Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

https://www.francetvinfo.fr/societe/antisemitisme/tags-d-etoiles-de-david-les-enqueteurs-examinent-la-piste-d-une-operation-de-destabilisation-venue-de-la-russie_6168609.html


Fransk Politi etterforsker russisk destabiliseringsoperasjon mot Frankrike

Flere personer med tilknytning til Russland er arrestert eller etterlyst for å ha malt jødestjerner på jødiske bedrifter og hjem rundt om i Frankrike.

Det vart nyleg hengt opp eit "israelsk" flagg på ein silo i Oslo der jødestjerna var bytt ut med eit hakekors. Det er sterke følelsar i sving i samband med krigen i Gaza, og ein skal ikkje utelukke at russiske provokatørar står bak eller støttar opp om dette.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
33 minutes ago, torbjornen said:

Er det mogeleg å drøyme om at Ukraina kan få til ein vinteroffensiv med austbreidda av Dnipro som utgangspunkt medan russarane "sit fast" rundt Avdviika?



Jeg tror problemet kan være at begge sider blir sittende fast. Det er enda vanskeligere for dem å kjøre frem tungt utstyr over elven enn det er for russerne å kjøre det opp veiene i Kherson.

Det mest sansynelige er fortsatt stillstand med mindre det kommer en plutselig russisk knekk man kan utnytte. Noen ukrainsk knekk tror jeg ikke på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Pentagon rapporterer at USA fortsetter å ligge langt foran skjema i å øke produksjonen av 155mm artillerigranater.

Produksjon per måned:

Februar 2022: 14.000
September 2023: 28.000
Q1 2024: 36.000
Q3 2024: 60.000
Q1 2025: 75.000
Q3 2025: 100.000

Ukrainas forbruk ligger altså sansyneligvis på minst 7.000 runder per dag, eller 210.000 per måned. Men så er USA selvsagt ikke alene. Også mange andre land øker sin produksjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
On 6.11.2023 at 4:03 PM, Gjest MKII said:

Bare fremtiden vil vise svaret, men jeg har et lite håp om at Valdemar Putler slutter med massemordene sine i Ukraina etter det raZZiske president"valget", og at han etter "valget" trekker styrkene ut av Ukraina etter at han er "valgt". Da håper og tror jeg at han ikke lenger har så stort behov for å fortsette med løgnen om at krigen "Den EKSTREMT spesielle militære operasjonen" er så vellykket. Håper da at raZZland kan komme med ENNÅ en løgn og påstå at målene er oppnådd, og så trekke seg ut av Ukraina siden Putler da allerede er sikret ennå, og forhåpentlig vis en aller siste periode med makten!

 

1 hour ago, torbjornen said:

Er det mogeleg å drøyme om at Ukraina kan få til ein vinteroffensiv med austbreidda av Dnipro som utgangspunkt medan russarane "sit fast" rundt Avdviika?

Jeg stemmer "Ja": Likestiller det å drømme med å håpe, og synes det er mulig/lov så lenge det man håper på/drømmer om er nogenlunde realistiskt 😃 Å håpe på/drømme om noe uten noen realisme anser jeg derimot som å lure seg selv...

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Snikpellik said:

Ungarn kommer sikkert til å trenere dette, likevel ett skritt nærmere EU for Ukraina.

EU-kommisjonen vil starte forhandlinger med Ukraina om medlemskap
https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/654b6ea8b416454e07915848/eukommisjonen-vil-starte-forhandlinger-med-ukraina-om-medlemskap

 

Viktor Orban og Ungarn må vel vente på tillatelse fra Valdemar Putler først, eller i det minste vente til de føler seg trygge nok på at de ikke får alt for stor straff fra herrene sine i raZZland for å ikke ha trenert dette også lenge nok 🤬

Ennå godt femtekolonistene i Tyrkia ikke er med i EU og kan være med på å trenere saker der også... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Demokratene blokkerte støtten til Israel som republikanerne forsøkte å få gjennom. De vil ikke tillate at det går gjennom uten støtte til Ukraina.

Pluss at republikanerne fjernet humanitær hjelp fra pakken til Israel og forsøkte å få med kutt i finansieringen av skattevesenet i USA i dette (!!!).

https://www.reuters.com/world/us/us-senate-democrats-block-republican-bid-aid-israel-not-ukraine-2023-11-07/

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

https://www.businessinsider.com/ukraine-likely-destroyed-3-russian-s-400-missile-systems-2023-11

Ukraine likely destroyed 3 of Russia's prized S-400 missile systems worth $1.5 billion, weakening its air defenses, says UK intel




Og fire på en uke!

Da var det faktisk hele systemer. Ikke bare rakettbatterier. Kjære gud som Russland sliter 😄

Og det seier jo alt om kor oppskrytte S-400 faktisk er når Ukraina med sine forholdsvis begrensa moglegheiter klarer å ødelegge dei slik.

Tenk om Ukraina hadde hatt F-35 og JSM 🤩

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Snikpellik said:

Pluss at republikanerne fjernet humanitær hjelp fra pakken til Israel og forsøkte å få med kutt i finansieringen av skattevesenet i USA i dette (!!!).

https://www.reuters.com/world/us/us-senate-democrats-block-republican-bid-aid-israel-not-ukraine-2023-11-07/

 

Jeg anser meg selv for å være sentrist, men jeg forstår meg ikke på amerikanske nymotens republikanere. Det burde være en enkel sak også for dem å støtte Ukraina. Så langt har de gjort det. Med mindre MAGA har begynt å påvirke politikken igjen. Det kan virke slik mtp. valget av speaker.

 

38 minutes ago, Dragavon said:

Og det seier jo alt om kor oppskrytte S-400 faktisk er når Ukraina med sine forholdsvis begrensa moglegheiter klarer å ødelegge dei slik.

Tenk om Ukraina hadde hatt F-35 og JSM 🤩

 

Israel har veldig god effekt mot S-300 med F-16. Ukrainas har antagelig ikke samme teknologi, og terrenget i Ukraina er omtrent kav flatt, så det blir farlig, men jeg tror og håper at selv om man kan miste en del F-16 så vil våpnene de kan benytte seg av få stor effekt på slagmarken. Inkludert både ting som Storm Shadow og HARM-raketter mot radar, som per i dag ikke kan brukes optimalt pga. de ukrainske flyenes begrensede digitale evner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...