Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Penny skrev (5 timer siden):

 

Et par dager gammel:

image.png.d3ed0c473661161945ec152d4c7f441a.png

 

På den seriøse side: Kommer russerne til å ta sjansen på å beskyte lasteskip som seiler i umiddelbar nærhet av tyrkiske marinefartøy? Om det er aldri så mye et uhell at en tyrkisk fregatt blir truffet og tyrkere omkommer ser jeg ikke helt for meg at Tyrkia bare aksepterer en beklagelse og legger saken død. Vi husker hvordan det gikk da en russisk Su-24 forvillet seg inn i tyrkisk luftrom noen sekunder i 2015, det ble skutt ned på flekken.

Spent på tyrkisk RoE her. Russerne kan alltids prøve å "play it safe" med å begrense seg til 30 mm eller 14.5 mm, så er sannsynligheten for å treffe noe annet enn de sikter på (enten direkte eller via splinter) minimert, men ikke 0. Om lasteskipene holder seg nær kysten kan de dessuten seile hele strekningen ned til Bosporos i territorialfarvannet til diverse land som overhodet ikke vil akseptere russiske marinefartøy der, og trolig vil godta at tyrkiske marinefartøy både seiler gjennom og åpner ild mot ubudne russere. Om russerne seiler på utsiden av territorialfarvannet og skyter inn i det må de fort over på langtrekkende våpen som like gjerne kan treffe tyrkerne.

Russian media: "Russian foreign ministry on the grain deal:

- Black Sea Initiative ceases functioning as of July 18;

- Russia withdraws guarantees of safety of navigation and curtails the maritime humanitarian corridor in the northwestern Black Sea;

- Russia restores the regime of temporarily dangerous area in the northwestern Black Sea;

- The Joint Coordination Center in Istanbul will be disbanded."

Ved å etablere "et farlig område" i Nordvest Svartehavet, i praksis utenfor Ukrainas kyster, blir det vanskelig å finne forsikringsselskap som vil forsikre skipene som skal hente korn og andre jordbruksprodukter fra ukrainske havner. Russerne truer i realiteten med å torpedere/skyte granater mot slike fartøyer.

Nå blir det spennende å se hva Erdogan gjør.

Jeg har enda ikke fått helt med meg hva det er Putin forlanger, jeg så et kort innslag på BBC at Russland bl.a. krevde tilgang til det internasjonale betalingssystemet. Men FN sjefen har allerede sendt et brev til Putin der han som en løsning foreslo at en filial av den russiske landbruksbanken fikk tilgang til SWIFT, men det har ikke Putin svart på.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MRSA skrev (7 timer siden):

Men var fortsatt ein eigen stat før Russland. Og under Sovjet tida forlangte Sovjetunionen at verda skulle rekne Ukraina som eigen stat, dei hadde til og med sete i FN

Er det den Kreml-styrte staten du snakker om ?
"Russiske og ukrainske bolsjeviker opprettet i 1919 en ukrainsk sosialistisk sovjetrepublikk som i 1922 inngikk i dannelsen av Sovjetunionen (USSR). Sovjet-Ukraina fikk egen regjering og et øverste sovjet med sete i Kharkiv (hovedstad i sovjetrepublikken frem til 1934)"
https://snl.no/Ukrainas_historie

Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 timer siden):

Hva skjer i en langvarig krig? Ressursbruken til russerne sålangt har jo vært formidabel. Både av utstyr, våpen, ammo og personell. Før invasjonen i 2022 fryktet vesten russland. Nå er det bare de mest skuggeredde i vesten som frykter russland. Om et år eller tre så er ikke engang de skuggeredde særlig opptatt av hva russland sysler med

Jeg er realist. Jeg tror ikke russerne dro i gang dette for å ikke nå de målene de har satt. Det kan ta ett år, det kan ta ti år, men til slutt tror jeg ikke Ukraina kommer til å ha mannskap nok til å vinne. 

Lenke til kommentar
Medlem skrev (12 minutter siden):

Jeg er realist. Jeg tror ikke russerne dro i gang dette for å ikke nå de målene de har satt. Det kan ta ett år, det kan ta ti år, men til slutt tror jeg ikke Ukraina kommer til å ha mannskap nok til å vinne. 

Påstand om at russerne har samlet 100.000 mann, 900 tanks og mer enn 550 artilleri her:

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (8 minutter siden):

Kleptokrati, knelende økonomi, knelende industri, nepotisme som er nesten like ille som UK i ww1, utdatert doktrine, mer fokus på maktstrukturer innenriks enn å ha effektive militære styrker, fått hele den vestlige verden mot seg

Russisk økonomi vokser til tross for sanksjoner
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/y6p6kr/russisk-oekonomi-vokser-til-tross-for-sanksjoner 

 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (8 minutter siden):

Påstand om at russerne har samlet 100.000 mann, 900 tanks og mer enn 550 artilleri her:

 

Virker usannsynlig at 100 000 mann sammen med nesten 1000 stridsvogner og annet tungt utstyr "plutselig" dukker opp i dette området uten at noen har oppdaget det. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (23 timer siden):

Sånn personlig tror jeg det hadde blitt et mye større ramaskrik om russerne hadde angrepet et land som ikke hadde russiske baser, og som historisk har vært et eget land. men det er meg.... Ukraina ble ikke egen stat før etter sovjets fall

Etter den logikken ble ikke Russland det heller, hvis du ser hele Sovjetunionen som en enkelt stat. Men Sovjetunionen var ikke en enkelt stat, men en union av stater.

Alt dette er uansett uinteressant nå. Ukraina er et selvstendig land, og det er det som betyr noe.  

Medlem skrev (23 timer siden):

Det har vært krigstilstand siden 2014. Den store frykten til russerne var at NATO skulle få opp batterier rett ved svartehavsflåten. 

Nei, det var ingen frykt i det hele tatt. Invasjonen har ingenting med NATO å gjøre, men kun med russisk imperialisme.

Både du, jeg, andre her, og Putin, skjønner at NATO aldri var noen trussel mot Russland. Russland har atomvåpen, så NATO hadde aldri kommet til å angripe.

Sitat

Derfor tror jeg ikke denne krigen kommer til å ende før Ukraina gir opp territorium. Og jeg ser ikke at Putin eller noen annen i russiske millitæret ever kommer til å gi opp krim og hjemmehavnen til svartehavsflåten

Da vil de bli tvunget til det.

Afghanistan bidro til Sovjetunionens fall. Afghanistan var barneleker sammenlignet med hva Russland får gjennomgå i Ukraina.

Endret av Markiii
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (På 16.7.2023 den 21.23):

Kina og India spås i de neste 30 årene å gå forbi den amerikanske økonomien. Kina rundt 2030, og India noen år senere.

Jeg er ikke helt overbevist om dette. Og det av den enkle grunn at Kinas og Indias fordeler er billig arbeidskraft, og det er stort sett alt de har, hvis vesten slutter å gi de teknologi og alt det der, så mister den fordelen.

Kina står foran en demografisk kollaps. Folketallet vil stupe.

Indias befolkning øker fortsatt, men i synkende tempo.

I USA stiger folketallet fortsatt, og det vil nok fortsette å være veldig mange velkvalifiserte folk som ønsker å migrere dit.

Og hva gjelder forholdet mellom Kina og India, så er de på randen av full krig. De har røket i tottene på hverandre over vannforsyninger allerede, og det vil ikke bli bedre etter hvert som behovet for vannforsyning bare øker.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (44 minutter siden):

Virker usannsynlig at 100 000 mann sammen med nesten 1000 stridsvogner og annet tungt utstyr "plutselig" dukker opp i dette området uten at noen har oppdaget det. 

Dette er rapportert av den ukrainske talsmannen for den østlige styrken i Ukraina.

Jeg vet selvsagt ikke svaret.

Men vestlige etterretning vet svaret sånn noenlunde, og dette får Ukrainerne fortløpende tilgang til. Vi skal være forsiktige med å bli for optimistiske, ukrainerne har møtt en masse problemer etter offensiven begynte juni. Bl.a. har russerne minelagt flere km foran de ulike forsvarslinjene, og Ukrainere mangler mineryddingsutstyr og må gjøre dette manuelt. Russerne er mer opptatt av å ta ut det mineryddingsutstyret de har, fremfor å ta ut Leoparder.

90 % av de videoer som legges ut viser bilder av russisk utsyr som blir tatt ut, men en kan være sikker på at det går med mye ukrainsk utstyr også. 

Og 900 tanks er ikke så mye når vi vet at russerne hadde et enormt antall før krigen startet, og spørsmålet er hvor mye av disse de har greid å gjøre driftsklare, og i hvilken stand de er i, de har hatt ett og et halvt år på seg.

På den positive siden kan en legge til grunn at det ukrainske forsvaret er bedre organisert og ikke minst har bedre moral. Russerne har ikke gjort noe nevneverdig for å endre på den kadaverdisiplin tradisjonen de har beholdt siden 2. verdenskrig, der alle avgjørelser tas sentralt og der det taktiske lokale sjefene ikke har handlerom, og dette vil det ta lang tid å endre på. Ukrainere har siden 2014 har lagt om til en vestlige doktrine, der avgjørelsene flyttes nedover. I beste fall er det russiske systemet i ferd med å kollapse, dagens ISW oppdatering som jeg limte inn lenger oppe i strengen, kan indikere at der er komplett kaos i toppledelsen i det russiske forvaret.   

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tviler ikkje på at det stemmer. Synst det vi har sett av Russland sin styrke har vært pinlig. 

Sitter fortsatt igjen med troen på at Russland blei tatt litt på sengen, og at de egentlig ikkje var klar for en lang krig, men at de no er "kommet igang".

Bare håper alt er bløff, og at Russland er begynt å gå "tom" for utstyr som vi har hørt så altfor mange ganger 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):



Skjønner ikke hva myndighetene tenker på... ille nok at TikTok er lovlig, om vi ikke skal gjeste maskinparkene for fremmede makters spioner også.

Jeg er ikke optimist. Merkelig avgjørelse!

Men om ikke annet åpner det muligens opp for at vi kan snik-lytte på trafikken i enda større skala, og dele dette med våre allierte? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Quakecry skrev (12 minutter siden):

Vet vi om dette stemmer?

 

Nok et offer fra krigens brutalitet. Hele ansvaret bærer putin, kreml og den russiske befolkningen - alene.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...