Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (8 timer siden):

Det kan sikkert stemme, men OSINTdefender er ikke en god kilde, og er godt kjent for å spre feilinformasjon og løgn. En Twitter-konto jeg ville blokkert.

Som for eksempel denne nå nylig:

 

Enig, jeg har blokkert denne kontoen.

Ikke bare er informasjonen ofte feil eller villedende, jeg synes det virker som om han i hovedsak sprer russisk propaganda.

Jeg kan knapt huske at feilinformasjonen var til Ukrainas "fordel"

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wApdwn/ukraina-russisk-angrep-mot-odesa

Ukraina melder at russiske styrker er på offensiven: − Harde kamper pågår

Det pågår harde kamper i det nordøstlige Ukraina tirsdag, melder ukrainske myndigheter.

Tankesmien ISW skriver imidlertid at Russland er i gang med en offensiv i området.

– Det er ikke sannsynlig at en russisk offensiv på denne fronten vil lykkes i å ta store områder, skriver instituttet, og peker blant annet på hvordan styrkene her er satt sammen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, <generisk_navn> said:

Den russiske offensiven (om man kan kalle den det) som pågår i nord-øst kan være som andre her inne har spekulert i et forsøk på å få UA til å spre sine begrensede ressurser over et større avsnitt slik at de ikke kan angripe med samme intensitet som nå. Jeg tror (spekulerer) at russerne innser at det begynner å bli ubehagelig rundt Bakhmut, og et nederlag der vil være en enorm propagandaseier for UA. De offensive aktivitetene russerne har satt i gang kan også forklare hvorfor de ser ut til å tape mer personell og utstyr per dag enn de gjorde for bare få dager siden. Mitt syltynne håp er at UA evner å slippe russiske enheter inn i såkalte "motti" som de så kan isolere før de nedkjemper russerne der. Om dette lykkes vil kanskje russerne svekkes nok til at den ukrainske offensiven kan få litt større fart.

 

Russerne vet også at de sliter i sør og sørøst, så de forsøker å tvinge Ukraina til å sende reservene sine til et annet sted, hvor Russland vet hvor de er. Jeg tror russerne er livredde for at stormbrigadene skal finne seg en vei inn rundt Bakhmut. De er mye mer redde for å miste Bakhmut enn Sør-Ukraina.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

I denne videoen fra Reporting from Ukraine spekuleres det i om en av sjødronene som ble brukt mot Kerch-broen kom fra Azov-havet, altså at den kom fra et skip som var sluppet inn der.

Dette kan åpne for en del forskjellige teorier, bla. at ukrainerne har lykkes i å få med seg en ekstern partner for å gjøre om handelsskip til trojanske hester, alternativt at det faktisk VAR en "false flag operation" i regi av russerne selv. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wApdwn/ukraina-russisk-angrep-mot-odesa

Ukraina melder at russiske styrker er på offensiven: − Harde kamper pågår

Det pågår harde kamper i det nordøstlige Ukraina tirsdag, melder ukrainske myndigheter.

Tankesmien ISW skriver imidlertid at Russland er i gang med en offensiv i området.

– Det er ikke sannsynlig at en russisk offensiv på denne fronten vil lykkes i å ta store områder, skriver instituttet, og peker blant annet på hvordan styrkene her er satt sammen.

leste i går at russerne har 900 tanks i offensiven. Er det litt uventet stort antall med tanke på alt de har mistet tidligere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wApdwn/ukraina-russisk-angrep-mot-odesa

Ukraina melder at russiske styrker er på offensiven: − Harde kamper pågår

Det pågår harde kamper i det nordøstlige Ukraina tirsdag, melder ukrainske myndigheter.

Tankesmien ISW skriver imidlertid at Russland er i gang med en offensiv i området.

– Det er ikke sannsynlig at en russisk offensiv på denne fronten vil lykkes i å ta store områder, skriver instituttet, og peker blant annet på hvordan styrkene her er satt sammen.

Her klipper og limer man slik det passer seg, ser jeg...

Du utelot følgende tekst:

Sitat

En talsperson i det ukrainske militæret, Serhij Tsjerevatyj, sier til ukrainsk TV at det russiske militæret har samlet mer enn 100.000 soldater og over 900 stridsvogner i området.

Nyhetsbyrået Reuters skriver at de hittil ikke har vært i stand til å verifisere påstandene.

Ganske vesentlig og oppsiktsvekkene i mine øyne om det stemmer.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Andre1980 said:

Her klipper og limer man slik det passer seg, ser jeg...

Du utelot følgende tekst:

Ganske vesentlig og oppsiktsvekkene i mine øyne om det stemmer.



Jeg klipper og limer ift. hva som er interessant og ny informasjon. Påstanden om antallet personell er postet et par sider tilbake.

En påstand jeg forøvrig betviler sterkt.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1681219864717828097


"Soldiers of the 47th separate mechanized brigade with the callsigns Prymara, Kach and Bublik on their "Bradley" worked in the Zaporizhzhia direction. The military already knows that Western equipment is a magnet for the enemy, and as soon as a Bradley appears on the front line, the Russians use everything they have. From grenade launchers to artillery and attack helicopters. This time, the combat vehicle was initially surrounded by Russian infantry on two sides. And when the invaders were destroyed with an automatic cannon, the Russians announced a real hunt for the Ukrainian "Bradley". The enemy urgently introduced a pair of T-72s into battle. Both Russian tanks were immediately burned.  "Bradley" is equipped with a heavy TOW (Tube-launched Optically-tracked Wire-guided) anti-tank missile, which the crew skillfully used. This story was reported by the Deputy Minister of Defense of Ukraine Malyar."



Bradley har ikke én men to TOW-utskytere. Himla uttelling om det er sant.

 

F1Tkjc_WAAAVIDX.jpeg

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (46 minutter siden):

leste i går at russerne har 900 tanks i offensiven. Er det litt uventet stort antall med tanke på alt de har mistet tidligere?

Ja jeg synes dette er veldig uventet om det stemmer. Det kan komme et stort angrep der nordøst i nærheten til Kharkiv.

Russian forces on the offensive in northeast, say Ukraine officials | Reuters

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom russerne har 100K mann der, så er det alle soldatene som står på den fronten med mindre de har klart å snikmobilisere 100K til, og det virker usansynelig. Om de har 900 tanks, så er det muligens 60% av alle Russland har igjen. Igjen usansynelig.

Med andre ord, om Russland angriper, og går på snørra, som de vil ganske sikkert vil gjøre, så er nordøstfronten potensielt sterkt svekket.

Enten dreier dette seg om en bløff, eller så er det ren idioti. Jeg håper på det siste. Det virker som om Putin og Gerasimov driver med såkalt magisk tenkning. En skikkelig 'Hail Mary' (et desperat forsøk). Det russerne antagelig forsøker å gjøre er å feste ukrainske reserver i nordøst. De er livredde for å miste Bakhmut.

 

 

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (12 timer siden):

Det kan sikkert stemme, men OSINTdefender er ikke en god kilde, og er godt kjent for å spre feilinformasjon og løgn. En Twitter-konto jeg ville blokkert.

Som for eksempel denne nå nylig:

 

Det som ble skrevet her er ikke nødvendigvis usant i en gitt kontekst, men om man leser "readers added context" så er det klart om det med vilje eller uhell fremstår som unøyaktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Dragavon said:

 

Noen som vet hvor dette intervjuet med Ben Wallace er?

Quote
The Thin Russian Lines: Ben Wallace has indicated in a recent interview (I heard quoted by Thomas Theiner but cannot locate it) that the defensive Russian lines after the first one are unmanned at this point. I discussed this in an earlier tweet from various sources. Mainly the math does not work due to the extent of the lines from satellite photos and the number of Russians available. Recent information shows units pulled to the front line from behind the "zero line" (name used by the Russians). Russian reserves have also been pulled to the front to counter Ukrainian advances. Those advances are still made without the bulk of the Ukraine assembled offensive mobile strike force of ten or more brigades. The Chechen "Tik Tok" unit was also pulled up to face advances by Ukraine in Klishchiivka, retreating shortly after being engaged. The same Chechens dispatched to chase Prirozhin's Wagoner group after it hit Rostov. This indicates that there are relatively few available units back in reserve at this point. Ukrainians have drawn the Russians into moving up artillery closer to the front by their advances, placing Russian artillery under devasting drone, HIMARS and 155mm strikes. So the "defense in depth" plan appears to have been abandoned before it actually started. Lacking the manpower to cover large areas of the lines, Russians seem to have opted to engage Ukrainian units to at least try to dictate where the battles would occur: waiting in defense would spread the troops too thin to be effective. Ukrainians have been effective at staging "feints," like the 47th Mechanized assault early on, that convinced the Russians to deploy reserves. The empircal evidence of this is that the front line ("zero") was to be manned by "mobliks" or conscripts as a disposable screen. But the combat reports now show more veteran units engaged on the frontline (that is a relative term since those units are now heavily reinforced with conscripts to make up for heavy looses). Reports from Rusisan generals indicate that units were down to 20-30% strength at one point and have been flushed out to 70% average strength by conscripts. The Ukrainians to preserve their troops and equipment have set up Rusians in "kill boxes" on the front and taken out artillery that would normally be much furfther in the rear. This has led to very high artillery losses for the Russians. See graphic. As of July 17, the Russian defense is now very "brittle," meaning that it is overloaded on the "zero" line and taking heavy losses. The continued Ukrainian strikes on Russian infantry and artillery units will hollow out the defense beofre the break-through attack occurs.

F1Mv7EZWAAE4XVX.thumb.jpg.1e1aea3c252ae6786884d0192dbd55b5.jpg

Interessant hvis det stemmer!

Jeg spår at det kommer til å rakne for russerne en gang på sensommeren. Det ser tynnslitt ut over hele linja nå. Disse påståtte 100k soldater og 900 tanks på nordøstfronten er nok helst et desperat forsøk tror jeg på å trekke vekk oppmerksomheten eller en "Hail Mary" som @Brother Ursus sier.

Skal vel ikke så mye til nå før Ukrainerene finner et svakt punkt i forsvaret og setter inn troppene de har spart opp til dette formålet.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror russerne er mer redde for å miste Bakhmut enn omtrent noe annet. Selv Z-patriotetene vil rynke på brynet om de mister byen (selv om det er en ruinhaug med begrenset strategisk verdi) som de har kastet bort så mange liv på.

I moderne militær tenkning så forsøker man å fremtvinge visse reaksjoner fra fienden, slik at man kan planlegge for dem. Jeg tror det er det Russland nå forsøker. Akkurat slik Ukraina har gjort med russerne. Å feste fiendens reserver på plass med sårbare forsyningslinjer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...