Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pop skrev (1 minutt siden):

Om du vurderer om meninger er i strid med ditt verdisyn, er du bevisst på hva meningene dine går ut på, hvilke konsekvenser de har, hva de betyr i forhold til dine verdier osv. Akkurat det jeg tolker <generisk...> å ville si. 

Nå sa jeg jo akkurat at meninger som er i strid med mitt verdisyn ikke dannes, det går ikke. Dette trenger ingen "vurdering", det fungerer automatisk. Jeg er hva jeg er.

Mulig jeg fungerer annerledes enn deg, faktisk sannsynlig....men det var ikke min mening å spore tråden over i en filosofisk diskusjon, så la oss heller gå tilbake til trådens tema.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SilverShaded skrev (43 minutter siden):

Den dagen jeg må drive overvåking av mine egne tanker/tankemønster, skal jeg anse meg selv som fortapt.

Jeg synes det er svært sunt og gjør den øvelsen ofte ovenfor meg selv. F.eks hvis jeg er usikker på hvorvidt min mening om et tema har faktagrunnlaget på rett side eller om jeg er forledet av noen. Et eksempel er vindkraft vs ørnebestand. Jeg trodde tidligere at vindkraft på land hadde gått hardt ut over ørnebestanden i områder med vindkraft. Så tok jeg en runde med faktasjekking og fant ut at det ikke stemte. Jeg rekalibrerte mine meninger etter det. Samme med en del populære utbrudd i media om alt fra strømpriser og utenlandskabler til hydrogenbiler og mye annet. Objektive fakta har alltid vært viktigere for meg enn å framstå sympatisk og flertallsstyrt. Jeg har nok tråkket på mange tær opp gjennom tidene, men jeg kan i hvert fall si at jeg har gjort det mest mulig objektivt korrekt. Tar jeg feil så innrømmer jeg jo som regel det, beklager meg og snur i saken. Rekalibrering.

I denne saken om krigen så finnes ofte ingen objektive fakta. F.eks om hvor langt vesten bør strekke seg for å unngå atomkrig og hvor langt man skal følge narrativ om at Russland føler seg truet av NATO/vesten. Men det er uansett greit å ha en formening om hvem som tjener "poeng" på å de ulike narrativene og påstandene som går igjen.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 timer siden):

Hele dette utkastet til Albania er helt søkt. 
å skal kategorisere alle som ønsker å unngå atomkrig, og ønsker en stopp på denne krigen, som kjøpt og betalt av Russland er nærmest like ille som russisk propaganda. Jeg skjønner ikke hvorfor det er et mål om å ha mest mulig ekkokammer inne i denne tråden. Jeg er først og fremst på diskusjon.no for nyanser, ulike synspunkt, høyt nivå på debattene, og for egen læring. Da bør det være takhøyde for å ha en annen tilnærming, så kan man heller diskutere fordeler/ulemper ved nevnt tilnærming. 
 

Jeg kan sikkert kategoriseres som en kjøpt og betalt russerbot fordi jeg ønsker å unngå en atomkrig, til nesten enhver kostnad. Mange er nok i min kategori, som ønsker å se dette ende i noe annet enn fullskala atomkrig. Derfor ønsker man at partene skal komme til en enighet (det fordrer en avtale begge parter kan leve med). 
 

 

Jeg tror du har misforstått lista. Den inneholder propagandametoder fra Russland og Russlands tilhengere. Det er helt greit å være obs på dem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det er svært sunt og gjør den øvelsen ofte ovenfor meg selv. F.eks hvis jeg er usikker på hvorvidt min mening om et tema har faktagrunnlaget på rett side eller om jeg er forledet av noen. Et eksempel er vindkraft vs ørnebestand. Jeg trodde tidligere at vindkraft på land hadde gått hardt ut over ørnebestanden i områder med vindkraft. Så tok jeg en runde med faktasjekking og fant ut at det ikke stemte. Jeg rekalibrerte mine meninger etter det. Samme med en del populære utbrudd i media om alt fra strømpriser og utenlandskabler til hydrogenbiler og mye annet. Objektive fakta har alltid vært viktigere for meg enn å framstå sympatisk og flertallsstyrt. Jeg har nok tråkket på mange tær opp gjennom tidene, men jeg kan i hvert fall si at jeg har gjort det mest mulig objektivt korrekt. Tar jeg feil så innrømmer jeg jo som regel det, beklager meg og snur i saken. Rekalibrering.

Ah...her er jeg helt enig med deg ! Jeg er en sterk tilhenger av kunnskap og objektive fakta der de kommer til anvendelse, som i flere av eksemplene dine. Det ville være idiotisk å mene at ett bein er bedre enn to når alle fakta viser at det ikke er riktig.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Putin forsøker derfor å bygge opp en illusjon om at det ikke egentlig er Ukraina de kjemper mot. Denne historien tror jeg er utrolig vanskelig å selge ovenfor det russiske folk.

I den sammenheng er det utrolig viktig at Ukraina holder sitt moralske rulleblad rent:

- Ikke utføre nevneverdig med angrep inne i Russland

- Ikke gjøre krigsforbrytelser mot russiske soldater (russiske sivilister blandes ikke inn pga første punkt)

- Ikke bruke store mengder leiesoldater, fremmedkrigere, minoriteter i eget land eller presse svakere land til å delta på sin side

Hvordan i all verden skal Putin klare å selge inn til det russiske folket at Ukrainere er undermennesker om de overholder alt dette?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjenner dere til «politikeren» på facebook?
(Sånn apropos det som har blitt diskutert i denne tråden idag)

Må inn på siden å lese av og til🍿🍿
Idag skrives det blant annet vestlig propaganda og at Russland ikke går etter sivilie mål. Vi er en gjeng med sauer som ikke har skjønt noenting vissnok,og blir matet av mediene med usannheter

Må si jeg blir underholdt en stund om ikke annet

Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (Akkurat nå):

Kjenner dere til «politikeren» på facebook?
(Sånn apropos det som har blitt diskutert i denne tråden idag)

Må inn på siden å lese av og til🍿🍿
Idag skrives det blant annet vestlig propaganda og at Russland ikke går etter sivilie mål. Vi er en gjeng med sauer som ikke har skjønt noenting vissnok,og blir matet av mediene med usannheter

Må si jeg blir underholdt en stund om ikke annet

Det høres ut som Christian Paaske.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

På tide at begge partene i krigen uansett hvor grusomt den ene siden(Russland)har vært å komme til en slags kompromiss for å få en midlertidig våpenhvile. Er folk her inne villig til at krigen eskaleres til en atomkrig som kan få ekstreme ringvirkninger for oss og selve kloden? Ukraina er ikke med i Nato eller et EU land for den slags skyld. Ja, jeg synes veldig synd på de og alt de har lidet. Men Putin er brutal og han kommer til å jevne Ukraina ned i jorden med alle midler han har. Inkl atomvåpen. Gi han Øst-Ukraina og Krim. Lag en demilitarseringssone mellom vest og øst-Ukraina som ligner noe på i Korea. 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden):

Edit: forumspørsmål. @ funket tydeligvis ikke. Hvordan markerer jeg navnet til den jeg svarer i blå firkant, slik jeg ser andre klarer?

Du skriver @, direkte etterfulgt av første bokstav i brukernavnet til den du vil tagge og så videre. Det vil da dukke opp en liste, så må du velge brukeren. Det holder ikke bare å skrive @brukernavn.

1838281772_Skjermbilde2022-10-11kl_12_17_20.png.22a60789123d644e3b5036c8b82dbaf4.png

@Mannen med ljåen

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (47 minutter siden):

Ah...her er jeg helt enig med deg ! Jeg er en sterk tilhenger av kunnskap og objektive fakta der de kommer til anvendelse, som i flere av eksemplene dine. Det ville være idiotisk å mene at ett bein er bedre enn to når alle fakta viser at det ikke er riktig.

Men der fakta, den listen eller dine verdier spriker/avviker så er det viktig å være klar over at listen er styrende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...