Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
minim skrev (23 minutter siden):

Hvordan er energimixen til oppvarming i Ukraina og hvordan står det til med eventuell gass ledninger?

Til oppvarming spesifikt er det nok gass, men totalt i miksen er det i hovedsak gass og kull etterfulgt av kjernekraft og olje. Ingen av kildene er større enn 30%, så de har en diversifisert miks som de nå drar fordel av. Dette er da utgangspunktet, før Russland har tatt over atomkraftverk og ødelagt infrastruktur.

Når det kommer til gassrørledningene tror jeg ingen er ødelagt enda. De sluttet å kjøpe gass fra Russland i november 2015, men kjøper den i stedet indirekte fra Vest-Europa. Så den strømmer fremdeles inn fra Russland.

ukraine-pipelines.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (27 minutter siden):

Noe som også er spennende med Ukraina er at det har store forekomster av bla. gass som etter hvert kan sendes til Europa. Da kan man muligens benytte rørene som allerede eksisterer.

Ukraina vil bli et verdifullt medlem av EU så snart de tas opp. Stort vekstpotensiale. Masse geografi, mineraler, naturgass, flotte folk med mye kompetanse. Man kan bare håpe på en motorvei på 8 felt fra Paris til Kyiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, TAC-2 said:

Dagens russiske tapstall  rapportert av Ukraina: https://www.pravda.com.ua/

710 soldater, 15 tanks, 24 pansrede kjøretøy, 9 artillerisystemer. Skulle gjerne sett noen oppdaterte satelittbilder fra russiske lagerplasser for å se om det tynnes ut.

Utifra tidligere satellittbilder kan man nok anta at de ville vise redusert beholdning av kjøretøy, men fortsatt mange tusen stridsvogner og andre kjøretøy som står oppstilt. Spørsmålet er egentlig ikke hvor mye utstyr de har på lager, spørsmålet er hvor mye av utstyret som kan settes i stand i løpet av noen måneder, og være effektiv i strid. Og det vil ikke noe satellittbilde vise.

Utfordringen til Russland er at de skraper til større og større grad bunnen av bøtta. De dytter mer og mer T-62 og lignende til frontlinjene, og før jul vil vi sikkert se T-55.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russisk statlig media skriver at artillerimenn vil få utlevert exoskjelletter til å hjelpe de i arbeidet med å lesse ammunisjon. Dette skal være et prøveprosjekt.

https://ria.ru/20221107/ekzoskelety-1829550499.html

Sitat

Artillerymen from special structures of the Russian Federation in the next two months will conduct an experiment at one of the training grounds on the use of exoskeletons that can facilitate the loading of shells, Maxim Skokov, general director of the Russian enterprise developing this equipment, Ekzo Solutions, said in an interview with RIA Novosti.

Wow, high tech tenker man kanskje når man hører exoskeletons.

Men dette er Russland.

Ser man nærmere på produktene selskapet Ekzo Solutions utvikler finner man dette:

FhASoSCXgAAphhx?format=jpg&name=medium

Flere bilder:

Spoiler

FhAQkyaXoAM56nG?format=jpg&name=4096x409FhASoS7WAAAK9Y9?format=jpg&name=large

 😂 😂 😂 😂 😂 😂

FhASbVWX0AApcQ9?format=jpg&name=large

😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂

Jeg klarer ikke slutte å le. I filmbransjen har vi i mange år brukt EasyRig. Dette er jo bare det samme, bare med noen håpløse snorer til noen hansker.

Spoiler

big-e9287f2904585df8c17ee0c387d4e902.png

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet så mye om dette så vil jeg tro at frontlinjene ikke vil endre seg så mye i de neste to månedene. Et spørsmål er vel om Ukraina greier å ta over Kherson nå. Et annet spørsmål er om ikke Russerene bør trekke seg tilbake.

Ellers så blir luftvern viktig for å beskytte byene, infastruktur (spesielt strøm og vann) og styrkene. Ammunisjon til artilleri og nok raketter blir viktig for å holde frontlinjene.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (21 minutter siden):

 

Litt av en video.

Enig!
Men ved https://www.youtube.com/watch?v=jVvgnHxJoSY&t=248s
(4min 8s inn i videoen) så åpner de en hengelås ved å skyte på den.

Det er jo ikke umulig...men jeg fikk litt følelsen at akkuratt den scenen er staged.
Slett ikke  umulig ref
https://www.wideners.com/blog/mythbusting-does-shooting-a-lock-work/
men
1. Det er kun den billigste låsen de klarer å åpne
2. Og det med  American Eagle 9mm 124 Grain ammo

 

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Drogin said:

Enig!
Men ved https://www.youtube.com/watch?v=jVvgnHxJoSY&t=248s
Det er jo ikke umulig...men jeg fikk litt følelsen at akkuratt den scenen er staged.
Slett ikke  umulig ref
https://www.wideners.com/blog/mythbusting-does-shooting-a-lock-work/
så klarer de å skyte opp en lås, men:
1. Det er kun den billigste låsen de klarer å åpne
2. Og det med  American Eagle 9mm 124 Grain ammo

 

Den låsen de skjøt opp var jo noenlunde tilsvarende den billigste låsen. Og 9mm pistol er ikke i nærheten av det samme som 7,62mm rifle.

(For meg virket det alt for uimponerende til å være verdt å fake.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drogin skrev (1 minutt siden):

Enig!
Men ved https://www.youtube.com/watch?v=jVvgnHxJoSY&t=248s
(4min 8s inn i videoen) så åpner de en hengelås ved å skyte på den.

Det er jo ikke umulig...men jeg fikk litt følelsen at akkuratt den scenen er staged.
Slett ikke  umulig ref
https://www.wideners.com/blog/mythbusting-does-shooting-a-lock-work/
1. Det er kun den billigste låsen de klarer å åpne
2. Og det med  American Eagle 9mm 124 Grain ammo

 

Du har sikkert rett, men det var ikke DET jeg festet meg ved med denne videoen ;) 
Om noe så må det være at det ligger ufattelig mye lidelse, død, elendighet og faenskap bak alle de tørre tallene vi daglig ser og hører her og i media. Det er på ingen måte overraskende da krig er en ufattelig grusom affære som vi i liten grad kan forestille oss selv uten personlig erfaring, men påminnelsen er ubehagelig å få, og dessverre nødvendig. Viktigheten av å være villig og i stand til å forsvare vår dyrebare frihet og velstand kan ikke understrekes nok. Jeg minner nok en gang om diktet "Du må ikke sove" av Arnulf Øverland. Skrevet i 1937, og var da høyaktuelt. Og det er diktet dessverre også den dag i dag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 minutter siden):

Den låsen de skjøt opp var jo noenlunde tilsvarende den billigste låsen. Og 9mm pistol er ikke i nærheten av det samme som 7,62mm rifle.

(For meg virket det alt for uimponerende til å være verdt å fake.)

Det kan være du har rett i det ja. Jeg synes bare det så veldig effortless ut å åpne den porten med et par trykk på avtrekkern.
Uansett om den detaljen er staged eller ikke er åpenbart det meste annet med videoen skremmende ekte

Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (4 minutter siden):

Du har sikkert rett, men det var ikke DET jeg festet meg ved med denne videoen ;) 
Om noe så må det være at det ligger ufattelig mye lidelse, død, elendighet og faenskap bak alle de tørre tallene vi daglig ser og hører her og i media. 

Alle de små maurene som kryper omkring på disse videoene vi ser er mennesker, og det er lett å se seg blind på intrykkene - helt enig. Jeg leste idag om hvordan det er i Russiske militærleire, herunder Dedovshchina. De blir myket opp og trent for en krig imot sivile, og Russisk militærledelse bruker egne enheter for disse overgrepene. 

 

Koselig nyhet om de små, Norskproduserte dronene. Hendig, enkel, rask å deployere og øker sikkerheten i SIBO betraktelig. Videoen som ble delt her oppe viser flere kjekke bruksområder for en rask og nesten usynlig drone.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Drogin said:

Det kan være du har rett i det ja. Jeg synes bare det så veldig effortless ut å åpne den porten med et par trykk på avtrekkern.

Det er også et innslag av survivorship bias med hvilke klipp som faktisk har blitt med i videoen. Hvis det faktisk hadde vært en kraftigere lås som de ikke hadde fått lett opp med å skyte den, så hadde ikke klippet blitt med i videoen.

16 minutes ago, Drogin said:

Uansett om den detaljen er staged eller ikke er åpenbart det meste annet med videoen skremmende ekte

Ja. Brutal video.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Russisk statlig media skriver at artillerimenn vil få utlevert exoskjelletter til å hjelpe de i arbeidet med å lesse ammunisjon. Dette skal være et prøveprosjekt.

Alt for ikke å innføre paller, det ville jo vært å innrømme at vesten hadde et bedre system. Forstyrr aldri fienden når han er i ferd med å gjøre (eller gjenta) en feil, så vi får bare gratulere russerne med dette fabelaktige systemet.

Forøvrig tror jeg dette er et symptom på at de nymobiliserte er eldre, tykke og utrente og sliter med både soldat- og logistikkarbeid.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...