Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
39 minutes ago, Windfarmer said:

Jeg har også sett videoer av *ukrainske?? soldater som er strekt skadet og ikke er i stand til å bevege seg, der ber tynt for sine liv og ber om at dronen som svever rett over de ikke slipper granaten, men granaten slippes likevel.

De siste par dagene har det på dette forumet også blitt berettet om videoer (jeg har sett de) der soldater har begått selvmord i skyttergravene, dels ved hjelp av håndgranater, og dels ved hjelp ved å sette løpet av en AK - 47 rett i kjeften, for så å trykke av.  

Jeg liker ikke dette. Tvert i mot finner jeg det oppsiktsvekkende at Europa etter mange hundre år med krig ikke har kommet lengre.

Du mente russiske soldater?

Ja isolert sett er det naturligvis helt forferdelig at så mange liv går tapt i denne krigen. Men jeg minner om at det var russerne som startet krigen, det er russerne som okkuperer Ukraina og det er russerne som begår krigsforbrytelser og bomber sivile. 

Verden er ikke fotformsko, filosofiblås og regnbuer. Verden er som verden er. Blir landet ditt okkupert må det taes et valg. Kan vi leve under okkupantenes tommel? Er svaret ja og det er mindre skremmende enn en krig så får en heise det hvite flagget, dog skjer det med store konsekvenser. For det landet du hadde tilhørighet til, det slutter å eksistere. 

Om en verdsetter demokrati, personlig frihet, og det å leve i en rettsstat med fri presse og uten å leve i frykt for hva nasjonens leder(e) finner på så må det gripes til våpen og fienden må dessverre drepes i stort nok antall til at de heiser det hvite flagget. Det er trist men også en nødvendighet. 

At russerne som blir skadet i krigen tar livet av seg, det er vel egentlig det ultimate beviset på at dette er en krig det er verdt å kjempe for Ukraina? For så lite er livet til russerne verdt, at putin heller narrer soldatene til å ta sitt eget liv om de blir såret for det er mer effektiv, og det binder ikke opp medsoldater eller andre ressurser. For menneskeliv betyr virkelig ingenting på østsiden av Ukrainas grenser. Smak litt på det, og la den synke inn. 

Tar de ikke kampen mot tyranniet nå så er det fort de selv eller deres barn som en dag står i russisk uniform med kulehull i feltbuksa og dytter en håndgranat under splintvesten. For det kan bli realiteten om de lar putin vinne. 

Endret av bojangles
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (4 minutter siden):

Du forstår ikke hvorfor jeg er så sorgfull.

Jeg har vært på denne strengen siden 24. februar 2022. I løpet av denne tiden har jeg sett massevis av videoer der russiske T-72 har hatt en popcornhendelse der tårnet blir blåst til himmels. Ok, en seier til Ukraina. Men i denne T-72 inneholdt også tre fedre, eller muligens noen ungdommer, men alle var russere, og alle disse tre ble evaporert. Men det var en stor "seier" for Ukraina.

Jeg har også sett videoer av ukrainske soldater som er strekt skadet, og ikke er i stand til å bevege seg, der ber tynt for sine liv og ber om at dronen som svever rett over de ikke slipper granaten, men der granaten slippes likevel.

De siste par dagene har det på dette forumet også blitt berettet om videoer (jeg har sett de) der soldater har begått selvmord i skyttergravene, dels ved hjelp av håndgranater, og dels ved hjelp ved å sette løpet av en AK - 47 rett i kjeften, for så å trykke av.  

Jeg liker ikke dette. Tvert i mot finner jeg det oppsiktsvekkende at Europa etter mange hundre år med krig ikke har kommet lengre.

Jeg tror alle her deler disse tankene, og at ingen ønsker dette. Jeg er derimot så kynisk at jeg ikke har tro på å snakke om fred så lenge partene har uforenlige ønsker/mål, og tro på at disse kan nås. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
bojangles skrev (23 timer siden):

Jeg tror du tar feil, husker ikke eksplisitt ordlyden men jeg mener å huske at fosforbomber ikke er tillat brukt mot sivile, men at det ikke er forbudt brukt i krig selv om det regnes som brannvåpen. 

Er litt for sent på natta til at jeg orker dobbeltsjekke dette nå, men jeg sjekket det tidligere i vinter og tror også jeg siterte reglene på bruk av hvit fosfor i krig her i tråden. 

Så slik jeg forstod det vil Ukraina kunne benytte hvit fosfor mot russiske styrker uten at det blir regnet som krigsforbrytelse og uten å bryte genevekonvensjonen. Problemet er jo at ingen land har vært villige til å donere hvit fosfor til Ukraina. 

Jeg kunne spesifisert bedre. Ser du allerede har fått svar fra en annen bruker, men det handler altså om å se på intensjonen i den aktuelle konvensjonen, som dels er å regulere bruken av våpen som gir unødvendig lidelse (også i andre settinger hva som omtales som inhumane våpen). Man må altså lese konvensjonen som at disse våpnene er tillatt brukt mot militært materiell, men ikke mot personell fordi de påfører unødig lidelse. Det er samme vurderingen som lå til grunn for at flammekastere og napalmbomber ble avskaffet, selv om de ikke er eksplisitt forbudt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (13 minutter siden):

Du mente russiske soldater?

Ja isolert sett er det naturligvis helt forferdelig at så mange liv går tapt i denne krigen. Men jeg minner om at det var russerne som startet krigen, det er russerne som okkuperer Ukraina og det er russerne som begår krigsforbrytelser og bomber sivile. 

Verden er ikke fotformsko, filosofiblås og regnbuer. Verden er som verden er. Blir landet ditt okkupert må det taes et valg. Kan vi leve under okkupantenes tommel? Er svaret ja og det er mindre skremmende enn en krig så får en heise det hvite flagget. 

Om en verdsetter demokrati, personlig frihet, og det å leve i en rettsstat med fri presse og uten å leve i frykt for hva nasjonens leder(e) finner på så må det gripes til våpen og fienden må dessverre drepes i stort nok antall til at de heiser det hvite flagget. Det er trist men også en nødvendighet. 

At russerne som blir skadet i krigen tar livet av seg, det er vel egentlig det ultimate beviset på at dette er en krig det er verdt å kjempe for Ukraina. For menneskeliv betyr ingenting på østsiden av Ukrainas grenser. Tar de ikke kampen så er det fort de selv eller deres barn som en dag står i russisk uniform med kulehull i feltbuksa og dytter en håndgranat under splintvesten. For det kan bli realiteten om de lar putin vinne. 

Nå er det vel nummeret før jeg blir erklært som en Mearsheimer?

Slapp av, jeg har i en nylig streng over erkjent at ukrainerne må ta de tapene de må ta, og at denne motoffensiven vil koste mange farløse barn. Jeg har også vært klar på at disse tapene er nødvendige for Ukraina å ta, for at Ukraina skal  kunne overleve som en selvstendig nasjon.

Men her er også en del personer på denne strengen som ikke forstår hva dette koster, og som blander sammen med det som nå skjer i Ukraina med det de opplever på nettet i form av dataspill.

Den ukrainske motoffensiven vil bli kostbar, blodig og grusom.

Men nødvendig. 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
12 hours ago, Windfarmer said:

Den ukrainske motoffensiven vil bli kostbar, blodig og grusom.

Men nødvendig.

Det som virkelig er trist er at 1 mann kan alene hindre at flere dør i denne krigen. Men den mannen rotta har ingen planer om å trekke de russiske styrkene ut av Ukraina. Men klart når en ser på hvordan han driver på i russland og hundser folket og dreper politiske motstandere så kan en jo bare håpe at noen av de rundt ham ganske snart stikker kniven i ryggen på ham, bokstavelig talt. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

Du forstår ikke hvorfor jeg er så sorgfull.

Jeg har vært på denne strengen siden 24. februar 2022. I løpet av denne tiden har jeg sett massevis av videoer der russiske T-72 har hatt en popcornhendelse der tårnet blir blåst til himmels. Ok, en seier til Ukraina. Men i denne T-72 inneholdt også tre fedre, eller muligens noen ungdommer, men alle var russere, og alle disse tre ble evaporert. Men det var en stor "seier" for Ukraina.

Jeg har også sett videoer av ukrainske soldater som er strekt skadet, og ikke er i stand til å bevege seg, der ber tynt for sine liv og ber om at dronen som svever rett over de ikke slipper granaten, men der granaten slippes likevel.

De siste par dagene har det på dette forumet også blitt berettet om videoer (jeg har sett de) der soldater har begått selvmord i skyttergravene, dels ved hjelp av håndgranater, og dels ved hjelp ved å sette løpet av en AK - 47 rett i kjeften, for så å trykke av.  

Jeg liker ikke dette. Tvert i mot finner jeg det oppsiktsvekkende at Europa etter mange hundre år med krig ikke har kommet lengre.

Da burde du jo være glad for at Ukraina kommer stadig nærmere å få avsluttet denne krigen ved å kaste ut Russland?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Prigozhin er ikke blitt mindre frittalende.

Operasjonen som frigjorde områdene nord for Bakhmut skal i følge russiske kilder vært av betydelig størrelse, og flere titalls tanks og/eller kampkjøretøy og over tusen soldater antydes, og de skal ha presset fronten hele 5 km tilbake. 

Enn så lenge ser jeg ikke påstander om vestige vogner. 

Prigozhin er heller ikke imponert over Russisk standhaftighet, og antyder at Wagner gjør sitt for å heve moralen, skal vi tro dette. 

Wagner er vel noen dager på overtid der selv nå, så hvor mye man skal ta han på ordet kan kanskje vurderes. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (5 timer siden):

Tochka-U kan fyre av Scarab A tom C og hva jeg har fått med meg sitter Ukraina vel på A varianten da B varianten kom på 90(?) tallet like før Sovjetunionen ble oppløst. Etter det ble de produsert og utviklet i Russland.

Scarab B har fortsatt en CEP på 93m og fyrer du av 2-3 stk mot et tettbebygget område (som Luhansk er) vil du også treffe og drepe mange sivile. Så igjen, det er helt usannsynlig at Ukraina bruker dette våpenet mot mål i en by.

Ok, i følge Wikipedia er Tochka-U Scarab B mens Tochka er Scarab A. Mulig artikkelen er feil, eller at referansene til at Ukraina har Tochka-U er feil. 

Ja, om målet er i tettbebygd strøk er jeg enig. Jeg gikk ut fra at det var i et industriområde, da bør det være risikofritt mhp. sivile mål. 

Lenke til kommentar

Elon Musk og Twitter har blitt diskutert før i denne tråden, så eg tek med dette trass i at det er litt på sida av temaet:

Sitat

Ho blir den nye Twitter-sjefen

Linda Yaccarino, som til no har vore reklamesjef i NBC, er utnemnd av Elon Musk til å bli etterfølgaren hans.

https://www.nrk.no/urix/elon-musk-har-utnemnd-tidlegare-reklamesjef-i-nbc-som-etterfolgar-i-twitter-1.16408293

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mange voldsomme videoer i dag, og ingen av dem kan postes her. Men det er video av veldig mange russiske soldater, stort sett rundt Bakhmut, som denazifiseres inn i evigheten. Og det er nye videoer av russere som blir skadet, og som enten nekter å la seg tas til fange, eller ikke har noen tro på redning, og velger å begå selvmord.

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...