Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (40 minutter siden):



Polen ønsker seg atomvåpen. De har nærmet seg USA og bedt om å få være med på atomvåpendelingsprogrammet.

Og jeg ønsker ikke at Polen skal få delta i dette programmet, merk at i Europa så er der ingen atomvåpen øst for det gamle - Vest Tyskland, og det er ikke tilfeldig. Dette bør heller spares til fremtidige forhandlinger med en mulig forhandlingsbar russer der de trekker tilbake atomvåpenene fra Belarus mot at NATO ikke plasserer atomvåpen i Polen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også bety at russland nå blir direkte ansvarlige for det wagner har gjort. Russland har kunnet hevde at wagner er separat fra den russiske stat, dermed er ikke staten ansvarlig når for eksempel wagner har utført en massakre i afrika. Nå som det skillet er borte kan russland ryke på nye runder med sanksjoner. ;)

 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ambientos skrev (7 timer siden):

De har en stor andel etniske russere alle sammen og som fullt og helt tror på Putin.
Så der har du muligheten til en femtekolonne  men de er stort sett eldre mennesker som minnes Sovjet som det store fine og kanskje ikke akkurat i sin beste alder for å slåss.

Har flere venner fra de landene som helt har sluttet å snakke med sine foreldre for de ser bare russisk TV og er helt hjernevasket. 

Det du skriv her om unge som tek avstand frå besteforeldregenerasjonen sine haldningar er vel like snart eit bevis på det motsette. Om eg ikkje hugsar heilt feil vart også eit stort russiskvennleg parti nesten utradert ved eit val.

Redigert: Det gjaldt Latvia. Det russiskvennlege partiet Harmoni som vann valet i 2018 vart nesten utradert ved valet i 2022:

https://www.nrk.no/nyheter/statsminister-krisjanis-karins_-parti-vinner-valget-i-latvia-1.16124200

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er sjansen for at tidligere president medvedev også deltok på wagner sin side i det opprøret?

Det gir på en måte litt mening siden han har tidligere erfaring som statsleder og noen som russerne kunne akseptere - det har vært ganske stille fra den fronten i det siste. Bare vill spekulering.

Lenke til kommentar

Det er merkeleg at demokratiske land skal ha eit så svakt styresett at ein ikkje berre rett og slett forbyr brenning av heilage bøker framfor heilage stader. Dette er hets av folkegrupper, og burde vere mogeleg å stanse. Finland ville ikkje ha tillete dette. Demokratiet vårt blir utnytta av kyniske krefter som berre ynskjer å lage faenskap, drive splitt og hersk og bruke oss til propagandaføremål.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornen said:

Det er merkeleg at demokratiske land skal ha eit så svakt styresett at ein ikkje berre rett og slett forbyr brenning av heilage bøker framfor heilage stader. Dette er hets av folkegrupper, og burde vere mogeleg å stanse. Finland ville ikkje ha tillete dette. Demokratiet vårt blir utnytta av kyniske krefter som berre ynskjer å lage faenskap, drive splitt og hersk og bruke oss til propagandaføremål.


Det er klart det er kynisk manipulasjon som er designet for å sette kulturene våre i spagaten.

Jeg vil dog likevel hevde at det største ansvaret ligger på de som velger å klikke. Ellers blir det en slags "victim blaming".

(Religioner er heller ikke folkegrupper i min oppfatning, men medlemsorganisasjoner, men la oss ikke gå inn på det her).

Uansett om vi avslører at russerne står bak dette, så lystrer ikke folk i disse landene, fordi de har et narrativ de klinger til, hvor vi allerede er fienden, og disse landene allerede flyter over med kinesisk, russisk, iransk og andre møkkalands propaganda.

Dette viser bare at vi ikke bør ha noe å gjøre med disse landene. Og det inkluderer Ungarn og Tyrkia.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, toreae said:

"Putin admitted that Wagner PMC was financed from Russian federal budget."

Jeg skjønner ikke at dette skal være en nyhet, eller noe det er spørsmål om. Hvordan/hvem skulle ellers ha betalt dem?
Spørsmålet er ikke bestemt rettet mot @Brother Ursus.
 

 

Klart. Men for min del synes det igjen viser hvor viktig det er å sette press på myndighetene våre, og på disse selskapene.

 

Lenke til kommentar

Russerne er ekstreme "hoarders" (hamstrere?). Virker ikke som om de kaster noe som helst. De merkeligste museumstykkene dukker opp i denne krigen. Ukrainerne tar også eldre og eldre utstyr fra russerne nå. Ting som ikke engang er fra forrige århundre, men det før der igjen.

Jeg hadde håpet på at de skulle slippe opp for både ammo og våpen tidligere, men på et eller annet vis fortsetter de å kjempe. Men det virker som om "admiksen" eller "blandingen" av våpen de har tilgjengelig nå blir ekstremt dårlig. Ikke bare blant tanks og andre pansrede kjøretøy, men også håndvåpen.

Jeg tror kanskje det er den reelle grunnen til at Russland ikke har mobilisert fler foreløpig. De har ingenting å gi dem.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Brother Ursus said:

Russerne er ekstreme "hoarders" (hamstrere?). Virker ikke som om de kaster noe som helst. De merkeligste museumstykkene dukker opp i denne krigen. Ukrainerne tar også eldre og eldre utstyr fra russerne nå. Ting som ikke engang er fra forrige århundre, men det før der igjen.

 

er vi virkelig heldige så får vi se slike igjen

Last Chance for Second Round Preference Submissions and Some Data | FIRST

  • Liker 3
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 time siden):

"Putin admitted that Wagner PMC was financed from Russian federal budget."

Jeg skjønner ikke at dette skal være en nyhet, eller noe det er spørsmål om. Hvordan/hvem skulle ellers ha betalt dem?
Spørsmålet er ikke bestemt rettet mot @Brother Ursus.
 

Jo dette er en stor og viktig nyhet selv om alle har visst det hele tiden.

Nå kan ikke lenger Peskov eller Lavrov stå med et uskyldig tryne å hevde at staten Russland ikke har noe med Wagner å gjøre, noe de begge har gjort i en årrekke. Tvert i mot, nå er Russland ansvarlig for Wagners handlinger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...