Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Det kan også se ut som om Russland kanskje satte i verk en luftforsvarsplan etter gårsdagens angrep på Luhansk og det faktum at Ukraina nå har Storm Shadow.

Men venstrehånda vet tydeligvis ikke hva høyrehånda driver med. De har anagelig ikke informert hverandre eller vært i kommunikasjon, og så har de lagt for strenge kriterier på luftforsvar lol

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (På 12.5.2023 den 11.24):

En kronikk Juloie Wilhelmsen skrev i forbindelse med at hun tok i mot fritt-ord prisen:
https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/5BwWBz/noen-har-hevdet-at-mitt-moralske-kompass-er-gaatt-i-stykker

Wilhelmsen skriver: «Jeg har undervurdert den imperialistiske vendingen i Kreml. Vi må likevel erkjenne  at en god forklaring av veien frem til februar 2022 handler om Putins autoritære regime, og den imperialistiske visjonen for Russland»

At Wilhelmsen har undervurdert den russiske imperialismen må være tiårets understatement for å si det meget forsiktig. Jeg kan nemlig ikke huske at Wilhelmsen overhode nevnte russisk imperialisme som en mulighet for russernes handlingsmønster før invasjonen, i og for seg ikke nødvendigvis så mye rett etter heller når sant skal sies. 
Leste og hørte ikke Wilhelmsen på hva Putin sa/skrev før invasjonen siden hun feiltolket hans karakter så totalt?. Selvsagt gjorde hun gjorde. Og da burde hun vel strengt tatt vært klar over Putins imperialistiske karakter?. 

Noen advarte for øvrig om russernes imperialisme tidlig i Putins regjeringstid. Bla Polens tidligere-nå avdøde president- Lech Kaczinsky som gjorde det i 2008: https://www.polskieradio.pl/395/7785/Artykul/2353833,11-years-since-landmark-speech-by-Polish-leader-in-Georgia
Og han var ikke alene om det, mange øst-europeere gjorde det. I motsetning til vestlige politikere, «eksperter» som Wilhelmsen og andre som var farlig naive også etter 2014. Vil tro at øst-Europas evne for å forutse russisk imperialisme har mye med deres særdeles dårlige erfaring med Russland, men interessant er det.

At Wilhelmsen ikke trodde at det skulle bli krig i Ukraina(https://www.vl.no/nyheter/2022/02/15/julie-wilhelmsen-tror-ikke-pa-krig-i-ukraina/ ) skal vi for øvrig absolutt ikke bruke mot henne, det var det veldig mange som ikke trodde det.
Og med tanke på at Merkel og Hollande hadde fremforhandlet en avtale som om russernes tolkning av avtalen ble fulgt(selv om Russland ikke er en del av konflikten i følge Minsk II) ville ha ført til at Russland  for alltid ville få veto-rett over Ukrainas politikk og at Ukraina ville få dødsstøtet som fri, uavhengig stat er det utvilsomt meget rart og fullstendig ulogisk i mine øyne at Russland(og regimene de innsatte i Øst-Ukraina) saborterte Minsk II og at Russland gikk til full krig 24.2.2022. Nå er ikke jeg forsker eller en som har høyere utdannelse på områder eksperter har da, bare en som tenker ut i fra mitt eget enkle hode. Og da var invasjonen/krigen meningsløs ut i fra at Putin og Russland fikk alt fra Merkel og Hollande som de kunne ønske seg når det gjaldt Ukraina. Russland hadde bare trengt å opprettholde krigsnivået som hadde vært siden 2014/15 for å i realiteten kontrollere Ukraina. Men: krigen kom altså- ulogisk nok-så igjen virker det som om Wilhelmsen undervurderte  Putin og Russlands imperialisme katastrofalt.

Uansett: dette fra Willhelmsen er derimot bare fullstendig uforståelig:
https://www.dn.no/utenriks/ukraina/russland/nato/russland-ekspert-mener-putin-har-rundlurt-nato-markedene-er-i-villrede/2-1-1170237
Var det noe Russland definitivt ikke gjorde var det jo å rundlure vestlig etteretning som advarte om at Russland ville invadere Ukraina. Noe Wilhelmsen for øvrig kalte krigshissing.
Hva Wilhelmsen mente med at Russland hadde lurt NATO og at vesten drev med krigshissing vet jo bare hun, men de uttalesene får meg vel til å tenke at Wilhelmsen er ei jeg nok kan lese/høre på, men ikke nødvendigvis stole på at analyserer riktig. 
     
    Og er det mulig å ikke forstå ett regime som det russiske med sin fascistiske imperialist-krig, annektering/okkupasjon, krigsforbrytelser, massemord, massakre, tortur, bortføring/hjernevasking av barn osv?. Trenger vi Wilhelmsen for å forstå det russerne driver på med?. Men hvorfor de gjør det er jo en annen sak, der kan hun nok absolutt bidra. Men da bør hun strengt tatt forstå Putin/Russlands imperialistiske karakter langt bedre enn hun har gjort hitill.

Endret av Olek1970
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Kuppforsøk på gang? Eller noen som hadde tenkt å knerte Prigozhin? 😄

Ser ut til at russisk antiluft har skutt ned sine egne.

EDIT: Eller kanskje russerne bare er så inkompetente? De kommuniserer jo tross alt nesten aldri med hverandre. Jeg tviler på at f.eks antiluftskyts snakker med transporthelikoptre eller andre luftfartøy. De har jo skutt ned haugevis av sine egne tidligere også.

Du har fått en thumps up for denne. Hvor sannsynlig er det at russerne skyter ned to av sine egne helikopter på en og samme dag. Og der begge er av typen Mi - 8 som først og fremst er et transporthelikopter som bl.a. kan benyttes til VIP transport?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):
Dragavon skrev (1 time siden):

Ja den burde få russerne til å tenke seg om to ganger. Lengde på over 1.000 fot og den har over 70 jagerfly ombord så rekkevidde og nedslagsfelt og nedslagskraft blir jo nesten vanskelig å ta inn over seg. Den er jo ellers godt bestykket med skyts, kanoner og mitralijøser og helt sikkert en drøss med droner og dronepiloter.  Den reiser neppe alene men har sikkert følge av flere mindre krigsskip, evt. også ubåter

et mektig skip, men i ytterste fall kan vel russerne bruke taktisk A-bombe mot det, og dermed er det sårbart?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Windfarmer said:

Du har fått en thumps up for denne. Hvor sannsynlig er det at russerne skyter ned to av sine egne helikopter på en og samme dag. Og der begge er av typen Mi - 8 som først og fremst er et transporthelikopter som bl.a. kan benyttes til VIP transport?



Begge to skal også ha inneholdt avansert EW jammingutstyr. Noe som er mistenkelig og kan forsterke mistanke om VIP. For det er vel neppe noe de har installert i alle gamle Mi-8?

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
Lenke til kommentar

“In this mindless war, the only innocent is a russian soldier who was left to the mercy of fate and they decided that he should die the way they like from the mahogany cabinet, so when the russian soldier understands what is happening around, raises his head, I am sure that he will figure out who is framing him, and will tear his a*s on the fascist sign guilty of the tragedy in which he was abandoned.”

Nytt klipp fra Prigozhin. Han er nesten i åpent opprør mot Kreml. Han forsøker å samle støtte fra vanlige, russiske soldater og ultranasjonalister hjemme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Vel det kan jo forsåvidt stemme, men en skal huske på at en ting er å åpne restene av godsakene de måtte få fingra på, noe annet er å faktisk klare å reprodusere den. Både elektronikk og evt. firmware er kanskje ikke det enkleste for russerne om dagen mtp sanksjonene. 

Skulle det likevel vise seg at de klarer det, hvor lang tid vil det ta å få satt klonen i produksjon? Protptype er enkelt, full produksjon er vanskelig. Og selv oppegående bedrifter med rause budsjetter og all verdens ekspertise og tette bånd til tredjeparts leverandører går titt og ofte på en smell når det kommer til full skala produksjon. Så jeg tror ikke man skal overvurdere russerne slik situasjonen er nå. 

Jeg tenkte ikke på umiddelbare piratkopier, men som underlag for utvikling av egne framtidige våpen. F.eks våpen som optimeres for å ha litt lengre rekkevidde. Deler av teknologien kan sikkert også fungere som inspirasjon til egne framtidige våpen. F.eks valg av legering, måten varmeskjoldet er utformet på, reduksjon av radar-tverrsnitt etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Jeg tenkte ikke på umiddelbare piratkopier, men som underlag for utvikling av egne framtidige våpen. F.eks våpen som optimeres for å ha litt lengre rekkevidde. Deler av teknologien kan sikkert også fungere som inspirasjon til egne framtidige våpen. F.eks valg av legering, måten varmeskjoldet er utformet på, reduksjon av radar-tverrsnitt etc.

Det har i over 90 år vært en russisk spesialitet å kopiere vestlig teknologi, en spesialitet som kineserne nå har overtatt.

En av de best kjente er da fire B-29 måtte nødlande i Sovjetunionen under andre verdenskrig og Stalin nektet å utlevere de.

Russerne gjorde det enkelt, de bare kopierte de nesten ned til minste detalj og benevnte de Tu - 4:

 

Tu4.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (25 minutter siden):



Begge to skal også ha inneholdt avansert EW jammingutstyr. Noe som er mistenkelig og kan forsterke mistanke om VIP. For det er vel neppe noe de har installert i alle gamle Mi-8?

Vil dette utstyret kunne trigge friendly-fire om lokalt russisk luftvern ikke er informert om at egne EK-helikoptre operer i området?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg bare humret litt over formuleringa. Putin er ca 168 cm høy, så det kan jo ikke være han det er snakk om.. :p

Kanskje høyden hennes er medvirkende årsak til visumnekten?  :p 

jeg har sett Julie Wilhelmsen på nært hold for..20 år siden? La ikke spesielt merke til høyden så da regner jeg med at hun med over 50% sannsynlighet er høyere enn Putin. :D 

Lenke til kommentar

Får inntrykk av at det som er diskutert her tidligere om at Ukraina bare har en sjanse til en offensiv går på at de bare har en sjanse i år, Dessute virker det til å også ligge i det at om ikke personell, materiell og trening er på plass først, så får ikke Ukraina samme muligheten igjen, og da kanskje ikke bare i år men noen gang.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EQqx82/tsjekkias-president-advarer-mot-ukraina-offensiv-naa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kahuna said:

Vil dette utstyret kunne trigge friendly-fire om lokalt russisk luftvern ikke er informert om at egne EK-helikoptre operer i området?


Jeg tror ikke det. Det skal jo i utgangspunktet forvirre radar lock-on. Men jeg tror ikke det ville få russerne til å forsøke å skyte det ned umiddelbart. Det forklarer heller ikke flyene som ble skutt ned litt lengre unna. Virker nesten som om noen har skrudd på "auto" modus på S-400 ;)

Helikoptrene ante neppe at de var i fare en gang før det smalt, så de fløy nok ikke med jammere på innenriks. For da hadde de risikert å forstyrre eget luftforsvar.

Jeg kan ikke fatte og begripe "what air defense doing".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Gjest MKII said:

Får inntrykk av at det som er diskutert her tidligere om at Ukraina bare har en sjanse til en offensiv går på at de bare har en sjanse i år, Dessute virker det til å også ligge i det at om ikke personell, materiell og trening er på plass først, så får ikke Ukraina samme muligheten igjen, og da kanskje ikke bare i år men noen gang.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EQqx82/tsjekkias-president-advarer-mot-ukraina-offensiv-naa


Jeg har jo ikke kvalifikasjonene til Pavel, men må si meg veldig uenig i den tolkningen fra et rent matematisk synspunkt. Ukraina vokser seg stadig sterkere som militærmakt. NATO har trent drøyt 50.000 ukrainske soldater, men skal trene flere hundre tusen til, og om et par måneder skal det vedtas en plan for å støtte det ukrainske militæret i flere år fremover økonomisk og materielt. Kanskje vet han noe vi ikke vet. Jeg håper ikke det, og at det helst er retorikk. Vesten driver hele tiden og spiller ned viktigheten av motoffensiven. Baltikum, Polen og nå også Pavel spiller den hele tiden opp. Så jeg regner med at det er noe politisk der som jeg ikke fatter. Jeg vil tippe kanskje for å øke støtten så fort som mulig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...