Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Copium247 said:

Vil ikke bli overrasket om at der allerede er flere F-16 fly på plass i Ukraina og at opptrening er kommet mye lenger en det som blir fremstilt i media. Dette har vært en tråd igjennom hele konflikten, allierte og partnere sier de skal sende eller vurderer å sende, har det vist seg at våpnene allerede er på plass i Ukraina. Det er også meget sannsynlig at frivillige NATO personell bemanner flyene og vedlikeholder de i tillegg.

Det er ganske usannsynlig at F-16 er i Ukraina. Det er litt for store nyheter til at det er lett å holde lokk på. Og med en gang de flyr, så flyr de over tusenvis av sivile, med mobilkameraer. Det vil lekke ut med en gang.

Det er litt enklere å holde tilbake informasjon om annet utstyr, som fraktes på tog under presenninger, og oppbevares på militærbaser etter ankomst.

Og man kan håpe at tidligere NATO personell melder seg frivillig til å jobbe med F-16 i Ukraina. Det vil gjøre det enklere for Ukraina å opprettholde de kapabilitetene de mottar. Men tviler på at det har skjedd til særlig grad ennå.

1 hour ago, Copium247 said:

Blir heller ikke overrasket om det kommer en massiv offensiv fra Ukr kontrollert Kherson mot Krim, noe jeg tviler på at Russland er forberedt på. De er allerede over utvidet på resten av fronten.

Det er absolutt mulig. Men det vil samtidig være en svært vanskelig operasjon å krysse Dnieper med tilstrekkelig styrke, så det kan fortsatt være mange måneder unna.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Brother Ursus said:

 

 

Ukrainsk drone later som om den har feil eller er blitt nøytralisert. Russisk soldat går for å hente den inn.

Da tar den av igjen, forfølger ham, og dreper ham.

Videoen er ikke grafisk, så regner med at den får stå.

Jeg mener vi har hørt om denne typen bruk tidligere, der de bruker dronene som en slags styrt mine. De lander for å spare batteriene (da kan de vente i timesvis), og så når det kommer et mål innenfor rekkevidde så fyrer de opp dronen og angriper.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Brother Ursus said:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/krigen-i-ukraina-vestens-svik/o/5-95-1443425

Krigen i Ukraina: Vestens svik

"Vi sultefôret dem med utstyr og sørget for at de måtte kjempe med en hånd bundet på ryggen."

Jørn Sund-Henriksen

 

 

 

Her er en som har skjønt det!

Norge og Vesten burde allerede være på krigsfote.

Her synger Henriksen den samme sangen mange av oss her i tråden startet på for snart ett år siden. Så det er jo i seg selv ingen nyhet, dette har vi snakket om, side opp og side ned omtrent siden nyåret 23. Fortsatt er vi - som i vesten på etterskudd og alt tar fortsatt for lang tid og når det til sist blir effektuert så er det enten i for små mengder eller påfyll av ammo går for sakte. 

At politikerne stadig nynner på deg samme melodien om faren for eskalering får meg til å tenke at akkurat dette, det må være en russlands mest vellykkede desinformasjonskampanjer - den har trengt inn i politisk ledelse i hele vesten og virker å ha fått realt fotfeste. Men som Henriksen sier, hva mer kan russerne gjøre? Og før du rekker å tenke tanken - nei det vil ikke ende i atomkrig. For som artisten Sting har lært oss - russerne er glade både i livet og sine barn. I det minste er dette sant for eliten og makta. 

Så hva kan vi gjøre for å få fortgang? Hjelper det om hver og en av oss tar oss sammen og sender eposter til våre folkevalgte? Der vi argumenterer for mer politisk handlekraft og større gjennomføringsevne når det kommer til donasjoner og våpen? Hvordan kan en slik grasrotkampanje ta av? For det holder ikke at en håndfull av oss her i denne tråden sender eposter til våre politikere. Dette må bli langt større, det må krysse våre landegrenser og kampanjen må også nå USA. Og Tyskland er jo alt nevnt av Henriksen, men også alle andre europeiske land trenger et spark i baken når det kommer til donasjoner av våpen til Ukraina. 

Eller er det kanskje andre ting vi kan gjøre som vil hjelpe oss til å raskere få tatt politiske avgjørelser som igjen blir satt ut i livet raskere enn i dag? Her tror jeg politikerne trenger å både føle på presset fra velgerne og samtidig tror jeg de trenger en kraftig motvekt mot tanken om at støtte medfører eskalering. 

Vi som velgere må kanskje være katalysatoren her, for det er for lang tid til neste valg til at vi kan sitte i ro og avvente til etter det valget. Men det er kort nok tid til neste valg slik at dersom velgerne eller en stor nok mengde av velgere legger press på politikerne så bør det være mulig å få snudd den politiske sendrektigheten som har omfavnet hele vesten i denne saken. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ganske usannsynlig at F-16 er i Ukraina. Det er litt for store nyheter til at det er lett å holde lokk på. Og med en gang de flyr, så flyr de over tusenvis av sivile, med mobilkameraer. Det vil lekke ut med en gang.

Det er litt enklere å holde tilbake informasjon om annet utstyr, som fraktes på tog under presenninger, og oppbevares på militærbaser etter ankomst.

Og man kan håpe at tidligere NATO personell melder seg frivillig til å jobbe med F-16 i Ukraina. Det vil gjøre det enklere for Ukraina å opprettholde de kapabilitetene de mottar. Men tviler på at det har skjedd til særlig grad ennå.

Fullt mulig ser det ut som å transportere F-16 på landeveien under presenning hvis en ønsker det. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Copium247 said:

Fullt mulig ser det ut som å transportere F-16 på landeveien under presenning hvis en ønsker det. 

Det er ikke umulig, men hvorfor skulle man gjøre det? Det beste er å få flyene med piloter operative i f.eks Romania, og så bare fly de til sitt nye hjem i Ukraina. Da kan de være klare for bruk på frontlinjene samme dag som ankomst.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, bojangles said:

Her synger Henriksen den samme sangen mange av oss her i tråden startet på for snart ett år siden. Så det er jo i seg selv ingen nyhet, dette har vi snakket om, side opp og side ned omtrent siden nyåret 23. Fortsatt er vi - som i vesten på etterskudd og alt tar fortsatt for lang tid og når det til sist blir effektuert så er det enten i for små mengder eller påfyll av ammo går for sakte. 

At politikerne stadig nynner på deg samme melodien om faren for eskalering får meg til å tenke at akkurat dette, det må være en russlands mest vellykkede desinformasjonskampanjer - den har trengt inn i politisk ledelse i hele vesten og virker å ha fått realt fotfeste. Men som Henriksen sier, hva mer kan russerne gjøre? Og før du rekker å tenke tanken - nei det vil ikke ende i atomkrig. For som artisten Sting har lært oss - russerne er glade både i livet og sine barn. I det minste er dette sant for eliten og makta. 

Så hva kan vi gjøre for å få fortgang? Hjelper det om hver og en av oss tar oss sammen og sender eposter til våre folkevalgte? Der vi argumenterer for mer politisk handlekraft og større gjennomføringsevne når det kommer til donasjoner og våpen? Hvordan kan en slik grasrotkampanje ta av? For det holder ikke at en håndfull av oss her i denne tråden sender eposter til våre politikere. Dette må bli langt større, det må krysse våre landegrenser og kampanjen må også nå USA. Og Tyskland er jo alt nevnt av Henriksen, men også alle andre europeiske land trenger et spark i baken når det kommer til donasjoner av våpen til Ukraina. 

Eller er det kanskje andre ting vi kan gjøre som vil hjelpe oss til å raskere få tatt politiske avgjørelser som igjen blir satt ut i livet raskere enn i dag? Her tror jeg politikerne trenger å både føle på presset fra velgerne og samtidig tror jeg de trenger en kraftig motvekt mot tanken om at støtte medfører eskalering. 

Vi som velgere må kanskje være katalysatoren her, for det er for lang tid til neste valg til at vi kan sitte i ro og avvente til etter det valget. Men det er kort nok tid til neste valg slik at dersom velgerne eller en stor nok mengde av velgere legger press på politikerne så bør det være mulig å få snudd den politiske sendrektigheten som har omfavnet hele vesten i denne saken. 



Har tenkt mye på dette jeg også, og det spørs om vi ikke trenger en sinna lobbyorganisasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden):
Copium247 skrev (2 timer siden):

Blir heller ikke overrasket om det kommer en massiv offensiv fra Ukr kontrollert Kherson mot Krim, noe jeg tviler på at Russland er forberedt på. De er allerede over utvidet på resten av fronten.

Det er absolutt mulig. Men det vil samtidig være en svært vanskelig operasjon å krysse Dnieper med tilstrekkelig styrke, så det kan fortsatt være mange måneder unna.

En storstilet offensiv østover fra Dnipro i retning Zaporizhija og Tokmak krever mer enn bare sporadiske amfibiekrysninger, ja. Jeg vet ikke nok (og forstår heller ikke nok) om Russlands kapasiteter i regionen til å skulle påstå noe, men jeg kan jo teoretisere over hvorvidt det er mulig å få på plass en eller annen form for bro som varer lenge nok til at UA kan komme seg over med tilstrekkelige mengder panser og evt. selvgående artilleri.
Dette avhenger jo selvsagt av vannføringen i Dnipro, og status på Kharkhovka-demningen som russerne sprengte for noen måneder siden, men om det er lav nok vannstand i området er det i alle fall teoretisk mulig å lage en bro for å komme over med panser og artilleri.

Min spekulasjon er at UA gjør fremstøt på forskjellige av flere årsaker:

  • de ønsker å skaffe seg flere forskjellige utgangspunkter for videre offensive operasjoner
  • de ønsker å skape usikkerhet hos russerne mht hvor de angriper neste gang, og flere alternativer gir større usikkerhet
  • de tester de russiske defensive kapasitetene i forskjellige områder
  • de tester sine egne offensive kapasiteter i forskjellige områder
  • de ønsker å spre russiske reserver mest mulig slik at disse får mindre effekt

Hva angår regionene Kherson/Zaporizhija har UA etter min forståelse et brukbart utgangspunkt for å legge et tosidig press på russiske styrker i hele regionen gjennom presset mot Tokmak og probene/brohodene på østbredden av Dnipro. I ytterste konsekvens (altså om UA lykkes med sine videre offensive operasjoner i området) kan dette tvinge russerne til å måtte trekke seg ut fra atomkraftverket i Enerhodar (det vi bla. kjenner som Zaporizhija-kraftverket) og sørover mot Krym. 

Da vil i så tilfelle UA beherske begge breddene av Dnipro langsmed størsteparten av elvens løp, og det skal godt gjøres om russerne da vil være i stand til å holde stand øst for byen Kherson. Dermed skulle kilen mellom Donbass og Krym være nær komplett.

Men; det er mange forbehold her, min kompetanse inkludert. Dog er det ikke et usannsynlig ønskelig scenario sett med UAs øyne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, <generisk_navn> said:

En storstilet offensiv østover fra Dnipro i retning Zaporizhija og Tokmak krever mer enn bare sporadiske amfibiekrysninger, ja. Jeg vet ikke nok (og forstår heller ikke nok) om Russlands kapasiteter i regionen til å skulle påstå noe, men jeg kan jo teoretisere over hvorvidt det er mulig å få på plass en eller annen form for bro som varer lenge nok til at UA kan komme seg over med tilstrekkelige mengder panser og evt. selvgående artilleri.
Dette avhenger jo selvsagt av vannføringen i Dnipro, og status på Kharkhovka-demningen som russerne sprengte for noen måneder siden, men om det er lav nok vannstand i området er det i alle fall teoretisk mulig å lage en bro for å komme over med panser og artilleri.

Min spekulasjon er at UA gjør fremstøt på forskjellige av flere årsaker:

  • de ønsker å skaffe seg flere forskjellige utgangspunkter for videre offensive operasjoner
  • de ønsker å skape usikkerhet hos russerne mht hvor de angriper neste gang, og flere alternativer gir større usikkerhet
  • de tester de russiske defensive kapasitetene i forskjellige områder
  • de tester sine egne offensive kapasiteter i forskjellige områder
  • de ønsker å spre russiske reserver mest mulig slik at disse får mindre effekt

Hva angår regionene Kherson/Zaporizhija har UA etter min forståelse et brukbart utgangspunkt for å legge et tosidig press på russiske styrker i hele regionen gjennom presset mot Tokmak og probene/brohodene på østbredden av Dnipro. I ytterste konsekvens (altså om UA lykkes med sine videre offensive operasjoner i området) kan dette tvinge russerne til å måtte trekke seg ut fra atomkraftverket i Enerhodar (det vi bla. kjenner som Zaporizhija-kraftverket) og sørover mot Krym. 

Da vil i så tilfelle UA beherske begge breddene av Dnipro langsmed størsteparten av elvens løp, og det skal godt gjøres om russerne da vil være i stand til å holde stand øst for byen Kherson. Dermed skulle kilen mellom Donbass og Krym være nær komplett.

Men; det er mange forbehold her, min kompetanse inkludert. Dog er det ikke et usannsynlig ønskelig scenario sett med UAs øyne.

Det er ganske åpenbart at Ukraina fortsetter å gjøre det de må for å forberede en fremtidig kryssning.

Men det er svært viktig at når Ukraina først trykker på knappen og setter inn hovedstyrken, så må det være med tilstrekkelig moment til å sikre et stabilt brohode som de kan bygge videre fra. Og et stabilt brohode krever også at Ukraina klarer å forsyne det med de hundrevis av tonnene med ammunisjon, drivstoff, mat, osv som kreves hver eneste dag. Logistikk vil være den største utfordringen, akkurat som logistikk var hovedårsaken til at Russland måtte forlate Kherson by.

Det absolutt verste scenariet er at Ukraina krysser med tusenvis av soldater og hundrevis av kjøretøy, og så setter Russland inn alt de har av reserver, fly og helikopter, klarer ta ut broene og fergene, og så begynner presse Ukraina tilbake mot elven.

Det er neppe tilstrekkelig med pontong-broer til at Ukraina får særlig mer enn ett forsøk på å krysse elven.

Jeg aner ikke når Ukraina vil føle seg sikre nok i sine evner til å sette i gang, men inntil det skjer, så gleder jeg meg i hvert fall over fremgangen de har i å gjøre klar for en fremtidig kryssning.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:



Bra. La meg omformulere. Ingen av riksmediene har rapportert noe om dette på Facebook, og et raskt søk bekrefter også dette. Bekymringsverdig mtp. at de fleste voksne får nyhetene sine der.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:



Har tenkt mye på dette jeg også, og det spørs om vi ikke trenger en sinna lobbyorganisasjon.

Jeg tror vi kanskje må tenke på hva er det som virkelig betyr noe for våre politikere? Det er ikke det vi kanskje liker å tro, at de ønsker å skape et bedre samfunn eller forme fremtiden. Nei det er kun i festtaler. Det som virkelig betyr noe for de, det er å vinne neste valg, evt. ikke miste sin posisjon. 

Så en sinna lobbyorganisasjon vil egentlig ikke påvirke i den hastigheten vi trenger i denne saken. Det blir bare ennå en lobbyring som kjemper for sin sak. Og sjansen for at den drukner i støyen fra alle andre lobbyorganisasjoner er veldig stor. 

Om politikerne derimot får følelsen av at nå er det velgerne selv som er blitt forbannet og som viser handlekraft, da føler de kanskje at det plutselig brenner på dass? For slikt kan slå ut direkte på meningsmålinger, pluss hvor mange velgere er det egentlig som engasjerer seg direkte i noe som helst til vanlig?

Hvor mange brev eller eposter har du sendt til politikere de siste 10-15 årene? Jeg har aldri gjort det. Og jeg tror de færreste av oss har. Dermed er eller bør det være mulig å skape en følelse hos politikerne at nå må det vises handlekraft og politisk kløkt fordi politikerne plutselig merker at engasjementet er voldsomt. 

De mest engasjerte har kanskje gått i fakkeltog eller demonstrasjoner i enkeltsaker. Men jeg minner om at det gikk flere tusen mennesker i fakkeltog i protest mot at en sauebonde avlivet en hund som ble skutt fordi den angrep sauer innenfor gjerdet der sauene ikke kunne slippe unna bikkja - trass i at hundeeieren selv hadde åpnet grinda og sluppet bikkja inn til sauene. De som protestert burde jo heller demonstrert mot dumme hunde-eiere. Såvidt jeg erindrer var det ca 5000 mennesker som gikk i det toget. Trass i at hunde-eier var den egentlige idioten. 

Her tror jeg faktisk at vi kan skape et markant politisk press relativt enkelt, og uten at vi må slite oss ut eller styre med tillatelser til en markering der vi til sist kanskje blir væravhengig for hvor mange orker gå i fakkeltog midt i en høststorm? 

I hvor mange andre enkeltsaker har folk faktisk tatt direkte kontakt med politikerne for å kreve handlekraft? Er det annerledes i Tyskland? Frankrike eller USA? Neppe. Og fordi en slik markering krever såpass lite av hver enkelt av oss bør det være mulighet for å lykkes. Og hvem vet hvor langt man kan nå dersom en slik sak først får moment og begynner å rulle? Saken plukkes opp på SoMe, avisene starter å skrive, flere kaster seg på og snart blir politikerne intervjuet i aviser, radio og tv om denne kampanjen. I beste fall. I verste fall, så har vi forsøkt, det har ikke kostet oss annet enn litt innsats og tid. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bojangles said:

Jeg tror vi kanskje må tenke på hva er det som virkelig betyr noe for våre politikere? Det er ikke det vi kanskje liker å tro, at de ønsker å skape et bedre samfunn eller forme fremtiden. Nei det er kun i festtaler. Det som virkelig betyr noe for de, det er å vinne neste valg, evt. ikke miste sin posisjon. 

Så en sinne lobbyorganisasjon vil egentlig ikke påvirke i den hastigheten vi trenger i denne saken. Det blir bare ennå en lobbyring som kjemper for sin sak. 

Om politikerne derimot får følelsen av at nå er det velgerne selv som er blitt forbannet og som viser handlekraft, da føler de kanskje at det plutselig brenner på dass? For slikt kan slå ut direkte på meningsmålinger, pluss hvor mange velgere er det egentlig som engasjerer seg direkte i noe som helst til vanlig? Hvor mange brev eller eposter har du sendt til politikere de siste 10-15 årene? Jeg har aldri gjort det. Og jeg tror de færreste av oss har. Dermed er eller bør det være mulig å skape en følelse hos politikerne at nå må det vises handlekraft og politisk kløkt fordi politikerne plutselig merker at engasjementet er voldsomt. 

De mest engasjerte har kanskje gått i fakkeltog eller demonstrasjoner i enkeltsaker. Men jeg minner om at det gikk flere tusen mennesker i fakkeltog for i minnes en avlivet hund som ble skutt fordi den angrep sauer innenfor gjerdet der sauene ikke kunne slippe unna bikkja - og eieren åpnet selv grinda. 

Her tror jeg faktisk at vi kan skape et markant politisk press relativt enkelt, og uten at vi må slite oss ut eller styre med tillatelser til en markering der vi til sist kanskje blir væravhengig for hvor mange orker gå i fakkeltog midt i en høststorm? 

Hvor mange andre enkeltsaker har folk faktisk tatt direkte kontakt med politikerne for å kreve handlekraft? Er det annerledes i Tyskland? Frankrike eller USA? Neppe. Og fordi en slik markering krever såpass lite av hver enkelt av oss bør det være mulighet for å lykkes. 

 


Burde nesten ta kontakt med noen som har politisk erfaring med hvordan slikt foregår.

Jeg vil også tro at fysisk post har større innvirkning enn epost? Eller er det kanskje ett fett, nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...