Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Regenburg skrev (9 minutter siden):

Det er vel bare et stunt denne gangen også?

Noen titalls russiske anti-putinister i biler og med maskingevær som kjører rundt og tar bilder.

Dette er en del større enn sist, og det er ikke bare noen biler. De har tilsynelatende både luftvern, stridsvogner og BMP-er med seg.

Kartet til russiske Rybar under viser fremrykkingen, disse russiske legionærene har altså kommet lengre inn i Russland på én dag enn hele Russlands fremgang ved Bakhmut på 10 måneder.

FwvF7E9WIAEN_dA?format=jpg&name=large

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Regenburg said:

Det er vel bare et stunt denne gangen også?

Noen titalls russiske anti-putinister i biler og med maskingevær som kjører rundt og tar bilder. De gjorde det samme i forkant av Kharkiv offensiven. Det er for å diskreditere Putin og stresse russerne til å flytte tropper inn i Belgorod. Russerne har bokstavelig talt ingen soldater der ser det ut som, og det utnytter den russiske legionen i Ukrainsk tjeneste (eller hva den nå heter).

Telegram er helt sprø med russiske reaksjoner (mange av dem sikkert plantet av Ukrainske troll) akkurat nå og verre skal det nok bli. Jeg ser en video der en gruppe knalliser i Belgorod krever våpen fra Putin så de kan danne en folkemilits og drepe ukrainerne og amerikanerne som angriper Belgorod i morgen. Må vel anta at flere våpen i fri flyt er det -siste- Putin ønsker seg i landet. 

Ser at andre mener dette er et 1917 øyeblikk (da den russiske hæren desserterte og marsjerte hjem for å fjerne tsaren), men det tror jeg ikke. Tror det bare er et par speiderturer mens man trashtalker på sosiale medier om hvor drit den russiske hære er. 

Pleier å overse dine poster da jeg har en følelse av at vi ikke støtter samme side i denne konflikten, og det virker som intensiteten i dine poster alltid øker når Ukraina har fremgang. Men siden du nå siterte meg får jeg gjøre et unntak denne gangen. 

La meg starte med siste linje. Ja dette viser faktisk hvor drit den russiske hæren er. For mens de var opptatt av blåse opp og feire seieren i Bahkmot så lot de døra stå vidåpen og ubevoktet. Dette virker å være noe langt annet enn det vi så i fjor høst. Både i antall rebeller og i hvordan de er utstyrt. Denne gangen har rebellene tanks, antiluftskyts og fyrer av raketter og artilleri for pokker, de har allerede skutt ned både 2 helikopter og et russisk jagerfly. Så nei, dette er ikke noen titalls anti-putinister utrustet med maskingevær. Dette er en hel bevegelse av russiske rebeller villige til å kjempe mot putin, de utgjør trolig rundt 10 000 for øyeblikket og kan vokse "omtrent som bakterier" om noen først velger å desertere fra russiske styrker. 

Så ja, dette har potensiale til å skape et 1917 øyeblikk. Enten ved at rebellene får ytterligere soldater fra russiske desertører eller at det kaper grobunn for et kupp eller opprør helt ned på grasrota. Ytterste konsekvens kan dette tilogmed bli starten pp en russisk borgerkrig. 

Eller det hele er en avledning. Det er jo helt genialt, for akkurat nå vet neppe putin veldig mye om hva som er det korrekte trekket å gjøre. Og sjansen for at han velger feil er stor, og finnes det egentlig noe korrekt trekk akkurat nå for putin? For han taper fort mye av det okkuperte Ukraina om han flytter på sine styrker nå. Samtidig kan han ikke la være å slå tilbake på angrepet. Og han vet neppe noe om hvor stor denne styrken er, og om det er ytterligere rebeller klare i russland som hiver seg med. 

Endret av bojangles
  • Liker 8
Lenke til kommentar
bojangles skrev (25 minutter siden):

Pleier å overse dine poster da jeg har en følelse av at vi ikke støtter samme side i denne konflikten, men siden du nå siterte meg får jeg gjøre et unntak denne gangen. 

 

Javel. Jeg pleier overse dine poster da de holder så lav kvalitet. Gjorde ingen unntak denne gangen.

Endret av Regenburg
Lenke til kommentar
Just now, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg tror vel at disse Russerne vil ha ca like stor suksess som eksil-Cubanerne hadde i Grisebukta, men det er i hvert fall ikke negativt for Ukraina.


De er for få til å kunne holde territorie på sikt. Men de tvinger russerne til å omrokkere, og de skaper en kraftig hodepine for Kreml, særlig midt oppe i feiring av "Bakhmuts fall".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Kanskje rebellene bare skulle erklære Belgorod som selvstendig stat nå, bare for å gi litt tilbake? De kan jo bare si det høyt selv om de bare har kommet inn en kilometer i landet. Så kan rebellene innlede forhandlinger med Ukraina om bli tatt opp som en del av Ukraina, bare for å få det til å rakne for russerne og putin. 

 

Vi husker jo alle den russiske "folkeavstemningen" i de okkuperte delene av Ukraina. Kanskje det er på tide med en ørliten folkeavstemning i Belgorod også? :whistle:

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Hele greia er jo at denne gjengen demonstrerer med all mulig tydelighet at Putin ikke kan beskytte Russland mot ytre fiender. Nå sitter jo ikke Putin på basis av demokratiske prosesser, men altså; hadde det skjedd i et demokratisk land at noen hadde kunnet krysse landegrensen og deretter valset et godt stykke innover i landet i løpet av kun få timer hadde landets regjering vært under sterkt press. De evner jo ikke å trygge landets grenser og dermed landets selvstendighet.

I ytterste konsekvens kan dette føre til at Putins styre mister støtte blant regionale ledere, og så vil flere av regionene gjøre åpent opprør mot Putin ved å erklære selvstyre, eller endog uavhengighet fra den russiske føderasjonen. Da snakker vi i så fall potensielt om begynnelsen på en borgerkrig.

Det blir spennende og ikke så rent lite skummelt å se hvor langt denne snøballen får rulle før den russiske regjeringen treffer effektive mottiltak. Om de da er i stand til det...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
17 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg tror vel at disse Russerne vil ha ca like stor suksess som eksil-Cubanerne hadde i Grisebukta, men det er i hvert fall ikke negativt for Ukraina.

Si ikke det Andersen. Dette er russere i kamp mot putin på russisk jord. Utifra hva vi kan lese er styrken på 10 000 mann, idag. Hvor stor er den i morgen? Eller til helgen? Godt utstyrt er de også, de har skutt ned både to russiske helikoptre og et russisk jagerfly idag. Og solen er ennå oppe noen timer. Til forskjell fra dengang da i Grisebukta kan vi følge dette i real time. Også russiske soldater. 

Ikke utenkelig at russiske soldater som føler de kjemper en angrepskrig for putin de ikke ønsker å være en del av faktisk deserterer og heller kjemper for rebellene. Kanskje er det også endel partisaner eller anti-putin russere som har sittet klare for nettopp denne dagen og raskt kaster seg inn i kampen mot putin. Fra sin stinkende skyttergrav ser de på mobilen at nå er det opprør i russland pågang, og de vet hva som venter dem der er i skyttergraven. Ukrainske droner, granater, artilleri, vestlige tanks og ganske sikkert døden. Kanskje er valget idag lettere å ta om å desertere fordi tilgangen på informasjon er helt annerledes enn den var i Grisebukta?

Uansett hvilke spekulasjoner som slår til så må jo putin reagere på "opprøret", og det vil raskt gjøre at jobben til stormbrigadene blir veldig mye enklere fordi putin har måtte trekke styrker inn i russland fra Ukraina. 

Slik jeg ser det er det en gedigen seier for anti-putin russere bare at noe endelig skjer. At noen  russere faktisk har baller store nok til å krige mot putin, på russisk jord. At dette også hjelper Ukraina er det vel liten tvil om. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):

I forbindelse med at Belgorod ser ut til å være tømt for soldater, er det noen som kan si noe om hva de tror om påstanden fra ISW om at Russland har 97% av soldatene sine i Ukraina? Så det på Twitter, men klarte ikke helt orientere meg.

Kan det være i nærheten av sant? De har i såfall ingen infrastruktur til å trene opp nye soldater dersom de skulle gjennomføre om så en moderat ny mobilisering. 3% av soldatene til å dekke grensene i resten av landet, samt vakthold på basene+++ er jo alt for lite til selv enkelt vakthold og patrulje?

Jeg ser en annen mulighet, nemlig en dette er red flag operasjon iverksatt av Putin for å underbygge narrativet om at Russland er truet av invasjon, og nå er Russland i ferd med å bli invadert?

Er det bare jeg som er så konspiratorisk anlagt?

Muligheten for at denne gruppen skal okkupere noe som helst anser jeg som svært liten. På den annen side kan dette gi Putin den unnskyldningen han trenger for å iverksette full mobilisering. Jeg minner om at Putin ved hjelp av FSB i 2009 sannsynligvis sprengte flere boligblokker i Moskva, noe som forårsaket flere hundre døde russere, og der han skyldte på tjetjenske terrorister. Dette var innledningen til Putins stadig økende popularitet og  renommeèt som den sterke mann som alltid rydder opp. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...