Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

knipsolini skrev (9 timer siden):
Simen1 skrev (21 timer siden):

Når russland har avvæpnet seg selv så kan Kina ta tilbake ytre Manchuria uten at russland kan yte motstand.

Det er vel fortsatt like uaktuelt å angripe en (autoritær) autommakt, om så Russland var totalt tømt for øvrige våpen? 

Vel, avtalene fra 1858 og 1860 ble jo inngått med diplomati uten en eneste kule. Avtalen ble svært skjev til Russlands fordel fordi Kina ikke var interessert i ennå en krig.

Kina kan godt overta ytre Manchuria i en diplomatisk avtale nå også, rett og slett fordi russland hverken har ressurser til en ny konvensjonell krig og heller ikke er interessert i å starte en atomkrig. Pest eller kolera. Det minste ondet er å unngå begge. Det er faktisk ting som tyder på at dette er i ferd med å skje. I forbindelse med Xi Jinping sitt besøk i Moskva for ca et år siden så endret Kina sine offisielle kart. Alle stedsnavn i ytre Manchuria byttet fra russiske til kinesiske navn. Så for noen måneder siden var Xi Jinping på nytt i Moskva og kartene ble oppdatert på nytt. Denne gangen ble en tidligere russisk øy i en grenseelv kinesisk på offisielle kinesiske kart. Putin fikk antagelig mye goodwill tilbake (innsmugling av deler til militærindustrien, samt at Kina kjøpte et toglass med kobber, olje, kull m.m.) Jeg venter egentlig bare på at russiske kart skal oppdateres med de samme endringene og at det blir totalt dysset ned i Russland, eller framstilt som en god deal.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sjekket tap av henholdsvis stridsvogner, pansrede personellkjøretøy og artilleri de siste to ukene:

Uke 39: 40, 77 og 244

Uke 40: 119, 132 og 228

*Hvis vi slår sammen stridsvogner og APV så får vi 117 i uke 39 og 251 i uke 40, altså godt og vel en dobling (+114%). Mens artilleritapene har sunket med 7%. Det virker som russland bare mater på med kanonføde og det har de antagelig ressurser til å holde på med lenge.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Tsjetsjenias leder, Ramzan Kadyrov, foreslår å avlyse presidentvalget i Russland i mars neste når. Begrunnelsen er at «så lenge den spesielle militæroperasjonen pågår, finnes det ikke noen annen person som kan forsvare landet vårt». Alternativet, ifølge Kadyrov, er å ha valg med bare en kandidat, Vladimir Putin. For noen år siden fremmet en enkelt politiker i den russiske nasjonalforsamlingen et forslag om å endre den russiske grunnloven, slik at Putin kan bli sittende fram til 2036.



Det er jo ikke noe vits å ha valg i Russland uansett. De hadde bare frie valg en stakke stund på midten av 90-tallet. Putin har nå innsett at det russiske folk er enda mer tiltaksløst og zombifisert enn selve hans mest optimistiske spådommer. Så får han Kadyrov til å foreslå det så det virker som om det ikke kommer fra ham selv.

Russland er fortapt, med mindre noen plutselig tar Putin av dage, slik at det blir maktkamp mellom faksjonene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):

Russland er fortapt, med mindre noen plutselig tar Putin av dage, slik at det blir maktkamp mellom faksjonene.

Alle maktpersoner i russland er gjennomkorrupte - det er sånn man får makt der. Det blir i så fall litt av et ormebol og jeg tviler på at en maktkamp der det kappes om å være mest brutal og korrupt vil gi verden et bedre russland i framtida. Jeg tror egentlig det beste for verden vil være at russland holdes nede med sanksjoner i generasjoner framover. Verden er ikke klar for Sovjets fall versjon 2.0 ennå. De tidligere sovjetiske republikkene trenger ennå et par generasjoner på å riste av seg kommunistiske nykker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

 Jeg tror egentlig det beste for verden vil være at russland holdes nede med sanksjoner i generasjoner framover. 

Denne tanken har jeg også gjort meg. De skulle også betalt for gjenoppbygningen og ikke minst opprydningen av bla minefelt.  Men først må vi vell se hvordan dette ender. 

Noen vil kanskje hevde vi ønsker å "vestensiere" landet, men er det ikke det som må til for å endre tankegangen? Så vidt jeg vet er det anslått at minst  1/3 av landet  er hjernevasket av propagandaen. 

Sammenligne gjerne med Japan etter WW2. 

Skal vi leke i lag, da bør vi også i stor grad spille med de samme reglene.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter visse hendingar i det siste er eg tvilande til at det ville hjelpe å gjere Russland til eit nytt Gaza. (Eller Afghanistan for den del).

Vest-Tyskland var okkupert ei kort tid etter krigen. Ein fekk stabla på beina eit demokratisk styre og fekk hjula i sving att. Det gjekk bra, trass i at nazistar var ein trussel den fyrste tida.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, torbjornen said:

Etter visse hendingar i det siste er eg tvilande til at det ville hjelpe å gjere Russland til eit nytt Gaza. (Eller Afghanistan for den del).

Vest-Tyskland var okkupert ei kort tid etter krigen. Ein fekk stabla på beina eit demokratisk styre og fekk hjula i sving att. Det gjekk bra, trass i at nazistar var ein trussel den fyrste tida.



Men hvordan skal vi okkupere, denazifisere og omvende Russland? ;)

Med land som har atomvåpen er det dessverre ikke stort annet valg enn å bli stående og se på... 😕

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.youtube.com/watch?v=gSnYpTNMNE4

  • Russland bruker antagelig rundt 10 millioner artillerigranater i året
  • De dobler produksjonen sin fra 1 til 2 millioner
  • Russland frir til Nord-Korea fordi de har flere titalls millioner granater
  • Russland ser ut til å tilby Nord-Korea korn, olje og masse forskjellig teknologi


Mon tro om vi kan sabotere dette på noen måte?

Kina skal visstnok ikke være glade fordi Nord-Korea kan skli fra deres sfære til Russlands. Og selv om Nord-Korea får færre granater, så får de ny teknologi, og det er heller ikke Sør-Korea glade for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ammunisjon er på vei fra Nord-Korea tross voldsomme advarsler av Sør-Korea. 

Og samtidig er Washington i krisestemning fordi republikanerne er i kaos når en ny speaker skal velges, Israel og Ukraina trenger hjelp, og da kan ikke uberegnelige fanatikerne med Trumps støtte få komme til! 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Russia's electronic warriors are switching to 'much more subtle' operations around the frontlines in Ukraine
Electronic warfare has played an important if less visible role in the war in Ukraine.
Both sides are using EW to intercept and disrupt the other's communications and coordination.
As the war has evolved, EW troops on both sides have had to adapt and innovate to remain effective
https://www.businessinsider.com/russian-electronic-warfare-tactics-changing-on-frontlines-in-ukraine-2023-10?r=US&IR=T


To Dodge Russian Missiles, Ukraine’s U.S.-Made Stryker Fighting Vehicles Dodge And Weave. It’s A Tactic From 1973
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/10/07/to-dodge-russian-missiles-ukraines-us-made-stryker-fighting-vehicles-dodge-and-weave-its-a-tactic-from-1973/

Lenke til kommentar

@Dragavon Jeg skjønner at Russland ikke hadde særlig lyst eller mulighet til å inngå allianse med militært sterke Israel, men hvorfor ville de inngå allianse med Hamas? Hadde det ikke vært bedre å la saken ligge og innse at Hamas ville blitt knust av Israel. Å egge opp til bråk med en militært sterk motpart som Israel med deres sterke allianser høres jo ikke særlig lurt ut

Om USAs støtte til Ukraina og mot Russland var litt rufsete for tida, så gjør jo en russiske allianse med Hamas valget krystallklart for amerikanerne. Ukraina kommer til å få mangedoblet støtten og krigsproduksjonen gires opp. Jøden Zelensky gjorde det eneste riktige. Umiddelbart kondolere ovenfor Israel og tale veldig tydelig mot Hamas terroren. Han er Israels mann og det ser USA.

Hvis Russlands masterplan er å dra Iran og flere arabere inn i krigen som de anser er mot vesten så trappes krigene i verden kraftig opp. I framtida kan dette bli kalt opptrappingen til 3. verdenskrig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg syns det høres helt logisk ut at Russland skulle støtte Hamas med ressurser og penger, med en slags avtale om at de skal angripe. Russland ønsker at USA og verden skal bli distrahert og glemme Ukraina. Israel er en historisk alliert av USA, og hvis de bruker energien sin på å håndtere situasjonen i Israel så bruker de ikke energien sin på Ukraina.

Det spiller ingen rolle om det går bra eller dårlig med Hamas. Planen krever ingen slags seier.

For meg virker det egentlig som en ganske god plan. Det er sterke religiøse krefter i USA som er nesten sykelig opptatt av Israel. Det er ikke stort som kunne distrahere USA mer effektivt, sett bort i fra enorme hendelser som en krig med Kina.

Men jeg tror ikke det er tilstrekkelig. Israel krever egentlig ingen støtte fra USA, utover det de alllerede får. De kan fint håndtere det selv.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Ukraina hadde 44 millioner innbyggere før 2022, Gaza-stripa har litt over 2. Israel erklærte krig etter et døgn og kommer til å knuse Gaza og Hamas på rekordtid. Så flytter fokuset over til Ukraina, med styrket støtte fra både USA, Israel og vesten generelt. Russland trodde det var et smart trekk men det var en boomerang som kommer hardt i retur.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...