SCUD eller lignende, drøyt 7,5m lang nesten dobbelt så lang som en ATACMS, og har et stridshode på et sted under 1500kg, nesten tre ganger så stort.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (57 minutter siden):



S-300B4 er en splitter ny utgave av S-300 lansert helt nylig. Den skulle i teorien være effektiv mot alt. Russerne hauset den opp i 2020 for at den skulle kunne ta ned alt mulig, inkludert hypersoniske ballistiske missiler. Men tydeligvis klarer den ikke å ta ned hva det nå var som traff den.

UA har vel så vidt jeg har fått med meg i det siste fokusert sine innsatser mot luftvernets øyne, dvs. radarer og andre sensorer. Dermed er batteriene blinde og fungerer dårlig :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

<snip>

Defense Minister Pål Jonson emphasizes in an interview with IL that Sweden is able to donate Gripenes. The decision can be made when Sweden has become a member of NATO.
 
 

(min utheving) Svenskene føler seg tydeligvis nå såpass trygge på at de har god støtte internt i NATO at de faktisk legger et visst press på Ungarn og Tyrkia her. Det er vel nå faktisk Ungarn som har lengst vei å gå, og de har i tillegg begynt å gjøre seg vanskelige mht. å få Ukraina inn som medlem av EU. Orbán satser tydeligvis ikke på å bli MER populær i Brüssel med det første.

Endret av <generisk_navn>
formatering
  • Liker 6
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (På 7.11.2023 den 10:40 PM):

Er du sikker? Ein del av det han skriv er fornuftig, og innlegget det her var snakk om førte til ein interessant debatt om privat/offentleg eigarskap.

Eg tykkjer ein skal vere litt forsiktig med å avvise alle med litt avvikande meiningar som "troll". Målet må vere ein inkluderande debatt der alle skal vere velkomne til å debattere og komme med synspunkt. Når det gjeld openberre troll er framgangsmåten

Du ser godt hvordan han ordlegger seg. Forsiktig, men likevel åpenbart. I akkurat det innlegget du svarer på er agendaen at vestlige land er så korrupte, og at de kjøper politikere. Hvert eneste innlegg han skriver inneholder slike skjulte, men åpenbare, russiske propagandapunkter.

Og brukernavnet hans er et annet hint.

Jeg synes det bør være innafor å gjøre andre oppmerksomme på slike som prøver å "fly under radaren".

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 8.11.2023 den 2:18 PM):

Dette har alt med MAGA-fraksjonen å gjøre. Den vokser seg stadig større, men det er ikke bare MAGA som er mot Ukraina i det republikanske partiet. Ron DeSantis sine støttespillere er også det. Husk at Orban er hans og andre prominente politikere i GOP sitt politiske forbilde. For MAGA har det ikke noe å si hva som er politikken, så lenge det er motsatt av hva Biden mener og at det er kontrært. Da treffer det velgerne de er ute etter.

Jeg har sagt det her i tråden siden i fjor sommer; støtten til Ukraina fra USA vil gradvis bli dårligere så lenge republikanerne har flertall i et av kamrene i kongressen, og det har de nå.

Er som det meste i verden, enten er det politiske eller økonomiske interesser som styrer. Men selvfølgelig så fremstår det slik at moral, rettferdighet og etikk styrer.

Og «nyttige idioter» biter på. Ref media som styrer osv. 

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 timer siden):

Vil det seie at ein ENNO ikkje har byrja å trene ein einaste ukrainsk F16-pilot? No har det gått så lang tid at opplæringa av dei fyrste pilotane snart burde ha vore fullført.

Eg må visst lære meg å lese artiklane før eg svarar.

Men dette går uansett altfor seint.

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...